Hyd rollerin valinta 540 bbc moottoriin.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja studio57, 12.9.2014.

  1. studio57

    studio57 Gearhead

    eli 540 motti ja 10 ruttua. 350cc merlinin alsapipot ja rpm dual quad imusarja 2x600cfm edelit.. 2200rpm stallia ja 3:00 peräruuvi ja autolla painoa 2000kg..
    moottori tulee ympärivuotiseen ajeluun ja nyt moottorissa mekaaninen laahuri nenä.
    mitäs mieltä olette vaihtoehdoista mitä oon tuohon komboon miettinyt.

    tällänen mec.flat nyt ensiasennuksena

    Duration @ .050 256 / 256 Lift 580 / 580 Centerline 114


    tälläisiä oon miettinyt:

    comp camsin :
    Cam Style: Hydraulic roller tappet
    Basic Operating RPM Range: 2,200-5,800

    Duration at 050 inch Lift: 230 int./236 exh.

    lift : 0.547 / 0.547

    Lobe Separation (degrees): 112
    Grind Number: CB XM 284HR-12

    tai

    lunatin


    Retro-Fit Hydraulic Roller Cam. Great mid range torque and power. Likes 2000 RPM stall converter and works great in towing applications with lower gearing. Largest for inboard/outboard performance marine use.


    Duration @ .050 (Int/Exh): 221/229
    Gross Valve Lift (Int/Exh): .575/.575
    LSA/ICL: 112/106
    RPM Range: 1800-5500


    Part Number: 20110711
    Previous Part Number: 60211


    tai
    Retro-Fit Hydraulic Roller Cam. High performance street cam. Likes upgraded intake, carb and exhaust. Needs 2800 RPM stall converter in most cases. Requires 9.5:1 compression for maximum performance.

    Advertised Duration (Int/Exh): 282/290
    Duration @ .050 (Int/Exh): 231/239
    Gross Valve Lift (Int/Exh): .600/.600
    LSA/ICL: 110/106
    Valve Lash (Int/Exh): Hyd/Hyd
    RPM Range: 2200-6200
    Includes: Cam & Lifters (#72431-16)

    Part Number: 20110712LK



    tai sit custom gridinä compilta omien mielihalujen mukaan.

    230/236 duration @.050
    .573/.578 lift
    112 lobe separation angle.
     
  2. mopster

    mopster Gearhead

    Noi pipot on aika reilut mietoon mottiin noilla kubiikeilla, eli en lähtis tarjoomaan ainakaan noin mietoa nokkaa kun toi lunati. Noista kolmesta toi jälkimmäinen 282/290 ois paras.
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Ääni myös viimoiselle 282/290 nokalle, mut aika rauhallinen on sekin. Eikös tossa nyt kuitenkin sais olla 0.050" asteet 240-250 tienoilla? Ja olisko lähemmäs 260 lukemat vielä liian racet?
     
  4. studio57

    studio57 Gearhead

    Vakuumia tulis kuitenkin riittää tehostimelle. Toi viimeinen lunati nokka oli heidän suositus ja eka comp heidän.. Melkoiset oli erot nostoissa.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mielenkiintoinen ympärivuotisen käytön kone. Mikä auto?

    Noin isossa koneessa kaiketi riittää alipainetta vaikka 0.05" asteet oliskin tuolla 240-250 asteen alueella, kun sitä riittää pienemmilläkin koneilla noilla nokan asteilla, sopis vaan hyvin noille 10:1 rutuille. Riittääkö ne alipaineet nykyisellä nokalla?
     
  6. studio57

    studio57 Gearhead

    GM A-body farmari ja polttoaineeksi tulee E85. moottori on ajamaton worldin 540 hardcore 630hp crate moottori ajokokemusta tuosta nokasta ei oo , siinä oli korkee 1-taso imusarja ja dominaattori jotka myös hylkäsin käyttötarpeeseen sopimattomana.. kannet tosiaan on hiukan suuret käyttötarkoitukseen mut niiden swappaamista en näe järkevänä tällä hetkellä. Näyttäis siltä et valitsen tuon lunatin 282/290.

    Suurinta tehoa ei haeta vaan semmosta kivaa cruisinkin vääntö moottoria.
    Mitäs mieltä ootte tuosta nokasta joka tuos on jo?
     
  7. mopster

    mopster Gearhead

    Noilla kansilla 540 kone olis oikein mitotettu kun huipputeho tulis 6800 kierroksella ja vääntö 5300, ja toi alkuperänen nokka sopii tohon alueeseen aika hyvin. Mulle toi nokka kyllä menis crisinki vehkeessä ihan täysin mut noi on tietysti vähän makuasioita. Nyt jos tiputetaan kierrosaluetta miedommalla nokalla vaikka 500 kierrosta niin ei olla vielä kovin pahasti metsässä, mut jos tiputetaan 1000 kierrosta niin sit ollaan, eli mennään vähän liian kauas siitä kansien parhaasta toiminta alueesta. Vääntö kärsii ja alakierrosalueen ominaisuudet ei oo semmoset kun kuuluis olla.

    Toi 282/290 nokka varmaan toimii ihan ok, mut mun mielestä se sais vähän isompi olla, ja tehostinkin varmaan vielä pelaa vaikka vähän suurentaa. Pykälää isompi Voodoo vois olla ihan jees, tai sitte vaikka tämmönen http://www.summitracing.com/int/parts/t ... /chevrolet
     
  8. studio57

    studio57 Gearhead

    toi trickflow nenäkin natsais aika kivasti pikkasen tosiaan enemmän asteita mut nosto sama.. huvittavia nuot operaatio ranget kun muuttuu lähes samoilla speksien välillä ihan perkeleesti
     
  9. mopster

    mopster Gearhead

    Eri valmistajilla on vähän erilaisia tapoja ilmottaa toi alue, niitä ei kannata kauheesti tuijotella.
     
  10. studio57

    studio57 Gearhead

    juu ei , lähinnä huvittunut .. sit kuitenkin sekin muuttuu noiden porauksen ja iskunkin mukana kone kohtaisesti. eikös nuot hyd.rollerin nostajat ole jo kusessa ku mennään yli 6200rpm:n ?
     
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    Kyllä ainakin 496 cid koneessa 240/246 .050 asteisella ja 110 lsa nokalla pelasi vielä alipaine jarrutehostin että tuskin tarvitsee sitä jännittää
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Koneen isosta tilavuudesta ja kansista huolimatta kun ottaa huomioon auton specsit ja ympärivuotisen käytön, E85 polttoaineen ja mieltymyksen huipputehon sijaan "kivaan cruising vääntöön", pitäisin nokan ajoituksen mahdollisimman lyhyenä.

    Alussa ehdolla olleista jopa se miedoin Lunati .575" nostoineen olis aivan mainio ja tarjoaisi voimaakin enemmän kuin tarpeeksi.

    Jos mekaaninen laahuri tulisi kysymykseen niin tuosta alkuperäisen arvoista voisi vähentää 25 astetta ja päästä silti lähelle samoja nostoja nopeammalla rampilla. Esimerkkinä lunatin ja compin alle 270 perusasteiset mekaaniset.

    Lyhyitä perusasteita puoltaisi parempi dynaaminen puristussuhde joka E85:n kanssa saisi olla mahdollisimman suuri ja mikäli nuo sun 600 Edelit on tavalliset bensaversiot niin pääsee aika paljon pienemmällä kaasarijumpallakin.
     
  13. mopster

    mopster Gearhead

    Moottorit pitäis yrittää rakentaa silleen että kaikki osat toimis samalla kierrosalueella, ja sit jos se ei oo mahdollista niin täytyy tehdä kompromissi, ja noi mun ehdottamat nokat on nimenomaan sitä. Tota kansi asiaa ei voi vain sivuttaa ja valita nokkaa sen mukaan että tulis hyvä dynaaminen puristussuhde. Jos esimerkiks kansien vetoalue alkaa viidestä tonnista ja nokan alue loppuu siihen niin se vain ei ole toimiva kombinaatio vaikka olis kuinka pirun hyvä dynaaminen puristussuhde. Tässäkin tapauksessa jos yrität saada komeaa alavääntöä miedolla nokalla niin sitä ei vain tule kun ne kannet on tippunu alueelta veke.
     
  14. max

    max Double Gearhead

    mopster,kun sanot että kannet ovat tippuneet"alueelta veke",tarkoitatko sitä että kanava on tässä tilanteessa niin suuri,että virtaus nopeus on vähän liioitellen seisova.Tällöin alavääntö katoaa,on motti siten miten suuri hyvänsä?
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Juuri näin, ja tähänhän oli jo valittu imusarjaksikin matalille kierroksille tähtäävä sarja.
    Tuskin tuon 540 motin perusvääntöä mikään ehdotetuista nokista kovin radikaalisti heittää minnekään mutta aloittajan kirjoituksista päätellen vaatimuksena on myös miellyttävästi toimiva kokonaisuus ympärivuotiseen käyttöön. Siihen tuo nokka vaikuttaa enemmän kuin kannet.
     
  16. mopster

    mopster Gearhead

    Joo siis jos alavääntö on hukassa liian isojen kanavien ja liian pienen virtausnopeuden takia niin ei se vääntö sieltä löydy vaikka laittais pienemmän nokan. Ja jos jotan hyötyä onkin niin paljon enemmän häviää yläpäästä kun se pienempi nokka vain kaventaa sitä toimivaa aluetta.

    Motin koolla on kyllä asiaan suuri vaikutus, jos noi samat kannet laittais 572 mottiin niin kansien alue tippuis 400 kierrosta, tai jos ne laittais 454 mottiin niin alue nousis 1300 kierrosta.

    Ja Artsi, kansien koko on määräävä tekijä moottorikokonaisuudessa. Osat pitäis valita aina sen ympärille mikä on kansikoko suhteessa moottorin tilavuuteen, eikä esimerkiks jonkun dynaamisen puristussuhteen ympärille. Tää asia on aika monelta hukassa, ja esim. nokkaa ruvetaan aina valitsemaan johonkin puristussuhteeseen sopivaks ja kansikoko saattaa jäädä huomioimatta kokonaan. Tässä mennään perse edellä puuhun. Nokka pitäis valita kansiin sopivaks ja sen jälkeen puristussuhde nokkaan sopivaks.
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Olet Mopster ihan oikeassa noissa perusasioissa mutta tässä on käsittääkseni kyse aivan jostain muusta kuin optimaalisesta tehosta, eikä konetta liene tarkoitus rakentaa uudelleen vaan muokata mahdollisuuksien mukaan käyttötarkoitukseen sopivaksi.
    Studio57 voi tarkentaa itse.
     
  18. studio57

    studio57 Gearhead

    Tietohan tosiaan oli jo et noi kannet on isot siihen mitä moottorin toiminnalta nyt haen, mut en viittis millään ostaa uusiakaan ja jos myöhemmin nälkä kasvaa juodessa nuot ois jalostusta varten sit jo siinä

    keskustelin tästä aiheesta Mats Appelrenin kanssa ja hän ehotti tälläsillä spekseillä olevaa nokkaa hyläten kanssa nuot ehdottamani matalanostoiset.

    You have very big heads on the 540 for what you trying to do.

    Do some milling on the heads to get around 10,5-1 in compression.
    Put a 236-244
    ,650"-,650"
    Grind it 114 and install it 110


    huippu tehoa en ole hakemassa nyt, semmosta 600hp nujakoilla olevaa juhtaa jolla menis väännökkäästi ja jotenkin ees järkevällä polttoaine taloudella.. nyt tuo buickin oma motti on kiskonut 17/litraa viinaa satkulla ja yritys on pysyä alle 20 hujakoilla kevyessä maantieajossa. jotkut 315cc afr rec .pipot ois varmaan sopevat tähän jos nikseen tulis.
     
  19. mopster

    mopster Gearhead

    Artsi, jos oltais hakemassa optimaalista tehoa niin nokan .050" asteet olis 260+. Nimenomaan yritän tässä suositella semmosta nokkaa jolla saatais kone toimimaan parhaiten Studio57:n haluamalla tavalla.

    Mats Appelgren näyttää olevan ihan samoilla linjoilla ton durationin suhteen.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Itsellä on parikin +500 konetta tekeillä ja Fordin SCJ-kantisen 520:n nokaksi tulee juurikin 236 @.050" /.650", perusasteita 274, mutta näillä arvoilla ollaankin jo mekaanisissa rollereissa...hydrauliikka vaatii aika paljon enemmän asteita päästäkseen noihin korkeuksiin nostossa.
    Tämä tulee etanolille ja ruttuja aika reippaasti!

    Toinen on 548 BBC johon tulee myös mek.rolleri, mutta nokka vielä valitsematta kun senkin kannet on (vielä) turhan isot 375 kanavineen. Todennäköisesti askartelen ne pienemmiksi, ellen jopa vaihda pienempiin.
     

Kerro tästä muillekin!