Polttoaineen kulutus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Phase7, 18.9.2014.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä mulla bensa kuluu kun pumppu hinkkaa sitä ajaessa :rotfl: .
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    mistä,minne se on mennyt. puujalat jatkuu
     
  3. rautapää

    rautapää 3rd gear

    loppumaton luonnonvara mein elinaikana.
     
  4. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Tankkausmittaukset perustuen auton matkamittariin ja pumpun litramittariin:

    2002 Chrysler Sebring 2.0 Sedan Autom.
    Seuranta 29749 km
    Keskim. 9,53
    Paras 7,77
    Heikoin 11,63 l/100 km

    1994 Pontiac Firebird Trans Am 5.7 Coupe Autom.
    Seuranta 999 km
    Keskim. 11,32 l/100 km
    Tästä ei puhdasta matkakulutusta ole päässyt vielä mittaamaan.

    Sebringistä sen verran että selkeästi huomaa kesähelteiden (= ilmastoinnin käytön) vaikutuksen kulutukseen. Tämänkin auton ajotietokone vetää selkeästi autotehtaaseen päin joten noita auton ilmoittamia kulutuksia turha täällä edes ilmoitella.
     
  5. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Maantie/kaupunkiajoa 40/60 suhteessa ajeltu muutama viikko -72 mk IV Lincolnilla. 460 kone ja C6 loota. Reilu 2o litraa menny satasella. Se on viis litraa vähemmän kuin meni samanlaisessa käytössä neliveto sportsidella jossa oli 305 kone :eek:
     
  6. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    LS1 ja automaatti
    4 henkilöä, REIPASTA matka-ajoa
    9,6 litraa 98E
     
  7. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Tälläiset seurantamäärät ja tarkkuudet onkin jo jotain millä on merkitystä. Usein tuntuu vain siltä kun tulee puhetta kulutuksesta niin se pyöristyy aika rankasti, tyyliin "vie 12 satasella" saattaakin sisältää - + 2L toleranssin...

    Nojoo, 8939km seuranta, volvo 440 1.8 bensa, keskikulutus 10,34L/100km , sisältäen lehdenjakoa. Vastaavanlaisessa ajossa Nissan sunny van '88 1.3 koneella vei 8,95L/100km.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mittarivirheestäkin vaikka 100km/h mittariin (oikeaa nopeutta 90km/h) antaa oman lisämausteen laskuihin.
     
  9. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Huom! Tämä on oma mielepide. Käyttöautoissa kulutuksella on usein paljonkin merkitystä. Harrastekäyttöön tehdyssä menopelissä se on sivuseikka. Auton pitää olla sellainen mistä itse pitää. Vie se sitten 5 tai 50 litraa satasella. Harrasteauton viehätys laimenee, jos ajaa päivittäin. (Motoristitkin sen tietää. Kesän ensimmäinen kiihdytys, hyvä kun ei lähde lentoon ja loppukesästä ei kulje enää mihinkään).
     
  10. rautapää

    rautapää 3rd gear

    komppaan edellistä. kesämenopeleillä tulee aikas vähän kilometrejä. itekkii ajan vaa 10-12tkm kesäs joten kulutus on se ja sama.
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eikös 10-12 tkm ole aika paljon? :eek: Meinaan että jos katiska kurlaa vaikka 30 litraa satasella, niin nopsaan laskettuna köyhtyy kuutisen tonnia kesässä tolla 12k ajomäärällä ja nykybensanhinnoilla.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tottahan kovasti viritetty ja tiuhalla perävälityksellä varustettu auto voi kuluttaa paljon ihan ominaisuuksiensa puolesta ja se on oma valinta.
    Mutta jos kulutus huitelee joissain kolmenkympin hujakoilla vakiovehkeellä tavallisessa ajossa niin kyllä silloin kannattaa tarkastaa että onko kaikki kunnossa sen suhteen.
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    On näitä varmaan tullut johonkin topikkiin jo tuputettua, mutta tässä omat menopelit (kolmesta ekasta europelistä ei ollut kattavaa tilastotietoa). Mittarvirhe korjattu, tankatuista litroista laskettu koko omistukseni ajalta. Tyypillisesti taajama-ajoa n. 25%, loput maantiellä. Tiedot vasemmalta oikealle:
    Auton merkki, malli ja tekniikka; keskikulutus l/100 km; ajetut km.t, käytetty polttoaine.

    Cevrolet ElCamino -86 4.3 V6, TH200R(?); 10,6; 21352; 95E(ei muista ihan varmuudella)
    Oldsmobile Starfire -63 394, Hydra-Matic "slim Jim", perävälitys mallia tiuha; 19,8; 8411; 98E
    GMC Typhoon -93 4.3 V6 turbo, TH???, jatkuva 4-veto; 15,5; 5380; Shell V-Power
    Audi A8 -95 4.2 V8, 4-vaihteinen tiptronic, jatkuva 4-veto; 12,0; 5899 (melkein kaikki talvella); 95E(?)
    Rover 75 -00 1.8, manuaali; 7,5; 100670; 95E
    Chrysler Stratus -95 2,5 V6, automaatti; 9,2; 13482; 95E
    Audi A6 -95 2.8 V6, automaatti, jatkuva 4-veto; 10,7; 25817; 95E
    Chevrolet Lumina -95 3,1 V6, automaatti; 10,0; 19580; 95E
    Fiat Ducato Solifer 544 -00 1,9TD, manuaali, ilmanvastus mallia kerrostalo; 11,7; 88161; diesel
    Oldsmobile 98 -49 303, Hydra-matic; 19,1; 20954; 98E
    VW Passat -04 2,8 V6, Tip-tronic, jatkuva 4-veto; 9,8; 26798; 95E

    Nih.

    Ja vielä aiheeseen. Monesti kuulee että "Jos on noin kallis auto varaa ostaa, niin on varaa ostaa kyllä bensaakin". Mulla ainakin on tupannut jäämään tilille sitä vähemmän rahaa mitä kalliimman auton on ostanut. Ja toinen: "Mitä järkeä on yrittää mahdollisimman pieniä kulutuslukemia jollain monsterimoottorilla?" No jos 4 l/100km kulutuksesta saa 10% pois, on se 0,4 l/100km, mutta 20 l/100km kulutuksesta 2 l/100km.
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Pertti K:lla aika hyvä pointti tuossa prosentuaalisessa hommassa!

    Minullakin on mietinnässä ehkä moottoripyörän voimakas downshiftaus: nyt jo tiputin Bandit 1200 soratierenkailla, 8 l/ 100 -kulutuksesta XT 600 Yamahan 6 l kautta KTM 690 Enduron 5,4 litraan, joten puoli ajokautta mennään kohtuullisella kulutuksella, mutta jos vielä vaihtaisin johonkin 250cc Hondaan, tippuisi kulutus edelleen 1,5 l sadalla ja olisi siis mahdollisuus kasvattaa sen verran harrasteauton kulutusta! En tiedä muista, mutta 10tkm vuodessa tulee noillakin poltettua bensaa.

    Alla näitä jenkkejä, taloudellisimmasta epätaloudellisimpaan, tarkemmat luvut jossain jo listannutkin ja on siis 1000+ km keskiarvoja, eikä mitään yhden tankin ihmemittauksia. Moniko pystyy mittaamaan jollain tankillisella oikeasti kahdenkaan litran säteelle kulutksen oikein?

    '87 Mustang GT 302+5v manuaali+2,73; 11,5 l / 100 - 18tkm
    '84 El Camino 305+TH350, 600 Edelbrock+2,29 12,5 l - 3 tkm
    '84 El Camino 350TBI (2-pisteruisku) + TH 350+2,41, 14,1 l/100 - 60 tkm
    '87 Buick stw 307+TH200 4R+2,73, 14,0 l/100 - 20 tkm
    '87 Buick stw 307+TH200 4R+2,73, 15 l/100 (eri yksilö)- 5tkm
    '78 LeSabre 350+TH350+2,41 , 15,3 l/100 - 4 tkm (kone ja koko auto vain 50tkm ajettu, uudenkuntoinen - Car and Driver May 77 samat lukemat)
    '79 Caprice sedan 350 "crate 330 hp"+TH 350+2,41, 17 l - 18 tkm
    '85 Olds stw 307+TH 200 4 R+2,73, 17 l/100 - 9 tkm (elämää nähnyt yksilö)
    '66 Mercury Montclair 390FE+3v man+3,00, 17,3 l/100 - 19 tkm
    '84 El Camino 350 Edelbrock-RPM-osat jne +TH350+2,41 18,5 l - 5 tkm
    '64 Chevy II, 350 viriviri +4v manual+3,08, 23,5 l/100 - 10 tkm

    Kaikki nuo ajot siis hiukan maantiepainotteisella ajolla, mutta suhteellisen reippaalla paikaltaan kiihdytyksillä sekä ohittelutahdilla, joskin ennakoivaa ajoa esim. turhia jarrutuksia vältellen. Mustangilla pääsin kerran 9,8 litraan talvirajotteinen moottoritie ja Chevy II vei kerran Ahvenistolla käydessä 30 raja rikki.

    Joskus jos rakennan moottorin johonkin autoon, tulee puristussuhteeksi yli 10! 8-pisteruiskuun ei ehkä riitä rahat eikä sovi joka auton tyyliin, mutta jos mikään ei estäisi, varmasti olisi tuo varuste.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mulla oli vastaava mercury samalla tekniikalla ja varmaankin lukemat samaa luokkaa. Mutta tuon sportsiden lukemat on viallisen koneen lukemia kun ei oma suburbanikaan 350 koneella vie kuin 15 sadalla.
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kyllähän kaupunkiajo enemmän vie selkeästi kuin maantiellä mutta V6 camarosta tulevat mielikuvat eivät tue 19l/100km kulutusta.

    No omistani olen tässä liian pitkässä OD-historiassa ennenkin laittanut ja nyt jo unohtanut mutta dsl-buickki oli ihme vehje mutta moottorihan olikin taloudellisuuteen suunniteltu. 100 000km:n keskikulutus oli jossain 11l/100km paikkeilla muistaakseni, vaihteluvälillä alle 7-yli 14.
    Dodge Ram Van 2-kurkkuisella kaasarilla (318) ja 3v-lukkolootalla 11-12l/100km.
    Buick farkku 307 ja 750cfm edelbrock (jonkun muun viritys ei minun) maantiellä pienin mitattu ~18l/100km ja kaupungissa jotain ihan muuta.
    Olds-farkku 11-14l/100km, 350 alkuperäisellä 307:n sähkökaasarilla ja ensin TH350, myöhemmin TH2004r toimivalla lukolla.
    Astro 4.3 TBI keskimäärin 12l/100km mutta 2900km roadtrip Tanskan legolandiin ja takaisin 8,9l/100km.
    Ikuisuusprojekti toyota, 2-litrainen suora kuutonen ~14l/100km: japanilaiset tilat, amerikkalainen taloudellisuus... Eikun...

    Jeepillä ei olla päästy vieläkään tien päälle.

    EDIT: ai niin, japaninmaan vehkeitä vielä verrokiksi. Toyota Previa 4wd, 2.4l bensiini, väkisinvaihdettava laatikko. Maantiellä vajaa 12l/100km ja kaupungissa "vähän" enemmän.
     
  17. peltsi

    peltsi Gearhead

    Perttin ja Holleyn lukemat näyttää täysin realistisilta.

    Chevelle 6litranen bensakone pelkkää nurkka-ajoa 24+ litraa
    Mersu C350cdi talvella 6.7-7.5 ja kesällä 7.3-8.6 litraa dieseliä.
    Käytännössä kokonaan matka-ajoa.
    Molemmista huomioitu mittarivirhe.
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itelläni aikoinaan kirjanpitoa -66 Monacossa 10 vuoden ajalta, isolohko ja 2,73 välitys: Kaupunki n. 25, maantie hiukan päälle 20, eli aikaan ennen navigaattoreita, siitä noin- lukemat. Jos kulutusta saa laskettua 10 l/ 100 km, on säästö kuitenkin euroissa mitattuna aika viljalti, jos kilsoja tulee esim. 10 000 kesässä.

    Hantta
     
  19. laakkius

    laakkius Gearhead

    Dodge van b150 318cid, vakiomosa 600cfm edelbrockilla, 3.50 välityksellä ja 3-lovisella tomaatilla, matka-ajossa 90km/h n.20L/100km
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo jo aika rivo kulutus tuolle vehkeelle ja vielä lyhyt malli :lol:
     

Kerro tästä muillekin!