Kiinan mopo ja kylmä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 26.10.2014.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Pojan crossi"mopo" on vähän ongelmallinen tapaus. Kesällä jonkinmoisen säätämisen jälkeen se saatiin siihen malliin, että tuollainen 30kg kuskikin sen sai polkemalla käyntiin mutta nyt kun kelit viilenee, niin ei riitä kunto eikä itseasiassa mikään.
    Perjantaina tehtiin niinkin radikaali tempaus, että autolla hinattiin vaan tuollainen kilometrin hinauskaan ei sitä saanut käyntiin. Vielä vähän potkimista ja viimein sitten työntämällä suostui käynnistymään.

    No ihan mopohan se ei ole, kun on 110cc eli oikeasti 107cm³ hondakopio koneella. Skyteam ST110 siis kyseessä.
    Kone tahtoo paukuttaa putkeen ja ihan täydellisen hyviä käyntisäätöjä ei ole löytynyt. En muista mikä se kaasutin on mutta luultavasti alkuperäinen kiinalainen.

    Kipinä nyt tulee silmämääräisesti, sytytys CDI-boksilla. Bensaakin saa, vaikuttaa nyt vähän siltä, että liikaakin mutta taas jos laihentaa, niin ei sekään oikein auta.
    Onkohan tälle mitään tehtävissä?

    Itselläni oli 20v sitten honda ja siinäkin sitten jossain vaiheessa oli käynnistysongelmia, työntämällä läksi ja ihan loppuvaiheessa ei ollenkaan. Syttypuoli oli siinä vikana mutta se olikin perinteinen kärkisysteemi, näihin CDI-hommeleihin ei ole tullut perehdyttyä ja on ne kärkihommatkin unohtuneet.

    Ehdotuksia? Kova ainakin on kritiikki, kun mopo ei kulje. :D


    EDIT: tuossa vähän pojan videoa laitteesta, alussa on pauketta: http://youtu.be/TeTgAb1tv_8
     
  2. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mulla on vastaavasta fillariin kiinnitettävästä kiinan ihmeestä (49cc) vastaavaa kokemusta. Kesällä lähtee laakista käymään, mutta ilmojen viiletessä ei lähde muuten kuin lohkoa lämmittämällä. Tulin siihen tulokseen, että kaasari on tehty tropiikkiin eikä toimi täällä pohjolan kylmissä. Itte vaihtaisin tulpan lämpöarvoa (jos alkuperäinen kiinalainen) ja kaasarin niin alkaa varmaan pelittää vähän paremmin.
     
  3. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Alipaine vuotoja noissa tahtoo olla,kiitos kiinalaisten "kumi"letkujen,eli kannattaa käydä kaikki letkut ja kaasarin kumikurkku läpi,ja varsinkin jos on alipaineella toimiva polttoainehana,niin sen letkut kannattaa uusia.
     
  4. pptalo

    pptalo Gearhead

    Onhan venttiilit säädöissään? Ainakin 4T skoottereissa tuppaa venat uppoamaan kanteen ja sen jälkeen alkaa kantamaan. Neulaa ylemmäs, jos ei ole säätöuria niin prikkoja väliin.
     
  5. ääni pakoventtiilille. Jos välys häviää niin ei lähe ei sitten millään...
     
  6. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Venttiiletiä epäilen itsekin. Meillä oli joskus kiinalainen skootteri, ja teki ihan samaa.Lämpinänä lähti käyntiin, kylmänä tosi huonosti. Välykset kohdalleen.
     
  7. Rodman

    Rodman Gearhead

  8. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Venttilien säädöllä lähtee toimiin.Vähän aika sitten katsoin 110 crossista venttiilien välykset kun ei lähtenyt enää kylmänä käyntiin,pakoventtiili oli ok mutta imupuolella ei ollut välystä ollenkaan,välys näissä on 0,05mm.Nyt lähtee ekalla käyntiin ja käy heti tyhjää ja kaasarin säädötkin pelaa.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ok, täytyypä perehtyä venttiilin välyksiin sitten.

    Neulaa on nostettu, siinä on viisi valmista pykälää oli alunperin ylimmässä urassa eli neula alimpana ja nyt on muistaakseni keskellä.

    Tässä on onneksi ihan alumiinikurkku ja mekaaninen hana. Ainoa kumiosa on bensaletku tankilta kaasarille. Kävin nuo kurkun tiivisteet läpi.
     
  10. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    jos et ole vielä heittäny kiinan sytkytulpalla vesilintuu niin heitä , ne tunnetusti toimii vain lämpimässä , NGK tilalle ehdottomasti , kolmen kiinan-ihmeen kokemuksella ( skootteri , 150cc crossi ja pocket-bike )
     
  11. santtuv

    santtuv Gearhead

    Myöskin lämpöpuhaltimella imusarjan lämmitys on nopea kikka mikä auttaa ;)
     
  12. minorv8

    minorv8 Gearhead

    50 kuutioisen venoja on saanut säädellä tasaiseen tahtiin.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    tulppa vaihtui jo kesällä ngk:n versioon ja se auttoi silloin.
     
  14. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Vaihdoitkos myös tulpanhatun? Sekin on tunnettu murhe noissa. Ja maapiuhat tunnetusti alamittaisia...
     
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    Venat melko varmaan,minäkin ostin vuonna -08 pojalle uuden soliferin kun ne oli mun nuoruudesa hyviä pelejä,ei tullut sitten katottua sen koommin valmistus maata kun hobby hallista tilasin.Ensimmäisitä aamukasteista otti jo ruostepilkkuja ja joka mutteria ja pulttia sai kiristää monia kertoja ja venoja säätää,jostain al dente pastasta noi varmaan tehty.
     
  16. kinde

    kinde Gearhead

    Oli aikoinaan kiinan mopomönkkäri. Piti rakentaa kaasarin kuristusläppä uudestaan kun ei sulkenut kuin nimeksi. Silloin auttoi. Oli hankala muutenkin kun oli vain sähköstartti.
     
  17. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Tuossa 107cc koneessa tyyppivikana ainakin se että cdi:n induktioanturin kiinnike murtuu. Voisko olla että siellä murtumia ja anturi pääsis heiluun ja sytytys menee miten sattuu, kannattaa tarkistaa tuo kiinnitys/vahvistaa hitsaamalla.

    Kaasuttimet kans melko heikkoja, uusi 19mm "jingke" maksaa alle 30e jos ei saa vanhaa pelaamaan
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No imuventtiili kantoi, laitoin 0,05 sijaan 0,10 välyksen. Ekalla käyntiin. Kaasaria piti sitten säätää ja vielä kytkintä kiriä, kun startatessa antoi jälkeen. Pakopuolella oli 0,10 välys. Tuntuu pelaavan ja voimaakin on taad toiseen malliin.
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, pelasihan se taas vähän aikaa ja sitten ei millään käyntiin. Nyt vaihdettiin taas tulppa resistorimallista ei resistoriin ja taas mennään.
     

Kerro tästä muillekin!