310 sbc säätöä ja ihmettelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 18.6.2014.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Powervalve tukossa ja isoilla suuttimilla ei tuollaista ongelmaa ollut noin pahana vaikka sytkäkin oli sinnepäin, heh.


    Kunhan saa alkukaonnan pois niin lappu lattiassa kulkee sitten ok eikä rötää, mutta jos kaasun laskee ja painaa vähän uudelleen niin miettii hetken.
     
  2. peltsi

    peltsi Gearhead

    mistä sä päättelet että se saa liikaa? todennäköisesti menee laihalle jos tumppaa. Tunkeeko mustaa putken täydeltä isket lapun lattiaan?
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niinno niin :D

    Viimeks tuli mustaa kun oli samat säädöt mutta sytkä huono, nyt ei oo ketään ajanu perässä.

    Joskus kun quadraa säätelin ja oli laihalla niin tuppas paukkumaan mutta voihan se nytkin olla näin, joku vehje rikkaallakin turas.


    E: ja onhan tulpatkin ihan yönmustat jossei rikas tyhjäkäynti niitä ole tävellyt ainoastaan.

    Taino se tyhjäkäyntikin on holleyn ohjeen mukainen edelleen..
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oli perusennakko siinä kasin luokkaa, kävin läpi 10 alkaen ja nyt kun se on 14 dampperin mukaan niin vetää maireasti. Merkki heitti 2astetta kait, en tiedä kumpana suuntaan mutta tuolla korvilla ollaan.


    Nyt ei bugaa juuri lainkaan, hienoisen hieno viive on kun kaasun runttaa mutta erittäin maltillinen.

    Kun kiihdytin ykkösestä alkaen lämä tiskissä, vaihdot siinä 5000rpm niin en kuullut nakutusta. D:llä kolmoselta kiihdytys alkaen 2000rpm taas aiheutti pientä rapinaa. Jouset eivät kerinneet mukaan?



    Ei laskelmien mukaan nyt kok ennakko siinä 36 tienoolla, koitin helposti tarkistaa nitomalla puntit auki mutta ei enää jaksanut startata joten jäi se tarkistamatta...



    Tuntus että kovin lähellä ollaan.

    Saisko ton hienosen viiveen kiihdytyspumpun säädöllä pois?
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Hyvä että alkaa jo toimimaan paremmin. Missäs kolossa sulla on se kiihotuspumpun nokka? Siinä on yleensä kaksi eri asentoa, joissakin jopa kolme. Sen muuttaminen ykkösestä kakkoseen tai vise versa voipi auttaa. Tämän toimenpiteen jälkeen pitää sitten sen kiihdytyspumpun varren välys säätää.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuota en muista, varren välystä koitin jo ropata tuota tankoa säätämällä kun eikös sekin vaikuta hieman suihkautushetkeen?

    Päteekö holleyn oma ohje aina että tietynkokoinen liuskamitta (en nyt muista tähän hätään) menee sujuvan nahkeasti vivun ja säätöpultin väliin?


    Onko muuta kotikonstia tyhjäkäynnin seosten säätöön kuin alipainemittari jos lambdaakaan tms ei ole?

    Tuntuu käyvän roisin rikkaalla ja pian pitäis viiä leimalle, jos ei muuta niin sitten korjaamoon mittaukseen, paikallinen pulju vaan niin nahkea että sinne en ensimmäiseksi viittis viedä.
     
  7. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ei jos se säätö ei oo vituillaan.

    Hollikan ohje on juurikin niin, että kaasu pohjaan kone sammuksissa ja sitten säätää sen välyksen rakotulkilla johonkin lukemaan. Ite oon säätäny niin, että kaasarin läpät kiinni ja kiihdytyspumpun vivusta löysät pois.


    Säädä se alipainemittarilla ja loput sitten katsastuskonttorilla. Ite säädin aikanaan Caminon aina konttorilla, kysyin kiltisti et jos hieman säädän, että menee läpi :D
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En tiiä antaako ne tuolla, nyt kun leima lipes niin ei viittis montaa kertaa ajella 100km katsastusmatkoja.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oranssi säåtöpala kiihdpumpussa ja ykköslovessa, kakkonen vaan rajuntaa.

    En tajua mitä tein väårin kun liuska aina yhtä nahkea vaikka säätäsin kuinka? 0.4 ja 0.35 liuskalla testailin kun ohjeen mukainen 0.38 tuumista milleiksi. Eli vaikka varren säätäs minimiin tai maksimiin niin nahkea on ja liuskaa saa vähån survoa.


    Noh. Hävis kipinåkin, mittailin palikat ja pitää arvot kattella. Puola varmaan normaalistikkin kuumuu?
     
  10. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tottakai se on nahkea, kun siinä on jousi mikä pistää vastaan. Kun sitä säätöruuvia kiristää niinkuin normaalia ruuvia niin se välys suurenee ja kun sitä löysää niin se välys pienenee. Ruuvaa sitä niin paljon kiinni, että välys on niin suuri, että sen oikeen tuntee siinä pumpun varressa. Sitten avaat sitä säätöruuvia niin paljon, että välys lähtee pois. Muista varmistaa, ettei ryyppy pidä kaasua tyhjäkäyntiä suurempana, ettei se vaikuta säätöön (kone sammuksissa). Ite oon pruukannu säätää sitten vielä lämpimällä koneella.

    Hollikan ohje kertoo myös näin:

    "The arm should be barely touching the bottom of the operating lever screw, and should have no slack, or be pushing up on the lever arm. Insert a 0.015 feeler gauge between the pump arm and the adjustment screw bottom. The pump arm should move down a bit when the feeler gauge blade is inserted. The proper adjustment prevents the diaphragm from getting stretched to its maximum limit at wide open throttle. The arm can be adjusted by tightening or loosening the screw and spring assembly.
    "
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mittasin pelkän irtonaisen puolan. Punainen ja keltainen johto antoi molemmin päin mitattuna 0.10 kun joku ohje taisi olla 0.07. Musta johto ja puolan påållä oleva tappi antoi 0.87 kun joku ohje oli 0.84. Ihan en ole yksiköista varma mutta pitäisi olla kunnossa?
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    200K ja 200 oli asennot.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt ei tääs järki ymmärrä.

    Icm yksikön vaihdoin ja nyt tulee kipinä taas ym pelaa.

    Kun tuli pyöriteltyä jakajaa sillon kun ei startannut katsoin ennakot uudelleen.

    Nyt perusennakkoa 12ast entisen 14 sijaan, stumppaa pahemmin tottakai ja nakuttaa todella herkästi.


    Juuri luin edelliseltä sivulta kun ennne icm rikkoutumista oli jo helevetin hyvänoloset säädöt ja 14astetta perusennakkoa... mikään ei ole muuttunut tuosta.

    Kiihdytyspumppukin nyt ohjeen mukaisessa säädössä.


    Ilman alipainekelloa mietti vielä enemmän kuin kello kiinni, nakutti yhtä helposti oli kiinni tai ei.


    Mekaaninen ennakkokin tuli peliin kuten aiemmin.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitää varmaan mennä perusennakon ehdoilla kun se herättää koneen parhaiten, eli 14astetta ainakin ja sitten mekaanisesta pois raakasti niin ettei nakuta.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt on 15-16ast perusennakko, en ihan tarkkaan tiedä kun 12merkistä silmä-arviolla "laskin".

    Kuumanakin hyvin käyntiin ja tyhjäkäyntikin ihan hyvä, sääsin senkin nyt uudelleen kun viimeksi oli eri perusennakko. Muuttuuko se paljon edes ennakon perusennakon muututtua?


    Vähän vielä mietti kun kaasua painoin ja kerran paukahti kaasarissa eli laihalla kävi?


    Korkeampi tyhjäkäyntikin vois parantaa reagoimista? Netissä oli nokan asteen ym mukaan tyhjäkäyntisuosituksia ja muistaakseni 1000rpm tälle kombinaatiolle ei ole lainkaan hullumpi? Kovalta se kuulostaa mutta D päällä jo laskee sen 800-750 tienoolle. Tuo 800-700rpm ilman d:tä taas sitten tekee joko aika "riuhtovan" tyhjäkäynnin jo ihan alipainemittarinkin mukaan.


    Onko vielä järkeä yrittää iskeä lisää perusennakkoa niin kauan että potkii vastaan startatessa? Tai voiko alipainemittarilla tsekata mitään? Kun hg lukuhan paranee mitä enemmän ennakkoa isken peliin...

    Nyt se on aika stabiili 10,5 vapaalla tyhjäkäynnin ollessa siinä 900-800. D päällä 7-5 väliä huitelehtii mikä oli myöskin paras lukema minkä sain tuolla holleyn säätöohjeella.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Huonosti lähtee kylmänä käyntiin, kaasun kanssa pysyy huonosti käynnissä ja pakokaasun hajun ja määärän vuoksi käy varmasti rikkaalla mutta jää käymääm ryypyn kanssa tovin kuluttua paremmin, ilman ryyppyä jos kaasulla pelleilee niin aika mahdotonta.


    Pakoäänetkin aika kumeat ja tuntuu kiihdyttäessäkin jo kumisevan niinkuni ois ennakoissa jotain ja liikaa bensaa?


    Vittukun ei tästä tuu mitään. Ei voi olla näin vaikeeta.


    Vai heitänkö holleyn mäkeen?
     
  17. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ei kannata nyt enää sotkea sitä ryyppyä tähän soppaan :soosoo:
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En sotkekkaan :D Aattelin vaan jos siitä apua diagnosoinnissa.


    En vaan käsitä kun olin jo niin lähellä ja nyt ollaan ihan päin persettä ja käynnistyy huonommin kuin ennen mitään säätöjä :D
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kuulostaa jo aika klassiselle tapaukselle: pitkän säätely- ja kokeilurupeaman jälkeen ollaan lähellä, mutta yhtäkkiä ei taas toimikkaan.
    Seokset välillä tosi rikkaalla ja kipinäkin jossain vaiheessa kateissa ja sytytystulpat aivan mustat.
    Montako kertaa olet vaihtanut tulpat tämän session aikana?
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Muutaman, nyt viimeks kun olen tulppia katsonut niin ne oli ok eivätkä mustat. Oli paha sanoa oliko seos ok vai laiha, ei se tosi laiha ollut kumminkaan.


    Kaasarin otan syntipukiksi kun en omia taitoja epäile :D
     

Kerro tästä muillekin!