3,3 Voyager käyntihäirö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja autoilija, 12.9.2014.

  1. autoilija

    autoilija Gearhead

    Tuli hankittua otsikon mukainen 99 -mallinen projektiksi. Ongelmana on koneen käynti,eli kone käy hienosti sinällään mutta pätkäisee käynnin lähestulkoon koko skaalalla n.2000rpm ylöspäin,täyskaasulla tuntuis pelaavan ja tyhjäkäynti toimii,sekin hiukan seilaten,mutta hyvin vähän.Eli kuolleita kohtia käyntiskaalalla aika monta.Kone ei sammu,se vain pätkäisee xxx- kierrosluvuissa ja sillä pystyy jotenkuten ajamaankin.Tekee saman on auto paikallaan tai liikkeessä,vaihteen asennolla ei merkitystä.
    Vaihdettu jo puola,piuhat + kampi -ja nokan tunnistimet,ei vaikutusta.
    Vikakoodeja yritin saada mutta sain tauluun vain lukeman 55 eli en mitään P-alkuista kuin tuohon kaiketi pitäisi tulla..(?)
    Olisko kannatusta TPS -anturille,tuo mielestäni viittaisi siihen,tai koko throttle -hässäkän jonkunlaiseen ongelmaan ?
    Tuossa on kaikenlaisia alipaine -ja muita letkuja millä ei ole mitään päämäärää,olisiko jollakin kaaviota miten letkut kuuluuisi mennä ?
    Jotain muuta ideaa mikä voisi olla,onko näissä joku tyyppivika mikä menee aina??
     
  2. autoilija

    autoilija Gearhead

    Vastaan itse itselleni.Mitattu TPS -anturi ja näyttäisi toimivan täysin moitteetta,voltit nousee hyvin tarkasti ja on täysin ohjearvoissa.Irrotettu ECU ja tutkittu kaapelointeja + liittimiä,ei löytynyt mitään ongelmaa.Latausta tutkittu kun pätkäisee jos jotenkin liittyisi,ei ongelmaa lataa kokoajan hienosti,akku uusittu.Lisätty lisämaadoitusta,ei vaikutusta mihinkään.Edelleen ihmetyttää että antaa vain koodin 55 ,ei edes 12.Pitäisi kai tuon antaa edes 12 ja 55 ?? Olisko ECU -rikki,mistähän tuollaisen saisi edullisesti että voisi kokeilla onko se ehjä?
     
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Oletko tarkistanut suuttimien johdot ja liittimet?
     
  4. autoilija

    autoilija Gearhead

    Olen,mutten ihan koko matkaa.Näissä on epäillys koska ne on edellisen omistajan toimesta osin katkottu ja liitetty uudelleen yhdestä kohtaa abikoilla,kun noin on sähkötyöt tehty onhan ne voinut saada jotain keskinäistä kontaktia,polttaako se silloin ECUN?Olivat kyllä rankasti teipattuja.Purin teippihässäkät pois ja tutkin että ne kyllä ovat toimivia ,ideana juottaa uudet liitokset...kun saan käynnin toimimaan.Katsoin että ne kyllä toistaiseksi ajavat asiansa kun autolla ei ajetakaan.Eli ei ne ainakaan haperoja ole.Jotenkin minulla on kutina tuohon TPS anturiin vaikka näyttäisikin toimivan moitteetta kun vain tietyillä kierrosluvuilla oireilee,kuin kääntäisi sekunnin murto-osaksi virrat pois ja päälle..tai ECU.
    Jos piuhat rikki,miten se silloin liittyisi tällaiseen häiriöön??Suuttimien päässä liittimet ainakin ihan kirkkaat,se johtohässäkkä menee akun alta ja sieltä purin pari liitintä ja nekin oli ihan kirkkaat,availin piuhoja ja en löytänyt mitään vikaa,kuin ehkä ruostuneen maadoituksen jonka puhdistin.
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Entinen omistaja kertoi vielä että käyntihäiriö alkoi aikoinaan n.4000rpm kohdilla ja aikojen kuluessa se siirtyi koko käyntialueelle,eli jotenkin kulumisen oloiselta kuullostaisi..
     
  6. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Jos TPS anturissa vika niin luulisin, että oire riippuu kaasupolkimen asennosta. Ei niissä suuttimien liittimissä ja piuhoissa tarvi olla kuin öljyä tai huonoa kontaktia niin tulee ihme oireita.

    Olisko paras tapa jos vie autokorjaamoon mistä löytyy DRB skanneri? Vois vika löytyä nopeastikkin?
     
  7. autoilija

    autoilija Gearhead

    Tämä juuri riippuukin kaasupolkimen asennosta,eli vain tietyillä kierroksilla.Eli TPS viittaisi,mutta ainakin mitä mittasin niin toimii aivan täydellisesti ilman mitään kuollutta kohtaa.Täytyy perehtyä niihin suuttimiin ja johdotuksiin vielä siis.
    Tämä jo kerran käynyt vanhan omistajan toimesta skannerissa,kaiketi sen johdosta vaihdettu kaikenlaista sensoria jo.Kun tuo ajaminen tuolla on mitä on niin ensin koitetaan kaikki kotikonstit että siitä saa ajonkuntoisen.Tietoa mitä sellainen kustantaa tässä Espoossa josta saa kunnonllisen diagnoosin eikä luokkaa että taas arvotaan ja ostellaan lisää kalikoita jos se jossain vaiheessa korjaantuisi?
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    hinnasta en tiedä, mutta Michaels garage sijaitsee myntinsyrjässä joka tietää jonkin verran amerikkalaisista. http://www.michaelsgarage.fi/
     
  9. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ok,kiitos tiedosta.Saankin lainaksi kaverilta OBD -lukijan,täytyy tukia sen kanssa ensin. Asiaa lisää opiskellut tuo vikakoodien puuttuminen viittaisi ECU.n häiriöön,ja opiskeltuani lisää niin tuon vaihtamisen kanssa saakin olla tarkkana.Ei riitä se vielä että on täysin samoin osanumeroin ja samanlaisesta autosta hankittu vaan se pitää olla vielä ohjelmoitu sille autolle mihin se asennetaan,jollei ole ja autossa ajonesto niin auto ei suostu käynnistymään jos ECU.ssa ei ole oikeaa VIN-numeroa..menee mielenkiintoiseksi.Säästyi ainakin se ettei hanki käytettyä ilman että se on ohjelmoitu valmiiksi.
    Täytyy perehtyä lisää kaapelointeihin ja varmistaa että ne on kaikki kunnossa.
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    VIN ei tärkeä, mutta siruavaimen ohjelmoinnin se vaatii!!
     
  11. autoilija

    autoilija Gearhead

    Uusi ECU ohjelmoituna olisi tiedossa mutten ala vielä tilailemaan,OBD-skannauskin jää vielä kunnes saan skannerin haettua. Tänään taas tutkittu asiaa lisää,juotettu suuttimien johdot joita oli jatkeltu ja tehty ryöstöjä,huomattu että koko johtonippu oli ECU.lle vievälle liittimessä heti pakosarjan yläpuolella kuin liimautunut yhteen,melkein sulanut kaikki piuhat samaksi.Nyt korjattu ja tämä väli ainakin toimii piuhojen puolesta.Eikun käyntiin ja heti syttyi service engine-valo ja käynti viidellä...Etsimään koodeja,sama 55 taas,ei muuta.Ihmetelty lisää ja huomattu että se liitin itsessään on vähän epämääräinen,kunnolla kiinni ja toimii taas kuin ennen,ei pala service valokaan.
    Nyt rupesin miettimään että mitenkä MAF/MAP-anturi,onko se siinä heti edestä katsoen oikealla imusarjassa oleva pikku kökkäre??Se on kyllä uusi mutta se liitin siinä huljun oloinen,heiluu kun paikallaan..Aloin ajattelemaan tätä kun selvä ero käynnissä ajaako autoa vai käyttääkö paikallaan.Paikallaan käyttäessä pätkäisee vasta jossain 2000rpm,ajaessa heti kun kuormittaa alkaa pätkäisy jo 1500rpm,eli ei siedä vetoa,moottorijarrutuksessa ei pätki,heti kun alkaa laittamaan vetoa aloittaa sen taas.Huomattu sekin jos antaa paikallaan kenkää ripeästi/kunnolla haluaa iskeä imusarjaan,sama ajaessa,kuin sytytys olisi pielessä...Ihan kuin ei sietäisi yhtään imusarjassa imua ja siitä diagnosoin että MAP/MAF,vaikkakin on uusi sekin..
     
  12. autoilija

    autoilija Gearhead

    Sekin huomattu että kylmänä startatessa kuuluu jotain epämääräistä kolinaa jostain konehuoneesta,kuin jotain olisi irti,täytyy tutkia tätäkin jos vaikka vetolevy irti/halki/poikki tms.ja sen mukana signaalit miten sattuu.Vain kylmänä tekee,ei lämpimänä
     
  13. autoilija

    autoilija Gearhead

    Tästä en tiennyt,mutta opiskelin että tarvitsee sen sirunkin ohjelmoinnin kyllä.Jenkeistä sanoivat että uusi ECU ei tule toimimaan 100% varmuudella jollei sitä ole ohjelmoitu VIN -numerolle,on kuulema erilaisia variaatioita ja eivät myy kuin tilaajan vastuulla ilman ohjelmointia,tämä mistä lopulta kysyin hintaa kyllä tarjosi heti ohjelmoituna eli täältä http://www.autocomputerexchange.com tosin itse joutuu järjestämään postitukset. Ebay on näitä myös täynnä.
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No ei ole tähän asti vaatinut VINin ohjelmointia ja toimivat ihan OK!!!
     
  15. autoilija

    autoilija Gearhead

    Tilasin uuden IAC -moottorin,maksoi kympin kiinasta tilattuna posteineen,uusi TPS -sensori 25eur..Suomessa TPS alkaen 243eur...IAC-hintaa en tiedä,varmaan ainakin saman jollei TPS hinta x 2 kun se painaakin enemmän.
    Ei voi käsittää..
     
  16. autoilija

    autoilija Gearhead

  17. autoilija

    autoilija Gearhead

    Tässä TPS http://www.ebay.com/itm/261440326065?_t ... EBIDX%3AIT

    Mutta tästä avasin case Ebay.n kanssa että ei kuulu olla import charges koska tavaran arvo alle 22eur ,eli ei kannata tilailla vielä kunnes se lähtee sieltä.
    Ebay on luvannut että tutkivat asian ja vastaus tulee...tänään,mulla mustaa valkoisella tästä. Myyjäliike myös odottaa tätä Ebay.n tutkinnan tulosta.
     
  18. autoilija

    autoilija Gearhead

    Voi olla enkä ota kantaa suuntaan enkä toiseen. Mainittu firma vastasi avain-kysymykseeni että on plug & play ja on takuu ,mutta olen tässä sinun kanssa samaa mieltä että avain -juttu on ongelma enkä ala nyt sitä sen enemmän miettimään ,vasta sitten kun/jos alan sen kanssa operoimaan.
     
  19. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei niillä jenkkilässä välttämättä ole siruavaimet edes käytössä, sen takia ne saattaa sopiakin suoraan....
     
  20. autoilija

    autoilija Gearhead

    Voi olla näin,en tiedä.Muttei se nyt ole päänsärky vaan se mikä tuota autoa vaivaa oikeasti.
     

Kerro tästä muillekin!