Chevyn 396:n "piristys"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pervolet, 31.8.2014.

  1. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Olis tuossa talvi aikaa laitella Impalan konehuonetta uusiksi ja arvelin kysäistä arvon herroilta( jotka isolohkojen kanssa ovat pelautuneet), että saakohan vm.66 396 mottia piristettyä kuinka helposti ?

    Ko. moottori pitäisi olla 365 hp versio, tosin näistä koneista saattaa iso osa olla jo kesälaitumella...nätisti se käy kuitenkin, eikä savuta pahasti.

    Saako imusarjan/kaasarin/nokan vaihdolla mitään aikaiseksi ?

    Käyttömukavuus/varmuus pitäisi kuitenkin säilyä

    Marteliuksen putkistoa ja (olikohan) Hookerin peltisarjoja olen kaavaillut kaasujen poistoksi.

    Mitä suosittelette ? Budjetti on kapea, reilusti alle tonnin pitäis jäädä tarvikkeet (ei sis. putkiston/peltisarjojen hintaa).

    :pinup:
     
  2. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    pienessä isolohkossa ei kannata ahnehtia ton nokan suhteen, enempi kattoo vääntöä ainakin impalan kokoseen autoon, kaasari kuntoon ja putkistoon virtausta, ehkä peltisatsit jos haluaa sitä läpätystä kuunnella. vaikka peltirullakeinut tmv. vielä, ja kaikki paikat timmiin kuntoon.

    ehkäs, jos hyvin matalalla budjetilla kokeilee, niin järkevä ja vääntävä hydyrullanokka ja rullakeinut. ja kaasari kuntoon, tai uusi db 750 varmaan riitävä tohon tai demoni
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Tollaseen laittasin,kun en tiedä perävälitystäkään,niin Holleyn Spreadbore korvauskaasarin(uuden) joka on tarkoitettu Quadrajetin tilalle.On vähän hintava ja jos se hirvittää niin sitten normaalin 3310 750 cfm,vackaasarin.

    No jos olis sitten se spreadbore kaasari hankittu,niin sen kaveriksi spreadbore alumiini imusarja.Ei sitten perus Performeria,koska siinä on kanavat peanut kanaville.Sulla on todennäköisesti ovaalit.

    Peltisarjat kyllä laittaisin,ja jos on hyvät tiivarit ja laipat,niin ei se lätinä aivan hirveä ole.2,5 tuumanen tuplaputkisto ja se H-putki on urbaani legendaa joten unohda.

    Juttele vaikkapa US-Partsin henkilökunnan kanssa nokasta,mutta Comp Cams:lta vois löytyä sopiva profiili esim "268".
     
  4. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    itsellä työn alla 402 BBC. eli sehän on 396 030 ylikoossa.
    Nokaksi tulossa Lunatin "268" eli 60203
    jouset oli cranen tuplat, imusarjana edelbrocking air gap rpm
    puristukset ~9,5 luokkaa

    osia oon haalinu pikkuhiljaa kun jostain aina löytynyt. varmaan alle 500e budjettilla oon menny mutta koko koneen läpikäynti on nyt kyseessä eli reilu tonni tulee menemään kaikkineen hiluineen.

    jospa se näillä kulkisi eteen ja taaksepäin :)
     
  5. max

    max Double Gearhead

    Vielä vähän tuosta mitä mä sulle aikasemmin ehdottelin moottori comboksi.Älä sitten pety,koska ei noi muutokset sun Impalasta mitään "Street Killeriä" tee,mutta sitähän sä et oo hakemassakaan.
    Kuitenkin nuo muutokset kyllä tuottavat huomattavan muutoksen,jo siinäkin tilanteessa jos vaikka nykyinen kaasari on epäkuntoinen ja toiminnaltaan huono.

    Jos sulla kuitenkin on hyvin toimiva Quadrajet kaasari,niin älä hävitä sitä,koska se on sun tapauksessa ideaali.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tos jokunen vuos takaperin tuli yhteen tollaseen vähän sotkeennuttua ku kaivoin "panut port" kannet moiseen. Siin oli viel kohtuu räyhä nokka, tais olla 292 hydraulinen, imusarjana RPM jne. Tuotti 400 heppaa aika maltillisilla kierroksilla, muistaakseni 5000 oli maksimiteho ja ihan kelvollinen vääntö. Toi lähinnä osotuksena kansien vaikutuksesta; jos siin ois ollu panuttien sijaan ovaalit olis varmasti alavääntö ollut kehnompi, puhumaatakaan jos ois ollu rectportit. Eli kombinaatio on se tärkein asia, yhden viriosan laittaminen ei tuo mitään hokuspokusta, paitsi jos se on just se osa joka hyvästä kombinaatiosta puuttuu.
     
  7. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Max:in visiot kuulostaa siltä mitä hainkin. Nykyinen kaasari on varmaankin alkuperäinen,mutta on vahva epäilys että se ei toimi läheskään kunnolla. Tuon Holley / Edelbrock kaasari ja siihen käypäsen imusarjan luulis kuitenkin saavan jo alle tonnilla...jätetään se nokka vielä toistaiseksi rauhaan.

    Jos jollakulla sattuu muuten olemaan ko.osia ylimääräisenä niin ostohaluja saattaisi olla. :)
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Omat varastot tuli tässä sun tapauksessa mieleen,sillä mulla olis aivan uusi alumiininen GM 2-taso imusarja, mikä on nyppästy tietääkseni 454 HO.koneen päältä.Sinänsä merkillinen sarja,koska se ei ole oikein oval eikä rect port mallia.

    Tiedä sitten olisko sopiva 396 mottiin tai mihinkään,koska ei oikein luottamusta GM tuotteille vaikkapa Edelbrockkien rinnalla.Joka tapauksessa Square Bore plenumilla varustettu.Vähän taas rönsyilin.
     
  9. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Laittelen maxille yksityisen viestin...
     
  10. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Mitämitä,mulla se on toisinpäin:

    Speedtalkista lainattua:

    I worked at Edelbrock back in the 1968 to 1982 years. None of their intakes could beat a reworked L-88 manifild. I ran a BB drag car back then, and that was the fastest of all there was available. I messed with the center divider a little, but what really turned it on was when I made a one inch open spacer. To make it run the fastest, I had to go up 8 jet sizes all around on my 850 carb ( # 4296- stagger jetted, dont ask )It was 15 HP better than a C-454 with a 1050 dominator. The Edel c-427 was not even close

    JOE SHERMAN RACING
    http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=18157


    Eli noi sarjathan on tänäpäivänä nimetty uudelleen RPM:ksi. :D
    Vikke voi suksia kuuseen :poff: :wc: :wc: :wc: ei osannu edes kopioida tehtaan sarjaa kunnolla.
     
  11. timant

    timant 2nd gear

    Eipä kyllä ole omakohtaista kokemusta virittämisestä, mutta jos epäilee alkuperäisten hevosten karanneen niin olisiko tärkeintä tutkia ensin syy siihen ja mahdollisesti palauttaa koneen alkuperäinen toimintakunto ja investoida siihen ennenkuin viripalikkaa alkaa iskemään kiinni?
     
  12. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Tässä tapauksessa se suurin vika on varmasti siinä kaasuttimessa.Kun kuitenkin tulee kannet auottua, niin tuntuu jotenkin simppeliltä samalla päivittää tekniikkaa uuteen uskoon. Soittelin hintakierroksen ja kyllä se siltä näyttää että samalla menee se nokkakin vaihtoon. Samalla sitten nostajat,ehkä jouset ja kumit kans. Onpahan sitten nekin käyty läpi niin ei tarvi murehtia myöhemmin. Seetipinnat tahnalla sileeks.

    Kaasuttimeksi taitaa valikoitua Holleyn 750 Dobbelpumppen.

    Nokaksi suosittelivat Compcamsin XE 268, josta maxikin jo aiemmin mainitsi. Tällä pitäis saada hönkyä lisää, ajomukavuuden kuitenkaan liikaa kärsimättä.



    Emäntäkin autolla kuitenkin ajelee. :D
     
  13. roku65

    roku65 Gearhead

    Samoilla linjoilla moottorin peruskunnon suhteen, kunnon perushuolto venttiilitöineen,männänrenkaineen ym . kannattaa tehdä ennen suurempia viilailuja ja bolt on roddailuja.

    Uskoisin kyseessä olevan 325hp versio 396 mosasta? 375/425 hevosen L-78 hiperf on erittäin harvinainen moottori full size letukassa. Toimitettiin ainoastaan manuaalin kanssa, ulkoisena tunnusmerkkinä öljyjäähyn lähdöt suodattimen yläpuolella lohkossa.

    Jos 325hp moottori on alkuperäisessä kokoonpanossa, lähtökohta on ihan oivallinen pikku piristykselle. Tärkeää on, että kannet on pienellä palotilalla olevat closed chamber versiot, joilla puristukset asettuvat kympin tietämille pikkupatilla olevílla männillä. Viidessäkymmenessä vuodessa helposti vaan kannet ovat korvautuneet tuoreemmilla versioilla joissa on suuri palotila eikä puristussuhdetta saada kunnolliseksi isollakaan domella männässä. Noi sinällään hyvin puhaltavat uudemmat open chamber kannet sattuvat paremmin isoihin isolohkoihin 454 jne. Joka tapauksessa orkkis isot oval kannet ovat kelvollinen lähtökohta. Viilattuna riitävät pidemmällekin, palotilan seinämä vaan syö virtausta verrattuna avoimiin palotiloihin

    Hookerin 2" headersit ovat liian suuret 396:seen. Käytä pienimmät 1.75" tuuman versiot. Tuottaa paremman väännön ja jopa huipputehon.
    Jos sulla on orkkis Q-jet, ei ole mitään merkittävää etua käyttää vacuumiholleyta, jollei ole periaatekysymys. Pikku modauksilla ja kunnostettuna Q-jet riittää kyllä ja on säädettävyydeltään hyvinkin monipuolinen. Orkkis valurautainen full size kopissa toimitettu hi-rise oval imusarja ei ole myöskään huonoimmasta päästä. Tosin kovin painava se on verrattuna noihin alusarjoihin.

    Orkkis L-35 koneen nokka on melkoisen aneeminen esitys. 196 astetta .50 ja 0.398 nostoa. Se vaihtamalla herää henkiin. Turha hipostella kaasutin/imusarja pakettia jos säilytät orkkis nokan. Ei ole hönkää.
    Huomaa! 65-66 isolohkoissa öljynkierto nokan takaosan uran kautta. Afteri nokkiin täytyy sorvata ura tai ilmoitettava jo tilatessa.
    Venttiilijouset vaihdettava ehdottomasti myös. Painava koneisto kelluu todella helposti erityisesti nopeilla nykyprofiileilla. Kovin paljoa nokkaa et voi kuitenkaan laittaa 396/fullsize comboon. Ota mieluummin Lunatin 60202 tai 60203 jos nopeaa hydraulinokkaa halajat. Compin Xe nopea sulkeutumisramppi taitaa olla liikaa BBC:n 1.7 vipusuhteelle. Seurauksena äänekäs venttiilikoneisto. Jos Compin haluat mieluummin mekaaninen 262 tai 268 XS. Tuottaa muutenkin hydistä paremmin. Stallia 2500rpm ja 3.73 perävälitys laajentaa valintaskaalaa.

    Orkkis jakajan ennakkokäyrä ei välttämättä ole ideaalinen edes pikkupiristelyissä. Perusennakko saa olla aika reilu jos yhtään nokkaa, 16-18 astetta hyvä lähtökohta. Kokonaisennakko 38-42 closed palotiloilla.
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Tähän nyt sitten pitää sanoa että EI sekä ÄLÄ!
    Impala on raskas auto ja uskosin että siinä ei ole perävälityksenä esim.3.73:1 tai 4.11:1 välitystä vaan varmaankin joku paljon pidempi?

    Jos turbiinikin on vakio, niin tuplapumppu kaasari on väärä valinta.
    750 cfm.vac holley on passeli sun autoon toiminnaltaan,puhumattakaan siitä että tuplapumppu malli on lähes tuplat kalliimpi kuin vacuumi.
    Tällä Comp Camsin "268" nokalla tarkoitin sitä vanhaa sarjaa(mitä ne nyt olivat,magnumeita vai mitä?) En siis tätä XE sarjaa,jolla on huono maine mennä helposti sileäksi.
     
  15. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Öh Öh Öh. Kauhiasti tietoa.

    Mottina pitäisi olla siis 365 hp versio. Vaihdelaatikkona on 4 spd manuaali. Perävälityksestä ei ole tietoa,tuskin mikään aavikkovälitys on kuitenkaan kyseessä. Kaikki on alkuperäistä,vm.66.

    Edit!! Tässä mennään nyt niillä tiedoilla, millä amerikan Joe auton minulle möi. Totuus selviää sitten kun pääsee autoa purkamaan,tällä hetkellä se on n.200 km päässä kotoa.
     
  16. max

    max Double Gearhead

    4-speed Impala,sehän kuulostaa jo mielenkiintoiselta;tässä tapauksessa perävälitys voi jo sitten olla vaikka mitä ja lukkokin saattaa olla.

    Tutkipa välitys,niin sit voi tehdä ratkasuja.Perä ylös ja pyöräytä rengasta 360 astetta,samaan aikaan katso kuinka monta kertaa kardaani pyörähtää on sun välitys.
     
  17. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Jep,tämä tutkitaan jahka pääsen auton luokse(2-4 vk) Autossa pitäisi olla myyjän puheiden mukaan positraction perä eli eikös se ole savoksi kitkalukko? Perä ja laatikko tuntuisi pelaavan ihan ok...
     
  18. max

    max Double Gearhead

    Juu,Positraction siihen suuntaan viittaa, että siellä lukko suattaapi olla.Onko impala oikein SS versio?
     
  19. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Siitä erikoinen versio että ei oo SS malli. Sohvapenkki edessä. :)
     
  20. max

    max Double Gearhead

    No kun tilanne vaikuttaa siltä,että 4-speed laatikon(Muncie?)jatkona voi olla hyvinkin "pervormanssi" perä,niin sit kyllä laittaisin Edelbrock RPM tai RPM Air-Gap imusarjan,ja edelleenkin se 750 cfm.Vac.Holleyn.

    Sohvapenkki luo sopivaa urheilullista tunnelmaa,varsinkin tiukemmissa mutkissa.
     

Kerro tästä muillekin!