3,3 Voyager käyntihäirö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja autoilija, 12.9.2014.

  1. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Täältä saakka ei näe ;-)
     
  2. autoilija

    autoilija Gearhead

    Olen silmäsi.
    Mulla ideana että jos joku tällaiseen ongelman joskus kohtaa ,hän saa tästä viestiketjusta myös avut siihen.Ei ole käsittääkseni ensimmäinen kerta kun voyagerit näin käyttäytyy,tms. Seuraavaksi tilaan sen TPS kunhan saan sen ilman import charges ja otan asiaksi tutkia onko vetolevy/turbiini irti tai löysä tms.Jos nämä ei auta niin taas mietin uudelleen.
     
  3. autoilija

    autoilija Gearhead

    Luin jostain että johtoniput akun alla hapertuvat,alan olla sitä mieltä että olen tsekannut ja ne on ok.Tutkin ne vielä kertaalleen.TPS-vikaan en jaksa oikeasti enään uskoa.MAP/MAF vain ehkä.Tuo kolina alkaa olemaan asia jonka tutkin.Ihminen tän on tehnytkin joten ihminen sen myös korjaa,viimeinen jota alan tutkia on laatikko,muttei sillä liene mitään osaa eikä arpaa tähän.Ja mittaritkin toimii kaikki,eli ei siellä puolella.
     
  4. autoilija

    autoilija Gearhead

    Paljonkos tuollaisen jakopää kestää ? Tässä 335tkm mittarissa ja tuskin tehty mitään,sehän voi heittää jo sieltä ja mahdollinen vetolevy niin avot!En kyllä haluaisi jollei pakko laittaa kone pihalle ja päivittää sitä.Surkupaista olis tuhrata aikaa sen kautta ja huomata että sama vika on....ja ostaa sitten kympin maksava osa,tai sitten ECU joka on vähän kalliimpi.
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Taas tutkittu asiaa,avattu kaikki kaapeloinnit ECU/PCM ja niissä ei ole mitään vikaa,tehtaan teippejä sun muuta tuli ämpärillinen.Vielä jäi avaamatta kaapeloinnit jotka menee laturin suuntaan.Näiden uudelleen teippaamiseen varasin 10 rullaa..hyvä jos riittää..MAP/MAF mitattu ja tutkittu,toimii kuin pitääkin.
    Nyt tuli mieleen enään EGR tai sitten se ECU,ehkä LAMBDA mutta tuohon en usko.Tässä kohtaa kunnes kaikki piuhat on tutkittu täytyy alkamaan nostamaan kädet pystyyn ja nöyrryttävä hakemaan se OBD-skanneri ja katottava mitä se sanoo,alkaa näyttämään että ECU on söko,vielä sanon että ehkä.Aika pitkälle diagnoosia tässä on päässyt kuitenkin ihan kotikonstein ja yleismittarilla.
    Mitenkä JAMANT sanoo sen avaimen koodaamisen kanssa,missä ja miten sellaisen voi tehdä ja mitä mahtaa kustantaa?? Alan pikkuhiljaa varautumaan tähän
     
  6. autoilija

    autoilija Gearhead

    234$ olisi tarjous ohjelmoidusta ECU.sta/PCM elinikäisellä takuulla,elinikä tietty voi olla vaikka viikon,päivän tai ihan mitä vain..ja vanha jää minulle.Joku toinen firma heitti kädet pystyyn etteivät voi toimittaa export-malleihin laisinkaan..
    Itse pitäisi toimituttaa se suomeen,jos otan DHL omilla soppareilla voin vain kuvitella että ei riitä 500€ jos nopeasti.Kymmeniä viikkoja en ajatellut odotella joten jos jotain ideaa niin otan vastaan ilomielin miten nopeammin sen saisi ? En ole siis vielä valmis tähän mutta tutkin jos se hetki tulee että pakko on se tilata niin miten saan sen nopeimmin/edullisimmin.Mulla aikaa odottaa kyllä,muttei 2 kuukautta..
     
  7. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    laita joku suomalainen lähettämään se sulle usps:llä usasta
     
  8. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ei ollut EGR-tutkimisen päivä.Auto käyntiin ja jo aikaisemmin mainitulla kolinalla säestäen ja nyt naputtaa peltistä naputusta kuin kk-laakeri olisi mennyt...Omituista kun eilen sammutin kävi nätisti ja en muistaakseni ole yön aikana koskenutkaan koko autoon.Paikallistin naputuksen alavasen,ääni muistuttaa ihan kk-laakerilta kun loppu paitsi että tämä on jotenkin "peltisen" oloinen.Omituista,en ole koskenut koko autoon ja tämä tuli jostain ykskaks.Vetolevyä olen aikaisemmin epäillyt ja ei kuin startti irti ja alapelti josta näkee sen,ei mitään vikaa nähtävissä ainakaan,ei naarmuja tms.Startti näyttäis olevan ihan ok.Samalla alla möyruýtessä huomasin että se johtonippu joka tulee ECU/PCM ja menee kohti laturia siellä koneen alla on asennettu moottorikorvakkeen läpi ja se hankautuu siinä.Paikka on vähän hankala mutta meinaan avata teipitykset vielä siitä ja katsoa piuhat.Mutta tuo helvetin kolina tuli nyt jostain yön aikana,tuskin se laakeri kuitenkaan on kun autoon ei kukaan ole edes koskenut.
     
  9. autoilija

    autoilija Gearhead

    Sekin tuli huomattua että kun auto kävi,se vain sammui ykskaks ja kun virrat oli päällä xx-minuuttia alkoi ASD rele surisemaan kuin yrittäisi laittaa virrat kiinni/päälle.Vaihtelin releiden paikkoja ja tuo hävisi mutten saanut autoa enään käyntiin ollenkaan,security vilkkuu.Eikun akku irti ja hetken kuluttua uudelleen ja taas toimi.
     
  10. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ehkä tällä kolinalla on jokin yhteys tähän koko ongelmaan,se tekee sitä vain ja ainoastaan kylmänä startatessa,startti olisi ilmeinen vika mutta näytti olevan siis ihan ok,ainakin se kolina tulee jostain sieltä suunnasta...ja nyt jäi siis vielä naputuskin jostain kumman syystä.Ihan kuin vetolevy olisi halki tai startti hankaisi jonnekin,mutta miksi vain ja ainoastaan kylmänä,ja vain yhden kerran.Saa nähdä joutuuko tässä vielä ottamaan laatikon irti että tuokin selviää.Eikä ole sitä skanneriakaan vielä,menee tämän ehjääminen kyllä taaksepäin mutta eiköhän tämä tästä vielä ala toimimaan kuin pitääkin.
     
  11. v8-mind

    v8-mind 1st gear

    Kannattaa siihen testerin nokkaan laittaa ihan ekaks, säästyy paljolta kun ei tarvitte sokkona arpoa. Mahtaako jollain yleis obd lukijalla paljon saada tuosta edes irti..??
     
  12. autoilija

    autoilija Gearhead

    Juu,olen samaa mieltä että nyt seuraavaa on testeri ja startti takaisin paikoilleen,tuo puoli on ainakin tutkittu.Vetolevyä meinaan vielä tutkia jos siinä jotain kun nyt ainakin jotenkin näkyvissä.Ideaali olisi jos pääsisi takaisin edes siihen tilanteeseen jossa tätä naputusta ei olisi,olen 95% varma ettei tule koneesta vaan jostain laatikon suunnasta tai sinnepäin,laatikko kyllä toimii hienosti että jotain omituista on laatikko/kone välissä.Tässä alkaa olemaan haastetta,onneksi ei ole ainoa auto jolla pitäisi liikkua.Kyllä mä ajan vielä tuolla,ei ne niin suurta haastetta Chrysler-tehtaalla tehnyt ettei sitä suomi-poika korjaa.
     
  13. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ja parkkipaikalla...nään on hienoja autoja kun ne toimii,ja kun ei niin sitten ollaan kusessa,GM olisi varmaan helpompi mutta Mopar on kuitenkin auto eikä mikään GM
     
  14. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    ^Ilmaanen vinkki, venttaa 1/2 h ja kirjoota sit mitä tuloo mieleen, ettet turhaa vierota porukkaa näilla viesteillä muutaman tunnin väliin!

    P.S. Samaa ja muutakin ongelmaa omassa 3.3. Voyassa.
     
  15. autoilija

    autoilija Gearhead

    No,saan kaiketi kirjoitella vaikka iltasatuja,ei ole pakko lukea.
    Nyt OBD -lukijalla tsekattu,ei koodeja.Mutta en vielä ihan varma osaanko käyttää tätä lukijaa,sen verran sain tsekattua että MAF,TPS jne. toimii oikein ja kohdalla ECU/PCM sanoi OK.Mutta kun laitan lukijan päälle ilman virtoja autossa ja alan selaamaan tulee kaikenlaista koodia ja lukee että nokka-akselin asento liian aikainen/myöhäinen tms.Mutta ei siis mitään koodia muistissa.Käynti on samanlaista ja kolinan syykin selvisi,alapeltinen luukku ei näemmä siedä mitään vääntelyä ja jotenkin se oli yön aikana päässyt millin liikahtamaan ja hankaa jonnekin,hiukan taivuttelua ja loppui.Tsekattu vetolevy,ei mitään vikoja.
    Tuo nokka-akselin asento....oliskohan nokkaketju sitten loppu ja heittää sieltä,tuo olisi jotenkin loogista ja sopisi oireihin ? Ketju on tosin hiljainen mutta ajettu kuitenkin jo aika paljon,teoriassa tuo voisi olla mahdollinen syypää?
     
  16. autoilija

    autoilija Gearhead

    Nyt ajettu kaikkien sääntöjen mukaan OBD II testi,tehty kaikki mahdollinen,ei vikakoodeja vaikka auto sammui toistakymmentä kertaa testin aikana.Tällaista jäi testerille; TOISTO 1 jossa auto käy tyhjäkäyntiä ja oireilee kokoajan.Osaako joku sanoa näistä jotain???? .VKK_LKM 0 , PA JÄRJ1 OL_Fault , PA JÄRJ2 N/A , Kuormitus (%) 7.5% ,ETC (C) 97 , Lyhpasäätö1 (%) 0,0 , Pitpasäätö1 TOISTO 2. VKK_LKM 0 , PA JÄRJ1 CL , PA JÄRJ2 N/A , Kuormitus (%) 7.8% ,ETC (C) 97 , Lyhpasäätö1 (%) -7 ,MAP (kpa) 43 , RPM (/min) 926 , NOP (km/h) 0 , SYT_ENN 31 , K-Läppä (%) 17,3 , O2-anturi BIS12-B ,O2 P1 AI (V) 0,060 , Lyhpasääp1A1 (%) -2 ,O2 P1 A2(V) 0,080 , OBD Not OBD
     
  17. autoilija

    autoilija Gearhead

    Opiskeltu asiaa taas lisää.Auto käyttäytyy juuri kuin tässä videossa http://www.youtube.com/watch?v=kOOULD-KQq4
    Ja samaisen vian korjaamiseen liittyvä keskustelu; http://www.justanswer.com/dodge/4ssub-m ... p0353.html

    Asian ratkaisu tässä oli nokka-akselin asennontunnistimen häiriö vaikka oli uusittu,tutkin tätä lisää vaikkakin on uusi tunnistin.Jotain sinnepäin viittaavaa mietin jo itsekin.Toiseksi kannattaa tutkia kampiakselin tunnistimelle menevät piuhat,ja ylipäätään johdotuksia.
     
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Yhen voikkarin sammumiset loppui aika nopsaan kun kippas suuttimien putsausainetta tankkiin.

    Kolinoitakin siinä oli monenlaista, apulaitehihnaa irti ja jos kolinat loppuu niin siltä puolelta vikaa etsimään. Mainitusta reestä vaihdettiin lyhyessä ajassa vesipumppu, hihnankiristin ja vipottava kampuran hihnapyörä. Nyt taitaa rallattaa idley pulley. Myös laturin kytkinpaketti on kuuleman mukaan yleinen kilinän aiheuttaja. Sen ei pidä pyöriä kuin toiseen suuntaan.

    Todella v.maisia paikallistettavia ääniä. Motonetin stetoskooppia kun käyttää niin olisi pitänyt vaihtaa kaikki liikkuvat osat. ;)
     
  19. autoilija

    autoilija Gearhead

    Paikallistin sen kolinan jo sinne turbiinin/vetolevyn edessä olevaan peltiin,hankasi jonnekin,taivuttelin sitä ja kolina loppui.
    Nyt alan olemaan aika varma että ongelma on jossain jakopäässä,joko asennontunnistimessa,piuhoissa sieltä kompuutterille tai jakoketjussa.Koitin etsiä 1999 vuosimalliin ketjupakettia mutten onnistunut löytämään mistään,rock-autossa oli mutta siinäkin maininta että on mexico-malleihin,mitä opiskelin niin osan on oltava just 99 -malliin.Näyttäisi olevan jotain koloja siinä ylemmässä rattaassa josta kai sitten asennontunnistin lukee syklit,eri vuosimalleissa kolot eri paikoissa..Ideoita mistä löytyy ??
     
  20. autoilija

    autoilija Gearhead

    Re: 3,3 Voyager käyntihäirö/Korjattu!

    Ongelma näyttäisi olevan ratkaistu !!!!!!
    Tein radikaalin teon ja katkaisin kaikki (3) nokka-akselin tunnistimelle menevät piuhat ja juotin toista kautta uudet piuhat suoraan johtosarjaan joka menee ECU/CPU.lle.Luin jostain että siellä imusarjan takana olevat piuhat ovat ongelmapesäke,niihin ei pääse käsiksi kuin imusarjan irroittamalla.Eliminoin mahdolliset kaapeliongelmat sillä välillä katkaisemalla ne kummastakin päästä,eli heti asennontunnistimen pistokkeen vierestä ja sieltä pakosarjan liittimen vierestä,eli signaali ei mene sinne imusarjan takana oleville kaapeleille ollenkaan.
    Löysäsin itse asennontunnistimen ja säädin sitä auton käydessä mahdollisimman lähelle nokka-akselin käyttöpyörää.(saa olla varovainen koska liikkuvia osia,enkä suosittele jollet tiedä mitä teet).Ja,kas vain,nykimiset loppui!
    Sen verran vielä huomioin että aennontunnistimen,MAP/MAF sekä moottorin lämpötilan anturin maadoitus menevät kaikki saman piuhan kautta niillä on imusarjan takana oma liitäntä jossa kaikki menevät samaan,katkoin niiden maadoitukset ja liitin ne samaan piuhaan joka siis liitetty asennontunnistimen kanssa suoraan ECU/PCM menevälle kaapelille jotka olen jo tutkinut hyväksi.
    Ja auto toimii !
     

Kerro tästä muillekin!