Vuoden -70 tehokkain moottori?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lily O., 28.8.2014.

  1. Mutku

    Mutku Gearhead

    Ei näytä faktaa ruuduille löytyvän.

    Jotain kumminkin löytyy. Voiko noihin tuloksiin absoluuttisesti luottaa? Mielestäni ei. Jääkö jossittelulle ja mutkuttelulle yhä sijaa? Heh, aivan varmasti!

    Mopar (Hemi ´67) 315hp/4900rpm takapyöriltä
    http://www.moparmusclemagazine.com/feat ... _roadtest/

    Ford (??) ?hp/?rpm takapyöriltä

    GM (LS-6 1970) 283hp/5600rpm takapyöriltä http://www.superchevy.com/how-to/additi ... dyno-wars/
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Eräs mäntsälöitynyt harrastaja käytti pyörädynossa 426 hemin sekä uuden 5.7:n. Jälkimmäinen oli tehokkaampi. Vanhassa direct connectionin alustakirjassa on "true horesepower" eri motoreista, siis moottoritehoa. Muistaakseni siinä, siis tehtaan omassa virikirjassa, 426 hemille kerrotaan 390-410 heppaa. Ja ainoo joka saavuttaa ellei peräti ylittänyt ilmoitetut tehonsa oli 340. Ei tavallaan mikään ihme, siitä ilmoitettiin parhaimmillaan nelireikäsellä "vain" 275 heppaa, ja suorituskyky oli kuitenkin vaikkapa 340 cudalla käytännössä ihan samaa tai jopa parempi kuin vaikkapa LT1 camarolla. Muut jäi sitten joko selvästi, tai vielä selkeemmin ilmoiteuista.
     
  3. atobee

    atobee Gearhead

    Hemi on manuaalilla ja LS-6:n perässä TH-400, paljonko tuosta tulee eroa?
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Tuota;......

    Jos nyt lähdetään siitä että pyöreät 400 heppaa kuulostaa vanhasta 426:sta varsin realistiselle hevosvoima määrälle, niin sittenhän 5,7 muovihempan 330-375 vähän vuosimallista ja kopasta riippuen olisi tosi alakanttiin ilmoitettuja lukemia!!

    Tosta meidän 04 hemppa RAMista tehdas ilmoittaa 345 hv ja kaasua painettaessa voisi kuvitella että likimain niissä lukemissa ollaan, mutta millään kyyti ei ole sitä mukaa, että teholukema olisi yli 400 hv mitä sen pitäisi olla tuottaakseen enemmin ruutia, kun vanha kunnon 426 HEMI.

    Syvä kumarrus Porvoon suuntaan. Mä olen ihan poika sen sepän rinnalla, mutta oisko toi jarrussa käynyt 5,7 ollu kuiteski vähän kutitettu...
     
  5. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Täältä kanssa pyllistys, ei kun kumarrus Porvoon suuntaan.
    Nyt repeli on pihalla. Mulla aina ollut käsitys että amerikan eemelit ilmoittaa tehot alakanttiin eikä yläkanttin niin kuin japsit mitkä olivat jo hyvin US markkinoilla 1970. Chevyn LS-6 vain 283hp takapyöristä. Minkä vitun takia ne ilmoittaisi tehot yläkanttiin joilloin vakuutusmaksut nousi Apollon kanssa yli pilvien.
    Hemi mulle kunkku, muttqa..
    Joitain muita GM autoja oli tehot todella mainittu alakanttiin. Muistanko GTO 335hp? Buick ei pullistellut tehoilla, vaan ilmanputsarissa luki vääntö. Oliko se 511? Oli tai ei vääntävämpi motti on täällä mainittu ja se on Cadillac 500cid ja vääntöä eniten ettei sitä edes tänne tarvitse edes kirjoittaa eli se siitä.
    pysytään tehoissa.
    Tervetuloa tänne muutkin kuin amerikan V8 eemelit, mutta pankaa te Ferrareiden ja Lamborghinien tehoja tiskiin.
    Joku saattaa huippukierroksilla mennä yli tämän 450hp, mutta jääväät väännössä. Sillä on merkitystystä meille eemeleille ketkä katotaa vartinaikoja. Hell no 24h Lemansissa leipoi kaikki kiinni, paitsi Shelbyt.
    Tervehdys Kuopio Rauno. Paljon tehdas ilmoitti sun Shelby Mustangeille tehoa? Muutenkin Forrdit on tässä ilmoittelussa jäänyt vähän varjoon,
     
  6. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Minkä takia mä muistaisin jotta noihin kaikkiin tehokkaimpiin isolohkoihin ilmotettiin 425hp nimenomaan vakuutus ym. maksujen takia, että porukalla olis ollu varaa ostaa niitä? Ja todellisuudessa niistä löyty enempi.... ainakin 427,440 ja 426 kuulu muistaakseni tohon seuraan :eek:
     
  7. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    aikasempaa tuotantoa kun kysymyksen 1970. kaikesta huolimatta ihan mukavia lukemia.
    "The Ford 427 Cammer produced 616 horsepower with single four-barrel carburetor and 657 horsepower with dual four-barrel carburetors. This made the engine one of the most powerful engines to come out of Detroit."
     
  8. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    We have a winner. And its a Ford?
     
  9. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    Yhä kauempana aletaan olemaan tuotantoautojen konepeltien alta, mutta vielä enemmin "most powerful engine" oli HEMI:stä tehty vastine 427 Cammerille, joka yläpuolisine nokka-akseleineen tuotti muistaakseni 750 hevosvoimaa.

    Korjatkaa jos muistan väärin.
     
  11. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

  12. Mutku

    Mutku Gearhead

    ^däng.

    LUM-1:n linkitys Moparin "tuplanokkacammeriin" ei onnistunut, kun tuo jenkkisivusto on blokannut linkityksen heidän pyhimpään. Heh.

    Tuossa yksi huonolaatuinen kuva samasta uskonkappaleesta:

    [​IMG]
     
  13. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    kaukana tosiaan ollaan, mutta niitä kuitenkin oli.
     
  14. Fastback

    Fastback Gearhead

    Mahdettiinko Moparin dohc hemiä käyttää ikinä missään muualla kuin pelotteena Nascarille, että jos Ford saa luvat SOHC:iin nini sitten me tullaan tällä???

    Toisaalta sääli ja toisaalta hyvä, että lopulta kun Ford olisi saanut luvan käyttää 427 Cammeria Nascarissa n. 400 lbs lisäpainoilla varustettuna niin Ford kieltäytyi kunniasta sillä Boss oli jo piirrustuspöydällä. Fordin R&D ja Fordin hovihankkijan H&M kisatehtaassa työskennellyt herrasmies kertoi pari vuotta sitten kysyttäessä, että kun Nascar radalla testattiin 427 SOHC:ia ja 429 Bossia niin kumpi oli nopeampi. Simppeli vastaus oli ollut "Boss was the Boss".

    Fordin R&D osasto kehitti myös 494 cid Can-Am Bossin. Ko. koneilla ajettin Canadian American ratasarjaa ja 1969 & 1970 motteja istuteltiin kiihdytysmustangeihin, joista tunnetuimpia lienee Tasca Boss. Tymäkkää tavaraa 4,520" poraus ja 3,850" iskua. Can-Am käyttöön 8 tötteröisellä Hilbornilla +800 hv. Ensimmäinen moottori oli tämä Can-Am Boss josta legendaarinen Mario Andretti ei pyytänyt lisää tehoa. Näitä myllyjä sai ostettua vuonna 1970. Minkään auton konepellin alle niitä ei tehdas sarjatuottanut, jos ei harvoja tanareita lasketa. Jos 1200hv bloweri Boss ei kelpaa, niin tämä Can-Am oli "sarjatuotettu" kisamoottori, ei tosin mikään ihan jäätävän kokoinen erä. Lohko oli magnesiumia tai alumiinia - eli Buickiakin kevyempi isolohko :wink:
     
  15. Fastback

    Fastback Gearhead

    Kirjoitin taas 494 cid Can-Amin teholukeman kuten eräs em. herrasmies joskus mainitsi. Moottorin esittelyn aikaan julkistettiin alan lehdissä 700 hv, totuus lienee jotain vähän yli. 494 cid Cam-Amista on kuullut aina 700-900 hv tehoja. Luetettavimpina pidän miestä kuka tälläisiä työkseen dynoili silloin kun nämä koneet tehtiin verenmaku suussa kisaamiseen. Ukolla on kaikki printit tallessa dynotuksista :eek: :eek:
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Osu tuolta thehemi.com sivuilta silmään tämä video; '70 hemicudaa ('71 koneella) piestään Nurburgissa, 15 minuuttia sinfoniaa autosta kuvattuna. Possut jää kun stidit kikkaraan aina kun aukeaa suora:

    https://www.youtube.com/watch?v=_ciS-ohrPbU

    Laatu kohtuullinen, 2014 tehty video. Varsinkin kohdass 11:20 menee kylmät väreet kun alkaa maisemat vaihtumaan ihan tosissaan.
     
  17. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Itse taas ollut sellaisessa luulossa, että toi vakuutusyhtiö läppä on ollut lähinnä silloisten myyntimiesten sonnan jauhantaa ja se on sitten muotoutunut jonkunlaiseksi legendaksi.

    Eli ostajaa vakuuteltu, et "tää ähkäsee viel enempi tehjoja kuin tää 425hp, mut vakuutusyhtiöiden takia ilmoitellaan näin" ja ostaja sit aatellut, et jumaliste on muuten voimaa.

    Ihan vakio kunnossa taitaa noi legenta motit tuottaa sen nippa nappa 300hv nykymittauksissa. Mut täähän ei taas tarkoita, et ne ois vähemmän legendaarisia.

    Siihen mulla taas ei ole mitään hajua, mikä ois tonaikaisesta tehokkan, joten tällästä ot:ta vaan.
     
  18. JnZm

    JnZm Gearhead

    Kun puhe oli alun perin pelkästä moottorista ilman murheita valmistusmääristä tai kopasta missä kiinni niin saivarrellaanpa...

    Porsche 917.

    520hp vuonna -69, 600hp vuonna -70.

    Le Mansin Mulsannella : Vic Elford drove his 917 to 240mph along the 3.5-mile straight in 1970, in the rain, at night.

    Vuonna 1973 Can-Am -sarjassa 1100 hevosvoimaa.

    Sohaisinko sopivasti? :wc:
     
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Tossa olis linkki Singereitä harrastaville http://www.mammakeidas.net/arkisto/ompeluseura 8)
    Ei siis ollu suoraan sulle tarkoitettu :D
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kylläpä pitkän matkan tarvitsi tuohon nopeuteen. Olisiko ollut hippa tulpassa tai jotain. :)

    Tehokkaimmat tässä alla vuonna 1970, kun saivat kelattua 225 mph jo varttimailin matkalla.

    Kas tässä videota:

    http://www.nhra.com/story/2014/7/9/snake-nicoll/

    Moottori lienee Chryslerin Hemi, ainakin toinen niistä, tosin videosta ei näe kovin selvästi.
     

Kerro tästä muillekin!