Untuvikko kysymyksineen - Camaro '89 (GEN3) 2,8L

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Phase7, 25.8.2014.

  1. Phase7

    Phase7 1st gear

    Terve teille konkareille. Ostin nyt ensimmäisen Jenkki-"klassikkoni". Eihän tää mikään museoauto vielä oo, mutta kuitenkin 80's kärry (meikäläisen lempi vuosikymmen).

    Kaasari oli ostaessa tahmea ja päätin putsailla sitä, vaikken noista mitään ymmärräkkään. Intoa sen sijaan on liikaakin :lol: Kaasari näet juuttui sinne tyhjäkäynnin asentoon ja sai polkaista aika reippaasti, ennenkuin se irtosi. ...no putsailu auttoi vähän, mutta kyllä se vieläkin jonkun verran jumittuu välillä. :odroll:

    Mutta tilalle sain seuraavan ongelman:
    - kylmänä moottori ei siedä yhtään äkillistä kaasua, vaan tukehtuu. Jos todella varovarovasti nostaa kierroksia, niin silloin ei tukehdu.
    - lämpöisenä taas ei reagoi pintakaasuun ollenkaan (lähes koskaan), vaan kaasua pitää käyttää kovemmilla kierroksilla ennenkuin nostaa kytkimen. Ylemmillä kierroksilla (yli 2000rpm) vetää mielestäni hyvin ja lähtee kuin raketti (ainakin tohon mun 1,6 Focukseen verrattuna)

    Sen verran purin kaasaria putsatessa, että otin kannen auki ja löystin vaijerin kiinnityksen vastapuolella samalla akselilla olevaa mustaa sähkö juttua. Siinä on selvästikin joku säätö, koska sen voi asentaa takaisin eri asentoihin. En vain ole huomannut asennonvaikuttavan mihinkään.

    Kuten mun tekstistä varmaan huomaatte, niin en oo mitenkään paneutunut termeihin yms.

    Osaiskohan joku teistä vähän kertoa mitä voisin yrittää säätää ongelman ratkaisemiseksi?
    Omat hypoteesit viasta on:
    - sytytyksen ajoitus on mennyt jostain syystä pieleen
    - bensaletku vuotaa (ilmaa letkussa seisomisen jälkeen -> kylmäkäynnin ongelma)
    - bensansuodatin tukossa
    - joku ilman ja polttoaineen suhteen säädin pielessä? Ei hajuakaan mitkä/mikä sitä säätää

    Kiitti :wink:

    Tässä kuva potilaasta siltä varalta, että siitä näkisi jonkun vian tai aiotte kysyä esim. mikä kaasari (vastaus: "en tiedä") :eek:


    [​IMG]

    Tämän kannen otin auki ja putsailin:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Tässä on se säädin (jodot: rusk, sin,valk), jonka voi asentaa eri asentoihin. Mikä tää on ja mitä tekee?
    [​IMG]
     
  2. atobee

    atobee Gearhead

    Tuo on ruiskumoottori, siinä ei ole kaasutinta.

    Palaako "Check engine" valo oikein eli, että se sammuu kun auto käynnistyy?
    (Tuolla valolla moottorista saadaan luettua vikakoodit)
     
  3. Phase7

    Phase7 1st gear

    Hahahaa!!!! :rotfl: ...eli heti pieleen. Olen putsannut "kaasaria" vaikka tässä ei ole edes sellaista - Hahahaa!!!!

    Tässä kaikki valot (Break ja Fasten Seatbelt), jotka palaa ennen käynnistystä. Ilmeisesti on siis polttimoita pimeänä.
    [​IMG]

    Koko mittaristossa ei pala muita merkkivaloja:
    [​IMG]

    Ryhdynkö vaihtamaan polttimoita vai olisiko jotain muuta tehtävissä? :odroll:
     
  4. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    TPS = Throttle Position Sensor eli kaasuläpän asentotunnistin, joka kertoo moottorin tietokoneelle eli ECM:lle kaasuläpän asennon.

    Voihan sen kyllä asennella mihin sattuu, mutta sen on oltava prikulleen oikeassa kohdin !

    Voit mitata sinisen ja mustan johtimen välistä jännittteen sytytysvirran ollessa päällä, mutta moottori ei käy...tulisi olla n 0.5V.
    Jos ei ole, niin säädä se siihen, niin että kun kiinnitysruuvit on tiukattu, niin jännite mainittu n.0,5V...ja kaasupohjassa sen tulisi olla mahdollisimman lähellä 5V (4,8V).

    Jännitelukemat ovat suuntaa antavia, mutta aika liki kuitenkin, en tunne kyseistä ruiskua kovin hyvin...GM:n ruiskut oavt kuitenkin aika lähellä toisiaan perustoiminnoiltaan.

    Olet putsaillut kaasuläppäkoteloa ja ilmeisesti myös tyhjäkäyntikanavia...teit siinä aivan oikein, vaikuttavat oleellisesti auton käyntiin.
    Tyhjäkäynti solenoidi eli IAC on se musta pyöreä mötikkä läppäkotelon sivussa, tulee 4-johtoinen pistoke, näkyy kuvissasi, se säätelee tyhjäkäyntinopeutta.

    Niin, autohan on varustettu GM 2.8 MPFI monipisteruiskulla.

    Kannattaa hommata vaikka Alfamer:lta auton oma korjausopas ja mielellään joku kyseistä ruiskua käsittelevä ruiskukirja, josta voit opiskella kuinka kyseinen ruisku ja yleensä ruiskut toimivat.
     
  6. Phase7

    Phase7 1st gear

    Kiitos Sport Truck. Nyt oli sellaiset ohjeet, että mäkin heti tajusin mitä tulee tehdä - KIITOS!!! :D

    Mä olen juuri tuo TPS:n oikean asennon siis hukannut, sillä otin sen löysälle putsaillessani.
    Yritinkin tuossa juuri täältä opiskella asiaa: http://www.chevythunder.com/fuel%20inje ... ck%20power
    ...mutta kun joka toinen sana on hepreaa Suomeksikin, niin tämä sinun vastaus tuli aivan loistavaan saumaan :D

    Kiitos. Tuosta mainitsemastasi säädöstä uskoisin yleismittarilla selviäväni :)
    Ja hyvä tietää, että tähän löytyy Alfameriltä kirja. Niiden kanssa mä oon noita perheautojanikin tutkaillut.

    Vielä kysyisin siitä kaasuläpän tahmeudesta / juuttumisesta. Mitäköhän kohtaa sieltä pitäisi ennekaikkea puhdistaa. Onko todennäköistä, että akseli juuttuu "nolla-asentoon" vai että läppä jää reunoistaan kiinni siihen putkeen? Käykö tuo kaasarien putsausaine tähän puhdistukseen?
    Vai onko parempi yrittää voidella tuota läppää ja akselia? Onkohan Bräkleeni liian stydiä kamaa tuonne?

    Kiitos vielä :D
     
  7. atobee

    atobee Gearhead

    Laita ensimmäiseksi se vikavalo kuntoon, luultavammin poltin napattu pois kun ei ole viitsittu asiaa tutkia. Valo on ratin oikealla puolella.

    Jos siellä ei ole poltinta auto on ns. "Aja kotiin" tilassa jolloin tietokone ei säädä moottoria, pensaa palaa ja tehot on hukassa.

    Lue ensiksi ne vikakoodit, tuolta: http://www.handen.us/caprice/aldl.html löydät ohjeet.

    Näyttäisi ettei siulla pala myöskään latausvalo.
     
  8. Phase7

    Phase7 1st gear

    OK Atobee - kiitti vinkistä :D
    Mä tsekkaan nuo valot. Kulutus on tuntunut viikon tutustumisen perusteella aika suurelta.

    Sinne mennään varmaan suoraan mittariston panelissa olevat ruuvit avaamalla? Vai alakautta jotenkin? ???
     
  9. atobee

    atobee Gearhead

    Paneelin kautta mutta en muista pitikö itse mittari irroittaa, se selviää kun purat.
     
  10. Phase7

    Phase7 1st gear

    Noniin. Nyt on mittailtu TPS ja tsekattu mittariston alla olevat merkkivalot.
    Kuten arvelit SERVICE ENGINE SOON poltttimo oli otettu kokonaan pois ja syystä, että paloi koko ajan.

    Millekään muulle merkkivalolle, ei ollut edes lampun kantoja tarjolla. Vain tyhjät kolot.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vikakoodeja en ryhtynyt lukemaan, sillä TSP on aivan mykkä. :odroll: Maa (musta) sekä 5V syöttöjännite (valkoinen) tulee perille, mutta anturi ei anna mitään arvoja missään asennossa. Avasin lopulta koko TSP:n ja putsasin ne johdin-luiskat sieltä, mutta en saanu virtaa kulkeutumaan keskimmäiseen napaan. Hommaan uuden anturin siis ensin ja sitten vasta siirryn lukemaan koodeja :D

    Mikäs olis suositeltavin paikka varaosien hommaamiseen? :eek:
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  12. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Rockauto.com, jos on yhtään mielenkiintoa tilailla jenkeistä osia.
    Valinnanvaraa toimittajissa ja valikoimaa muutenkin joka osalle. ja kuvat löytyy sieltäkin lähes joka osasta.
     
  13. G20

    G20 Gearhead

    www.usparts.fi tai www.southwesttrade.fi on asiallisia ja löytyy lähes kaikki tarvittava hyllystä. Molemmat lähellä jos Vantaalla asut. 8)
     
  14. onre

    onre 3rd gear

    Southwest on kyllä hiton kova kauppa, suosittelen.
     
  15. Phase7

    Phase7 1st gear

    Kävin hakemassa tänään US Parts:sta uuden anturin (55€), ja asetin sen paikoilleen. Jouduin säätämään sen aivan ylä-maksimi asentoon, jotta saavutin tuon 0,48V tyhjäkäyntiarvon. Kaasu tapissa se antaa nyt vain 4,5V, sillä kaasuvaijerin "kieppi" saavuttaa maksimi asentonsa. Itse anturista painamalla, saa täydet 5V ulos.

    Voikohan tuota vaijerirullan asentoa akselilla ja suhteessa läppään muuttaa jostain hieman? :odroll: Rajoitinruuvissa olisi liikevaraa pari milliä siellä tyhjäkäynnin päässä.

    Vieläkään en päässyt eroon SERVICE ENGINE valosta vaikka käytin maan irti akusta. Vikakoodien lukeminen siis edessä edelleen.

    Mutta nyt sentään auto käyttäytyy normaalisti kaasupolkimesta painaessa. :D

    BTW: Kytkin alkoi eilen tärisyttämään luistatus vaiheessa. Onkohan se likainen vai tulossa tiensä päähän? :eek:
     
  16. spinneri

    spinneri Gearhead

    Kytkimen ravistus voi johtua levylle tai vauhtipyörälle päässeestä öljystä tai liasta, mutta yhtälailla paineasetelman jouset saattavat olla väsähtäneet. Useimmiten jälkimmäinen onkin ongelman aiheuttaja. Väsyneen asetelman kanssa pystyy ajamaan, mutta ravistus alkaa käymään hermoon ennemmin tai myöhemmin.

    Mahdotonta ei myöskään ole levyn lasittuminen. Joissakin tapauksissa levyn tahallinen "polttaminen" voi auttaa.

    Jos ja kun kytkinremppa tulee ajankohtaiseksi, kannattaa vaihtaa kerralla niin paineasetelma, kytkinlevy kuin painelaakerikin. Ellei nyt sitten ole tiedossa että joku edellä mainituista on vaihdettu hiljattain...


    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ihan hyvä noin, 0.48V on tärkeämpi...ei noista yleensäkään tule ulos tasan 5V.

    Lue vikakoodit ja jatka sen mukaan mitä tulee esiin.

    Tuolla suomenkielellä asiaa, tosin TBI ruiskuista, sinulla on MPFI, mutta on siellä sinullekin käypästä tietoa.

    http://www.handen.us/caprice/first.html
     
  18. Phase7

    Phase7 1st gear

    Vikakoodi luettu (koodi 15). Oli veden lämpöanturi rikki, minkä olis nähnyt ihan silmälläkin, jos olis tajunnut kastoa. Nyt on merkkivalot poissa ja kone käy nätisti kylmänä ja kuuma koko kierrosalueella.

    Askartelin vielä tuollaisen päällystyksen mittaritauluun iltapuhteina, kun joku oli ehtinyt pilaamaan alkuperäisen kuosin jollain pensselimaalilla. Ens kerralla jaksan hakea kuumailmapuhaltimen kalvon venyttämiseen, että onnistuu nätimmin.

    [​IMG]

    Laitan vielä illalla pari videota, jos joku teistä osaisi kertoa mistä pari ylimääräistä ääntä kuuluu.
    Toinen on kuin sekunttiviisarin tikitys ja toinen on sellainen peltipurkin helinä/kolina, joka esiintyy vain osalla kierrosalueista ja mahdollisesti muuttuu rattia käännettäessä.

    Mutta niistä illemmalla lisää.

    Tää on kiva harrastus - täytyy varoo etten jää koukkuun ja muutu samanlaiseksi kuin te :rotfl:
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sekunttiviisarin tikityksen syy voi olla löysä vipa.
     
  20. Phase7

    Phase7 1st gear

    Vipa? :)
    En ole koskaan kuullutkaan - mikäs se on?
     

Kerro tästä muillekin!