Sylinterikannen hitsaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rover v8, 30.7.2014.

  1. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Alumiinikansien hitsauksesta on puhuttu paljon täälläkin.

    Mutta en löytäny sopivaa vastausta.

    Eli olisi tarkoitus hitsata alumiinikansia 2kpl. Eli esilämmitys tehdään ennen hitsausta n:150c astetta, sen jälkeen tigillä saumaa. Ja kun työ valmis, kannattaako kansi heittää villoihin jäähtymään, vai pitääkö se viedä uunin kautta?
    Molemmat toimenpiteet onnistuu, mutta uunitus maksaa. Ja onko se villotus sen huonompaa kun uunituskaan?

    Jos se pitää viedä uuniin. Lämmitetäänkö kansi 250c esim 1h, ja virta pois? Vai onko tolle joku nyrkkisääntö, toiset puhuu että 3h uunia 250c ja siitä tunnin välein sit 50c pois..?

    Mielipiteitä?
     
  2. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Kyseessä ilmeisesti jotkin vanhat kannet ja niiden korjaushitsaus? Ovat seostetttua ja itse suosittelisin hitsauksen jälkeistä uunitusta missä lämpötilan saa pudotettua kontrolloidusti. Se oikea tapa vain pitää löytää materiaalikohtaisesti oikeaksi ja voi olla näin ollen vaikeaa tai jää arvailujen varaan. Tärkeintä on, että hitsattu kappale jäähtyy hitaasti. Sanoisin, että liian hitaasti se ei voi jäähtyä. Uunituksen hyvänä puolena on, että lämmön alastuonti voidaan toistaa, kun taas villoihin lemppaamalla se hieman muuttuu tapaus kohtaisesti.
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Enemmän esilämpöä vaan, vähemmän lämpö"shokkia" hitsatessa = vähemmän vääntymää.


    Ite vedän niin kuumaks kun saan kaasugrillissä. Siten vaan lykkään takas grilliin ja pikkuhiljaa pudottelen lämpöä pois. Sitten lopuks kun liekit on pois niin kietasen palopeitteeseen.

    Lisäaineena ite suosin esabin 4047. (eli alsi12)
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En tiedä mikä olisi oikea tyyli Rover v8:n kansien hitsaamiseen mutta kilpuripuolella asia on ollut usein esillä kun alkkiskansia ja lohkoja on jouduttu hitsaamaan.

    Perinteisen tyylin vastaisesti esilämmittäminen on juuri se joka saattaa pilata koko homman. Itselläkin oli joskus useaan kertaan esilämmittämällä ja uunittamalla hitsatut kannet ja ne oli niin pehmyttä kamaa että seetirenkaat painui kanteen joka lähdöllä syvemmälle ja syvemmälle.
    Myös erään kanssakilpailijan lohkonkorjaus historiaan kuului tapaus jossa veivi "näki valon" ja lohko oli kiikutettu vanhalle tekijälle hitsattavaksi joka torjui neuvot toteamalla tietävänsä kyllä miten nämä pitää korjata. Esilämmittämällähän homma oli sitten tietenkin tehty ja hitsauksen jälkeen lohko oli aivan ropeli. Jopa sylinterit olivat niin soikeat ettei samoja sylinteriputkia voinut enää käyttää vaan nekin piti koneistaa ylikokoputkille linjahoonauksen ja tasohiontojen lisäksi.

    Oikeilla lisäaineilla ja kylmänä hitsatuissa ei ainakaan meillä ollut koskaan ongelmia. Esimerkiksi kannet joita oli hitsattu vain toisesta päästä ei tarvinnut edes plaanata koko matkalta, ainoastaan hisatulta alueelta, eikä näin tarvinnut vaihtaa kaikkia liekkirenkaitakaan.

    Jos täällä jollakin olisi hitsaustietämystä paremmin niin voisi selventää ja selittää näitä ilmiöitä tarkemmin.
     
  5. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Kyseessä vm 96 roverin V8sin kannet. Tarkotus täytehitsata, ei korjata.

    Yhden kannen olen teettänyt, ja se esilämmitettiin uunissa, mutta jälkikäsittelystä en tiedä. Jos kansi pehmenee, eikö se sillon ole mennyt liika kuumaksi hitsausvaiheessa? Kylmähitsauksessa ilmeisesti voi jäädä vissiin enempi jännityksiä?

    Nyt olis ajatuksessa koittaa toista pajaa hitsauksessa kun on 1km päässä ja suhteet kunnossa..
    Lisäaineeksi tulisi 4043

    Paljonhan noita kansia heitetään villapetiin jäähtymään, miksi se paljoa ihmeellisempi on kuin uuni? Ainut että se jäähtyy hiukan nopeempaa..
     
  6. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Toi kovin kuumana pitkään pitämisen ongelma on että materiaalin sisällä olevat jännitykset laukeaa -> koko paska menee mutkalle jos pidetään liian kuumana. Eli vääntyminen ei varsinaisesti johdu siitä lämmityksestä, vaan siitä että materiaalin sisäset vääntymät pääsee "poistumaan" lämmön takia -> ropelli jokapäin. Mutta joku 150c ei viellä kyllä tee mitään, eikä vaikka olis 200-250. 400 ja siitä yli alkaa oleen aika kriittisiä lämpötiloja noin niinkun alumiinin ominaisuuksien muuttumisen kannalta (pehmentyminen etc etc)
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi hitsattiin kylmänä ja plaanauksessa ei poistunu oikein mitään kun pysy ihan suorana.
    [​IMG]
     
  8. laakkius

    laakkius Gearhead

    Monta kantta hitsannu, jopa mäntiäkin, ei ole ollut tarvetta lämmitellä, eikä hitaasti jäähdytelläkään. Toki olleet korjaushitsauksia pääosin...
     
  9. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Kyllähän se esilämmitys helpottaa huomattavasti hitsauksen aloitusta, ei tarvitse niin kauaa huudattaa tiggiä että kohde rupeaa lämpenemään ja sulamaan jotta voi syöttää lankaa. Silloinhan tässä mennään liian kuumalle asteikolle jos istukat tippuu, tai virtaa ruvetaan syöttämään 250A.. ~170A nurkilla kun pysytään, sillon pitäs olla turvallisella puolella mielestäni.. Ja jos virtaa pitää lisätä paljon kesken hitsauksen, on kappale jo jähtynyt liikaa..

    Olen itsekkin hitsannut imusarjoja tigillä, ja ei mitään ongelmaa, kaikki tehty ilman lämmitystä. Mutta työpaikan nykyinen kone on vaan niin pieni isoihin alumiiniurakoihin että pelottaa sen kestävyys, ja en viitsi hajottaa sitä ja kuulla huutoa.. :soosoo:

    Muistaakseni Brodix jossain kannen korjaus videossaan neuvoi että kantta ei esilämmitetä, vaan hitsataan kylmänä. Vasta sitten lämpökäsittely kun kansi hitsattu..
     
  10. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Täysin samaa mieltä. Onko esilämmitys sitten tarpeellinen? Mielestäni siitä ei ole ainakaan haittaa.

    Mitä enemmän hitsattava kappale on seostettu, sitä arvaamattomat ovat vääränlaisen lämmityksen / jäähdytyksen seuraukset(muodonmuutokset ja materiaalin ominaisuuksien muuttuminen).
     
  11. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Itse vetäsin sinne 200 ja 250 välimaastoon lämmöt, sit suht nopealla tempolla täyttö ja villoihin jäähtyyn.

    Itse käytän esilämpöä juuri ton helpomman hitsattavuuden takia, ei tarvi korventaa niin älyttömillä tehoilla että saa sulamaan.
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Itelle tuli just tänään lotus omenan kansi työnalle, iha jokapuolelta jokasuuntaan halki. Yks palotila taitaa jäädä mihin ei tarvi koskea, muista saa hakata kaikki seetit pois ja pirrata säröt esiin.
     
  13. Mustarauta

    Mustarauta 2nd gear

    Ihan noista lämpö asiasta ,tossa 70-80 luvulla kun sillosessa duunissani kunnostetiin alfa-romeon kansia ,oli käytössä lämpöön reagoivia värikyniä.Niillä saatiin kansi tietyyn valmistajan lämpöarvoon kun uusittiin seettit ja vettiilin ohjurit.Seetit kylmäksi hiilihappojäällä ja tuurnalla kuumaan kanteen ja ohjurit samoin.Sitten annettiin jäähtyä ihan itekseen.Alua kun olen korjaushitsannut en ole käyttänyt esilämpöä ja hyvin on kestäneet.Ennen mielestäni alumiini oli sitä itseään ,nykyiset voi olla mitä tahansa.
     
  14. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Jepa, tänää taas kerkesin / jaksoin loottuksen kannen kanssa touhuilla. Herkästi halkeavaa ja kovaa tuntuu olevan tuo valu. Kylmiltään jos koittaa hitsata niin melkein heti hitsin jälkeen kuuluu kling kling ja menee halki sauman vierestä
     
  15. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Multa kerran yksi "ammattilainen" pilasi yhden kannen hitsaamalla kylmänä,piti kyllä testeissä hitsauksen jälkeen,mutta myöhemmin ratkesi niin pitkälle,ettei auttanut kuin heittää romuksi.

    Tilalle hankittu kansi puhkesi samasta kohtaa (seetin alta vesitilaan) isompia seetejä varten koneistaessa,sen hoiti kuntoon erikoishitsaus Raatikainen,nopeasti ja edullisesti,on kestänyt todella kovaakin ajoa ja sammutuksia ilman jäähdyttelyjä,suosittelen...

    Yhdeltä vanhemmalta alukansihitsarilta koitin joskus neuvoja kysellä,kovin nihkeä oli salaisuuksiaan kertomaan,mutta lämmöistä sanoi että likemmäs 300 pitää olla,tietysti pitää myös välilämpöjä seurata hitsauksen edetessä.
     
  16. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Itekkin yhen kans juttelin mikä aikanaan paljonkin moisia tehny, tattarisuolla oli ko paja.


    Sano että hän vetää 400 asteeseen, sano kuka mitä sano. :rotfl:


    Itteä vaan vähän se hirvittää että menee ominaisuudet/kovuus, kun tota joutuu hitsaan niin perkeleen paljon. JA tietty paljon hitsiä -> paljon vetoa -> halkeaa helpommin.

    Suomeks taitaa mun ainut vaihtoehto olla antaa kunnolla lämpöä jos meinaa onnistua.

    Kertonee jotain tosta valusta että yks palotila on joka seetistä tulpanreikään ja sit viel imu-pako seetien välistä halki. ELi siis KUUDESTA kohtaa :D
     
  17. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    No hitsauksen tulos näyttää valoisalta. Kannet tinattiin kuumana n:+150c ja sitten armotonta hitsausta karkeesti 4h putkella/kansi.

    Imupuolelle/venttiilikoneistoon kävi näin..
    [​IMG]

    5mm kamaa tonne ventiilikoneiston puolelle kanavien päälle ja kanaviin 10mm lattiaan karkeesti. Pakopuolelle tuli lattiaan 13mm korotus myös..

    Kansi pikaisesti ristimitassaan 4 satasta kiero. Eli käytännössä ei yhtään. Kansi pultattu 20mm teräslevyyn kiinni joka sitten veti 3mm banaaniksi.
     
  18. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Hyvä että jollain menee putkeen.

    Itellä tosin tietty valu on lähtökohtasesti hieman huonoa matskua koko touhuun, tosiaan pahin palotila kuudesta (6!) kohtaa halki :D

    Eli voisin todeta että herkkää tavaraa halkeamaan, tuntuu pirun kovalta tavaralta aluvaluksi. Oikeen soi kun ruuvarilla tökkäsee.


    Millä lisäaineella veditte muuten?
     

Kerro tästä muillekin!