SBM 408??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja martti-66, 10.11.2012.

  1. 69

    69 Gearhead

    Onko 0.035 mm riittävä runkolaakeri välys?
     
  2. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Sais olla kyllä enemmän varsinkin jos jotain virikonetta rakentelet
     
  3. fury poika

    fury poika 3rd gear

  4. 69

    69 Gearhead

    Mieto +400hv. Vaatiiko toi sitten isomman välyksen, vakio 340 koneessa tuo olis ok. Öljynpaineet ainakin huononee isommasta välyksestä, eikö jos ohuilla öljyillä 5w-40..?
     
  5. mopster

    mopster Gearhead

    Jos on oikeesti noin tiukat välykset niin tarviit tämmöset laakerit
    http://www.summitracing.com/int/parts/s ... make/dodge
    Noi antaa 0.001" lisää välystä eli se olis sillon aika passeli 6 satkua.

    Jos oot välysnauhalla mitannu niin ne on sitte aika suuntaa antavia arvoja, saattaa heittää monta satkua.
     
  6. 69

    69 Gearhead

    Joo, plastigagella mittasin, täytyy mikrometreillä vielä mitata. Noi alikoon laakerit taitaakin olla järkevämpi kuin uutta akselia hioo. Perhana kun tuli kalliit laakerit ostettua
     
  7. 69

    69 Gearhead

    No niin nyt on mitattu ammatilaisen toimesta mittakellolla.
    Runko pystysuunnassa 0.05 mm, vaakasuunnassa 0.07
    kk. 0.04-0.05 mm.
    akselin päittäinen 0.12 mm.

    Näköjään toi on ainoo oikee tapa mitata.
     
  8. mopster

    mopster Gearhead

    Laittasin silti ne .001" laakerit, sekä runko että veivit, hi-volume öljypumppu ja paksummat öljyt. Näillä toimii varmasti ilman ongelmia.
     
  9. SauliK

    SauliK Gearhead

    Tuohon laakerilinkkiin liittyvä kysymys

    siellä lukee aika selvästi että 0.001' undersize, samoin kuin esim. Perinteisissä vaikka 0.010 tai vaikka 0.020 alikoon laakereissa joten ne olisivatkin tuon verran paksummat liuskat? Olen antanut itseni ymmärtää että ne olis korjauksena liian löysille laakeri välyksille? Mielipiteitä?

    joskus omaan mottiin sellaisia katselin ja olivat kaikki pinnoitettuja ja useamman myyjäliikkeen kanssa tultiin siihen tulekseen että niillä välys pienenee entisestään, ei ole kyllä täälläkään osunut silmään että joku olisi esim. Mitannut niitä tai käyttäisi omassa moottorissa
     
  10. mopster

    mopster Gearhead

    Joo hyvä huomio, ja tosiaan väärät laakerit linkissä. Toi menee silleen että jos osanumeron perässä on -1 niin se tiukentaa välystä ja jos on X niin se antaa extra välystä. Tossa olis oikeet laakerit, vähän vaan hinta pompsahtaa.
    http://www.summitracing.com/int/parts/c ... make/dodge

    Ei toi nyt tarvis kun yhden satkun lisää välystä, mut se on vähän hankala ottaa akselista kun kivellä ei pysty noin vähän ottamaan ja kiillottamalla tuppaa menemään koveraksi. Nauhalla jonkun tuen kanssa se kyllä onnistuu jos koneistamo on halukas askartelemaan.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tarkoitit varmaan että tonnin eikä satkun.
    Millin sadasosa ei merkkaa tuossa juuri mitään mutta tuuman sadasosalla mennään jo seuraavaan alikokoon... Tarkensin vaan sillä että jos menee koneistamoon pyytämään satkun pois akselista niin saattaavat vähän ihmetellä.

    Mikäli tuohon haluaa välttämättä hieman lisää välystä, niin kotikonsteilla on joskus hiottu nauhalla laakerin selkäpuolelta tavaraa pois. No ehkä tähän vois kuitenkin laittaa varoituksen: "älä yritä tätä kotona"!
     
  12. mopster

    mopster Gearhead

    Satkulla tarkotin millin sadasosaa, ja kyllä me ainakin koneistamolla puhutaan aina satkuista. Ja kyllä sillä yhdelläkin satkulla on merkitystä jos on just sen verran liian vähän välystä.

    Alle 6 satkun välystä en laittais kasaan, 7 olis parempi ja noilla X laakereilla tulis suunnilleen sen verran.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ok, aattelin vaan kun edellisellä sivulla puhuttiin laakereista jotka antaa tuhannesosaTUUMAN lisää välystä joka on 0,025mm, ja nyt puhutaankin vain yhdestä sadasosamillistä niin en ymmärtänyt että mentiin jo näin tarkkaan viilaamiseen, sorry.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hiomatyynyllä ja öljyllä kun hetken hinkkaa, lähtee tavaraa laakerista ja välys kasvaa.

    Toimii niissä missä on harmaan metallin alla kuparia.
     
  15. 69

    69 Gearhead

    Tuleeks kevyet liikkuvat kun bobweight 1791g
     
  16. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    Noihan on ihan normilukuja perus katumoottorille, mun 390 koneessa 1803.19g
     
  17. 69

    69 Gearhead

    Laakeri asiaa selvitetty us-partsin kanssa ja vastaus oli et 7125CH laakerit on oikeat eaglen valuakselin kanssa ja CB-481HN takoakselin kanssa.

    Nyt siis molnarin takoakseli ja scatin veiveillä CB-481HN laakerit. Kk sivuttaisvälys kaikki 0.55mm.
     
  18. mopster

    mopster Gearhead

    Ahaa, no jos siinä eaglen takoakselissa ei oo niitä pyöristyksiä kaulojen reunoilla niin sittenhän siihen käy ihan normaali laakerit.
     
  19. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    Eikö tuo nyt kuitenkin tarkota että VALUakselissa ei ole viisteitä kaulojen reunassa? Ja takoakselissa on viisteet.
     
  20. mopster

    mopster Gearhead

    Niin siis just näin, kirjottelen mitä sattuu näköjään. Eli pyöreet reunat kauloissa vaatii ne kapeat tai viistetyt laakerit.
     

Kerro tästä muillekin!