Seokset kohdilleen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja spede, 18.9.2014.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Teoriassa vissiin 15.5:1 on taloudellisin seos mutta se on taas konekohtaista millä toimii. Toi Oldsin farkkupannu jossa rullakärsä on tehty nimenomaan laihaseoskäyttöön. Imukanavat, palotilat ja jopä männät on muotoiltu ohuen seoksen hyvään syttymiseen. Joskus rakensin tollaseen Tbi pruutan ja takapenkiltä ajossa kikkailin seoksilla ja sytkällä. Ohuin seos jolla veti maantiellä vaivattomasti oli 16.2 ja sytkää silloin oli 52°. Tosta laihentaminen aiheutti nykimistä ja sytkääkään se ei kestäny enempää. Ja se on ihan perinteinen patarautakasa :rotfl: . Ite joudun ajelemaan pintakaasulla aabaut tasan 15:1 seoksella kun ei ollut pienempiä suuttimia eteen.

    Niin, Lintalla taitaa olla patarautakasaturbopannu :rotfl: .
     
  2. HT

    HT Gearhead

    En ymmärrä agressiivisuutta taloudellisempaa moottoria kohtaan. Onhan se tietysti mukavaa haistella rikasta seosta...
    Kohtuus tietysti kaikessa, mutta jos on laajakaista ja kaasarin säätösetti, miksei yrittäisi säästää bensakuluissa. Duunarina joutuu miettimään mihinkä rahansa pistää, eikä mielellään tuhlaa turhaa bensaankaan, jos vähemmälläkin pääsee menemään.

    Peace.
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    Siinä se meneekin mettään ku vedetään pata laihalle ja sit uskotaan että se kuluttaa vähemmän.
    Kun kone vedetään niin laihalle ku se vaan viellä käy pitää bensankulutus mitata reaaliajassa jotta löydetään se taloudellisin setuppi. Mulla olis tuollanen putkeen tuleva mittari mutta enpä ole jaksanu sitä viellä ruuvata paikalle.
    Ei duunari siinä oikeesti mitään säästä jos auto kuluttaa 15 litraa kun sen vois ääriolosuhteissa saada kulkemaan 14 litralla.
    Jos litran säästö tuntuu tilipussissa niin ei varmaan oo kovin järkevää muutenkaan ajella jenkkiautoilla.
    Ja kun noita äärilaitoja haetaan niin siinä helposti saadaan kone nakuttamaan ja sulatellaan venttiilejä jos homma ei oo ihan hanskassa. Se sit tuntuu duunarin pussissa jo ihan eri tavalla.

    Mun puolesta jokanen taaplatkoon tavallaan mutta jos joku aloitteleva autoharrastaja kysyy neuvoa seoksien säätöön niin kannattaako heti ruveta heittämään jotain extreme arvoja joihin noita moottoreita ei ole edes suunniteltu.
    Kaikki ei välttämättä ymmärrä mitä ongelmia syntyy kun seokset on muualla ku pitäis varsinki jos ne on kovin laihalla.
    Ja harvoin edes vakio sytkä tukee tuollaisia äärilaitoja.
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä suosittelenkin hankkimaan sen seosmittarin niin ei mene liian laihalle, nythän aloittajallakin on vähän liian laihalla kun ei FMI 1.4 mittarissa yhtään lediä pala, mut en pitäis omia säätöjä liian laihalla olevina kun seos ei 1.1 laihemmalle mene ja ledejä palaa taulussa useampi joka tilanteessa.

    Yleinen ohje mitä monesti lukee täältäkin on valita niin pieni cruise suutin jolla nykimättä kulkee, no käyhän se kone vaikka 1.3 lamdoilla nykimättä kun ennakkoa on reilusti, mut liian laihalla ollaan, mut mistä sit tietää jos ei mittaria ole.

    Toinen homma on nakutus kun se kone voi nakuttaa vaikka mitään ei sisälle kuuluiskaan, varsinkin jo pakoputket möyryää vähän kovempaa, sitten kun nakutus kasvaa riittävän suureksi sen kuulee, mutta tässäkin tapauksessa jos sytkä säädetään korvakuulolla siihen kuultavan nakutuksen rajalle niin nakutusta saattaa edelleen olla, tätäkään ei tiedä varmasti kuin sillä nakutusvalolla.
     
  5. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    ei oo mullakaan farmaria vaan 65 chevelle.

    Minä vissiin vastasin ensimmäisenä kysyjäle että jos kerran pelaa muuten hyvin paitsi mittari näyttää laihaa niin antaa olla? toi kapeekaista näyttää muutenkin mitä sattuu pakolämmön mukaan paitsi lambda=1 kohdassa.


    Edit. ei oo powervalvessa "vika", Pw rikastaa kovemmassa vedätyksessä. Ensiösuuttimia vois isontaa pykälän pari niin saat valot palamaan seosmittariisi myös tasakaasulla. joskus ihan pintakaasulla ja matalilla kierroksilla ajaessa saatetaan olla vielä tyhjäkäyntipiirin varassa.


    Kummasti näkyy menevän tunteisiin. Säädä omasi 12,5 seokselle koko alueelle niin ei tarvii niin paljon läppiä avata, säästyy bensaa?
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ihan hyvin vetää vaikka on ohkasella ruisillessa.
    [​IMG]
     
  7. HT

    HT Gearhead

    Ja välitykset kunnossa: 125 km/h@2100 rpm.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nopeusmittarissa on reilu kerroin :rotfl: oikea nopeus on 90.
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ja th200r4 turbiinilukolla ja hiasen perä 4.3 välityksellä?
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Muuten oikein mutta lukkoa en ole "kerenny" laittamaan toimintakuntoon. Noi 275 gummit on vissiin 60sarjaset eli aika korkeet.
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    No tuo on sit tismalleen sama mitä mulla tulee näillä näkymin olemaan. Tietää vähän mitä odottaa kierroksilta. Tällähän hetkellä. 80km/h:ssa on se 2000rpm.

    Mut se ei oo enää tän ketjun juttuja.
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    [​IMG]

    ja toosa parkilla :lol:
     
  13. Väne

    Väne Gearhead

    Vaikka Peltsi ei ole saanut laihaseos moottoria toimimaan niin se ei kai tarkoita ettei kukaan siinä onnistuis.
    Kuin niin? Tehtailla on ollut valmiit laihaseos moottorit ennen kuin joku keksi että autoissa pitää olla kolmitoimi katalysaaattorit, eli lykätään bensaa kattiin että se toimisi :rotfl: Ja esim gm ruiskuvehkeet joissa higway moodi(laihaseos) päällä kulkee pienemmällä kuin muut.
    Ei isommasta läppien aukeamasta ole mitään haittaa, päinvastoin, parempi jos tyhjäkäyntipiiri ei anna bensaa matka-ajossa. Ja samalla pumppaushäviöt pienenee. Tarpeeksi kun laihennetaan niin kaasusta tulee hitaammin reagoiva mutta esim. ruiskuvehkeissä ei ole kummoinen ongelma kun seos saadaan rikastumaan melkein heti kun kaasuun kosketaan. Kaasarilla vaikeampi saada rikastumaan nopeasti.
    Vai äärilaitoja, se on just se lambda1 jossa on eniten energiaa, kumpaankin suuntaan siitä viilenee..
    Juu ja samoin menee metsään jos kuvittelet että lambda1 on just oikea, vain kokeilemalla selviää passeli seos.

    Kulutus ei vain voi pienentyä jos bensaa ei vähennetä :eek:

    Yks 400 voorti kuluttaa matka-ajossa 13.xx litraa E85:sta, seokset on silloin 17-18.
    Bensalla kulkee 19 seoksellakin nykimättä mutta kulutusta ei ole mitattu ainakaan vielä. Ja kiinteä ennakko on jotain 26 tai 28 ja muutama aste alipaine-ennakkoa päälle.. Ei ole vakio mutta aika peruskone kuitenkin.
    Ja ei ole kokeiltu meniskö vähemmällä vaikka 15 seoksella, mutta epäilen ettei mene :)
     
  14. peltsi

    peltsi Gearhead

    Olen suurimmasta osasta ihan samaa mieltä mutta tässä topicissa oli kyse 350:stä patarauta koneesta tuplapumpulla ja siitä minkälaisia säätöjä siihen kannattaa hakea.

    Mun antamat arvot oli sellaisia ettei voi pahemmin mennä mettään.

    Nää sun esimerkit on jotain äärilaitoja ja kuinkahan moni mootori muutenkaan toimis 19 seoksella ja 26 asteen ennakoilla...

    Vaikka itsekkin olen säätänyt kaasari koneen cruisella 15-16 väliin niin en sitä nyt ensimmäikseks lähde ehdottamaan ku ainakin omassa laitteessa se vaatii yli 45 astetta ennakkoa että veto on tasaista.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Odottelinkin että joku tonkin huomaa :rotfl: juu se välitanko on pois käytöstä.

    Niin ite asiaan senverran että mun pannu ei siedä yli 34° ennakkoa kun dynaaminen on melko raju ja silti vetää tolla ~16:1 sopalla ihan hyvin. Ja kivikautinen hollikka jakelee tota soppaa. Jos ens talvena sais jo ruiskun paikalleen tai sit ei.
     
  16. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

Kerro tästä muillekin!