Sbc kiertokangen laakeriko sökö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 15.9.2014.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kone on just rengastettu ja laakeroitu uudestaan. Kaikki laakeripukit tarkastettu plastigaugella ja oli ok.

    Öljynpaineita startilla pyörittäessä huomattu että jako oli mennyt väärin. Pakoventtiilit uusittu ja studit kun prässätyt nousi ylös. Kasattu ja saatu käyntiin jolloin öljynpaineet nousi tappiin, suodattimen tiiviste pullahti ulos ja öljyt lattialle. Kone ehti käydä ehkä 5-10 sekuntia ennenkuin öljyvalo syttyi ja kone sammutettu heti. Öljypohja pois moottori paikoillaan, öljypumppu irroitettu ja todettu että rajoitinventtiili oli jumissa, tämä siis oli uusi pumppu.

    Taas kasattu, nostettu öljynpaineet ensin startilla sen jälkeen puolan johto kiinni ja startattu. Moottoria pidetty käynnissä muutamia kertoja alle 2 minuuttia kerrallaan parina päivänä ja kävi hyvin. Viikonloppuna kun oli tarkoitus lähteä vähän testaamaan alkoi kuulua naputusta jolloin säädetty venttiilit uudestaan, mutta ei hyötyä.

    Sunnuntaina kun käynnistin auton ei ääntä tullut, mutta moottorin lämmettyä alkaa kolkotus apukuskin puolelta. Tämä todettu nyt pari kertaa kylmänä ei ääntä, mutta lämpimänä kolkottaa. :mad:

    2 sylinterin pakotönäriä pitkin tulee huomattavasti enemmän öljyä yläkertaan mun muista?

    Miten nyt lähteä paikantamaan vikaa? Alkaa hermot menemään ton koneen kanssa kun vastustaa koko ajan!
     
  2. SauliK

    SauliK Gearhead

    avaa suodatin ja katso mitä löytyy, jos laakeri on menossa tai mennyt niin se materiaali päätyy hyvin pitkälti sinne. sitä varmaan pitäisi olla aika paljon jos on niin paljon kulunut että alkaa kolistaman
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Suodatin irroitettu ja öljyt kaadettu ulos niin pientä metalli mujua tuli vähän ei paljon.

    Vikaa sen verran tutkittu että tulpanhattuja nipitty irti käydessä ja ei muutoksia kolkotukseen!

    Auki leikatulla venakopalla huomasin että tahti on sama kun esim. 2 imuvenan aukeaminen eli viittaa nokkaan?

    2-8 keinujan painettu tönäreitä vasten ei muutosksia ääneen. Voiko bensapumppu pohjata jotenkin lämpimänä. Metalli langalla kuunneltu ja öljy pohjasta, bensapumpusta ja imarista kuuluu hyvin kolina.

    Onko se vaan imari irrotettava ja tarkastettava nostajat ja yritettävä nostajalaaksosta tarkasteltava nokkaa??
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ota bensapumppu pois, voi ihan hyvin sekin kolkottaa.

    Leikkaa se suodatin auki, jotta näkyy kaikki sisältö. Ota vaikka kuva mitä löytyy.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Voihan se olla se 2:en nostaja joka on rikki, kerta öljyäkin tulee sitä pitkin ylös enempi?

    Nostajat ja nokka on niin hyviä kavereita keskenään että jos intaken pois otat ja katselet nostajan pohjia niin selviää kyllä heti onko nokka alkanut pyöristymään? Nostajan pohjakin on meinaan heti ruvella jos nokkakin alaknut pyöristymään.
    Oliko uusi nokka, jos oli niin sisäänajoproseduuri ei oikein hyvältä kuulosta jos se oli toi yllämainittu?

    Toki ilman oljyä kun kone on pyörinyt voi vika olla missä vaan, laakerikin voi olla entinen kiertokangelta.
    Suolista se öljynsuodatin ja laita vaikka kuva, niinkuin yllä pyydettiin.
     
  6. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Näin on.. Itellä oli loppuneen nokan nostajatkin oikein kupilla, ja reunat terävät. Ois voinu vaikka.. Sorvata.. :D
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No nyt on suodatin purettu peltikuoristaan ja ei siellä ole kuin asennusrasvan pieniä nokareita. Täytyy vissiin bensapumppu irrottaa seuraavaksi ja ihmetellä lisää.

    Pitäisihän tuolla suodattimessa olla enemmän mujua jos laakeri olisi mennyt.

    Nokka oli käytettynä ostettu ja vähän ajettu. Moottori ei kyllä kerennyt ilman öljyjä käydä kun samantien sammutettu kun öljyvalo syttyi ja ehti käydä niin vähän aikaa (ehkä 2-5 sek.)että pitäisi olla kyllä asennusrasvat vielä laakereissa...
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä se laakerivaurio siellä suodattimessa näkyy, jos siellä sellainen olis.
    Kannattaa kuitenkin pari seuraavaakin suodatinta suolistaa, mahdollisesti nyt alkanut vaurio voi ilmetä vasta myöhemmin, toivottavasti ja todennäköisesti kuitenkaan ei.
    Nokkavauriossa suodattimesta löytyy kans ylimääräistä, mutta ennenkaikkea öljyt on "metallihohdot".
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Bensa pumppu irroitettu ja testattu, ei lähtenyt ääni pois. Bilteman usb endoskoopilla katselin niin nostajat näyttää päällisin puolin ehjiltä. Männän laet kunnossa ei ylimääräisiä jälkiä.

    Ei sillä autolla ajaa pysty kun sen verran kolisee. Täytyy käyttää perjantaina kärryn kanssa leimalla vaan niin sitten pääsee vähän purkamaan enemmän ja tutkimaan. Täytyy käyttää konttorilla että saa tullaus päätöksen, kun tuli jo lappu kotia että kaipaavan auton painon että saavat tehtyä päätöksen.

    Millä nyt saisi vähän rajattua mistä se kalkatus tulee? Käynnistäessä kuuluu ja sitten kun lämpenää.
    Ääni loppuu kun nostaa vähän kierroksia ja tulee takaisin lisää nostaessa. Vaihteen kun lyö päälle ja on paikallaan kuuluu ääni paremmin.

    Mistä helvetistä sitä nyt lähtee selvittää ilman että lyö koneen atomeiksi?
     
  10. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Tuliko kampuran päittäisvälys tsekattua?
    Käytetyn nokan siirtäminen motista toiseen on vähän tuurissaan että kestääkö vai hajoaako heti.. miten näit endoskoopilla nostajien päät mitkä laahaa nokkia vasten?
     
  11. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Vetolevyssä murtuma.
     
  12. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Tää on käyny muuten itellekkin ja piti kolinaa :eek:
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Männäntappikin voi olla vainaa.
     
  14. Bat ass

    Bat ass Gearhead

    itellä on joskus turbiinin pultit pohjannut ja turbiini jäi vetolevyyn löysäksi, piti merkillistä kolinaa, lähinnä startatessa ja tyhjäkäynnillä.
     
  15. triniemi

    triniemi Gearhead

    Ääni vetolevy/turbiini osastolle.
     
  16. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Samanlainen kokemus täällä,olin ihan varma että on veivin laakeri sökönä,hirvee kalkatus eikä uskaltanut edes kierroksia juuri nostaa,lisäksi ääni oli hankala paikantaa.

    Laakerivaurioon en usko,just avasin oman koneen,joka useamman kerran kärsinyt öljyn by pass venttiilin jumituksesta,pari kertaa tostakin tuli ölpät suodattimen juuresta pihalle mutta mitään pahempaa vauriota ei löytynyt,kampurakin taitaa mennä kiillottamalla taas pelikuntoon.
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    En mitannut päittäisvälystä enkä tietenkään nähnyt nostajien alle. Katselin vaan ylipäätään että ne on kasassa ja lukkosokat on paikoillaan.

    Turbiini on uusi ja laitoin pultit mitkä tuli mukana. Täytyy tarkastaa pulttien pohjaaminen ja vetolevyn kunto varmaan huomenna jos kerkeää tallille.

    Vähän turhattavaa kun kone käy kylmänä tosi hyvin, mutta kun lämpenee niin alkaa kalkatus.
    Ei ole tullut edes kierrätettyä konetta missään vaiheessa kun ehkä max 3000rpm. Täytyy kokeilla kylmänä vähän ryntäyttää kierroksia ja kokeilla koliseeko..

    Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä!! :D
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Käyty tallilla tarkastamassa pulttien pohjaaminen ja vetolevy. Tulos, pultit ei pohjaa ja vetolevykin näytti ehjältä!

    Lisää ehdotuksia??
     
  19. maxy

    maxy 3rd gear

    Öljypohja irti! Se kiertokangen laakeri siellä kolisee! Kokemusta samanlaisista äänistä on.
     
  20. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Tässähän oli jo tehty tulpanhattutesti eikä vaikuttanut kolkotukseen eli ei ole silloin laakerivika.
     

Kerro tästä muillekin!