Quadrajet ryyppy/joutokäynti juttuja..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ktech, 2.9.2014.

  1. ktech

    ktech 3rd gear

    olds 307 ja quadrajet. korotettu joutokäynti alkanut viimeaikoina temppuilla eli ei putoa pois kaasua pumppaamalla, aiemmin toiminut hyvin.

    vivustot öljytty ja liikkuvat hyvin, molemmat alipainekellot ehjät ja toimii (tässä versiossa front vacuum breakin lisäksi toinenkin choke pull off).

    olen käsittänyt että sen fast idle camin kuuluisi pudota omalla painollaan alas kun kaasuläppää avaa? nyt se ei sitä tee.. jotain väärin säädetty/jumissa/rikki?
     
  2. mirage

    mirage 3rd gear

    Re: Quadrajet ongelma ryypyn kanssa.

    Fast idle camilla ei kai ole mitään tekemistä noitten vacuumikellojen kanssa. Ryypyn vivustossa on sellanen osa, joka työntää fast idlen päälle kylmäkäynnistyksessä ja kun bimetallijousi lämpiää, niin se alkaa väistymään ja näin fast idle alenee. Mun mielestä tämän yhteys on yksinkertaisen mekaaninen ja jos ei kaasaria ole kukaan ropannut, niin sen vikaantumismahdollisuus on älyttömän pieni. Toki sen vivuston voi kasata väärin.. kai. Toinen vaihtoehto on, että ryyppy on säädetty liian rikkaalle, jolloin korotettu jouto ei siis pääse laskemaan, kun ryyppy on käytännössä päällä koko ajan. Yks mahdollisuus on, että korotettu jouto on säädetty liian korkealle. Sillon normijoutokäyntiruuvi ei pääse osallistumaan kierrosten ylläpitoon, vaan jää ilmaan, vaikka ryyppy kokonaan onkin jo lämmenny. Edellä kerrotun ja vikakertomuksen perusteella sanoisin, että bimetallijousi on vikaantunut; katkennut tai kulunut tai hypänny pois paikaltaan. Eli jos sitä ei ole ropattu, vaan vika ilmentynyt ilman ropaamista.
    Omalla painollaan joo tavallaan, mutta päällä sitä pitää siis bimetallijousi.
     
  3. ktech

    ktech 3rd gear

    Re: Quadrajet ongelma ryypyn kanssa.

    näin itsekin ymmärsin tuon toiminnan että bi-metallijousi työntää sen päälle ja omalla painollaan putoaa pois, mitä se nyt ei tee. ryyppy kyllä putoaa koneen lämmettyä pois samoin kuin korotettu joutokin, mutta kylmänä ärsyttää tuo koneen huutaminen ja vaihde päällä toki kulkee ilman kaasuakin vähintään riittävästi.

    olisko sillä toisella alipainekellolla (kaasarin takapäässä) kuitenkin jotain vaikutusta asiaan? sen tarkotushan on kait vetäistä sitä ryypyn jousta vähän takaisinpäin koneen käynnistyttyä että se fast idle cam pääsee putoamaan pykälän alaspäin?
     
  4. mirage

    mirage 3rd gear

    Re: Quadrajet ongelma ryypyn kanssa.

    Ekan viestin perusteella luulin, että auto käy aina korotettua joutoa. Kyllä pulloff-kello tosiaan ottaa ryyppyä pois päältä. Eli avaa hiukan (4mm) täysin kiinni olevaa ryyppyläppää "väkisin", ettei kone tukehdu liikaan bensaan. Ja samalla kun se vääntää väkisin bimetallijousta vastapalloon, niin toki se vaikuttaa korotettuun joutoon. Mulla toi ryyppykello on se etummainen, sama kello estää myös toisiokurkkujen ilmaläppien avautumisen.
    Uuden kertomuksesi mukaan voisin kuvitella, että bimetallijousi on ehjä. Kellokin lienee ehjä, jos se ei kerran tukehdu. Katso seuraavan kerran kun kylmäkäynnistät, että vetääkö se sitä ryyppyläppää auki tai vetääkö se yleensäkään, säätöhän siinäkin vivustossa pitäis olla, joten kello voi toimia, vaikka ryyppyläppä ei liikkuskaan. Että oisko vaan korotetun joudon säätöruuvi puol kierrosta kireellä. Jumissa tuskin on mitään, jos kerran se lähtee kuitenkin lämmettyään pois päältä.
     
  5. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: Quadrajet ongelma ryypyn kanssa.

    Meillä oli yli 20 vuotta Chevy farmari -90, uudesta asti viime kevääseen.
    Siinä oli aina välillä tuota vikaa ja huomasimme että bi-metallijousen kotelosta imusarjan cross flow pakokanavaan menevä ohut metalliputki tukkeutuu aina välillä. Krassasivat sen korjaamolla jollain mig-langalla tms. auki ja taas toimi fast idle normaalisti. Ymmärtääkseni tuossa putkessa kulkeva ilma lämmittää bi-metalli jousta ja saa sen "laukeamaan" säädetyssä lämpötilassa.
     
  6. ktech

    ktech 3rd gear

    Re: Quadrajet ongelma ryypyn kanssa.

    niin sehän tuossa ihmetyttää että ryyppy toimii muuten normaalin oloisesti mutta se fast idle alkanut jäämään päälle (senhän kuuluisi toimia niin että käynnistyksen jälkeen käy korkeilla kierroksilla ja kaasua lipsauttamalla pudottaa joutokäynnin tuntumaan?) noin se on ennen toiminut.

    ja mitään ei ole tällä välillä ropattu.

    käänsin nyt sitä fast idlen ruuvia puoli kierrosta auki, katsotaan aamulla miten toimii.
     
  7. mirage

    mirage 3rd gear

    Re: Quadrajet ongelma ryypyn kanssa.

    Jos kerran mitään ei ole ropattu, niin kyllä se vaikuttas siltä, että toi alipainekello ei vedä tai että sen vetovaikutus ei vaikuta fast idle camiin, kuten sen pitäs. Että tätä kokonaisuutta nyt tarkistelisin,enkä alkais säätöjä ruuvailee. Jos kerran ne säädöt on aina aiemmin toiminu.
     
  8. ktech

    ktech 3rd gear

    Re: Quadrajet ongelma ryypyn kanssa.

    kone olikin jo jäähtynyt senverran että ryyppy meni päälle joten kävin kokeilemassa. ruuvin pyörittely ei vaikuttanut oikeastaan muuta kuin että kävi nyt vähän pienemmillä kierroksilla.

    molemmat alipainekellot vetää kun kone on käynnissä ja nähtävästi oikeissa säädöissäkin, ryyppyläppä aukeaa sen muutaman millin ja bi-metallijousi ei painata sitä fast idle kampea ylös. mutta siltikään se ei putoa itsestään vaan aivan kuin joku kanittaisi siihen kiinni.

    sitten se oudompi osuus: kone sammuksissa (ja ryyppy hieman raotettuna) se kampi ei jumita mihinkään vaan putoaa varsin kevyesti kun kaasuläppiä raottaa?? siis mitä helv..
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Quadrajet ongelma ryypyn kanssa.

    Mulla on hämärä muistikuva, että meidän 80:sessä Electrassa se Front Vacuum Break -alipainekellon vipu olisi ottanut jotenkin kiinni siihen rikastinvivustoon ja että se alipainekellon vääntäminen kiinnitysraudassaan olisi vapauttanut se jumittamisen.

    Katoppa voisko se kanittaa sen rikastinvivuston päälle.
     
  10. ktech

    ktech 3rd gear

    Re: Quadrajet ongelma ryypyn kanssa.

    alkaa hiljalleen selvitä. fast idlen jumittaminen johtuu ryyppykotelossa olevasta alipaineesta joka väännättää ryypyn akselia kiinni siihen fast idle kampeen ja ovat siten kuin yhtä puuta koneen käydessä. jumitus katoaa kun ryyppykoteloon menevän putken nyppää irti siitä kaasarin kannen päästä eli olisko siellä joku tukos (air hornin sisällä) kun putkessa kuitenkin tuntuu imua?
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Quadrajet ongelma ryypyn kanssa.

    Sen putken kautta tulee sinne ryyppykoteloon lämmintä ilmaa imusarjan lämmönvaihdinputken kautta. Voiskohan se lämmönvaihdinputki olla siten tukossa jos ryyppykoteloon muodostuu alipaine.
     
  12. mirage

    mirage 3rd gear

    Re: Quadrajet ongelma ryypyn kanssa.

    Kokeile se putki irrallaan, jos toimii kuten pitää, niin sitten siellä varmaan on joku tukos. Mutta on kyllä yks erikoisimmista qj-vioista, mitä oon kuullu. Se putkihan menee ko. paikkaan siksi, että sieltä saadaan hotairchoke puhdistetun ilman puolelle, eli jos kaasarin päästä putki on irti, niin ainoa huono puoli siinä on se, ettei hotairin kautta koneeseen imetty ilma ole enää puhdistettua.
     
  13. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: Quadrajet ongelma ryypyn kanssa.

    Vilkaskaapas tuo mun toissapäiväinen vastaus...
    Meillä oli yli 20 vuoden aikana tuo vika ainakin 4 kertaa ja aina se auttoi kun airhorn krassattiin auki rautalangalla!!! :)
     
  14. mirage

    mirage 3rd gear

    Re: Quadrajet ongelma ryypyn kanssa.

    Tässä kai ei ole putki tukossa vaan se kaasarin yläosassa oleva alkulähtöpää. Silti vika on kummallisen tuntuinen, luulis et ryyppy on aika kauan päällä, jos ilma ei kierrä kuten kuuluu. Ja et se ryyppykotiloon syntyvä alipaine imee osat sillee vinoon, et idlecami jää jumiin.
     
  15. ktech

    ktech 3rd gear

    Re: Quadrajet ongelma ryypyn kanssa.

    niin ryyppy itessään putosi suht' normaalissa ajassa pois päältä ja lämpösenä ei huutanu (vähän pitempään oli päällä kun normaalisti mutta aattelin että johtuu kylmemmistä keleistä), liekkö sitten se jousikelan vierestä kiertävä lämppärin letku lämmitti tarpeeks.

    puhalsin airhornia paineilmalla näin ensialkuun ja tuntui että tukos katosi, täytyy seurailla vielä tilannetta mutta näiltä osin homma ratkennut, kiitokset osanotosta :)
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Quadrajet ongelma ryypyn kanssa.

    Jos se alipaineimu pääsee sinne ryyppykoteloon mutta ei lämmönvaihtimeen, niin tukos voi olla ainoastaan siellä lämmönvaihtmiewn putkessa, ei kaasarin puolella.
    Se kaasarin puoli tukkeutuu helposti kun kaasarain läppärungon tiiviste turpaa siinä kanavan kohdalla ajan myötä. Sen voi veitsellä leikata tasaiseksi, ei vaadi tiivisteen vaihtoa välttämättä.
     
  17. ktech

    ktech 3rd gear

    jatketaan tähän samaan ketjuun toisesta mieltäpahoittavasta aiheesta eli joutokäyntiseos on turhan laihalla. niinhän se quadrajetissa kait kuuluu vähän ollakin mutta säädöt on hieman viturallaan eli idle air bleed on kierretty täysin pohjaan jolloin kone käy parhaiten (aika tasaisesti eikä juurikaan ravista). jos ruuvia yrittää avata sen muutaman kierroksen mitä kuuluisi olla niin sammuu oitis.

    imuvuodot, ne mitä on löydetty on eliminoitu mutta niillä ei ollut juuri vaikutusta. seosruuveihin en ole koskenut kun ovat siellä plommien alla vielä piilossa mutta jossain toisessa ketjussa oli puhetta että niillä ei ole pahemmin vaikutusta seokseen. vai kaivanko ruuvit esille?
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Se idle air venttiili on tori tarkka sen o-renkaiden vuodoista. Kaiken kukkuraksi ne o-renkaat on sellaisella mitoituksella että niitä ei ainakaan helposti löydy tiivisteliikkeistä. Korjaussarjassa ne kaiketi tulee mukana.
     
  19. ktech

    ktech 3rd gear

    joo ne idle airin o-renkaat olikin hiukan haperon oloiset, koitin laittaa tilalle lähimmät sopivat normi o-renkaat mitä löysin mutta käyntiin niillä ei ollut vaikutusta. laitoin sitten vanhat takaisin. pystyy tuon kanssa elämään että ei siinä, mielellään vaan laittaisi systeemin toimimaan siten kun sen kuuluisi olla.
     

Kerro tästä muillekin!