SBC turboon nokka-akseliajatuksia ja muuta horinaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 24.9.2014.

  1. shr1

    shr1 Gearhead

  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Tuon nokkakortin arvoista kannattaa huomioida mainosasteiden ilmoitustapa joka on Duration@SEAT.
    Todelliset perusasteet noilla .017"/.018" välyksillä sattuu jonnekin 274 - 276 asteen paikkeille, joka on sopivan kohtuullinen tuollaselle turbokoneelle eikä sitä haitallista overlappiakaan tule tarpeettoman paljon.


    Tuossa linkin keskustelussahan viitataan 112 lsa:n paremmuuteen siinä tapauksessa että pako- ja imupuolen paineitten suhde on juuri sopiva.
     
  3. shr1

    shr1 Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Näinpä. Back pressure onkin nyt pyritty saamaan mahdollisimman pieneksi, niinkuin tietysti aina pitäisi nokasta riippumatta.
     
  4. mopster

    mopster Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Ei ihan niinkään, turbokoneissa on tärkeetä että imu ja pakopuolen paineet on oikeassa suhteessa, eli liian alhasesta pakopuolen paineesta suhteessa imupuoleen on haittaa.
     
  5. shr1

    shr1 Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Sitä tuskin pääsee tapahtumaan, kun puhtaasti katuautosta kyse äänenvaimennuksella ja kohtalaisen alakierrosheräämisen omaavalla pakopesällä, niinkun ilmeisesti kysyjälläkin. Näillä kriteereillä en usko paine-eron menevän huonoksi, vaikka pullonkauloja onkin vähän availtu. Mut siis tarkoitus oli tuoda keskusteluun mukaan toi lsa, ettei se ihan kiveen hakattuna tarvi turbokoneessa olla sen 114-116, jotta päästään hyviin tuloksiin.
     
  6. mopster

    mopster Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Niin se pakopaine voi olla liian matala tai liian korkea, molemmista on haittaa. Mut joo, en mä nää mitään syytä miksei se lsa vois olla vieläkin kapeampi, vaikka 110 astetta, sillon kun ne paineet on just optimaaliset. Rupee olemaan vaan aika tarkkaa touhua, ja jos noita juttuja ei oo edes yrittäny mitottaa niin se levee lsa on luultavasti parempi vaihtoehto. Ja jos onkin yrittänyt mitottaa niin tuskin ne paineet kohdillaan on ilman että ne jossain dynosessiossa laittaa kohdilleen.
     
  7. shr1

    shr1 Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Niin pitikin jatkaa tohon vielä hyvistä tuloksista jollakin kepillä x, et itellä niitä ei oo vielä ainuttakaan... :rotfl: Taitaa toi liian korkee pakopaine olla yleisempi ongelma näis katuvessoissa.
     
  8. El 60

    El 60 Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Kerrankin jotain mielenkiintosta.. korsi kekoon.
    [​IMG]
    asteita 230 / 230 @ .05" lobe lift .34 / .34 LSA114

    Compin näkemys parin vuoden takaa. Hydyrolleri. SBC 350 kadulle.
    AFR195 hatut+Vihtori Jr. 2* HX35/12# jaetut pakopesät. Lyhyet jaetut pakosarjat.
    Heräilee het 3000rpm jälkeen ja max väännöt @4700.. tehot rajottimella @6300 nousussa.
    0,7 ahdoilla 1,0 pakopainetta.

    Sorry pieni foto.. en osaa asialle mitään.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Cranen 118611-kärsän nyt sitten tilasin, 240/248, 0.543/0.561, ja 112 LSA. Mullahan on ne 1,65:1 vipat joten pikkusen lukemat muuttuu, mutta kuitenkin.
    Katotaan miten pelaa....
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Joo, palataas tähän kun kaikenlaista ruuvausta tapahtunut. Pikkusen tallia kierretty vasta että kyvyistä ei sen paremmin osaa sanoa, kuitenkin kaikinpäin toimii.
    Hyvinkäällä olis tarkoitus ajella, ei niinkään aikaa hakea todennäköisen heikohkon pidon takia vaan loppunopeutta ja muuta toimivuutta. Kadulla täytyy nyt kuitenkin vähän vielä ajella....

    Erikoisena pointtina voisin mainita että tällä nykyisellä nokalla pakolämmöt on huomattavasti matalammat kuin vanhalla nokalla, ihan positiivinen asia.

    [​IMG]

    Vappuväritetty motti, olevinaan Chevy Orange;)

    [​IMG]

    Ilmanotto turvoille vielä vähän työn alla, putsareitten ympärille tulee alumiinista kaukalot ja kaikki imuilma tulee nokkapellin läpi....
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Kuvat olis samantien voinut laittaa "Moottoripornoa"-topiciin, hieno! Aikamoinen putkihässäkkä...
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Palataas tähän, koittakaa kestää :)
    Hyvinkää ajeltu, kohtuu tyytyväinen loppunopeuteen, aikaan en niinkään. En saanut lähtöä oikein onnistumaan vaikka koitin hieman eri taktiikoilla lähteä liikkeelle. 11,1s ja 213kmh 1,9-2s 60ft se meni kaikkien säätöjen ollessa maltilliset ja ahtopaineitta käytössä 0,7bar.
     
  13. El 60

    El 60 Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    street slide oli nimensä veroinen. Koko päivä jonotettiin.. 4 vetoo. ei paljo jääny käteen, mut varmaan taas vuodenpäästä oon jonossa :)
     
  14. mopster

    mopster Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Tää laite jäi kyllä mieleen hyvinkäältä, ja täytyy sanoa että on kyllä mainio sleeper toteutus. Pääs minutkin yllättämään kun huomasin mitä vauhtia kulki, jälkikäteen sitte hoksasin että on tästä vehkeestä kysymys.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Kiitos kehuista, vanha taksi saa noin kypsässä 50v iässä kunnolla runtua.
    Tavallaan se harmitti kuitenkin että sellasella 60ft ajalla mitä olen joskus Hyvinkäällä ajanut, olis 10s aika ollut tosiasia. No, kai siihen tulee vielä tänä kesänä mahkuja pitävämmällä alustalla?

    Täähän oli alkujaan nokkatopikki, se täytyy sanoa että jotenkin toi nokka vaikuttaa kyllä tollasessa 400cid koneessa melko miedolta, että muut jotka funtsii ton kokoiseen "päästövapaaseen" turbokoneeseen kärsää niin vois valita isommankin? Tyhjäkäynti on tosi asiallinen ja vaparinakin veti ihan hyvin vaikka turbiinin stalli on luokkaa 2500rpm, ja puristuksia vaan sen 9,2:1. Ja jotenkin tekis mieli allekirjoittaa se että turbokoneessa kierrosalue tavallaan venyy vaikka noi kannet onkin pienet, varsinkin kadulla toi tuppaa oleen koko ajan rajoitinta vasten, joka nyt vielä ollut sen 6400rpm.

    Sekin täytyy sanoa että tuollainen itse tehty blow thru kaasari pelaa kuin junan vessa, matkassa 14:1 afr, ja kaasu pohjassa sen 12,5:1. Ja jos haluan niin noi arvot voi olla jotain muutakin, siis säädettävyys on todella hyvä. Hyvinkäälläkin tuli muutama kommentti että ruiskulla olis kuulemma kulkenut paremmin, itse en siihen usko, vaan olen sitä mieltä että tasan samat olis mennyt jos noissa afr:ssä pysytään mitä tossa laitoin. Ei ole mun mielestä siis muuta syytä tuonkaan ruiskuttamiseen kuin se että matka-ajoon sais fiksummin laitettua ennakkoja, nythän tossa oli kiintee 32-astetta josta myöhästystä aste per pauna ahtoo valittuna.

    Onkohan se 22-astetta 10psi ahdoilla oikea lukema muiden turboilijoiden mielestä ok tällästen perinteisten sbc:n (lue huonojen) palotilojen kansissa oikea määrä? Näitä olen miettinyt muutamankin turboilijan kanssa, joka suurinpiirtein samanlaisella pannulla ajelee. Saati mitähän ne pitäis olla vaikka 15psi ahdoilla? Penkissä niitä olis varmaan syytä hieroa, tai sitten vaan riittävä määrä lähtöjä alle niin voi noitakin juttuja kokeilla... Ennakkoasiat menee ohi otsikosta mutta ei kai niitä varten luotu uusi topicci ketään sen paremmin palvele?
     
  16. mopster

    mopster Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Kansien koko suhteessa koneen tilavuuteen märää kierrosalueen ja semmonen nokka on sopiva mikä toimii samalla alueella. Sulla on ne pienet kannet ja se tekee koneesta miedon. On toi nokkakin kyllä vähän alakanttiin ja olis siinä voinu olla asteita joku 10 enemmän.

    Siitä kierrosalueen venymisestä ahtokoneessa, kirjotin aiemmin että huipputeho ei veny siitä kanavakoon laskennallisesta huipputehosta, ja mulla oli joitain esimerkkitapauksia johon väite perustui. Nyt oon kumminkin itse nähnyt kuinka tosta on venytty yli ihan selkeesti joten otan puheet takaisin.
     
  17. back in black

    back in black 1st gear

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Hyvinkäällä tuokin auto pisti minun silmään. En olisi päältäpäin uskonut noihin aikoihin,kunnes näki konehuoneen puolelle.
    Siellähän menee putkea ja letkua kuin olis ammuttu mustekalaa haulikolla persuksiin,mutta silti vehkeet räyhää ja rokkaa kympillä.
    Noilla nopeuxilla taitaa olla pitävillä radoilla 10.50 odotettavissa,ehkä allekkin vai onko 9 jo kiikarissa ?
    Autoon vielä korin väriset peltivanteet ja pillerikapselit ja takapuskurin alta yksi pappamallin pakoputki niin hipoo jo täydellistä sleeperiä
    Hieno peli !!
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    ^Tattista vaan, sellasta sleeperiä tosta on koitettu vuosien myötä jalostaa. Vanteista olen samaa mieltä, peltivanne pillereillä sopis slicksienkin kans.
    Katurengastuksen oon saanu mielestäni kohilleen:

    [​IMG]



    Aikatavoitteena olis sinne kympin puolelle, sit saa mun puolesta tähän autoon riittää, seuraavalla toivottavasti kovempaa :D
     
  19. studio57

    studio57 Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    toi kyl on hieno !
     
  20. valtope

    valtope Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Pistän nokkani tähänkin "soppaan", vaikka ei mielipidettä kysyttykään.
    Nokka-akseli näyttäis toimivan hyvin yhteen muun kokoonpanon kanssa.
    Olen seurannut tätä projektia, sen eri vaiheissa, välillä etulokariin nojaten. Pitkäjänteistä työtä, pääosin omin käsin, kuitenkin niin, että Late keskustelee ( tämäkin topic ), ja kyselee mielipiteitä, koostaa niistä omansa, ja toteuttaa sen, omien näkemystensä mukaan.
    Kyseinen Nova tulee menemään 10.xx/ 2xx, kun vaan latu antaa siihen mahdollisuuden. Voimaa on niin paljon, että vaatii liimaradan, että voi kuvitella ulosmittaavansa suorituskykyä edes osittain.
    Tämä on ensimmäinen, painepuolen Holley-toteutus, jonka tiedän, että toimii, ja vastaa säätöihin todella hyvin.
    "Yllätti" vankkumattoman ruiskujen/suorasytkän kannnatajan, positiivisesti.
    Mun mielestä Nova pelas Hyvinkäällä just niin hyvin, kun olosuhteet mahdollisti.
    Seuraavaa mahdollisuutta odotellessa.

    nostan hattua.
    a) idealle
    b) toteutukselle
    c) toimivuudelle
    d) tulos / kustannukset

    ps. kyseessä on todellinen sleeper, jolla voi koska vaan mennä ajelemaan, ja pumppubensalla. Muutaman kerran kyydissä olleena voin vakuuttaa, että asfaltti on yllättävän liukasta.
     

Kerro tästä muillekin!