Ford 2.9i v6 käyntihäiriöö.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ford_GT, 7.10.2013.

  1. Ford_GT

    Ford_GT 1st gear

    tulee aika stoori ja vaikkei ihan amerikkaa ookkaan, niin nyt tarttettas
    pari neuvoo antavaa. päivitin käyttiksen (-72 granada) tekniikan, tommosella -89 -> -92 ?? vuosimallin scorppion 2.9i v6:lla. uudempi kokoonpano missä ei oo ilmamassa/määrä vai mikälieneekään antureita, vaan map:illinen versio. ongelma ei ole enää iso, mutta sitäkin ärsyttävämpi, eli käy tyhjiä hienosti eikä nyi tasakaasulla ja on siis ajossa joka päivä, bensankulutus ei ole kauhee ja muutenkin pelaa. mutta. tyhjäkäynnillä kun käy ja polkasee kaasun pohjaan nopeeta niin meinaa sammua ja "röpöttää" kunnes saa vähän kierroksia jonka jälkeen kierrokset nousevatkin suht. ok. sama tilanne jos ajaa matalilla kierroksilla ja polkasee tallan pohjaan niin rykii ja nykii eikä tahdo mennä, paha sanoa saako liikaa ainetta vai mikä vikana. mutta kun kierrokset lähemmäs 3000 ja polkasee kunnolla niin johan on toinen meininki, tosin sillonkin "röpöttää" eikä paras mahdollinen veto päällä, mutta edes jotain tapahtuu. oikein rauhallisessa ajossa toimii vallan hienosti...
    uutta osaa on laitettu: lambdat, kynttilät, kynttilänjohdot, jakajankansi, pyörijä, virranjakajan kyljessä oleva sytytyksenohjaus boksi**, ohivirtausventtiili(tyhjäkäyntimoorrori)**, kaasuläpän asentotunnistin**, vedenlämpötila anturi (se joka kommunikoi boksin kanssa)** imuilman lämpöanruri**, map anturi**. (** perässä olevat osat koitettu vaihtaa toisiin, ilman mitään vaikutusta käyntiin)
    eli tästä päätellen kaikki osat jotka keskustelee moottorin ohjauksen kanssa on ok.
    sitten koneen kokoonpanosta, ja tässä on mitä luultavammin joku moka käynyt, kun ei oo toi ruisku tekniikka vielä liian tuttua.
    koneen alkuperänen paineensäädin on tehty "läpivirtaavaks" eli kaikki rojut sisältä poistettu, bensanpaineen säädin on nyt erillinen säädettävä malli ja bensanpaineet on ~3bar. (ei heittele ainaka mittarin mukaan kierroksilla / tyhjäkäynnillä) lueskelin jostain jenkkiforumilta broncon 2.9 bensanpaineista, että kun pumppu tekee "alkupaineen" kun virrat kytketään, bensanpaineen pitäis pysyä siellä ~3bar. ainakin minutti, tässä se laskee kuitenkin melkein heti..? mahdollinen syy vikaan? bensa puoli on toteutettu näin: orkkis kaasaritankki josta siirtopumppu täyttää kerääjäsäiliöö, kerääjäsäiliöltä korkeepainepumpulle, josta tukkiin, tukilta paluu bensanpaineen säätimelle. säätimeltä takasin kerääjäsäiliöön. toimii ok normaali ajossa.. mutta? alipaine bensanpaineen säätimelle tulee imusarjalta ja samassa letkussa on myös map-anturin alipaine. T-haaralla toteutettuna. letku on sisähalkasijalta 5mm. ja imusarjalta paineensäätimelle ~20cm. ja mapille ~30cm. (T-haaralta siis mitattuna)
    tästäkin luin että ei sais olla T-haaraa ainakaan mapille menevässä alipaineessa. tosin tänään koitin laittaa mapin omaansa eikä ollut ainakaan tyhkäkäynnillä kaasutellessa eroa, edelleen rotää nopeesti kaasuttaessa. pitäskö olla mahdollisesti takaisku josain välissä tms.?
    ja sytkä on säädetty pers tuntumalla kohdilleen, lampulla katottaessa sitä on täysin mahdoton saada kohdalleen, mut muistelisin jostain lukeneeki että tota moottoria piti käyttää kierroksilla joku aika ja sit oli ~30s. aikaa säätää ajotusta.. niin en oo vielä ottanut jakajaa käteen..

    kyllä, kauhee tarina ja epäselvä sellanen, olis varmaan pitänyt vaan pysyä kaasareissa.. :poff: mutta jos nyt alko hälytyskellot soimaan ettei saatana ny noin tota kuulu tehä, ni infoo kiitos. tää kiittää jo etukäteen, ei oma ymmärrys enää riitä. :odroll:
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    1. Jos kyseessä vakio 2.9 V6 12v autossa kuuluisi olla 2.2-2.5 bar polttoaineen paineena tyhjäkäynnillä lämpimänä.

    2. Läppärunko ei ole timmissä kunossa aiheuttaa nykimistä tiedän omasta kokemuksesta kun mulla on cologne myös vaikkakin vähän viilattu.

    3. Oikea sytysennakko on 10-12 astetta riippuen ecun mallista tyhjäkäynnillä.

    4. Polttoaineen paineen pysymiseen vaikuttaa sellainen yksi pieni palikka mulla pysyy esim polttoaineen paine tippumatta noin puolivuorokautta jonka jälkeen alkaa vasta tippua... Tosin ei siellä tohon kaasun vastaavuuteen ole mitään merkitystä. Parantaa vaan käynnistetäessä tilannetta.

    5. Täällä ei varmaankaan ole paljon ketään cologne omistajia kun nää "jenkki miehet kattoo kuin halpaa makkaraa näitä moottoreita, mulle kerran sanottu että tollanen rohelo kelpais romuttamolle näiden herrojen puolesta, silläkään ei ollu merkitystä, että itsellä on saman verran tehoa kuin 6.2 v8 moottorissa vaikka yli puolet pienempi moottori itsellä. Tosin tätä ei voi verrastaa kaikkiin, satuimpa vaan näkemään tämän viestin ja päätin vastata.
     
  3. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Moro!

    Millai mahtaa olla kaasuläpän asennontunnistimen kalibrointi suoritettu "huollossa" vai liekö tarpeellinen. Meinaan vaan et kun tarvike valmistajat ei välttis saa arvoja kohdalleen tehtaalla asennettuun verrattuna. Toinen mikä nyt tulee mieleen ettei olis Ecussa kipiää? Vai säätääkö ecu sytytysennakkoa tasaisesti? ja vanha tuttu tulppien värin perusteella pystyy hiukan näkemään käykö rikkaalla vai laihalla..
     
  4. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Saanee liian vähän bensaa kaasuläpän nopsaan avautumiseen nähden. Viestisi perusteella polttoaineen paine ei muuttuisi kierroksilla / tyhjäkäynnillä. Miksi bensareguun tulisi letku, jos sen tehtävänä ei olisi muuttaa painetta? Imusarjan alipaineen lähes hävitessä eli läppiä avattaessa bensapaineen tulisi arvatenkin nousta. Nyt ilmeisesti niin ei käy?? Huom! Tää oli ihan yleisluonteista päättelyä ja Fordeissa voi olla ihan omat juttunsa :poff: :rotfl:
     
  5. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Mikä fordin kone on 6.2 litraa?
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ei mikään, vertasin vaan vähän viilatus cologne vääntöä tuollaisen Corveten 6.2 L92:seen.

    Niin kuin joku aiemmin kirjoittikin, vika on todennäköisesti läppärungossa, tps ei reagoi vaikka läpät aukeaa... säädön puutetta.

    En usko, että on tässä tapauksessa mutta olen törmännyt tapaukseen jossa polttoaineen painetta oli nostettu 4 bar. Kun moottori lähti ns tyhjäkäynniltä pois niin sai hetkellisesti liikaa bensaa, kun tyhjäkäyntiventiilin kartalta siirryttiin normaali kartoille. Moottori ns meinasi tukehtua hetkellisesti aineeseen.
     
  7. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Eli tehoa yli 400 heppaa ja vääntöa yli 55 kiloa?

    Teillä taitaa olla siellä melkonen essonbaari..... :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Heppoja ei ihan noin paljon mutta vääntöä kyllä, kyllä se 1.5 bar ahtoja tekee kummia moottorille.

    Ruotsissa samoista moottoreista otettu 535 heppaa ja 600nm.
    http://www.youtube.com/watch?v=b6bq9aOk2qQ
    http://www.youtube.com/watch?v=0Vzjh4u3jnQ

    http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/Ford+Corti ... G_2835.JPG
    http://www.youtube.com/watch?v=Ensh5ldA ... DviRcv3VKg

    Arvasin, että joku tulee loksuttamaan suutaan tietämättä mitään... kun asiasta kirjoittaa täällä.

    Ihan miten vaan, voit pitää esson baarin juttuina en rupee omia penkitystuloksia tänne lähtelemään. Tiedän kaksi colognea jossa on Suomessa vielä enemmän tehoa ja vääntöä kuin itsellä.. ja puhun 12v en 24v.

    Niin ja tälle käyntihäiriön omistajalle, Taunus kerholla ja Capri kerhon sivuilla on 2.9 12v asennus menossa yhdellä hemmolla ja samantyylisiä ongelmia ratkottu siellä. Voit käydä lukemassa sieltä tarkemmin. Taitaa olla usempi sivu tekstiä projektista. Myös CRSC kerhon maksullisella puolelta varmaankin löytyy paremmin apuja kuin täältä..
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Juu oletusarvoisesti voi kyllä todeta että ei asiasta mitään tiedä kun täällä kirjoittelee.....

    Ja tosiaan juttuhan oli alunperinkin turbolla ryyditetystä koneesta...eiku ei ollukkaan, eli hyvinhän sitä voi turboilla provoilla....tosin toi oli helposti ennakoitavissa.

    Mun mielestä toi reilu neljäsataa heppaa ahdetusta kolmelitraisesta ei välttämättä ylitä uutiskynnystä millään tavalla...

    ps. Mulla on ollu aikonaan neljä colognea ja yks essex
     
  10. Ford_GT

    Ford_GT 1st gear

    tulipa taisteltua lisää ongelman kanssa, eli kyllä ne bensanpaineet nousee hieman kun läpät aukeaa.
    oon koittanut parillakin eri kaasuläpän asentotunnistimella ja vika ei muutu mihinkään. ja toi malli ei ole ainakaan säädettävissä ja on orkkis osaa. autodatan mukaan mittailtu ja kunnossa ovat.
    eilen nostin kynttilät ylös ja aivan nokiset, liikaa tulee soppaa koneeseen ja reilusti.
    autodataa lueskelin, niin ennakon säätö ei mahdollinen ilman jotain star-testeriä tms. mut kyllä sen nyt perkele pitäs saada jotenki tehtyä.
    ja autodatan mukaan käyttäminen 3000 kierroksella 20s. pitäs "tasaannuttaa" kone ja sit on aikaa säätää ~30s. ennakkoja jonka jälkeen ecu menee johonkin tyhjäkäynti-modeen mis ei voi säätää. ja eilen mitä kattelin niin tyhjäkäynnillä (tosin ei suostu laskeen alle 1200) ennakot 20 astetta aikasella. fordeissa todellakin on ihan omat juttunsa..
    tänään huomasin että polttoainelinjassa menee kokoajan ilmaa, läpinäkyvää letkua kun on pätkä, niin tartteisko kerääjäsäiliöstä mennä paluu lisäks tankkiin..? taitaa olla vaan paree hommata ruiskutankki ja tehä polttoainepuoli orkkista vastaavaks ja heittää kerääjäpöntöt ja siirtopumput mettään.
    tartteepa zoomata noi foorumit jos löytyis ideoita. toki tännekkin kaikki apu jos tulee mieleen jotain on enemmän kun tervetullutta.
    jotenki on fiilis ettei oo kaukana et alkais rokkaan kone, joku bitti poikittain josain tms. kyllä se tästä.. :eek:
     
  11. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Varmasti on rikkaalla jos on bensanpaineita sellanen 20-30 prossaa liikaa....kannattaiskohan ensimmäiseksi koittaa säätää painetta alemmaksi.
     
  12. Ford_GT

    Ford_GT 1st gear

    ei oo vaikutusta bensanpaineella, vedin tänään lenkkiä ja säätelin tyhjillä 2.2 -> 3.2.. :odroll:
    sit vedin kerääjältä tankkaus putkeen hyppyletkulla paluun ja johan muuttu käyttäytyminen paljo paremmaks, mut edelleen letkussa näkyy ilmaa.
    kyllä tais kerääjäsäiliö ja siirtopumppu lähtee vesilinnun perään. mee sieltä mistä aita matalin ja tee sen jälkeen kaksinkertanen työ. olis vaan kerralla pitäny tehä oikeenlainen bensalinja.
    katotaan weekendin perästä miten käy..
    ihan mielenkiinnosta, kuinka toi kerääjäsäiliön bensankierto ruiskuvehkeis pitäis toteuttaa että rokkais?
    koska ainakaan toi oma toteutus aiheesta ei toimi. ilmeisesti siirtopumppu ainakin vikana, joka on mätänetin 0,3bar tuottava halppis joka ruokki essexin kaasari pataa joka tos viä hetki sit oli. nyt se ainoastaan tuntuu lutkuttavan ilmaa bensan sekaan. :wc:
    vaikka kai tos muutakin ongelmaa on, mut alotetaan nyt tällä.

    edit: ja siis miks alkujaan lähin kikkaileen ton kerääjäsäiliön kans, oli se et sais säilytettyä orkkis tankin eikä tarttis alkaa hitsaileen tankkiin paluu linjalle paikkaa jne.

    tuli täs vielä kirjotelles mieleen, että tuskin, mutta voisko vaikuttaa asiaan bensahöyryjen vai mikä lieneekä saastelaite, mihin ecun johtosarjalta tulee 2 napanen liitin "solenoidin" päähän mikä aukasee linjan tankilta alipainelinjaan joka tulee kaasuläpälle. se on nyt tulpattuna.
     
  13. Ford_GT

    Ford_GT 1st gear

    ongelma ratkes! 8)
    vaikkei nyt kiinnostasikkaan tämmösen maamoottorin elämä, niin kirjottelempa varoiks jos joku sattuu painiin asian kans tulevaisuudessa ja tästä jonku tiedon murusen saa elämää helpottaan. anyway..
    vaihdoin oikeen ruiskutankin ja heitin kerääjäsäiliön ja lutkupumpun mäkeen, eli nyt bensalinja on orkkista vastaava. parani huomattavasti käynti kun ilmakuplat poistu pelistä. sitten vielä mätänetin bosch super plus made in russia kynttilät vaihtoon ja orkkis motocraftit tilalle ja taas parani, mutta ei vielä rokannut ihan täysin.
    varsinainen ongelman aiheuttaja oli puuttuva "kipinän vahvistin" puolan virtajohdon välistä. ja olin ottanut puolalle virran orkkis johtosarjasta, joka myös söi jonnekkin reilun voltin, nyt se toimii herätteenä releelle joka tarjoilee akulta suoraa virtaa.
    eikä käy (kumma juttu) rikkaallakaan enää ku saa kunnon virran.
    joop, pientä viimeistelyä ja vanhus takasi käyttiksen virkaa toimittaan.
    thnx vinkeistä vastanneille, opettipa taas tääki projekti muutaman asian lisää! :)
     
  14. puumis75

    puumis75 3rd gear

    Moro!

    Minulla tuo samainen moottori ja samantapaisia ongelmia omassa koneessa ja tuolla Suomen Caprit foorumilla päätä hakkaan seinään nyt.

    Tyhjäkäynnillä käy suht OK ja ottaa kierroksia, kun läppärungosta linkusta vääntää auki.

    Ajaessa ihan kuin kävisi tyhjillä pytyillä. Tulpat loppu ja ne on vaihdossa, kunhan tallille pääsen.

    HC arvot yli 1500 ja rikkaalla käy viimeisimmässä mittauksessa.

    Miten teit tuon puolan virran uuden "vahvistuksen"? Laita vaikka YVtä, kun jaksat ja viitsit. Oon aika käsi noiden rele hommien kanssa.
    Minulla on nyt uudella virtajohdolla virta puolalle kyllä.

    Kaikki apu omassa projektissa olisi suotavaa. Kiitos.

    -Hessu-
     
  15. puumis75

    puumis75 3rd gear

    Vielä vastaten tuohon perusennakkoon.

    Se ehdottomasti pitää tehdä yksi johto ECUsta irti ollessa.
    Muistaakseni nro 36 SPOUT. Otat vaan sen siitä liittimestä irti ECUn päästä ja sitten kone tulille.
    Sulla on varmasti siellä kampuran päässä se astemerkki peltilätkä. Tähtäät ennakon siihen ysin ja kahdentoista väliin, lähemmäs ysiä tietenkin. Se oikea olisi BRC koneessa kymmenen astetta.
    Sinulla olisi kanssa oltava KATti putkessa, kuten minulla myös. Mutta ei kerrota katsureille :)
    Kun säätö tehty perusennakolle, niin ei muuta kuin johto takaisin kiinni ECUn liittimeen ja pitäisi olla sen jälkeen ECUlla oikeat perusarvot sytkään.

    Se johto lähtee helpoiten irti, kun otat sen ison harmaan ECUn littimen johtojen punaisen lukituspalikan irti pikku ruuvarilla sieltä liittimen sisältä.

    Minulla on ne EEC-IV piirustukset ja jokaisen johdon tiedot ylhäällä. Jos tarvetta.

    -Hessu-
     
  16. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead


    onkos tuossa sama kun bronco2:ssa. Joku väitti että 2.8 kansipahvit ei käy, niitä ny vaan löytyis motonjetista ainakin toisenpuolen. ja rockautosta ei viittis tilailla vaikka maksaaki paffit 6e kpl ku postimaksut taitaa olla aika kovat usasta :-?
     
  17. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Juu on sama kuin jenkeissä käytetty 2.9 v6.. Muistaakseni tilailin yläkerran tiiv.srj. rockautosta kun Uspartsilla hinta oli yli 100€ :/
     
  18. puumis75

    puumis75 3rd gear

    Myös Englannin Ebay auttoi minua tässä tapauksessa, kun etsin omaani 2.9 Colkkiin tiivareita.
    Olikohan kokonaissumma jotain 50-60 ekee posteineen ja tuli noin 1-2 viikossa maks.
    En enää nyt muista.

    Tarkistan, jos minulla on kaksi paria kansipahveja ja saat ne kyllä, jos löytyy.
    Ei tarvitse odotella postista niitä tällöin.

    -Hessu-
     
  19. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Huippua! Mita maksaa liikutko treella tai lounaassa. Jatketaan yv:lla
     
  20. puumis75

    puumis75 3rd gear

    OK.

    PK seudulla ja jos tosiaan löytyy, niin MH tai Posti kuljettaa nopsaan kyllä.

    -Hessu-
     

Kerro tästä muillekin!