3,3 Voyager käyntihäirö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja autoilija, 12.9.2014.

  1. autoilija

    autoilija Gearhead

    Sen verran vielä että videossa puhuttiin "repair" ,eli olisko tuossa jotain muuta mahdollista vikaa.Miettinyt sitä että mistä se lukee ne syklit siellä,itse vetolevystä vai mistä,ja onko siellä jotain mahdollisia palikoita josta ottaa syklit jotka voivat löystyä/irrota?Mitään irto-osia sieltä ei ainakaan löytynyt..Laatikkoa ei viitsisi irroittaa huvikseen vain nähdäkseen että sielläkin kaikki ok..Vaikkakin sehän on vain työtä ja ei maksa mitään,no en vielä lähde tuohon.
     
  2. Duracel

    Duracel 3rd gear

  3. autoilija

    autoilija Gearhead

    Tosiaankin,opiskelin asiaa ja näyttäisi olevan yleinen vika näissä että murtuu sisäkehältä.
    Vetolevyä itsekin olen veikkaillut mutta kun ei mitään vikaa näkynyt eikä mitään meteliäkään pidä niin asia oli kuin tarkistettu.
    Tässä saa kaiketi alkaa valmistautumaan laatikon irrtoitukseen jollei muuta ratkaisua ala löytymään,ja saa ainakin mielenrauhan että se on sitten tarkistettu.Ei kai tuo laatikon irroitus ihan kauhea homma ole,sitähän ei tarvitse kokonaan tiputtaa alas?
     
  4. autoilija

    autoilija Gearhead

    Uusi EGR paikallaan,vaikutusta sen verran että käynti on tasaisempaa kautta linjan,sama pätkiminen jatkuu ja on nyt jossain 3200rpm kohdalla.Annettu (vähän) kenkää ja jäähdytin alkoi vuotamaan > uusi hankintaan..
    Ei tuo loota ainakaan näytä pahalta irroittaa,tilaa on aikas hyvin,tiedä sitten mitä on todellisuus,vinkkejä otetaan vastaan.Ensviikolla puran sen pois ja sitä ennen pitäisi olla vetolevy varuuksi jostain.Ei olisi sitten ensimmäinen vetolevy joka menee näissä,ja sen saa oikeasti ottaa sieltä irti ennenkuin voi sanoa onko siinä vikaa vai ei...ja jos se on ihan ok..on yksi mahdollisuus taas pois ja tulihan kädet rasvattua.Jos jotain positiivista haluaa itselleen sanoa.
     
  5. Duracel

    Duracel 3rd gear

    Sama homma itellä edessä :D epäilen kanssa että olisi vetolevy murtunut ja tekee samaa nykimistä.

    Minulla vaan noin 2000rpm jälkeen jo.

    Ilmoittele miten homma etenee niin tiedän sitten itsekkin.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Voisko kuitenkin olla johdoissa vikaa kun palikoita ropaamalla paranee koko ajan vai onko siinä vaan sit kaikki hajalla
     
  7. autoilija

    autoilija Gearhead

    Hyvä epäilys muttei hirveän rakentava,kaikki palikat on käyty jo läpi,signaalit menee kuin pitääkin.Varmaan siinä on sitten kaikki hajalla ja toivon voi menettää ja kutsua Autokeskus että tulevat ja korjaavat.
     
  8. autoilija

    autoilija Gearhead

    Olet siis tulossa vasta 2000rpm,minä olen ohittanut jo tuon ja menossa jo 3200rpm...

    Mietin jo mielessäni tuota laatikon irroitusta,ei kai niin paha.Ensiksi perä-että lootan öljyt ulos,tulee nekin vaihdettua ja painoa lähtee.Akku irti,sen pohja irti,ilmanpuhdistimen kotelo irti,startti irti,etummainen moottorikiinnike irti siitä läpipultista sen raudat tulee mukana kun lootaa irroittaa,laatikon korvake irti myös lootasta.Vasen pyörä irti ja sieltä muovit,alapallo irti (ideana että vasen vetoakseli tulee laatikon mukana ulospäin),oikea vetoakseli tippuu automaattisesti ulos.Turbiinin pultit irti.Ideana saada loota n.20cm ulospäin ja siitä välistä vaihtaa vetolevy.
    Koneen alle tunkki kuin laatikon allekin,niillä saa säädettyä kulmia.
    Tämä on siis idea,varmuudella tulee jotain muutakin,en ole ennen tällaisesta lootaa irroittanut.
    Hifistelelijä tietenkin hankkii valmiiksi; vetoakselien stefat,kampiakselin stefan,uuden turbiinin ja uuden vaihteiston.
    Raportoin mitä se sitten on todellisuudessa.
     
  9. Duracel

    Duracel 3rd gear

    Itsekkin ajattelin juuri tuollatavalla tuon irtoavan ettei tarvi isompaa remppaa alkaa tekemään.
     
  10. autoilija

    autoilija Gearhead

    150€ on Autokeskuksen hinta vetolevylle,tosin eivät tiennet milloin sen voisi saada,eikä mistä se tulee.Ei paha kun on kyseessä alkup.osa.
    Jos olisin tiennyt tämän aamulla,en olisi tilannut toisaalta.
     
  11. autoilija

    autoilija Gearhead

    No nii,laatikko on irti ja kas kummaa...vetolevy meni kahteen osaan..Eli sehän se on,uusi huomenna paikoilleen.Se on todellakin otettava sieltä kokonaan irti ennenkuin voi sanoa mitään sen kunnosta.Avattuna mutta vetolevy paikoillaan se näytti ihan ok.Pultit irti ja levyn päällä oleva iso aluslevy irti niin näkee sen kunnon,revennyt kauttaaltaan keskeltä heti keikkien pulttien ulkoreunasta ja pyörähtänyt varmaankin muutaman kerran siellä ja jymähtänyt johonkin asentoon.Ihme ettei pitänyt mitään meteliä..
     
  12. autoilija

    autoilija Gearhead

    Vetolevyn saa vaihdettua ilman että lootaa kokonaan tiputtaa alas.Ei välttämättä tarvitse irroittaa laatikon kaapeleita eikä vaihdevaijeriakaan eikä lauhduttimen letkuja.Ennenkuin aloittaa ja pyörät vielä maassa vasemman vetoakselin mutteri irti.Peräöljyjä tuossa ei näytä olevan ollenkaan,kaikki ui samassa laatikkoöljyssä,et ne pois ensin ja uusi filtteri paikoilleen ja se kasaan ennen kuin jatkaa.Itse en purkanut ollenkaan mitään vetoakseleita,oikea tippuu automaattisesti ulos,vasemman akselin jätin laatikkoon paikalleen kun näytti hankalalta saada sitä kammettua ulos laatikosta ja se on muutenkin juuri ehjätty,on sellaisessa syvennyksessä.Vasemmalta puolen vain alapallo irti ja sitä kautta vetoakselin saa kaikkineen navasta irti.Tilaa laatikon ja koneen välille ei hirveästi saa,ehkä 15cm on max.jollei tiputa kokonaan lootaa pois,siitä välistä vetolevyn kyllä vaihtaa kunhan muistaa varmistukset ettei ykskaks sormet jää sinne väliin jos jotain odottamatonta tapahtuu.Kampiakselin stefassa ei näy mitään vuotoa,aivan kuiva,senkin vaihtaa jotenkin tarvittaessa tuosta raosta.Ainoa teoreettisesti tarvittava osa on oikean vetarin stefa,tuskin tarvitsee jollei ole jo ennestään vuotanut.Uudet lootaöljyt+tiiviste+suodatin ovat pakolliset.Ja kaikki pultit ovat tajuttomasti kiinni,auton alle on pakko päästä tekemään,ettei onnistu ihan pihassa ilman mitään nostolaitteita tms.Ehkä kesällä korkeintaan ja sittenkin auton keula on saatava ilmaan.
    Unohdin,etummaista moottorikiinnikettä ei tarvitse irroittaa kokonaan,se korissa oleva osa saa olla paikoillaan.Sama myös takimmaiselle moottorikiinnikkeelle,riittä kun ruuvaa lootasta irti.Vasen moottorikiinnike on kaikkineen irroitettava.
     
  13. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ja uusi vetolevy on paikoillaan.
    Niin loppui kaikki nykimiset ja yskimiset,tehot tuntui tuplaantuvan,ei nyi kierroslukumittari ja pyörät melkein sutii tyhjää vaihteella kuin vaihteella,kone käy entiseen verrattuna kuin eri planeetalta,5000rpm kelaa hetkessä,oli vaihde päällä tai vapaalla =).Se kampiakselin asennontunnistin näköjään toimii paremmin kun on reilusti irti vetolevystä,spacer-kiinni siinä ei saanu käymään ollenkaan,puoli senttiä välystä niin lähti heti.Joku pikku rohina jäi vaihde päällä ollessa,epäilen sitä alatarkistusluukkua,tuskin laatikko tästä otti nokkiinsa kun ei sille mitään tehty kuin laitettiin uudet öljyt ja suodatin.Ongelma ratkaistu ! Ilman Duracel.n vinkkiä ei olisi tullut mieleenkään tämmöinen vika,ennenkuin itsekin opiskelin että se on tosiaan tyyppivika.Kiitos sinne.

    Tätä samaa ongelmaa on paljon,joten jos omaat samanlaiset viat kuin tässä oli,epäile vetolevyä vaikka se sinun korjaamo ei epäilisi,se hajoaa näistä aina.Se ei tietenkään ole aina se syypää.Luin satoja juttuja tästä teemasta ja on ylipäätään sellainen ongelma ettei ongelmaa voi löytää kuin erikoislaitteella jolla tarkistetaan kummankin asennontunnistimen keskinäinen synkronointi,se saattaa viittaa myös jakopään ongelmiin,muttei lukemani perusteella tee sitä koskaan,3.3 jakopään pitäisi olla ikuinen (paitsi ettei se ole),tai asennontunnistimien ongelmiin (kuten minulla).Ei anna välttämäti mitään vikakoodia.Omaa asiantuntemustaan antoi Autokeskus joka ei aluksi tiennyt mikä on se osa,ja kun löysivät sen eivät tienneet mistä/milloin sen voi noutaa.
    Saatat oikeasti säästää tuhansia kun tarkistat/tarkistutat sen vetolevyn ensimmäisten joukossa,koska se hajoaa aina,tietotaitoa tähän ongelmaan on olemassa todella niukasti.Pätee ainakin vuosimalleihin 1998 > 2003 ,ja tiettävästi myös uudempiin. 8)
     
  14. Duracel

    Duracel 3rd gear

    Jaahas saa sitten itsekkin laittaa suoriltakäsiltä vetolevyn tilaukseen ja kiitos seikkaperäisestä kertomuksestasi remontin alusta loppuun asti.

    Oliko vetolevy nyt sen 150e ja mistä ostit sen ?
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Sitkeästi olet vikaa hakenut, moni olis varmaan luovuttanut ja laittanut auton kiertoon. DRB skannerillahan vika olis selvinnyt vähän nopeammin...

    Rockautosta vetolevyn näyttäis saavan 78 eurolla postikuluineen ja siihen tullit ja verot (mikäli jää tulliin) niin n. 100eur. Siis jos on aikaa odotella viikon verran.
     
  16. autoilija

    autoilija Gearhead

    Autokeskuksen hinta 150e,eivät koskaan soittaneet milloin olisi sellaisen saanut,hinnan osasivat kertoa kyllä.Tilasin Toivotut Osat Oy,sta 107e+toimituskulut 15e ja se tuli kolmessa päivässä matkahuoltoon.
     
  17. autoilija

    autoilija Gearhead

    En jaksa uskoa että olisin säästänyt yhtään työtä saatika rahaa käyttämällä sitä jossain skannerissa joka olisi kuitenkin sanonut ihan saman sanoman,synkronointi on pielessä > tarkista asennontunnistimet > vaihda tietokone jne. Ei se skanneri osaa sanoa että vetolevy on rikki.

    Se fiilis minkä sä saat,että korjaat korvaa kaiken.Minulla se hyvä tuuri että ei ole se perheen ainoa auto jolla pitää päästä kauppaan jne,otin sen projektiksi.Voin vain kuvitella mikä helvetti on jos tämän kanssa joutuu taistelemaan kovalla rahalla
     
  18. autoilija

    autoilija Gearhead

    Juu,ei se ole paha homma vaihtaa,vähän sormet verillä jne.Sen tekee nopeastikin varmaan jos sellaisia tehnyt ennenkin,minä käytin siihen 2 päivää ja tunteja 16 ja niistä itse suunnitteluun varmasti puolet.Se vetolevy rikki kuitenkin,jollei ihan rikki kuin minulla niin ainakin se menee rikki et uusi vaan tilaukseen.Saat ihan uudesti käyttäytyvän auton tällä työllä.
    Sen oikeasti vaihtaa näillä ohjeilla,nähnyt ja tehnyt.
    Pari pulttia on takana > laatikon tuenta ja yksi kone+laatikko.Sanoo kuka tahansa mitä niin sen vaihtaa ilman että laatikkoa tarvitsee tiputtaa alas.
     
  19. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Alkaa olla OT, mutta jos se skanneri kertoo asteissa nokka- ja kampuran tunnistimen välisen kulman (mikä pitäis olla 0) niin kyllä se pitäis sillä ratketa. Todennäköisesti vianlukua tekevä asentaja osaa sanoa syyn mikä vialla nopeasti, mikäli toi on yleinen ongelma.

    Ainahan noi koodinlukijat ei osaa yksilöidä sitä vikaa, mutta kyllä sillä ainakin pystyy rajaamaan.
     
  20. autoilija

    autoilija Gearhead

    Juu,jakoketjun käyttöikä on 3.3 koneessa 200tml,eli luokkaa 330tkm.Jossain sanottiin 170tml.Voin yhtyä tuohon,purkaessani jakopään ja mittarissa 330tkm ketjussa väljää oli noin 2cm.Tuo jo itsessään heitättää asennontunnistimien kulmat.Ei se jakopää ole ikuinen ja voisin kuvitella että asiantunteva korjaamo kehoittaa sen ensin laittamaan,ja sekin kannattaa tehdä,ja samalla uusia öljypumppu kun ei sitä jakoäätä varmaankaan tarvitse toista kertaa avata.
    Nyt kun me kaikki tiedämme että vetolevy on oikeasti yleinen ongelma niin se on sitten seuraava joka vaihdetaan.Voin lähettää kuvan minkälainen se vetolevy oli,ei jätä arvailuja että ne ovat heikkoja kohtia.
    Nyt kun auto käy kuin pitääkin niin pitää tietty kaikki muutkin paikat ehjätä...ja niitähän riittää,ei taida olla enään sellaista komponenttia tässä autossa mihin ei olisi jotenkin koskettu.Ja löytynyt kaikki tyyppiviatkin > pakoputkisto(pakosarja),apulaitehihnan kiristin(hajoaa aina),käsijarru(joko ei toimi/lukitus ei toimi),ikkunannostimet(moottorit,lämmityslaite(hvac-sydeemi),jäähdytin(tän vuotisessa vaihtokunnossa) + muita lukemattomia mitä ei jaksa enään edes muistaa..sata tai kaksi saataa tuntia on nyt mennyt tuon kanssa.Nyt voi sanoa että tuo on sellaisessa kunnossa että sillä uskaltaa lähteä vaikka vähän pidemmällekin =)
    Jäähdytin tuli erikoisesti uusittua,nyt on kolmoislauhdutin lootalle > oma alkup.erillislauhdutin+jäähdyttimessä kummassakin päässä omat lauhduttimet,ja ihan Mopar konstruktio eikä oma sävellys.
     

Kerro tästä muillekin!