Jälleen Q-Jetin kimpussa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karck, 26.6.2014.

  1. Karck

    Karck 3rd gear

    Noniin uusi kesä uusi yritys. Ostin uuden tehdaskorjatun autolleni sopivan kaasarin viime vuonna Q-jet M4MC mutta eipäs paska toimikkaan... Tyhjäkäynti on todella hyvä ja tasaista. Mutta ihan heti kun kääntää kaasua, kone sammuu. Kiihdytyspumppu toimii oikein ja ruiskaus on hyvä. Vaihdettu nyt vielä niin että amuu tosi aikasin, siltikään ei vissiin riitä bensa viemään yli off idlen. Alipaineet putoavat heti kun vähänkin yrittää kaasuttaa, voiko olla että ei riitä imuimemään bensaa ?
    Nokasta ei tietoo, joku mieto ellei vakio.

    Carter AFB toimii autossa loistavasti ei mitään vikaa. Eli siis vika vain tuolla uudella kaasarilla. Halusin vain autosta mahdollisimman tehdaskuntoisen... Ei varmaan sitten onnistu.

    Paras olisi jos tampereelta löytyisi joku joka osaa säätää tai joku huolto joka sais tän tehtyä. Vinkkejä saa heittää.
     
  2. Karck

    Karck 3rd gear

    Kaiken vittuuntumisen jälkeen vika löytyi aika yllättävästä paikasta... Choke pull off alipaine kellon säätö oli päin persettä. En edes ajatellut että tämä voisi vaikuttaa autoon näin koska missään ohjeissa ei siittä sanottu. Vetäsin tossa vaan huvikseni sitten ruuvvin ihan yläasentoon joka korjasi kko vian mutta etin kohdan myös mistä vika alkaa ja otin vain vähän takasin. Nyt auto toimii moitteetta ja mystinen vika ratkesi... Seuraavaksi joskus tulevaisuudessa etsimään vissiin oikeat seokset lamdalla.
     
  3. Väne

    Väne Gearhead

    Ei sen pitäiskään vaikuttaa, paitsi jos ongelma onkin koko ajan ollut että imuläppä on liian auki kylmänä, jolloin menee asentajan piikkiin kun ei ole tehty perussäätöjä :-?
    Choke pulloffin säätöruuvi vaikuttaa vain siihen kuinka paljon imuläppä aukeaa heti käynnistyksen jälkeen.
     
  4. Karck

    Karck 3rd gear

    Joo vähän liian aikasin hihkasin. Ilmeisesti kone vaan lämpeni liikaa ja toimi sillon paremmin ja kun pull off ei vetänytkään ryyppyläppää auki vaan pysy kiinni. Eli vielkin vissii liian laihalle putois siinä hetkeks. Kysyit joskus Väne niit putkien aukkoi ni ompelu neulalla testasin ne on jotaa 0.8mm luokkaa. Eikä ollu noita ylimääräsii reikii. Nyt on akku lopussa ni en o testaillu hetkeen. Mutta sain toimimaan niin että voin ajella nyt sillä vaikka liikkeelle lähtö ja osakaasu on yhtä tuskaa. Enään ei silleen sammu heti pedaaliin koskies, paitsi jos nopeesti painaa. Mutta nyt ongelmaks on tullu kylmäkäynnistys. Ei vaan taho starttaa oikee. Eli säätö jatkuu ja osa syistä säätäjän vika. Mutta katkennut powerin jousi ja kiihdytyspumpun liian nahee kumi on kyl kokoomisfirman mokia. Nyt ne on ehjät. Tajusin sit kans että mulla oli imuvuoto koska oon vaihtanu sähkö ryypyn siihe lämpö ryypy tilalle, sielhä tosiaan on sisällä imuaukko joka jäi tukkimatta. Pitäs nyt testaa kuinka se toimii se tukittuna. Tilasin kanssa tehdas asennuksessa olleet neulat ja jetit, noi firman laittamat on paljon isommat kuin nuo alkuperäset. Että voi niitäkin kokeilla, ja neljä eri voimasta pistonin jousta.
     
  5. Karck

    Karck 3rd gear

    Noniin taas sain sen siihen kuntoon että käynnistyy ja voi ajaa. Vaihoin vahvimman pistonin jousen niin nyt siirtyy paljon paremmin tyhjäkäynniltä osakaasulle mutta ei vieläkään täysin parantunut vika. Edelleen liikkeelle lähtiessä ja osakaasulla rykien eteenpäin ei vaan taho vissiin löpö riittää siinä kaasun alussa ja tulla tarpeeks nopeesti. Kiihytyspumppu on läpitestattu eri männällä ja tietenki molemmil reillä. Mutta tuli mieleen voisko sitä vääntää sitä camii itte? Silleehä sais vähä vie säätöö siihenki. Mietin että voiko prime neulat/jetit vaa olla liian pienisyöttöset kuitenki ? Jos koneessa sitte onki jotaa viriä olluna. Tiiä siitä.
     
  6. SuurKärppä

    SuurKärppä 2nd gear

    Itsellä oli holleyssä neulaventtiilin välissä
    roska joka aiheutti omituisia asioita.
    Ei ehkä tässä tapauksessa?
     
  7. Karck

    Karck 3rd gear

    Ei. Se aiheuttais tulvimista luultavammin. Paitsi jos ois roska tietenki siellä primäärineulan ja jetin välissä roska. Mutta kaiken tossa avatessa taas putsasin niin eipä sekään kyl. Pinta/osakaasulla nyt ongelmaa + liikkeelle lähtes.
     
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Miten siinä on bensan pinta....voisi kokeilla nostaa ylemmäs....
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Lukkiutuuko se toision ilmaläppä (yläläppä) Front Vacuum Breakin (Choke Pull Off) vetämänä tiukasti kiinni kun on tyhjäkäynnissä ja välikaasulla?
     
  10. mirage

    mirage 3rd gear

    Josko tyhjäkäyntiruuvi on liikaa "päällä"? Eli koneen pitäs käydä tyhjää ihan siinä ruuvi korkeintaan kierros kiristettynä, kun tapaa vivustoon. Muuten on siirtymävaiheen puolella, joka aikaansaa sen, ettei siirtymäpuoli enää toimikaan siirtymävaiheessa. Virikoneessa voi olla, et joutuu kaasarin sisäisiä kanavarestrictoreja hakee. Muuten ei siis käy tyhjää riittävän pienellä kaasuläpän avautumalla.
    Toinen mikä voi olla on APT. Josko sitä saisit säädettyä vähän rikkaammalle. Tosin tää vaikuttaa sytytysennakon kanssa kaikkein eniten polttoaineen kulutukseen. Että ei kannata liiallisuuksiin mennä.
     
  11. Karck

    Karck 3rd gear

    Bensan pinta on ok.

    Kyllä, pull off lukitsee toisiot. Ja se läppä on aika napakka että ei pitäs senkää liian aikasin aukeilla.

    Tyhjäkäynti kyllä käy nyt todella hienosti, jopa alle 500 kierrosta. Nostin sen kuitenkin tonne 600 paikkeille tykkää käydä paremmin. Ohjearvo on tossa 550 vissiin. Ja ennakko 16 astetta. Sekin ohjearvon mukainen. En o ennakkoon kajonnu koska toimii toisel kaasaril kuitenki täydellisesti.

    Eilen vaihdoin takaisin mukana tulleet pienet neulat, jotka päästää enemmä soppaa läpi. Nyt melkeen pääsee kuolon kohdan yli, mutta ampukin kaasarista takasi. Jäljillä ollaan.

    Toi APT vois hei auttaa tosiaan. Tuntuu et just tolla part throtlel ois laihalla. Mutta jos mulla on jäykkä pp jousi ni eihän ton periaattees pitäs vaikuttaa offidleen ? Koska kaasuu koskies imu putoo ja jousen pitäs nostaa neulat hetimiten jo kuitenki...

    Edit: Ihankun toi APT säätö ois auttanu säädin puol kierrosta ylös täytyy nostaa vielä toinen. Ihan pieni vajaa kohta viel havaittavissa.
     
  12. mirage

    mirage 3rd gear

    Mites tää homma jatkuu sulla? Lueskelin niin tota jos sulla on miltei vakiomotti toi 16 astetta (Ohjearvo?!?)perusennakko (kokonaisennakko mennee aika hurjaks, jos ei o punttien liikettä rajotettu?) on aika paljo. Mul on nyt 14 215-.050-asteisella nokalla. Ja offidle lamaantumisen saa pois vasta vielä isommalla ennakolla. Nostin APT säätöö, mut sekään vielä auttanu. Ennakko on mul nyt niin, et 14 perus, 32 täydet/1800rpm(liian matala?, täytyy vaihtaa jouset jäykempiin kun kerkee?) ja alipaine-ennakko mukana. Sitä mä en o viel päässy hifistelee, mut voishan sekin aikaansaada tota lamaantumista?
     
  13. Karck

    Karck 3rd gear

    16 astetta on ohjearvo kun tyhmäkäynti on 550. En usko että syy löytyy ennakoista koska 3 eri kaasaria toiminut moitteetta. Syy on todennäköisemmin tehdaskorjaamon modauksissa. Poratut säätöruuvi reiät ja porattu off-idle circuit aukko joka ei läppien auetessa paljastu oikein. ATP säätö loivensi oiretta, ei korjaa. Ja varmaan vielä sitä Vänen epäilemää, että väärän kokoset offrice tubet.

    Tota kaasaria ei saa säädettyä tälle motille ilman kauheeta korjaus vaivaa.
    Otin yhteyttä jenkkeihin yhteen quadrajet guruun ja hän osas suoraan kertoa että ei tu koskaan toimimaan tehdaskorjattu malli ikinä oikein.
    Nää tehdas korjatut on vaan silmänlumeellisesti sopivia sen koodin mottiin kuulemma. Kaverilla on tuhottomasti asiakkaita jotka kysyy aina tätä samaa. Syykin on selvä. Nää tehdaskorjatut kaasarit on modattu pilalle. Yritetty saada sopimaan mahdollisimman moneen koneeseen, sovitettu sekasin osia ja porailtu isompia aukkoja. :mad:

    Jos engalnti taittuu ja apua kaipaa, niin yhteyttä Cliffs High Performance Quadrajetistä itse Cliffiltä.

    Korjasin vanhan carterin nyt ajeluita varten.
    Mutta luovuttanut en ole vielä. Kierrän nyt rompetoreja etsien modaamatonta jettiä. Yks on pöydällä mutta avattua paljastu että tää on semmonen todella harvinainen early mallin päästö jetti. Täytyy tilaa korjaussarja ja ihmetellä. :rotfl:

    Voisin myydä ton tehdaskorjatun jollekkin varaosiksi jos kelpaa. Käyttöön en voi suositella.
     
  14. Väne

    Väne Gearhead

    Maksan siitä 30e ja kerron täällä mitä kaikkea siinä on pielessä, tai jos se pikkumuutoksilla tulee kuntoon niin saat vaikka takaisin..

    Mikä sarjanumero?
     
  15. Karck

    Karck 3rd gear

    Sopii Väne mainiosti. Jos saat sen toimimaan ni maksan kyllä vaivasta. Laitan YV:tä tulemaan.
     
  16. Karck

    Karck 3rd gear

    7045483 Tässä näyttäs olevan täysin sama kannentiiviste kun tossa uudessa.
     

Kerro tästä muillekin!