Holley sähköryypyn ronkkimista.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ViLU, 16.10.2014.

  1. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mulla ei ole oikeestaan ikinä ollut Hollikassa sähköryyppyä, joka olisi toiminut hyvin. Lähtee kyllä hyvin käymään ja käy hyvin tyhjää paikallaan, mutta kun lyö vaihteen silmään niin stumppaa melkeen heti. Ei ole väliä onko kesä +30 lämpöö tai talvi -30 pakkasta. Ei vaikuta säätääkö ryypyn tyhjäkäyntiä pienemmälle tai suuremmalle, eikä ryypyyn päälläoloaika vaikuta oikeestaan mitenkään.

    Hollikan sähköryypyssä on vaan kaksi säätöä, tyjäkäynnin nopeus ja aika kuinka kauan ryyppy on päällä. Kolmas säätö on jotenkin "salainen" ja siihen ei saisi muka koskea, kun se on sinetöity. Muistelin, että vanhoissa Hollikan kaasarin ohjeissa oli jotain juttua kyseisestä säätöruuvista ja hetken googletuksella löytyi varsin monta keskustelua aiheesta.

    Kaikissa oli juttua, että se ruuvi on yleisesti säädetty päin persettä eli ryyppyläppä aukeaa käynnistyksen jälkeen liian vähän alipaineen voimasta ja ryyppy on liian rikas. Päätin sitten kokeilla ruuvin ruuvaamista ja vedin sitä heti aukipäin yhden kierroksen. Vaikutus oli todella huomattava ja kun koneen lyö tulille niin voi heti vetää vaihteen silmään, eikä auto stumppaa. Pientä säätöä vielä niin alkaa olee Hollikan ryyppykin sellainen mitä sen oikeasti pitää. :D

    Kuvassa kyljessä oleva säätöruuvi.
    [​IMG]
     
  2. auburn

    auburn Gearhead

    Vähän samoja kokemuksia itsellä kuin ViLUllakin, auto nyt seisonnassa, mutta puolilämpimässä tallissa, niin täytyy talvella vähän perehtyä
    tuohon "salaruuviin".
     
  3. ViLU

    ViLU Gearhead

    Oon nyt säädellyt tota ryyppyä lisää, kun on noi ilmat kylmenneet. Olen sitä ruuvia avannut noin 5 kierrosta ja alkaa pikkuhiljaa olemaan ryyppy kohdillaan. Mulla ton ryypyn ongelma on juurikin helvetin rikas seos (liikaa ryyppyä) ja sen takia stumppaa kun lyö vaihteen silmään. Tämän huomasi parhaiten kesän korvilla, kun rikkaalle ryypylle ei ollut tarvetta ja auto stumppasi vaihde silmässä liikaan bensaan.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi hollikan ryyppy on kivikaudelta eikä tarkoitettukkaan toteutuksen perusteella toimivax. Se läppä tarttis olla sellainen että se avautuu ja sulkeutuu koneen käynnin mukaan niinkuin esim rokkiorkussa ja termoquadissa. Rokkiorkussa on alipainekello joka avaa ja sulkee läppää mutta hollikkaan vois koittaa laittaa jousi joka sulkee läppää kuin kiekat putoo. Elikkä jousi joka pitää läpän kiinni startatessa ja säätelee läpän liikkeitä käynnin mukaan.
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mun käsittääkseni Hollikassa se on toteutettu männällä mikä toimii alipaineella, joka on siellä ryypyn sisällä ja tolla sinetöidyllä ruuvilla saadaan säädettyä sen männän toimintaa. Mitä netistä löysin aiheesta juttua niin tulin siihen tulokseen, että se männän ruuvi säädetään vaan johonkin arvoon tehtaalla. Tämä säätö ei tietenkään toimi kaikilla koneilla hyvin.
     

Kerro tästä muillekin!