225 piristelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja AteV8, 13.6.2009.

  1. sectoid

    sectoid Gearhead

    Tuo on kyllä mielenkiintoinen projekti. Kiinnostaisi nähdä kyseinen auto ja sen tekniikka. Oman ja kaverini harrasteessa on myös Cliffordin imusarja sekä pakosarja. Kaasutin on muistaakseni kaksikurkkuinen Carter.

    Tuossa imusarjassa ei ole lainkaan niitä liitäntöjä jäähdytysvedelle? Ruiskusysteemissä taitaa olla muutenkin jotain eroa siinä imusarjassa?

    Tämä systeemi on Dodgessa nykyään. Valitettavasti tiiviste vuotaa tuolta moottorin sekä pakosarjan välistä.

    [​IMG]
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mun Cliffordissa on sileä pohja, joten ei ole kiinni edes pakosarjassa. Muuten näyttää aika samanlaiselta ja poraamalla ne suuttimen paikat tuohon sarjaan puhkottiin. Orkkispakosarjasta on puolikas (Dutra duals) sylintereille 4-6 ja siitä sarjasta on suljettu yläpinta tämmöisellä laipalla http://www.ebay.com/itm/Slant-6-Six-Dod ... 52&vxp=mtr
    Ei ole vielä kokemusta mitä kylmä imusarja sekä etanoli yhdessä aiheuttavat. Mut eiköhän tuolla ainakin kesäkelissä ajele.

    Jäi ylimääräiseksi Cliffordin imusarjan squarebore adapteri...
     
  3. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    TURBO ÄÄSPEN

    [​IMG]
     
  4. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Imu/pakosarja ite tehty metalliroskiksesta löytyneen 3 mm seinämäisen suorakaideputken
    pätkän ympärille. Siihen sopii päälle Dellorton pystykaasarit, jotka olleet kuplassa.
    Laippa teetetty ammattikoulussa 10 mm levystä. Pakosarjan putki 2 mm seinämällä. Laipan ja putkien
    väliset pätkät piti tehdä kanttaamalla ja hitsaamalla 2 mm levystä kun ei sopivaa
    putkea löytynyt. Olisi kannattanut tehdä pyöreästä putkesta...turbon laippa rälläkällä
    10 mm latasta. Hitsailtu migillä kasaan ja vähän ahtaammista paikoista puikolla, sen jälkeen
    laippa koneistettu suoraksi. Turbona kinuski n. 55 mm ropeleilla.
     
  5. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Ei näytä ketään kiinnostavan, mut koitetaan nyt esittää kysymystä:

    Pysty dellortot siis kyseessä 2 * DRLA 40 paineistetut, mitä osia laitetaan?

    -tyhjäkäyntisuutin

    -pääsuutin

    -lisäilmasuutin

    -kiihdytyspumpun suutin

    -seosputki

    -sisäkurkut

    säätöhommat menossa ei toimi vielä kunnolla...
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saattaa olla harvassa setit, josta voi kopioida suuttimien koot suoraan. Hienon erilainen toteutus, onnea viritykseen!
     
  7. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Joo niin varmaan on, mutta jos jollakin olis mitään vinkkiä niin kiinnostaisi.
    Lähinnä nuo seosputket hakusessa, että millaisia käytetty turbon kanssa. Paikallaan
    on tällä hetkellä itse poratut seosputket, niitä pitäis vielä muokata mutta miten?
    CB Performancella myynnissä turbo emulsion tubes, onko kukaan kokeillut?
     
  8. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    [​IMG]

    Tolta se näytti tänään, toi eka kuva on Helmikuulta. Pari vuotta meni aloituksesta
    siihen kun pääsi koeajolle, kun kaikki mahdollinen on haalittu ilmaiseksi ja loput
    halavalla. Muitakin projekteja päällä kokoajan niin ei valmistu hetkessä.

    Konehan on täysin vakio ja vähän väsynyt jo, mutta hyvinhän tuo alkaa vetää 0,6 barin
    ahdoilla kun saa vain tarpeeksi bensaa.

    Eli vinkkiä vielä kaivataan kuinka saadaan ylhäälle ahdoilla lisää bensaa siten ettei
    alakierroksilla ilman ahtoa mene liian rikkaalle.
     
  9. Oluttynnyri

    Oluttynnyri 1st gear

    Olisikohan helpoin keino heittää sähköinen pensapumppu ja ilman paineen mukaan muuttuva bensanpaineen säädin?
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Painekompensoidun regulaattorinhan ja sähköpumpun jossa linjapaine riittää(ahtopaine+siirtopaine) se vaatii toisaan, muttei sillä mitään rikasteta.
    Millainen on paineistetuissa Dellortoissa lisärikastuspiiri, mikä ero nissä paineistetuissa on tavallisiin Dellortoihin? Sillä systeemillähän sitä ahdoilla rikastettaan, muuten säädetään kuin vaparia.
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Nimimerkillä XVD oli aikoinaan turbotettu kutos vallu jollain kaasareilla kulkikin 10s toimi kait jotenki tyydyttävästi
     
  12. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Oluttynnyri Tuollaiset siinä jo on.

    4d sedan juurikin näin tuon regun osalta, tosin noita reguja on myös kertovia, onko
    kellään käyttökokemuksia? Paineistetussa DRLA 40 kaasarissa ei ole rikastuspiiriä, ero
    tavalliseen on kohot, tiivisteiden materiaalit, neulaventtiili ja tiivistetyt läppäakselit.

    sbm396 tiedossa on ja kommentteja tässä on odoteltu häneltä...läppä auki tääkin toimii
    mutta kun pitäisi saada kunnollinen tyhjäkäynti ja normiajossa edes kohtuullinen ajettavuus
    ja taloudellisuus.

    Kiitoksia kuitenkin kommenteista.
     
  13. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Oletko haulla koittanu onko täällä vanhoja keskusteluja lortoista?
    Tai sitten aloita uusi aihe tuosta lortosta, ihan varmasti tällä foorumilla on tyyppejä jotka on rukannu tuommossia juottoloita, mutta eivät välttämättä eksy kenolleen menneen moottorin aiheeseen..
     
  14. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Haettu on mutta ei löydetty. Avasin uuden aiheen.
     
  15. Soikhiopiä

    Soikhiopiä 1st gear

    Onko sulla muuten imutorvet sielä kotelossa?
     
  16. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Ei ole torvia, kotelo vain 5 cm korkea.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jollakin konstia mun mielestä täytyisi saada tuo ahdon alainen lisärikastus hoidettua, en oikein ymmärrä miten sen voi saada säätöihin, paineella ja ilman painetta kuitenkin bensan tarve aivan toisenlainen.
    Jos ei lisärikastusta noista löydy niin suosittelisin sit modaamaan Holleyn(alkuun pääse Hangar 18 modeilla), tai ostamaan hommaan valmiin karbiksen...

    Eihän kertovaa regua voi kaasaripeliin laittaa, painekompensoidulle vaan huolehditaan että kohokammiot täyttyy ahtopaineesta huolimatta, siirtopaine vaikka 0,5bar ja ahtopaine vaikka toi 0,6bar, bensanpaine siis oltava 1,1bar, tää nyt on ihan perusjuttuja.
     
  18. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Ton kertovan regun osalta olet oikeassa juu, paitsi jos sen sais just snadisti yli että
    tulvis ahdoilla, niin sais ainakin bensaa mutta ei kovin kontrolloidusti tietenkään.

    Jos olen oikein käsittänyt, niin tuo lisärikastus tehdään tuolla seosputkella ja siihen
    sopivalla suutinyhdistelmällä, olenkin poraillut sellaisen itse turbomania kirjan kuvan
    mukaan, mutta sehän on vain arvio kun ei tiedä reikien tarkkoja paikkoja ja kokoja. Lisäksi
    netistä löytynyt useita erinäköisiä turboseosputkia, tarvis tietää mitä mikäkin reikä vaikuttaa.
    Lisäksi isommilla ahtopaineilla pitäisi auttaa noi modulator ringsit.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lohdutukseksi; Muuten mukavasti vaparina kulkeva 233 kokoinen slant vei "talvikelissa" 40l/150km ja toi siis E85. Mut on hyvä ajettava eikä kulku masenna. Mielenkiinnolla seuraamme, miten kaasarit taipuu ahtorikastukseen.
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Selvä, sit se rikastus on noilla toimenpiteillä hoidettu. Toivottavasti saat pelaamaan.
     

Kerro tästä muillekin!