Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    Edelin RPM, 290/300, 224/234, nostoa yli puoli tuumaa, lobe 112 ast. Juu tiiän, sekin tavallaan stoppaa siihen; edelin rpm nokka + imari tekee portatuilla rautakansilla huiput kuudessa tonnissa 350 koneessa. Tuossa ehkä pudottaa maksimitehokierroksia (taka-akselilta 5500-5600 välissä) se et se oli kone keulilla mitattu kaikkine heebeleineen ja pakareineen.

    Mut ajan takaa sitä, että jos virtaavamman imarin laittais, olis se vähän sama kuin laittais paremmat kannet ilman et tarttis vaihtaa nokkaa radikaalimpaan. Ja virtaavampi imari olis tässä tapauksessa holleyn vanha street dominator- Siitä on otettu tietyin jipoin kovia tehoja pikkulohkoissa, eikä pitäisi olla surkee alakierroksilla, millä ei kyllä ole kauheesti väliäkään. Tässä pitäisi vain saada minimityöllä ja rahalla kymppi lisää vauhtia ens kesäksi seisovalle mailille. Muut toimenpiteet on kaasun pitäminen koko matkan pohjassa ja etuspoilerin teko :)
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En vaihtais kyllä imaria lisäjenkojen toivossa vaan nenun, mekaanisilla nostajilla. Toi imari antaa hyvin vääntöä ja sillä saa yli 6donaa jenkaa kun muut osat natsaa.
    Tolla tulis max tehot unkefäär 6donan paikkeilla.
    http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... =1185&sb=2
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Taitaa olla päästörajojen alittaminen tuolla jo melkoisen vaikeaa kun jo nytkin saa säätää katsastukseen käymään laiskasti ja huonommin. Tällä kun pitäisi ajella myös.

    Mulla oli suunnitelma B ajatuksena hommata tuommoinen:
    http://www.summitracing.com/int/parts/h ... /overview/

    ja nostajiksi tuollaiset, mulla on noista pelkästään hyviä kokemuksia menneisyydessä ja näistä saa alle tunnin työllä liiat duraatiot tilapäisesti pois preloadia säätämällä:
    http://www.summitracing.com/int/parts/r ... /overview/

    Näillä pitäisi kanssa saada tehoaluetta siirrettyä kuuteen tonniin, jos ei sit esim. juuri imari ala ahdistaan.

    2016 kesäksi pitää sit taas saada kymppi lisää ja se on sit kalliimpaa kun menee alakerta uusiksi ja kiekat 6500:een. Mut toi street domi olis järjellisellä työllä potentiaalinen vielä sinnekin saakka, mitenkähän rpm enää sit..
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kattelin noita "dynossa" ja molemmilla tuli melko samanlainen käppyrä, mekaanisella pikkasen enempi puhtia mutta molemmilla maksimit ulkona 5500jenkalla. Millaset kannet sulla on?
    Niin ja tolla "paremmalla" imarillakin huipputeho tulee samassa paikassa.
     
  5. saresks

    saresks Gearhead

    Vm 71 seiskat. Näille oon aikoinaan tehnyt paljon duunia, virtaa vähän yli 240 cfm noilla nostoilla. Nää puskee huomattavasti kovempaa ja ylemmäs kuin enempi vakiot eikä edes meinaa detonoida 11 rutuilla tässä koneessa, 35 ennakolla ja 98:lla.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pistin tohon proguun "C" kansien virtaukset kun näkyy olevan .500 nostolla 236 virtausta. Käppyrä putoo tolla howardsilla melko jyrkästi 5500jenkan jälkeen. Imusatsilla ei oikeen mitään merkitystä.
     
  7. saresks

    saresks Gearhead

    Mikä softa? mitäs se rpm keppi näyttäis? Sehän riittää nyt päälle 5500 kiekan huipputeholle.
    Toi howards omaa samat mainosasteet ja 112 nokkakulman kuin tää rpm, mut 0.050 nostolla asteita on 11 lisää ja vähän maksiminostoa myös, ja jos nyrkkisääntö "10 astetta lisää niin huiput siirtyy 500 jenkaa lisää" pätee karkeesti edelleen, niin kyllä tää sinne 6000 käytännössä heilahtaa jos muut paikat ei ahista. Eks toi yläpää määräydy pääosin imuvenan sulkeutumisesta??

    Ja sit on plan C, pitäis riittää ja saa sit vielä käymään kohtuullisesti rhoadseilla:
    http://www.summitracing.com/int/parts/c ... oldsmobile

    Crowerin sivuilla oikein luvataan 400cid koneella huippujen olevan 6000-6200 :)
     
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tolla rpm nenulla hyytyy 5donassa.
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    Ok, tattis simuloinneista. Täähän on sillain selvä et kun nyt käytännössä rpm vetää päälle 5500, niin Howardilla saa siihen sen 500 vielä päälle. Ja menee samoilla venajousilla kun nykyinen. Eli tuo lunatin rolleri oheiskilkkeineen ja mun tapauksessa pikku koneistuksineen (ohjurit matalaksi) on kustannuskysymys - eikä siihen saa "vtec" -rhoadseja.

    Eli tuomio on et rpm imari riittää isommassakin pikkulohkossa 6000 rpm maks. heppoihin. Tää meinaa jotain 450 nettoheppaa tässä ..kai se sit riittää. No voishan kaasarin alle tehdä open spacerin, mut sithän se on käytännössä liki yksitaso pienillä rundeilla.
     
  11. Väne

    Väne Gearhead


    Itse laittaisin ennemmin isomman kaasarin ja pitäisin tasot täysin eristettynä toisistaan.
    Isorunkoinen Qjetti virtaa kai sen mitä 850 hollikka, alakierroksilla toimii paremmin ja ne päästötkin saa helpommin kohdilleen.

    Niin ja ei kai open spaceri auta imusarjan hengitystä ollenkaan, paitsi jos tarvii plenumiin tilavuutta?
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  13. Väne

    Väne Gearhead

    "Super rikkaalla mutta spaceri korjas" :odroll: ei pienempiä suuttimia sattunut pajalla olemaan?
    RPM sarjalla meni alakierroksilla rikkaalle ja se "korjattiin" huonontamalla kaasarin signaalia open spacerillä ja lopulta puhkomalla väliseinä.


    Videolla kylläkin näyttäis että samalla kun imusarja vaihtuu menee paikoilleen myös open spacer, uskoppa tuohon sitten..

    Ja jos laitetaan vain open spaceri ja voimaa tulee lisää mistä tiedät oliko plenumi vai kaasari liian pieni tai oliko vain liikaa virtausnopeutta kaasarin läpi?
     
  14. saresks

    saresks Gearhead

    Meinasin omassa tapauksessa tolla open spacerilla auttaa ehkä aavistuksen pieneksi jäävää about 800cfm hollikkaa dual planen päällä. Tuota virtaavammaksi en tuota tuplapumppua enää järkevästi saa ja se on jo niin tuunailtu et isomman hommaaminen + toimenpiteet ei nyt pysty. Kattoo nyt tarviiko siitä ees kauheesti murehtia, varmaan ei.

    En ole varmaan koskaan lukenut testistä, missä oikeasti tutkitaan, miten paljon isompi täytyy kaasarin olla jaetun kaksitason päällä. Aina hoetaan et 400cid, 90% VE, 6000 rpm, 600 cfm jne jne. Varmaan yksitasot usein saadaan näyttämään suhteettoman hyviltä yläpäässä kun käytetään samaa karburaattoria mitä ensin käytettiin kaksitason päällä.

    Joo kyl quadra kova sana kaksitason päällä on, siihenhän se on tehty. Jos tarvii, 800 aihion saa varmaan virtaamaan muutaman kympin lisää, kun streamlainaa kanavia ym. Mut mäkin joutuisin käyttään 307 tietsikkaolds -versiota. Siinä on hyvät puolensa ja huonot. Huonoin ehkä lisäilman järjestäminen muualta kuin ensiöventureiden kautta, en viitsis huonontaa kauheesti boostereiden signaalia ja ne varmaan kusisivat kunnolla uusilla nokka-aksiloilla. Tiehyet on rungossa tuolta osin uudessa uskossa aiempiin verrattuna, eikä onnistu tyhmältä järkevästi kuin ulkokautta vedetyllä bypass ilmaputkella. Ton runko on kyllä paikoin aika kompakti tapaus extra porailujen kannalta.
    Toinen mikä quadrassa arveluttaa, on sen veulaventtiili. Kuinkahan iso sen pitää olla ja miten hyvin isomman neulaventtiilin saa pitämään. Tarvis matalat bensanpaineet ja tuoton, mikä ei nyykähdä pitempään luukuttaessa. Tarvisin regun ja paluun nykysen pelkän carterin kaveriksi.
    Täs on siis se et kun toi hollikka "toimii", niin quadran kanssa saa punnertaa x määrä et pääsee tasoihin ja ehkä ohi. Mut oishan se viileetä kun quadra siellä olis, tietsikkaohjattuna :)
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Saaks Cutlassiin laillisesti 403:en laittaa? Bensanahan tuota ei oo saanu kuin 5l mutta dieseliä on 5.7l. Onko se ny 20% sallittu suurempi tilavuus: 6,8l eli 403 menee niihin rajoihin jos käyttövoimalla ei oo väliä.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aika harva tunnistaa 403 patin muista ja eikat se ole laitonta laittaa vahingossa sellaista konehuoneeseen :odroll: .
     
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    No olishan kiva saada kone papereihin jos siihen on kuitenkin ajatus laittaa ihan rahaa kiinni...
     
  18. 69

    69 Gearhead

    403=6.6l
     
  19. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Oli ehkä hivenen huonosti artikuloitu, mutta siis 5.7 kertaa 20% on tuon 6,8 eli 403 mahtuu siihen... Tuleeko sitten 403 hurjat vakiotehot 185 kaakkia vastaan jo :D
     
  20. ChargeDodger

    ChargeDodger 3rd gear

    Teho saa pykälien mukaan kasvaa mallisarjan tehokkaimmasta sen 20%, kuhan alusta ja jarrut on mallisarjan tehokkainta vastaavat.
     

Kerro tästä muillekin!