Oudon näköinen nokka-akseli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jusssi, 16.9.2014.

  1. jusssi

    jusssi Gearhead

    Tuossa kun purin tuota 4.3 V6:ta ni huomioni kiinnitti oudon näköinen nokka-akseli. Oudon siitä teki se, että se on kokonaan kiiltävä eli nokkien välitkin koneistettu jotenkin karkeasti. Onko siinä sit jotain outoa vai tollasiako ne nykyään on...? :oops:
     
  2. Mutku

    Mutku Gearhead

    Ennenvanhaan tuo tarkoitti billet-akselia eli yhdestä umpikangesta koneistettua. Yleensä olivat rullanokkia moiset, joissa nokkien välitkin olivat koneistetut, eli "vaaleat". Ja vanhimman liiton laahurinokat olivat valetuista ("mustista") aihioista työstettyjä ja nokkien "välilihaan" ei koneistustyökalu ollut koskenut.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Oisko tossa viimesessä kuvassa vasemmalla umpijöötipillettitangosta koneistettu billet-rullanokka ja oikealla valukangesta koneistettu rullanokka [​IMG]
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eikös tamppoonissakin ole rullakärsä.
     
  4. jusssi

    jusssi Gearhead

    Rullahan siellä on. Koneistusjälki noissa välilihoissa vaan melkeinku rälläkällä vedetty, ei ollenkaan sileä ja nätti.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mitä kauemmin tehtaalla jotain osaa hierotaan niin sen kalliimmaksi valmis hylsy tulee ja se on voitosta pois.
     
  6. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    tai hinnassa lisää -> myynnistä pois -> voitosta pois
     

Kerro tästä muillekin!