Buick V6 231 "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauksia"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jamppaa, 28.7.2014.

  1. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Huollossa on tämmöinen kapistus ja en näitä Jenkkejä ole rassaillut.
    Moottori on Buick V6 vuosi mallia 1980 jotain se on viritetty enkä tiedä mitä siihen on tehty.
    Weiand imusarja ja holleyn kaasari paikallaan sekä virranjaka jossa on kaikki samassa paketissa käretön ja alipaine, peltisarjat sekä varmasti kireä nokka käynnistä päätellen.

    Nyt kysymyksiä:
    Mikä olis moottorin max sytytys ennakko
    Kiertääkö Öljy imusarjassa koska, vuotaa kovasti imusarjan ja kannen välistä vai johtuuko se rikkoutuneesta kannesta.

    Jamppa
     
  2. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Sorry ei ole muita vastauksia kuin jakaja on HEI missä puola on jakajan kannessa. Imusarjassa ei kierrä öljy vaan vesi(?). Tuonmoista imusarjaa en ole nähnyt ikinä, enkä peltisarjoja. 198 ei mulle tuttu, mutta toi ja 3.0 ja 3.8 litraset samoja motteja mihin ei Chevyn osat käy. Ennakosta ei hajua kun ei tiedä mikä nokka siellä on? Kansipavi mennyt?

    E: onko varmasti vuosimalli 1980? Ettei oli se 60 luvun motti mikä oli "sahattu" V8? Jakaja koneen edessä vai takana?
     
  3. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Moi,
    Otsikkoon tuli väärin tuo 198.
    se on kolmen litran kone ja edessä on virranjakaja.
    lohkosta en tiedä mutta kannet on 1977-1987 mallisesta moottorista voivat olla isommastakin koneesta.

    alla linkki imusarjan kuvaan

    http://www.summitracing.com/int/parts/w ... /overview/

    Jamppa
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Oho, en ole tuollaista imusarjaa ennen. Single plane ja virinokka ei ole hyvä jos on automaatti loota. Missä korissa sun mottis on. Sama peruskori esim Chevyssä. Toi 3.0 ja 3.8 litrainen, -kyllä, ilmanputsareissa noissa Buickeissa ilmoitetaan 3.0 tai 3.8 litre, toi motti on paljon leveämpi kuin letukan V6 motit. Ahdas konehuone ja on ollut tosi guru kuka tehnyt takimmaisen peltisarjan. Siis puhutaan etuvetoisista.
     
  5. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Auto ei ole minun, kaverille teen huoltoa.
    Moottori on Volvo amatsonissa ja on automaatti loota. Ilman putsari on vaihdettu joten siitä ei ole apua.
     
  6. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Niin miksi imusarja on huono ja minkalainen kanttaisi olla ?
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Toi yksitaso imusarja on tarkoitettu kierroskoneeseen. Ai takaveto Volvossa. Luulis olevan hyvin tilaa pannuhuoneessa. Peltisatsit, toi imusarja ja tuntematon virinokka. Ei varmasti väännä tyhjäkäynnistä. Millainen se on ajaa normiliikenteessä? Noilla virityksillä se kaipaisi laatikkoon korkeammalla stall speedillä olevan turbiinin. Onko sulla tietoa ssiitä mikä turbiini siinä on? Onhan noita Buickin motteja laitettu vaikka mihin. Härskein oli tupla turbo A Manta.
     
  8. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Kiitos neuvoista tässähän oppii uutta kokoajan.
    kyllä autolla saattaa ajella sievästi ihan hyvin, mutta lähtee vetämään kunnolla vasta kierroksilla.
    Sytytys ennakko on tosiaan vielä hakusassa max ennakon ollessa 45 moottori pelaa ihan ok mutta löy startatessa vastaan. Tämä on nelos moottorin rassaajalle mahottoman suuri ennakko. Maximin ollessa 35 autossa on kuollut kohta. voihan toki jaka olla rikki.
     
  9. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    45 astetta on V8 motin rassaajallekin mahottoman suuri ennakko. Ei se jakaja rikki ole. Se toimii tai ei. Paljon se muuten kiertää? HEIn omalla puolalla ei hirveästi. Mulla on HEIssä Accelin tehopuola ja module ja kyllä kiertää. Sulla on joku raju nokka siinä. Siitä johtunee että vaatii noin paljon ennakkoa? Onkohan siinä merkit ihan kohdillaan?
     
  10. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    en ole katsonut paljon kiertää, ei toissa amatsonissa uskalla ottaa katsetta teistä kun kyyhdyttää :)
    ajotus merkeistä ei tietoa ja ei edes siitä onko se pyörä oikea missä on ennakon ajoitus merkki. Täytyy laittaa jokin kompromissi ennakko kunhan saan taas imusarjan ja kaasaarin paikalleen.
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Nyt kun sulla on imusarja irti oisko kova homma napata kannet irti siitä? Epäilen kansipahvi vauriota mistä se öljy vuotaa. Samalla näkis heittokellolla koska ykkös mäntä on ylhäällä. Niin ja läpätä venttiilit. Tietty myös katsoo että kannet on suorat, varsinkin se mistä pahvi on mennyt, jos on? Jos oot ylänokkaisiin tottunut nää työntötanko koneet on kakkupala ottaa ja laittaa kannet takas.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Jos nyt oikein ymmärsin niin se on 78-79 tuotannossa ollut pieneen kokoon, eli 198 tilavuuteen porattu 231 (3800) -moottori. Kannet on samat kuin 231-moottoreissa ja seitkytluvun lopulla niihin tuli jotain muutoksia jolla vakiotehot nousi tuossa moottorissa toiselle sadalle. Periaatteessa samat kannet on vielä 3800 SFI-turbo ruiskumoottoreissa, eli pitäisi kyllä tuohon riittää, etenkin jos niiden kanavia on vähänkään siistitty.

    Kansissa ei ole öljynkiertoa, vanhoissa kuuskytluvun puolen 215-kutosissa oli kun niissä oli painevoidellut keinuvipuakselit ja alumiinikeinuvivut. Tuossa on metallista stanssatut keinuvivut ja voitelu tulee työntötankojen kautta.

    Luulisin että se öljyvuoto tulee ihan vaan imusarjan tiivisteistä, kannetiivistevuodon ei sinänsä pitäisi pelkkää öljyä ulos työntää. Onko siinä millanen huohotusjärjestelmä?
     
  13. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    En vielä viitti kansia irroitaa on sen verran ahdas saada pakosarjan pultit auki.
    kokeilen imusarjan tiivisteellä ensin jos vuoto ei lakkaa niin sitten kannet pois.
    Huohotin on menee kaasariin ja siinä on semmoinen takaisku venttiilli.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Onko huohotinpiirissä tuon lisäksi kampikammioon korvausilmaa päästävä systeemi? Jos imusarjan tiiviste vuotaa ulospäin, niin kannattaa ehkä pohtia sen tiiveyttä myös imukanavien osalta.

    Historiaa Buickin tuon mallisarjan kutoskoneista:
    http://www.gnttype.org/general/v6hist.html
     
  15. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Eipä taida kuin tuo 10mm letku imusarjasta kaasariin.
     
  16. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Eikun on toisesta venakopan kannesta kans letkulla oleva korkki
     
  17. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Saisitko mitenkään kuvaa siitä tänne? Kiinnoistaisi nähdä miten ahdas pannuhuone on. Korkeutta on, mutta ei leveyttä ja toi motti on yhtä leveä kuin rangen, siis Buickin lisenssin 215cid eli 3.5 litranen alumiini V8. Mä arvaan että syylari on omalla paikallaan, mutta sähköflektillä? Koita saada omistajalta tai kuka sen tehnyt onkaan mikä nokka siinä onkaan?
     
  18. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Koitan laittaa kuvan jonnekin mistä sen voisi linkittää. Auto on rakennettu joskus 90-luvulla ja vaihtanut omistajaa ties kuinka monta kertaa joten tuskin kukaan muistaa mikä nokka siinä on :)
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    No jo on ahdasta. Toihan on leveämpi kuin 3.5 litranen V8. Pystyykö tulpat vaihtaa alakautta? Onnittelut peltisarjojen tekijälle.
     

Kerro tästä muillekin!