Bensapumppu ei pumppaa kunnolla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 10.9.2014.

  1. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei siellä kaasarissa ole mitään imua. Se pumppu pumppaa sitä bensaa kaasariin.

    Mitä noita kirkkaita suotimia ollut, on ne olleet melkoisen tyhjiä.

    Testaa se pumppu käsin ja tarkista kaasari, sen ei pidä jäädä edes laihalla seoksella huutamaan kierroksille.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu testaan testaan :D

    Haluan vaan että joku selittä miksi ne on tyhjiä? Ei varmaan musta suodatinkaan sen täydempi sitten ole :p
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hyvä kysymys, sitä tullut itsekin mietittyä joskus, ilmeisesti ilma vain ei puristu sen märän suodatinelementin läpi kuten polttoaine tekee?

    Jos täytät suodattimen ja letkut bensalla, laitat paikalleen, koneen käyntiin ja huomaat ettei se tehoton pumppu pumppaa sinne ilmaa, vaan polttoainetta.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt kun oikeen muistelen niin bluebirdissä ainakin oli suodatin täynnä bensaa.. kaasari. Kirkas suodatin.

    Tuntuu hullulta että silmällä nähdyt pienet roiskeet sitten riittää raumpaankin menoon...
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ne roiskeet saattaa suurentua kierrosten mukana.

    Mutta ei muutakuin tarkistamaan pumppua sekä kaasaria.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Voi kaasarin imu... vastapainettahan siellä on kun kohokammiot täyttyy niin neulaventtiilihän menee kiinni ettei se koko hökötys tulvisi yli.

    ota bensaletku irti kaasarista ja letku johonkin 1,5l limupulloon ja pistä kone käyntiin. Käy kyllä jonkin aikaa kohokammioissa olevalla tavaralla. Nyt ei mikään vastusta bensan tuloa ja pitäis olla liikettä vähän enemmänkin siellä mielenkiintoisella kirkkaalla suodattimella. Samoin kun on sitten ajaessakin kun tavara ruopee vähenee kohokammioista, niin neulaventtiilit rupee avautuu enempi ja bensaa virtaa pumpulta suodattimen läpi enempi.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Suodatinhan alkaa olla tukossa tai ei tahdo riittää bensan virtaukselle jos se täynnä on käydessä.
    Suodatinhan on suljettu tila ja se bensamäärä mikä siitä menee ohi mahtuu tyypillisesti aivan pienestä osasta siitä suodatinelementtiä.
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Juu ei siellä filsussa itelläkään ole tyhmäkäynnillä ko liru gasoo... Ja kummasti jaksaa 360 kiekua 6000rpm ajaessa.

    Ennen oli Facetin lutkutin ja se ei seisomisen jälkeen välillä jaksanu puskea neulaventtiliä vasten gasoo... Piti letku irrottaa että jakso siirtää gasoo.
    Nytemmin MoparPerformancen mekaaninen pumppu ja no problem.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Sellainen kuutio?
    Oisko, ettei jaksa työntää ilmaa ilmalla eteenpäin
    Esim. jos letkut on tyhjät ei jaksa traktoria tankata jos letkun työntää tankissa dieseliin asti, mutta kun nostaa pinnan yläpuolelle kohta lähtee pumppaamaan
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Kirkkaissa paperisuodattimissakin on eroja.
    Ostin uusia 10kpl euron/kpl rompetorilta, kun halpoja olivat.
    Ihmettelin kun ne pysyi tyhjänä vaikka moottori kävi.
    Joskus auto nyki kuin olisi bensan vähyyttä.
    Vaihoin suodattmien Motonetistä ostettuuun n.3€ suodattimeen, se täyttyi melkein täyteen ja auto pelaa mainiosti.
    Katsoin tarkemmin rompetorilta ostamiani, niissähän oli pieniä kyrillisiä kirjaimia. Venäjän suodatin boikotoi lännen bensaa.
    Mutta tosiaan jos käsikäytöllä pumppaa hyvin, niin sitten pumpun käyttövipu ei asemoidu oikein akselin nokalle.
     
  11. ViLU

    ViLU Gearhead

    Kyllä se suodattimen paikkakin vaikuttaa siihen, että onko se täynnä vai ei. Mulla oli ennen Impalassa filsu pumpun painepuolella ja se oli aina täynnä. Siirsin sen sitten pumpun imupuolelle ja tyhjäkäynnillä siellä filsussa on todellakin vain liru bensaa.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Suodatin on mulla 10cm vaiko 15cm ennen kaasaria, vaakasuorassa.
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    jos sulla on mahdollisuus laittaa pumpun jälkeen vaikka tilapäisesti painemittari niin se kyllä kertoo onko pumppu kunnossa.
    Tyhjäkäynnillä paine >0.4 bar. Jos se oikeesti ruikkii mitä sattuu ja vaikuttaa käyntiin niin paine on käytännössä nolla.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pistetään mittarikin kiinni, löytyyhän se. Ollut autossa alipainemittarina.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joopa, bensaa kyllä tuli kaasarista kun sen purin joten kyllä se vaan pumppas niinkun maestrot sanoi...


    Nyt on tiivisteet liimattu ja ennenkaikkea imusarjan päällinen pitäs olla ok.

    Kunhan kuivuu niin sitten käyntiin ja painemittariakin varoiks väliin.


    Tiivisteliimaa käytin tottakai, en silikoonia.
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Siis liimasit kaasarin tiivisteet??
     
  17. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    itsellä 454:ssa samaa ongelmaa. Pariakin eri menkaanista pa-pumppua testasin. Huomasin että vaikka ovat vakio pumppuja, on kielen pituudessa pieniä eroja. En meinannut millään saada mekaanista pumppua asennettua että pumpun kieli ottaisi käyttötankoon kiinni. Pari kesää ajelut nyt tolla ja kiihdyttäessä loppuu kaasarista bensa kesken leikin. Vaikka koneen peruskorjasin niin en älynnyt käyttötankoa silloin tarkistaa että onko se kulunut hiukan että ei yllä kunnolla pumpun käyttöakseliin.

    Eilen tuli laitettua tuo motonetin http://www.motonet.fi/fi/tuote/281206/S ... pumppu-12V pumppu kiinni ja hyvin toimii. Jätin vielä mekaanisen pumpun sinne pyörimään ja imu/lähtö linjaan kiepautin polttoaineletkun kiinni jos tuo sähköpumppu lakkaa toimimasta, saa auton vielä ajeltua pois cruisailuvauhtia muuttamalla polttoaineletkuja noin 2min homman jälkeen :)
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt pelittää.

    Eli uusi pumppu kiinni ja kaasarin tiivisteet todellakin juu liimattu. Oisko hörinyt ilmaa kaasarin jalan tiivisteestä.

    Tyhjän kaasarin täytti ja paineet piisas ja nyt totteli tyhjäkäyntiruuviakin.

    Toi motonetin 25euron pumppu hyvä vinkki, kiitos! Jos tarvii joskus niin tietää että se piisaa...


    Eli kiitos ja näkemiin, siirryn omaan toiseen topicciin koska säätöjä riittää vielä :D
     

Kerro tästä muillekin!