Yleistä rover v8:sta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja retox, 14.9.2014.

  1. retox

    retox 1st gear

    En haulla löytäny oikein mitään sopivaa, joten voisko tässä keskustella roverin v8 moottoreista ja niiden jalostuksesta.
    Itselle tuli 3.5 v8 aihioksi kun isompaa ei volvoon saa istuttaa.
    Moottori koodi on 14A000001A

    SD1 auto 8.13:1cr Sweden

    1976-1987 näissähän puristuksia muuteltu männillä?
    Strömpät vakiona, mitä kaasuttimia näihin on laiteltu/kannattaa edes laittaa tehon nousu mielessä, kummiskin että kulutus ei nousisi tähtitieteellisiin lukuihin sekä luotetta..
    Mihinkä asti lohkot on näyttänyt päälleppäin samalta, kun isompi mylly kiinnostaisi jälkeenpäin.

    Osat joutuu varmaan tilaamaan ebayn kautta kun halpoja näyttäs olevan.
    Kaikennäköinen näihin koskeva virittely kiinnostaisi.. :)

    ps. tietääkö kukaan näihin koskevia kirjoja? korjaus ja viritys oppaita.
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mulla oli -76 Rangessa Offenhauser imusarja ja nelikurkkuinen Holley 390 cfm -kaasari.
    Ihan mukavasti pelasi ja kulki.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Nimimerkki roverV8 tietää kaiken ko.moottorista,joten sinne yv:tä!
     
  4. Jupe

    Jupe Gearhead

    Tuota ylempää komppaan ihan täysillä.
     
  5. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Unoha kaasarit ja siirry ruiskuun jos laki sallii, vetoa päästöihin. Ruiskulla takuulla tuossa koneessa paremi teho ja kulutus.

    Lohko näyttää vuoteen 2004 justiin samalta amatöörin silmillä. Ainut ero on runkopukkien ristipultit alakerrassa. Mutta jos kokonaan uudemman motin heittää, tulee sit moniurahihna jakopää about vuonna 95-

    Jos ebaystä meinaat osia ostaa, ovat ne yksityisellä halvempia, mutta jos yritys kyseessä. On osat 90% varmuudella paljon halvempia suoraan yrityksen kautta kun ebaystä.

    Puristussuhteet on muutettu männillä. Uudemmissa 94- koneissa kansien palotilat pienemmät, mutta tiiviste 0.7mm vastaavasti paksumpi..

    Aika hyvä osatoimittaja.
    http://www.v8tuner.co.uk/index.php

    Toinen ehkä parhain ja hintavin?
    http://www.johnealesroverv8.co.uk/

    Kirjjallisuutta
    http://www.amazon.co.uk/Power-Rover-Eng ... 1903706173

    http://www.amazon.co.uk/Tuning-Rover-En ... 0854299335

    http://www.amazon.co.uk/The-Rover-Engin ... 0854299610

    Mimmoset tehotavotteet kyseessä ja onko ne tosta 3.5sesta vaiko tulevaisuudessa siitä isommasta?
     
  6. minorv8

    minorv8 Gearhead

    3,5 litrainen on 89 mm (3,5") porauksella ja se käytännössä rajaa paljonko iskutilavuutta saa kasvatettua. Jos isompaa haikailet niin sitten pitää hyödyntää uudempaa lohkoa, joissa kaikissa on tehtaalta 94 mm (3,7") poraus.

    Helpoin iso vaihtoehto on 4,6 litran kone Rangesta / Lantikasta. Noissa vaan on ollut pientä putkivikaa (lohko halkeaa putken alta vesitilaan) joten käytetyn mosan kanssa voi olla pientä arpapeliä. Uudet taas nykyään maksaa maltaita. 4,6 lohko on ulkomitoiltaan sama kuin 3,5 ja kannet, jakopään koppa sun muut sopii 3,5 litraisesta.

    Sitten voi tietenkin hommata stroukkisarjaa jolla saa kasvatettua kokoa yli 5 litran. Netistä kannattaa etsiä tietoa esim. TVR:n rover-mosista, niissä hyödynnettiin Roverin lohkoja ja kansia mutta tilavuutta kasvatettiin eri sisuskaluilla. TVR väitti koneistaan irtoavan muhkeita lukemia mutta esim. 5-litrainen versio (340 hp) lienee oikeasti tommoiset 280-290 hp.

    Jos on pakko käyttää kaasaria niin sitten 4-kurkkuinen Holley 390 tai Edelbrockin 500. Itse tykkään enemmän Edelistä. Strömbergit sopii kyllä volvoon. 4-kurkkuinen on vaan paljon mukavampi käytössä, vivusto ei ole monimutkainen ja kaasarissa on kiihdytyspumppu. Mulla oma kone 4-kurkkuisella on ilman ryyppyä kokonaan ja pelaa hyvin. Jos ruiskut saa laittaa niin kannattaa laittaa.

    Noi timon laittamat kirjat on hyvät mutta niiden kanssa kannattaa käyttää pientä harkintaa. Hammillin kirja on osittain jo historiatietoa, toi eka on suht hyvä mutta siinäkin on asiavirheitä. Siinä on myös esitelty muutamia viripajoja mutta muitakin on (ehkä kirjaan pääsi vain sponsorit ?). Kysymällä selviää.

    Vaikka Roverin osat ovat suht halpoja niin mikään ilmainen mosa se ei ole. Kaukana pikkulohkoletukasta. Sitten kun siihen alkaa satsaamaan niin huomaa että osia on nurkat täynnä vanhoista evoluutioversioista ja uutta vaan pitää hommata :)
     
  7. jusku1

    jusku1 3rd gear

    itsellä on Edelbrock 500 kaasari ja Edelbrock Performer imusarja sekä itse tehdyt rst-peltisarjat. Hyvin toimii!
     
  8. retox

    retox 1st gear

    Kiitokset hyvistä ja selvistä vastauksista. 3.5 kone on muutoskatsastusta varten, isompihan sinne kannattaa ensimmäisenä laittaa, ja joo kaasarit pysyy, vähän arveluttaa noi strömpät ja niitten toimiminen virityksessä. ebaylla tarkoitin enimmäkseen tiivisteitä, laakereita. Imusarja ja kaasutin yrityksiltä. Kiristys momentteja ja osien eroavaisuuksia haeskelin kirjallisuudella, niinkuin haynesin oppaissa yleensä on. Rikashan en ole joten kaikkia osia harkitaan kahdesti ja ollaan kuukaus syömättä :D
     
  9. zejk

    zejk 1st gear

    Meillä roverin koneessa 9,75 puristeiset männät, Edelbrockin kaasutin ja imusarja, Fast road Hurricane nokka-akseli,Rhoads nostajat, rosteri venttiilit,kärjetön Hei-jakaja, Holleyn bensapumppu regulaattorilla, tupla sähköflektit,peltisarjat ja tuplaputket läpihengittävillä vaimentimilla. Toimii.
     
  10. retox

    retox 1st gear

    Löytyykö lukuja paljonko irronnut kyseisillä virityksillä? Saisi jonkunnäköisen mielikuvan mihinkä lukuun tähtäisi :)
     
  11. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Aikanaan tunasin yhen 3.5sen ruiskun, vakionokka, 9.35 puristukset.valurautasarjat, mutta isompi putkisto, kanavat siistitty ja bensanpaine nostettu. Se antoi n:174hv pyöriltä ja 210hv koneesta. Vääntöö 310Nm. Virinokalla ja kovemmilla puristuksilla ja peltisarjoilla varmaan 230hv ois saannut irti. Dynokäyräkin löytyy jostain...

    Seuraava paketti antoi 280hv/440Nm pihalle. Mut tilavuus kasvoi reilulla litralla. Viimehetkistä lukemaa ei keretty mittaan kun myin koneen. Mutta uskon että likelle 300hv.

    Ja nyt viimesin kokoonpano antoi 393hv/556Nm. Ja nyt uudet lukemat ensikaudelle hakusessa.

    3.5 sesta 200-220hv on jo hyvä tavote jos miedolla paketilla tekee ja kohtuu budjetilla.
     
  12. retox

    retox 1st gear

    Hienoja lukuja, harmillista kun itselle sattui toi matala puristeinen versio, ei nyt joutais mäntiä ruveta ehtimään kun muutoskatsastus venyisi. pääseekö kärellisellä jakajalla edes alkuun?
     
  13. zejk

    zejk 1st gear

    Huomasitko että myyntiosastolla holley imusarjalla roveriin ?
     
  14. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Kyllä se kärjellinen jakaja toimii noilla kierroksilla ihan hyvin.
     
  15. LPV

    LPV 3rd gear

    Millaiset poraus ja isku noissa Rover V8:ssa on?
    Litroiltaan ne ovat kai 3,5 - 5,0 litraisia, vai onko isompiakin?
     
  16. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    3.5 sessa 89mm poraus ja 71mm isku.
    Stroukkeri koneissa poraukset 94-96mm ja iskut 82-94mm.. Tilavuudeltaan orkkis lohkon puolesta pääsee n:
    5.5l. Ja isoin jälkituotanto kone on 6l.
     
  17. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Stroukkisarjat tuntuu olevan vähän vaikeasti saatavia, aika moni putka Englannissa myy eioota vaikka luettelossa ne vielä ovatkin.
     
  18. retox

    retox 1st gear

    pari kyssäriä kun en itte niitä löyä, mikä kierre ja kuinka pitkiä pultteja tulee vaihdelaatikon ja lohkon kiinnitykseen? Eli mulla on se lt77 laatikkona. mitkä anturit (2) on öljyjalassa? kuuluukos tohon lt 77 laatikkoon laittaa öljyä sen ylemmän ropun alarajaan asti ja mistä öljystä se tykkää?
     
  19. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Lohkon kierre kytkinkopan pulteille on 3/8 UNC. Tarvitaan 6 kpl 2" pitkiä pultteja ja 2 kpl 2,75" pitkiä pultteja.

    SD1:n jalassa pitäisi olla öljynpaineen merkkivalon anturi ja ö-p mittarin anturi.

    Laatikko imaisee 1,5 litraa öljyä ja lienee tolla määrällä aika lähellä ylemmän propun reunaa. Suositukset ovat vaihdelleet vuosien varrella vaihteistoöljystä ATF:ään. Itsellä ATF, toimii hyvin. Laatikossa on oma öljypumppu, sen vois katsoa että on ehjä. Ei ole mitenkään harvinaista että on hampaat pas**na.
     
  20. minorv8

    minorv8 Gearhead

Kerro tästä muillekin!