Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-jet)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sdfsd, 29.6.2014.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Kingsway, saitko selvää mitä seoksilla tapahtu kierroksilla kun ajoit 100km/h tai 90km/h kun tukit ne ilmasuuttimet? Laihentuko vai rikastuko?
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai


    Ei ole, kaikista niistä reijistä sekoitetaan ilmaa bensan joukkoon, siitä johtuen, että bensan tiheys pysyy vakiona, mutta ilman tiheys muuttuu paineen muuttuessa...jos bensaan ei sekoitettaisi ilmaa, seos muuttuisi virtauksen kasvaessa todella rikkaaksi (virtauksen kasvaessa paine alenee).
    Ja kaikki ilma siellä bensan joukossa pienentää suuttimen läpi virtaavaa polttoainemäärää.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Sain alipainemittarin hommattua, tyhjäkäynnillä 22Hg ja 100 vauhdissa 15Hg, 80 ja alle nopeuksissa oli 20 molempaa puolta. Laitoin mittarin tohon kaasarin full-vacuumiin.

    Mitä raati sanoo näistä tuloksista? En ole koskaan ennen käyttänyt alipainemittaria joten en oikeen osaa tulkita noista mitään muuta kun sen että tyhjäkäynnillä ilmeisesti yli 20Hg olisi suotavaa.
     
  4. kingsway

    kingsway Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    En osaa sanoa, en ole nyt suurempia nopeuksia ajanutkaan, vain max 80. Enkä tukkinut niitä kokonaan. Pistin 0,7mm rautalangat niihin. Niden halk tais olla sen 1,05mm, niin pinta-ala on nyt hieman pienempi kuin 1406:n ilmasuuttimissa.
    Kyllähän kaasarin joutuu uudestaan säätämään, sillä jonkin verran seokset rikastui lähes koko tuolla alueella. Täyskaasuvetoon ei vaikuttanut.
    Nyt vain ei mene kevyellä ajolla niin laihalle. Vieläkin on tosin liian laiha, kun ajaa tosi vähäisellä kaasulla siten, että läpät juuri ja juuri hieman aukeaa.
    Seosmittari liikkuu jännitemittarin kanssa samaan tahtiin, niin kai se on niin luotettava kun tarvii olla.

    EDIT: Suurin piirtein samat alipaineet on mullakin.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    okkei, eli tosta tuskin on mun ylirikkaalla käymiseen mitään apua jos niitä suuttimia alkaisin "pienentämään" rautalangalla
     
  6. Väne

    Väne Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    No sehän on selvä.. Mutta eri reijistä eri kierroksilla ja virtauksilla. Bensapinnan yläpuolella olevilla reijillä voidaan säätää milloin boosteri virtaus alkaa ja loppuu, siitä nimikin killbleed. Eli joudutaan imemään lujemmin ennenkuin bensa nousee killbleedille asti.. Mutta sen jälkeen killbleedikin voi auttaa bensaa nousemaan, kun bensapinta putkessa on noussut sen kohdalle, se alkaa vaahdottamaan bensaa ja koska vaahto on keveämpää kuin ilmaton bensa se nousee boosterille.
    Juu mutta edelleenkään laihennukselle ei ole tarvetta kuin vasta isommilla kierroksilla(eikä ainakaan silloin kun neulat ei ole vielä etes rikastaneet seosta).
    Eikä kaikissa kaasareissa sekoitetakaan ilmaa sekaan, esim quadrajet ensiöpuoli, ja edelikin vois toimia ilman emulsioreikiä jos kone sietää reilusti laihaa seosta maantiellä mutta tarvii paljon tavaraa täyskaasulla. Pitänee muuten kokeillakin..
    Vois muuten ehkä pitääkin paikkansa, mutta kun siellä on se bensavarasto emulsioputken ympärillä(holleyssä ilmakaivo), eli seos voi hetkeksi rikastua vaikka virtaus suuttimen läpi ei muutukkaan(ja vaikka kuplat ei nostaiskaan bensaa).

    Jos ajatellaan että kone käy pääsuutinpiirillä, ja matalien kierrosten takia bensan virtausnopeus on pieni.
    Mitä tapahtuu jos emulsioreikä alkaa syöttämään ilmakuplia ja ne nousevat nopeammin kuin bensa virtaa? Menee tietysti rikkaalle.
    Perustele jos olet eri mieltä.
    Siis tottakai seokset voi muuttua alakierroksilla mutta jos tuolla sais sen äkillisen rikastumisen pois.. Kokeile vaan, ei tuon helpompaa testiä olekkaan.. rautalanka tms. kuristus ei tietenkään mikään tarkka ole mutta suunta selviää.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Täytyykin koittaa tota rautalankaa loppuviikosta.

    Noista alipaineista: Kuuluisko sen pysyä tuolla 20hgssä kun ajaa satasta, vai onko ihan normia että tippuu viiteentoista?
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Joo noin 15 menee täälläkin motarilla kun tasainen tie, ylä ja alamäli sit muuttaa suuntaan ja toiseen.
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Ai ei vai...kyllä ainakin mun quadrajeteteissa on ilmasuuttimet....

    Tosiaan esimerkiksi SU-muuttuvakurkkuisissa ei ole ilmasuuttimia....mutta siinähän niitä ei tarvita, koska suutin toimii teoriassa koko ajan vakio paineessa ja neulalla voidaan korjata se käytännössä tapahtuva paineen muutos.

    Emulsioputkien ei ole tarkoitus "laihentaa" seosta, vaan pitää se oikeana, jos bensan sekaan ei sekotettaisi ilmaa seos rikastuisi todella voimakkaasti virtauksen kasvaessa kaasarin kurkussa....

    Siinä olet kyllä oikeassa, että virtauksen ollessa pieni, polttoaineessa oleva ilma auttaa suuttimesta purkautuvaa polttoainetta sekoittumaan kaasuttimen kurkussa virtaavaan ilmaan paremmin.
     
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Tänään ostin vähän tarkemman alipaine/painemittarin niin korjataas tota alipaine lukemaa sen verran et on käyttöautolla 80km/h nopeudessa 4-vaihteella 1500rpm ja 32 asteen ennakoilla, tasaisella tiellä siellä 17-18 Hg paikkeilla.
    Sitten sain aikaiseks mitata tosta kesä rottelosta missä on mekaaninen pumppu niin oli paineet 5 psi eli ilmankos ei mitään ongelmia olekaan eli näillä mennään ei tarvi paineen säätäjää hommata.
     
  11. Väne

    Väne Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    :eek: Ei ole tarkoitus laihentaa mutta ilman menis liian rikkaalle ??? :lol:
    Vai yritätkö sanoa että olet samaa mieltä, siitä että ilmalla voidaan korjata seosta myös rikkaammalle?

    Tutkippa vaikka eri kaasareiden pääilmasuuttimien sijoittelua ja mieti miten ne vaikuttaa piirin paineeseen, miten paine muuttuu eri ilmavirtauksilla ja mikä piirissä muuttuu kun paine muuttuu.
    Ja mitä muita konsteja on laihentaa seosta kuin sekoittaa ilmaa sekaan.

    Tottakai mutta missä oon tuommoista väittänyt?
     
  12. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Tarkoitus on pitää seos oikeana, ei laihentaa, eikä rikastaa....ne sitten hoidetaan muulla tavalla.
    Juu ei voi ilmalla rikastaa.....paitsi tietysti vähentämällä sitä ilmaa...mutta se on eri asia.
    Ja kerrohan mikä on kaasukuplan kohoamisnopeus nesteessä...ja samalla kuinka suuren liikenopeuden se voi nesteelle aiheuttaa....ja kerrohan vielä mikä on bensan ja ilman liikenopeus emulsioputkessa ja suuttimissa?
    Itse epäilen että ne ovat eri suuruusluokkaa, varsinkin kun kyseessä on nestepinnan yläpuolella olevat olevat ilmareiät
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Mites tässä nyt näin kävi kun viimekesänä kesärottelo vei mikkelin old timer reissulla 11,6 L/100km ja matkaennakot oli 1500rpm 38 astetta ja 2000rpm 42 asetta.

    Tänä keväänä puotin alipaine ennakkoa ja nyt ovat 1500rpm 32 astetta ja 2000rpm 36 astetta, kulutus oli forssan reissulla 11,4 L/100km, mitä mitä eikös se kulutus pitäs vähentyä kun ennakkoa lisää eikä vähennä :D

    Tänään sitten tuli taas todettua mitä se amerikkalainen laatu on, kun viimekesänä vaihtelin noita neuloja ja cruisella oli 73 liian laiha, 70 liian rikas ja 71 vähän liian rikas.
    Nyt sitten tein uuden neulat vanhoista stock neuloista ja mitat ovat 7247 eli cruise alue on 1,83mm paksu, kävin tekemässä testilenkkiä ja nyt vaikuttaa aika täydelliseltä 100km/h nopeudessa viisari huitoo edes takas, eikä enään kökötä jommassa kummassa laidassa.
    Mutta sitten se amerikan laatu, mittasin ihan piruuttaan noiden kaasarissa olleiden 7147 neulojen mitat niin toinen oli ihan oikein 1,80mm mutta toinen olikin 1,76mm joka tekee tuunina enään noin 69,5 kun pitäs olla 71 eli vähän on ollut heittoa seoksissa pyttyjen kesken :D et tällästä uutta tavaraa suoraan paketista, kaikki täytyy näköjään mitata ja tarkistaa.
     
  14. Väne

    Väne Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Lueskelin aiheesta ja näyttäis että on suht haastava laskutoimitus. Itse en ainakaan nyt innostu laskemaan eikä sillä minulle ole merkitystä kun en epäile etteikö ilma nosta bensaa :) Tietenkin nuo suutinten yms virtausnopeudet ois suht helppo laskea, mutta kuplien nopeuteen vaikuttaa niin moni asia ettei pysty tarkasti laskemaan.
    Mutta jos oletetaan että kuplat nousis metrinkään sekunnissa niin yhtä nopea bensavirtaus piisais täyskaasulle? Pitää laskea joskus kun kerkiää.

    Joko unohtu että palonopeus muuttuu seoksen mukaan ja että isompi alipaine vetää enempi bensaa. Tuo kulutuksen lasku kertoo vain sen että on liian rikkaalla ainakin noilla isommilla ennakoilla, eikä mitään muuta.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Vaikka se FMI mittari on näyttänyt ihan oikeaa seossuhdetta?


    En minä mitään tiiä mutta mitä noita ulkolaisia foorumeita lukee, niin ei missään tunnuta näitä törkeen isoja suomi-ennakoita suosittelevan. Korkeintaan viidellä alkavia asteita matka-ajossa jos sitäkään.

    Ei näitä suomalaisten 60 ja 70 asteen matka-ennakkoja tunnuta käyttävän yhtään missään muualla...Eikä suomessakaan muissa kuin jenkkiautopiireissä.
     
  16. peltsi

    peltsi Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    missä tälläisiä 60-70 asteisia suomi matkaennakoita käsketään laittaa? vai oliko tää vaan vittuilua ku jutut on vähissä?
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Usein ne, ketkä säätää autonsa sillä "niin kauan ennakkoa että nakuttaa"- tyylillä. Täälläkin kun olen satunnaisesti selaillut topicceja olen nähnyt tätä. Muistaakseni jollain oli 30 astetta perusennakkoa jossain Chevyn koneessa, eikä ollut ainoa kerta kun tollasta näin.

    Ei. Kunhan ihmettelen. Samanlaisia asioita mitä tämän kansan tarmo repiä saastelaitteet vekeen mahdollisimman äkkiä käsittämättä mitä ne tekee ja mikä koneessa muuttuu kun ne heitetään menemään.

    En nyt tarkota että kaikki tota tekisi yms. mutta yleisesti foorumikokemuksella toikin on yleisempää täällä mitä muualla.

    Pahoittelen jos joku tosta mielensä pahotti. Se ei todellakaan ollut tarkotus. Ei myöskään ollut tarkotus mitenkään mollata jenkkiautoilijoita tyhmemmäksi mitä muut on. Tämä nyt on todella hyvä tälläiseksi yleisfoorumiksi mitä nyt vertaa muihin ei-merkkikohtasiin autofoorumeihin (vrt. joku tekniikan maailma, suoli24 yms.).

    Kuhan vaan ihmettelen.
     
  18. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Ennakonhan pitää olla niin aikaisella kuin mahdollista, ilman että moottori nakuttaa, mutta jos se on aikaisemmalla, niin onhan se selvää, että bensankulutus ja teho varmasti huononee....ja pitää huomata että se nakutus alkaa ennen kuin sitä korvalla kuulee.
    Niinhän nämä nykyautojen nakutustunnistimella varustetut sytytyslaitteetkin tekee, säätää sytytysennakon siihen rajalle missä nakutus alkaa.....
    Ja tämähän ei sitten toimi etanolilla/metanolilla, sillä niillä teho putoaa rajusti jo ennen nakutuksen alkamista johtuen paremmasta nakutuksen kestävyydestä....
     
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Näin juuri nakutusta on vaikka ei vielä mitään kuulukkaan.
    Nakutuksen voimakkuus alkaa nousta nollasta aina voimakkaammaksi ja lopulta se kuuluu kilinänä ja se taas riippuu muusta tausta metelistä missä vaiheessa korvat tämän kilinän kuulevat.
    Nämä nykyajan nakutustunnistimet on näköjään niin herkkiä et havaitsevat heikkoja nakutus piikkejä jo noilla mun yllä mainituilla ennakoilla, pitäiskö jopa enenmmin puhua et sytytysennakko pitäs säätää niin aikaiselle kuin hyväksyttävä nakutus taso on saavutettu ?
    Nykyajan autot on ilmeisesti paremmin hallinnassa nakutuksen suhteen kun seos pysyy ihan tasaisena jatkuvasti, kun taas puhutaan kaasareista niin seos on paljon epätasaisempaa eli ei varmastikkaan kestä niin paljon ennakkoa ?
    Forssasta kun ajeli kotia niin ylämäissä hyvin huomas kun tuli mäkeen tasakaasulla alkoi valo vilkkua kun kaasua lisäsi tarpeeksi et alipaine ennakko alkoi tippua valon vilkkuminen loppui, mulla toi kytkentä tossa autossa on ilmeisesti vielä liian herkästi hälyytävä kun amatöörejä tässä asiassa ollaan :D
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Näinpä se menee.

    Yleensä vaan tunnutaan menevän tossa kohtaa väärille raiteille kun kuunnellaan ettei kilise, lisätään ennakkoa, ei kilise, lisätään lisää, nyt kilisee, ihan hiukan taakseppäin, tässä hyvä, ei kilise. Todellisuudessa se kone nakuttaa ihan koko ajan. Toinen on se, missä kohtaa kukakin sen kilinän kuulee. Onko kukaan muu testaillut jonkun anturin kanssa miten paljon nämä ennakoita kestää nakuttamatta, tai miten vakio CCC-systeemi tai TBI näyttää nakutusanturilla ajossa?

    Satunnainen nakutus nyt ei ole kovinkaan vaarallista, kaikki vanhemmat autot nakuttaa kun lyödään helteellä äkkiä kaasu pohjaan eikä se alipaine-ennakko ole kerinnyt vielä vähentämään ennakkoa. Ainakin noissa mun muissa vanhemmissa autoissa missä on enemmän ruttuja kun oldsissa, Ton nakutuksen saa kuulumaan kun äkkiä pamauttaa kaasun pohjaan, ja välillä kuulee ylämäen alussa helteellä.
     

Kerro tästä muillekin!