Olds SFI V8 monipisteruiskumoottori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Substitute, 1.10.2014.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kun tällasta ei tehtaalla koskaan tehty, niin ajattelin että kokeilenpa että jos se onnistuu näin retrospektiivisesti.

    Tänään sain hommattua Cadillac Eldoradossa 70-luvun lopulla ja vuonna 80 optiona olleen Oldsmobile 350-koneen monipisteruisku imusarjan. Tämä imusarja ei ole TBI ekä TPI, vaan siinä on kaasarin paikalla oleva läppärunko ja kahdeksan suutinta kanavien imuporteissa. Eli ihan optimaalinen imusarja sekvenssiruisku systeemille (SFI).

    Aikani pohdin että millainen työ mahtaa olla megaruiskun tai vastaavan rakentaminen siihen, mutta jossain välissä äkkäsin että Cadillacin 4,9 moottorissa (ei-Northstar) on tuohon sopiva (PFI) ruiskuohjaus. Kaiken kukkuraksi siinä on pyörivä virranjakaja, eli sehän kävisi ihan hyvin tuohon Olds V8 koneeseen. Jos joku tällaista purkaa, niin ostaisin mielelläni moottorinohjauksen.

    Nyt on suunnitelmana että rakennan tuon Olds rullanokkaversion 307:aan. Mutta mitä mieltä ollaan kaasariversion vakionokasta, kannattaako sillä lähteä liikkeelle ainakin aluksi kun tähän autoon ei räyhämoottoria haluta.
     
  2. ktech

    ktech 3rd gear

    307Y:n vakio nokka on aivan surkea, heitä seinään ja hommaa joku parempi tilalle. siinä vin 9-versio 307:ssa oli 170hv, rullanokkaversiona siis, joku suht samoilla spekseillä oleva nokka vois olla hyvä tuohon 140hv Y-versioonkin. ainakin Lunatilla näytti olevan Voodoo-sarjassa sopivia mitä itse katselin.. oli siis suunnitelmissa päivittää tuo oma capricen kone paremmalla nokalla tässä joskus kun ehtii.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuossa voi olla pointti, mutta oliko tuosta rullanokkaversio 307:sta enää varsinaista 9-versiota enää alkuperäisenäkään? Ajattelin että nuo kannet kuitenkin on tehty alavääntöä parantamaan ja ovat yläkierroksilla huonommat.
     
  4. ktech

    ktech 3rd gear

    kyllä siitä oli, se oli just tuo 170hv. kannet ja imari on samat kun Y:ssä. siitä heräsi ajatuskin että piristäisi tuota Y:tä paremmalla nokalla kun se nokkahan siinä ahdistaa..
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Toi Y-version vakiomoottori on laahurinokka (alle 85) ja uudemmat rullanokkaversioina, laahurinokkaiseen kyllä sitä 9-version nokkaa oli ja on saatavissa. Se oli kai sama kuin 70-luvun alun isolohkon vakionokka. Sellaisen tuohon kaasariversioiseen ja kansiavarrettuun 307:aan laitoin, se on hyvä.
     
  6. ktech

    ktech 3rd gear

  7. saresks

    saresks Gearhead

    Sealed power CS850 -numeroisen rulla vin-9 -nokan onnistuin muutama vuosi sitten hankkimaan ebayn kautta. Sen jälkeen en ole ikinä nähnyt myynnissä.

    Orkkis aksila stoppaa 3500rpm kuin seinään, noi vin y -speksit tuo lisää noin +1000rpm ja 20hv ilman muita muutoksia ja kompromisseja. Suosittelen kyllä oikeaa kampuran dampperia silloin tilalle.

    Mut niinkuin jo suositeltiin, mietoa modernimpaa rullaa vaan tilalle. Ei tartte räyhä olla, mut on kiva et moottori vetää vähän ylempänäkin. Ja mpi kyllä tasoittaa idleä jos vähän lipsahtaa pykälää jyrkempi sisään..

    Onnea projektiin, kannatetaan!
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onneksi tein koekasausta tänään ja onneksi huomasin että niillä rullanokkamoottorin 7A kansilla imusarjan suuttimien aukot osuu puoliksi kansien tiivistepintaan imukanavan aukon yläpuolella.
    Se johtuu siitä että tuo ruiskuimusarja on tehty korkeakanavaisille kansille ja 7A kansien kanavat on matalammat juuri yläosastaan.
    Eli tuota rullanokkakonetta ei kannata kauheasti rempata tähän käyttöön eikä onneksi tullut rempattua ennen tuon ongelman havaitsemista ja täytyy tehdä homma vanhemmalla laahurinokkaisella 307:lla, sekin onneksi löytyy ja siinä ei ole sylinterikulumaakaan niin kuin tässä oli.

    Eli vähän takapakkia tuon nykyaikaisuuden osalta, mutta eiköhän tuollakin päästä eteenpäin.

    Näkyy olevan Rockautossa suuttimetkin saatavissa tuohon imusarjaan parilla sadalla eurolla rahteineen ja veroineen.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tällasen CS651 nokan laitoin toiseen 307:aan, alavääntö on tallessa mutta kiertää hyvin myös korkeammalle. Kansia siinä on kylläkin madallettu ja avarrettu.

    Tämä voisi sopia tuohonkin käyttöön ihan kohtuudella.
     
  10. LPV

    LPV 3rd gear

    Sopisivatko nuo rullanostimet siihen laahurinokka koneeseen?
    Saisi samalla uudistettua rullanokkaiseksi sen, kun kerran olet nokkaa hankkimassa.
    Laahurinokat eivät kestä nykyaikaisia sinkkifosfaatittomia öljyjä, joten pitää olla niin tarkkana mitä sinne koneeseen kaataa.
    Itteä ainakin nokkii, tuon harraste FB:n kone, kun on vielä laahuri nokka ja pitää hommata erikoisöljyä sitä varten.
     
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    taitaa rullanostimet olla isommat halkaisijaltaan kuin vanhemmat laahurinostimet, eli tuskin menee vanhaan lohkoon
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mistähän toi kuvitelma on tullut ettei laahurinokat kestä nyky öljyjä :eek: ? Meidän autokalustosta ei ainakaan ykskään nokka tai laahuri ole mennyt paskaksi nyky öljyillä. Kaikilla Olds koneisilla autoilla ajetaan kuitenkin monta tonnia vuodessa. Vanissa esim on ollut toi 350 Olds laahurikone varmaan 15vuotta (vm-75) ja kilometrejä kymmeniä tuhansia takana vaunun kanssa ja ilman eikä mitään kulumis oireita ei oo ilmennyt. Öljyt on olleet ihan "halpa halli" kamaa ja on ollut synteettisiä ja mineraaleja jopa vuorootellen. Lohkolämppäriä ei ole ja kone on parhaimmillaan jymäytetty käyntii -38 asteessa.
    No onhan se varovaisuus hyvä muttei ihan kaikkea kannata pitää faktana vaan seuloa ne urpaanilegendat pois.
    Tää oli tälläänen Off topiikki mutta odotan mielenkiinnolla kun topikin aloittaja saa sen ruiskukoneen nippuun niin on kiva kuulla kuinka kone toimii.
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Nostimien kestämien on varmasti paljon kiinni jousipaineista sekä siitä että kuinka leveä se nokan kosketuspinta on. Oldsin nokassa se on leveä, vrt vaikka Sbc.
    Jälkiasennus rullanostajat Oldsiin maksaa maltaita ja onhan se nokkakin huomattavasti kalliimpi. Ajattelin sen nyt tehdä laahurilnokalla.

    Yhtään nostajaa ei mullakan Oldsin koneissa ole kulunut loppuun ja normiöljyillä olen ajellut. Mutta onhan noissa toki kitkaa enemmän muun rullanokassa.
     
  14. gto69

    gto69 Gearhead

    Mulla olis uudet pontiac rullanostajat, pitaisi käydä myös oldsiin. H 250e sarja
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei taida käydä kun pontikan nostajan halkaisija on sama kuin Chevyllä.
     
  16. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kyllä pitäis käydä..ja halkaisija on sama kuin chevyssä, mutta öljykanava on eri kohdassa.
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kukahan tuosta tarttisi koneen ja lootan? Ja järjen kanssahan tässä ei ole mitään tekemistä, tuo Cadillacin 4,9 kone olisi paljon järkevämpää laittaa kapeahartiaisen th700 lootan kanssa tuohon projektiin, mutta kun minä vaan haluan rakentaa sen Oldsin koneella.
     
  18. LPV

    LPV 3rd gear

    Niistä nokan hajoamisista oli muutama vuosi sitten lehdissä juttua valtameren molemmin puolin. Jousipaineet ja nokan rampithan vaikuttaa tuohon hajoamiseen tietenkin. Mulla on joku "viri"-nokka, en ole tutkinut arvoja, joten en ole viitsinyt riskeerata sitä hyvää ja toimivaa konetta. Sorry, OT, vaikkakin kuuluu osaltaan aiheeseen...
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuulostaa todella mielenkiintoiselta projektilta, onko se tuollanen ruutta ?

    [​IMG]

    Muistuttaa hyvin paljon TBI -> MPFI muutos ruiskusarjoja.
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuollainenpa juurikin.
     

Kerro tästä muillekin!