Ford Country Squiren moottorin vikavalo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Thunderb, 24.8.2014.

  1. Thunderb

    Thunderb 3rd gear

    Kyseessä siis vuosimallin 89 LTD Country Squire. Vähän aika sitten hajosi startin solenoidi ja samaan hävikkiin meni myös laturi.
    Niistä selvittiin mutta nyt moottorin tyhjäkäynnin kierrokset vaihtelee aika reippaasti välillä ja välillä syttyy myös kojetauluun se punainen Engine-valo

    Onko siis syytä huolestua/onko merkki jostain tulevasta murheesta?

    Tuli vappuna ostettua tämä eikä ole vielä parempaa kokemusta ruiskun sielun elämästä :)
     
  2. litres

    litres Gearhead

    oisko egr jollain tapaa tukossa?
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Perushuollot lienee tehty? Sytkäosat, suodattimet (myös polttoaineen) vaihto. Onko lambdat kunnossa/vaihdettu?

    Nuo ensin vaihtoon, niin sitten aletaan vasta ihmettelemään.
     
  4. Thunderb

    Thunderb 3rd gear

    Täytyykin aloittaa niistä, kaveri myös suositteli noita sytkäosien vaihtoja.
    Kiitti! 8)
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jahas, joo vaihdetaan taas kaikki osat pyyhkijän sulista bensapumppuun ja kaikki muut mitä omaan pieneen mieleen (ja muiden mieleen) tulee, ilman minkään valtakunnan hajua missä vika on, tai edes yritystä ottaa selvää :odroll: .

    Jos vikavalo on kerran päällä niin yritä nyt edes lukea koodit. Nuo omat tuon ikäiset Fordit on sen verran mekaanisia että niistä mitään koodeja saa, mutta tuosta luulis jo saavan.
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kyllähän ne samat koodit tulee pihalle, jos vika on edelleen huollon jälkeen päällä, mutta huomattavasti parempi lähtökohta tutkimiselle, jos perusasiat on edes joskus laitettu kuntoon.
     
  7. ido59

    ido59 Gearhead

    Vaikea on kuvitella, että moottori- tai vaihteistoöljynsuodattimen vaihto voisi auttaa tyhjäkäynnin vaeltamiseen. Tai, käytännössä ikinä, että ilmansuodatin - tai efin suuripinta-alainen bensansuodatin - olisi niin tukossa, ettei tyhjäkäyntiä jaksa käydä.

    Kuten Powerstroke neuvoi - tuulilasinpyyhkijät ehkä pitää vaihtaa myös :rotfl:

    Google: "ford efi idle" löysi ekalla sivulla tällaisen

    More than likely you are looking at a TPS, but go through the computer and check codes and specs. I hunted one for about a year. A word of warning from personal experience. If you need to replace any engine control electronics, go with Motorcraft. I bought an aftermartket TPS and it was .02 volts off, just enough to make the computer think that the throttle was open enough to start flutterning the EGR solenoid.

    Lisää googleapua löytynee tuon vuosimallin moottorinohjausjärjestelmän tyypillä: EFI EEC-IV
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Vau, oletpa viisas!

    Silti, kokemus on opettanut, että näissä "harrastelluissa" autoissa voi tulla vastaan ihan mitä tahansa virityksiä ja 200t. mailia ajettuja alkuperäisosia. Kun aloittaja ei kertonut, onko perusasiat kunnossa, niin onhan se kohtuullista suositella perushuoltoa, JOS sitä ei ole hiljattain tehty, varsinkin kun aloittaja on vasta hankkinut auton. JOS vika ei sillä huollolla korjaannu, niin sitten voi alkaa tutkimaan, mitäs kaikkea muuta on vialla.

    Jokainen varmaan tajusi pointin, mutta saivarrellahan saa.
     
  9. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Voihan niitä osia vaihdella uusiin,jos rahaa ja aikaa riittää,mutta ei se välttämättä auta tuohon ongelmaan yhtään.

    Paras kun hommaat sen vikakoodinlukijan,saahan ne sieltä kikkailtua ilmankin,mutta kunnon lukija poistaa virhemarginaalin ja maksaa itsensä kerralla takaisin kun ei tarvitse summamutikassa vaihtaa uusia osia.

    Itsellä on tollanen:

    http://www.ebay.com/itm/INNOVA-3145...546?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item41841b2852

    Yli 8 vuotta foordin kanssa on opettanut,että parhaat kaverit on vikakoodinlukija sekä tehtaan omat korjausmanuaalit,ilman niitä homma tahtoo mennä arpomiseksi jossa harvemmin voittaa...

    Ebayssä on noita manuskoja,chiltonit ja haynesit kannattaa jättää saunan sytykkeiksi koska niissä on virheellistä tietoa.

    Tyhjäkäynnin vaeltelun aiheuttaa luultavasti alipainevuoto,käy kaikki letkut,liitokset ja laipat läpi huolella,jos vikaa ei löydy niin toista sama vielä huolellisemmin,ne on välillä todella hankalia paikantaa.

    Tossa hyvä sivu fordin eec iv systeemistä,jokin aika sitten tuo sivu oli suljettu fordin lakimiesten toimesta:

    http://oldfuelinjection.packrad.net/

    Mikään noista "perushuollossa" luetelluista osista EI aiheuta kyseisiä oireita. :soosoo:

    Itse en ole koskaan ymmärtänyt niitä jotka vaihtaa kaiken jarrunesteitä myöden uudesta hankinnasta... :eek:

    Vanha sanonta toimii edelleen: "If it ain´t broken,don´t fix it".
     

Kerro tästä muillekin!