Vuoden -70 tehokkain moottori?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lily O., 28.8.2014.

  1. Lily O.

    Lily O. 1st gear

    Alasta täysin tietämätön on seikkailut netin ihmeellisessä maailmassa ja turvautuu nyt teihin.

    Onko vuoden -70 tehokkain valmistettu moottori ollut Camarossa LS-5 HP Police? Jos ei ole ollut, onko tietoa mikä on ollut tehokkain? Ja tämän kaiken lisäksi pitäisi tietää sen hevosvoimat ja huippunopeus?
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    LS-6,LS-7 tai jos ihan tehokkain niin ehkä 427 SOHC riippuen mikä lasketaan tuotantomoottoriksi?
     
  3. Lily O.

    Lily O. 1st gear

    Hirveen vaikeeta tekstiä! :D

    Mikäs auto Vanishing Pointissa oli ja millainen moottori siinä oli?

    Ja tosiaan, autoista todellakin tietämätön nyt huutelee täällä.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos joku diileri teki -70 ls 6Camaroa, on kai se tehokkain letukan tuotantokone 450 h.p.

    Hantta
     
  5. Lily O.

    Lily O. 1st gear

    Mikäs tuollaisella vehkeellä ois huippunopeus km/h?
     
  6. rb

    rb Double Gearhead

    Nyt onnistuit kyllä pahasti sohaisemaan ampiaispesään.

    Se vanishing pointin challen pellin alla on tietysti se nopein vuoden 70 moottori.

    426 HEMI.... :D
     
  7. micow

    micow 3rd gear

    Ei muuten oo Hemi, vaan 440 Magnum. http://www.carlwalski.com/VanishingPoint.html
     
  8. Lily O.

    Lily O. 1st gear

    Mä luulin ratkaisseeni ongelman, että se on tuo Police.
    Osaako kukaan sanoa siitä heppoja + huippunopeutta?
     
  9. ido59

    ido59 Gearhead

    Tuon ajan amerikan muskeleissa ei yleensä haettu huippunopeutta vaan kiihtyvyyttä. Siksi perävälitykset ovat melko tiheitä: huippunopeudet noin 200 km/h. Siinä nopeudessa tulee moottorin maksimikierrokset välityksillä vastaan. Harvemmalla perävälityksellä teoreettiset huiput ovat varmastikin parhailla muskeleilla reilusti yli 250 km/h. Tosin, koska aerodynamiikka muistuttaa jääkaappia ja nopean ajon ajo-ominaisuudet rullalautaa ei huippujen hakemisessa ole kauheasti järkeä.

    Kiihtyvyydessä ja yleisessä voiman fiiliksessä taas 1970 muskelit yhä päihittävät useimmat nykysportit.
     
  10. Mutku

    Mutku Gearhead

    ^just noin. Ja lisää:

    Vuoden LS-6 moottorin mainostetut 450 hevosta taitavat vastata nykypäivänä mitattuna noin 370 heppaa. Kun ennenvanhaan mittasivat nuo moottorin tehot ilman moottorissa kiinni olevia tehoa syöviä apulaitteita ja kivan viileässä ilmassa. Nykyään tehon ilmoitukset ovat realistisempia, kun moottorin tehon mittaus yrittää kovasti olla olosuhteiltaan semmonen kun sen moottorin työolosuhteet oikeasti siellä auton konehuoneessa ovat. Eli kovin kuuma paikka ja etupään hihnapyörät sun muut pyöritettävänä eli tehoa syömässä.

    Kovasti ovat USAssa nyt nykypäivänä/jälkikäteen noista muskeliajan moottoreista mitanneet tehot eli niitä dynottaneet. Pettymyksenä on ollut, kun nuo moottorit eivät olekaan rykäisseet kovia lukemia. Edes tehtaan ilmoitukseen ei aina päästä. Joissain yksittäistapauksissa lievästi yli, useimmiten kovasti ali.

    Muistaakseni juuri tuo Chevroletin LS-6 oli pettymys. Aluksi tuotti hävettävän pienet teholukemat. Sitten purettiin tosiaan tehonsyöpöt "hihnapyöräjarrut" moottorin edestä pois, ilmanputsari veks ja dynohuoneen lämpö alas. Hopp ja hei: nyt saatiin tauluun se 450 heppaa. Vai oliko 451.

    Tuon saman moottorin kun asentaisi automaattivaihteiseen autoon, ajaisi jonkun osaavan pajan jarrupenkkiin ja mittaisi takapyörätehot, niin se olisi vaikka 215kW tulos. Alkaa se nyt vähemmästkin jenkkijoonaamme leuka väpättää... :poff:

    Tuossa artikkelissa http://www.superchevy.com/how-to/additi ... dyno-wars/ alkuperäiskuntoinen 41v vanha LS-6 Chevelle pukkaa 209kW takapyöristä. Onko se kunnoitettavan paljon vai hävettävän vähän?


    Mikä muuten on tuo alussa mainittu "LS-5 Police" tms.? En tiedä, kiinnostaa kovasti.
     
  11. Mutku

    Mutku Gearhead

    Kai muuten joku dealer/jälleenmyyjä tosiaan kasasi ja myi vaikka 1970 Camaron LS-6 moottorilla?

    Olisko ollut vaikka Nickey tai Baldwin-Motion tms.?

    Chevrolethan ei virallisesti LS-6 moottorista Camaroa tarjonnut. Chevelleä ja Corvettea kuitenkin ainakin?
     
  12. Mutku

    Mutku Gearhead

    LS-6 1970 Camarolla: huippunopeus välityksestä riippuen 162kmh - 262kmh. Ennen kahtapuoltasataa alkaa lennellä etuikkunan listat irti ja sivuikkunat pullistuu ULOSpäin.... "...älä tule mutka tai töyssy, älä tule..." :wink:


    Kaikki mikä on internetissä ON totta!
     
  13. atobee

    atobee Gearhead

    Ja tuo tehtiin 44 vuotta sitten tuotantoautoon, ihan varmasti leuka väpätti kun kaupasta tuollaisen uutena osti.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    En avannut linkkiä koska tiedän avaamattakin että kuvausautoissa oli 383 ja 440 koneita ja sekä tomaatteja että manuaaleja.

    Leffassa ei edes fiktiivisesti sanota että se olisi hemi, tosin polliiseille on annettu vihje että se olisi "supercharged". Kowalski itse sanoo "hopped up to over one-sixty" eli viritetty kulkemaan yli 160 mph.

    Muistan vanhasta vuoden 1970 esitteestä lukeneeni että huippuja 70 challengerille luvattiin 240 kmh, en muista oliko se hemille vai 440 sixpakille.
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Car-Craft lehti testasi orkkista 1970 LS-6 Chevelleä,ja takapyöristä se antoi 267 HP.
     
  16. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    cadillac 500 cid,eniten vääntöä, zl 1 tais olla vuonna 69 eikä 70,myös olssi toronado menee väännössä 500 kerhoon. euro joonailla se leuka vasta vuonna 70 väpättikin,niillä oli varmaan hieno ajella 250
     
  17. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    ...Km/h,kun impalat poistuivat kaseikkoon jo 120 Mph vauhdissa....Vai?..
    Tästä tulee vielä hyvä keskustelu,kunhan saadaan salaiset erikoismallit ym.ihmehäksättimet taas vaihteeksi esiin!
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Nyt kyllä väpättää yksi sun toinen alaleuka, kun puhuttiin Camaron koneista, ja nyt tuodaan kehiin hemppa ja Toronadon koneita, joita tietääkseni ei ole koskaan Camaroon saanut,- ainakaan tehtaan jäljiltä. Murkkupesä tosiaan:)

    Hantta
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tehdas uus LS6 kikkara lykkäs -67 Impalan just alle 15sekkaa vartilla, -65 bellairia se lykkäs pikkasen päälle 15sekkaa. Ei mikään ihmepannu :rotfl: .
    Jostain syystä kun itellä oli -68 polara niin tota vanishingpointtia tuli katottua melko useesti :lol: .
     
  20. rb

    rb Double Gearhead

    Älä nyt hantta.......... Otsikkohan oli Vuoden -70 tehokkain moottori eikä tehokkain Camaro.

    Jos nyt niistä mitä ihan rasti ruutuun menetelmällä on saanut vuonna -70 pellin alle, niin kisa käydään ilmeisesti LS 6, 429 SCJ ja HEMI:n välillä...
     

Kerro tästä muillekin!