Diisselistä bensaksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja luckypastard, 9.2.2014.

  1. luckypastard

    luckypastard 1st gear

    Olis 1980 scottsdale jossa 5.7 dx diesel tekniikka, laatikko th400.
    Kymysys kuuluukin onko millainen savotta vaihtaa teniikka 350 bensaan? Miten leiman saanti vaihdon jälkeen? Ja pitääkö tuo laatikko käydä läpi, toimiiko dieselin laatikko bensamoottorin kanssa yksiin niin vain? Kun kuitenkin kyseessä ihan erilailla käyttäytyvät moottorit.
    Entäs eroaako scottsdalessa alusta toisistaa diesel/bensa? Kun eikös pykälää uudemmas fleetsideissa oo jo jarruissa ym. eroja?

    Ja jos jollakin tulee mieleen jotakin muuta joka pitää vaihtaa kyseisen jumpan aikana/ voi tuottaa pään vaivaa niin ei muutaku kommenttia ilmaan!

    Perus käyttöpeli on kyseessä..

    -mäksä
     
  2. idiot

    idiot Gearhead

  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos pistät tilalle Oldsin 350 koneen niin ei tarvii muuta kuin vaihtaa tankkiin litkut ja pistää lootan modulaattorin letku imusatsiin. Kaikki apulaitteet ja pakosatsit sopii. Ja loota on todnäk TH-375 mutta kyllä se siitä huolimatta rokkaa.
     
  4. paja1

    paja1 Double Gearhead

    2000-luvun alussa tein tuon saman homman. olds bensakone reikään ja muutoskatsastus riitti ainakin silloin. aika kivuton ja nopea operaatio. myöhemmin laitoin samaan katiskaan sbc+th700 paketin jolloin koneen kiinnikkeet palkkiin piti vaihtaa.
     
  5. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    Purat imusarjan,syöttöpumpun,kannet ja nokan pois. Asennat tilalle esim. 403 oldsin kannet isolla palotiloilla, vaihdat SBO nokan tilalle ja ruuvaat bensakoneen imusarjan paikoilleen. Vaatineen myös virranjakajan ja kaasarin ja tulpanjohdot :D

    google : olds 350 diesel to gas conversion

    aiheesta miljoona eri juttua :webmaster:
     
  6. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    meneekös bensan nokka dieseliin noin vaan? kun siellä on se syöttöpumpun veto ja sun muut. ja eikös sille syöttöpumpun akselille tule voitelu että se reikäkin varmaan hyvä tilkkiä?
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin tai BBO nokan tai sitten vaan Olds v-8 nokan, tarvii sieltä öölikanavaakin tukkia jos rieselin alakerran käyttää.
     
  8. luckypastard

    luckypastard 1st gear

    Olis tutulla chevroletin tekniikka ylimääräsenä, sitä oon ajatellut. Eli laatikolle tai turbiinille ei tarvi tehdä mitään?
    Mites sitten katsastus puoli? Mikä määrä lippua ja lappua pitää hommata ja mistä? Vai meneekö ihan "rutiinilla" kun onhan noita jo vaikka millä tekniikalla tien päällä?

    -mäksä
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Joudut vaihtamaan laatikon, apulaitteet, pakosarjat, kaiken jos letukan moottoria havittelet.

    Helpompi on laittaa oldsin kone, menee heittämällä.
     
  10. Hävittäjä

    Hävittäjä 2nd gear

    saahan olds jakosen toosan sevyn perään sovitelevyllä
    alimmat pultit ja ohjaintapit samalla kohdalla molemmissa.
    http://www.tciauto.com/tc/chevy-engine- ... ssionhtml/
    dieselin ja bensan vakioturbiinin stalspiidissä muutama sata kierrosta kai eroo mutta pystyy kyllä ajamaan.
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Ei adapteri aiheuta mitään ongelmia. Mulla on Oldissa Chevyn koneen perässä Oldsin laatikko ja hyvin pelaa.
     
  12. Chevypu83

    Chevypu83 1st gear

    Adapteri ja pitemmät turbiinin pultit tarvitsi kun oli apulaitteellinen 5,7 chevyn moottori kun joskus itse tein vastaavan swapin 81 scottariin.Hyvin toimi dieselin laatikolla ja turbiinilla vuosikausia.
     
  13. luckypastard

    luckypastard 1st gear

    Noonni, homma etenee hitaasti mutta etenee kuitenkin! Elikkäs vaihtu suunnitelmissa se chevyn kone oldsin 350 bensaan. Käy ja kukkuu, ei muutakun nokalle.
    Täytynee päivitellä taas kun saa homman vauhtiin/ tehtyä!
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    Jos jotain osaa haluat vaihtaa, niin dieselin kaasuvaijeri on turhan pitkä penssiinimootorille,
    vaan kyllä senkin sinne sovittaa, itelläkin on enkä edes lyhentänyt, tekee vaan vähän ylimäärästä lenkkiä.

    jakajan sähkö kandee ottaa entisestä syöttöpumpun sammutinsolenoidin piuhasta.

    siinä kai ne tärkeimmät "modaukset" jota toi swappi vaatii ja jos vesipumpun akselin pituus ei täsmää, nekin voi sekoittaa, hihnapyörät samoin.

    mutta muista, että kampuran etupään värinävaimenninta, starttia ja vetolevyä ei niin vaan voikaan sekoittaa vaikka sopiskin,
    ei vaikka kuinka tekis mieli laittaa riiselin hammaskehä ja startti, menee nääs koneen tasapainotus vituiks ja riiselin tartti ei suoraan käy bensan hammaskehälle.
     
  15. luckypastard

    luckypastard 1st gear

    Okei, hyvä tietää!
    Moottorin mukana tulee startti, vesipumppu, ohjaustehostin, laturi (joka on rikki), kaasari, pakosarjat ja putketkin tais olla.. aikalailla kaikki mitä tarvii.. Hyvä vaan niin ei tarvi alkaa etsimään/ ostaan uusia.
     
  16. Sambo

    Sambo 1st gear

    No eikö sitten bensa- ja diesel Scottarissa ole eri perävälitykset?
    Ittelläni ainakin samanikäisestä Scotista (muuhun autoon otettu)kone+loota TH-400 mutta perävälitystä en ole netistä löytänyt tietoa mikä se kuuluisi olla vai käyttikö ne samaa perää molemmissa koneissa.
    Eikös 375:a käytetty vain muutamina vuosina 70-luvun alussa..
    Aattelin vaan sillä,että jaksaako se bensakone lähteä jos perä sattuu olemaan kovin harva,vaikkapa alle 3,0.Ja jos siellä on 80 lappu vielä kiinni takapäässä,niin swapilla saavutetusta isommasta huippunopeudesta ei ole paljoa iloa.
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    307 on aika vastaava vääntökäyrä tehdassäätöisen 350 diiselin kanssa,
    307 venuu pikkasen ylemmäs.

    löysimmänkin version bensa 350 vääntö on läpi kierrosalueen dieseliä suurempi.

    Että ei kiihtyvyys swapissa huonone olkoot perävälitys mikä hyvänsä.
     
  18. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Itseä myös kiinnostaisi tehdä moinen swappi jossain vaiheessa. Mullahan on '80 Scottsdale 5,7 dieselillä.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Siis millane? Tosta bensakone vai bansakone tilalle? Luulen että tollanen skotti orkkis rieselillä on melko harvinainen nykyään jopa maailmanlaajuisesti?
     
  20. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Niin siis bensakone tilalle. Siinä on kyllä toimiva 350 diesel mutta itse olisin nykyään enemmän bensan kannalla. Ostin auton vuonna 2000 ensimmäiseksi autokseni. Hehkureleongelmahan tuossa on. Olen laittanut siihen uuden muutaman kerran ja se hajoaa heti.:mad: Semmosella hyppylangalla sen saa sitten hehkutettua rikkinäisellä releellä, toki on hankalaa ja pitää jännittävää ääntäkin. Mutta autohan on nyt seisonnassa.

    Olikohan niin että noiden dieselien perässä on aina TH-375? Miten se eroaa ulkoisesti nelisatasesta?
     

Kerro tästä muillekin!