Nokan Lobe 110/112/114?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja elcamino0365, 23.11.2014.

  1. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mitä pienempi on nokkien välinen kulma niin sitä kauemman aikaa imu- ja pakoventtiilit yhtä aikaa auki ja sitä huonompi käynti, mutta enempi tehoa? Edellyttäen, että muut arvot samat.
     
  3. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  4. DX

    DX Double Gearhead

    must tuntuu, että näissa on pääsääntöisesti turhan pieni nokkien välinen kulma,
    jonka filosofia on se, että ensisijaisesti ränttätänttää ja vasta toissijaisesti tehuja.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tämä pätee lähinnä noihin Thumper-tyylisiin nokkiin joissa yhdessä tiukan lsa:n kanssa on aivan kohtuuttoman pitkä pako-duraatio.
    Kapea lsa ei automaattisesti tee koneesta ränttätänttää jos muut arvot on koneelle sopivat ja kohtuulliset.

    Imukanavan pituudella on myös merkitystä lsa:n valintaan, jos hyvin lyhyt imukanava niin kapea ja esim pitkäkanavaiseen ruiskukoneeseen leveä.

    Myös Wizardilla on opuksissaan mainioita nokkajuttuja joissa usein suositaan symmetristä imu/pako suhdetta ja nimenomaan konekoon kasvaessa ei päättömästi lisätä duraatiota vaan tiukennetaan lsa;ta.

    Jos elcamino0365 valitsee nokkaa tehokkaaseen 454:n niin tuskin siihen kannattaa ainakaan 110 astetta leveämpää lobea valita.
     
  6. max

    max Double Gearhead

    David Wizzardin moottori opuksia on tullut myös tutkittua.Wizzard on kyllä keskiverto moottorijournalistia fiksumpi tapaus.Mutta,mutta....hänen juttunsa ovat perusteellisia tyyliin Pekka Leino,mutta ovat ainaskin mulle osittain niin korkealentoisia että kaikkea ei ymmärrä.Hän suosii moteissaan tiukalla nokkakulmalla olevia profiileja,ja hirveitä tehoja ulos ottaa.

    Syytä tähän miksi näin tekee,on edelleen hämärän peitossa.Omalla kohdalla 406 SBC motissa on niinkin tiukka nokkakulma kuin 106 LSA,ja ideana olikin saada "sopiva" sointi.Tiedä sitten menikö vähän overkilliksi tehon ja yleisen käytettävyyden kustannuksella.

    Seuraavassa 454 harjotuksessa asteita on reilusti, 256/256 ja nokkakulmasta ei ole edes tietoa.
     
  7. saresks

    saresks Gearhead

    Vizard on anti-reversion-spesialisti, osaa kumota suuren overlapin haittapuolia koneissaan.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ja käyttää sen suomia mahdollisuuksia taitavasti koneissaan ja kutsuukin osuvasti overlap aluetta nelitahtikoneen viidenneksi tahdiksi.

    On aika yllättävää että parhaimmillaan overlapissa pakovirtauksen tekemä imu palotilaan voi olla hetkellisesti moninkertainen verrattuna siihen mitä mäntä alas mennessään kykenee imemään! Tällöin pitää kyllä aika monta asiaa suhteessa toisiinsa olla kohdallaan...
     
  9. rb

    rb Double Gearhead

    Ajatusleikkinä:

    Jos nelitahtisen pakosarja saataisiin suunniteltua toimimaan samalla periaatteella kun kakstahtarin paisari ( imetään tuoretta seosta pakokanavaan ja ennen pakoaukon sulkeutumista vastapaine painaa palamattoman seoksen takaisin sylinteriin ), niin nelitahtisessa voitaisiin käyttää huomattavan pitkää venttiilien yhtäaikaista aukioloa.

    Tietysti tavallanhan tuohon hyvillä peltisarjoilla pyritään, mutta perinteisen V8:n sytytysjärjestys aiheuttaa tasaisen sykkeen tuottamiselle suuria haasteita.

    Ensin sytyttää ykkönen, sitten tuleekin pitkä tauko kun toisen sylinteripuoliskon kasi ja nelkku sytyttää peräjälkeen. Sitten tulee kolmosen vuoro, kutonen siinä välissä ja vitonen ja seiska sytyttääkin sitten peräjälkeen.

    Mieti siinä sitten primäärien pituuksia sitä silmälläpitäen, että edellisen alipaine imisi seuraavan palotilan tyhjäksi ja lopuksi potkaisisi vielä palamattomat seokset sinne pyttyyn takaisin...
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jokohan on "kisa" jossa tehdään KÄYTTÖmosa katuvessaan, kun tossa enkinemasterissa haetaan vissiin sitä piikkiä? Kriteerit vois olla vaikka mpg, kiihtyvyys, paino jne, eli kokonaisuus myös se hylsy mukana ratkaisee.
    Tääkin maa on täynnä +500 kaakkisia vehkeitä jotka kuitenkin hävii suorituskyvyssä jollekkin etuvetooppelille :rotfl: .
     
  11. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Joo Artsiracing, mulla on nyt tuo alemman linkin Lunatin nokka. Miksi siinä ilmoitetaan lobe 110/106?
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    110 on se nokkien välinen kulma ja 106 on ICL, intake center line johon se ajoitetaan.
     
  13. voima

    voima 3rd gear

    Olin kerran kattomassa täällä meilläpäin,Kun Kaveri Rakensi putkistoa ja Peltisarjoja Historik luokan Mustagiin,niin siinä meni primääri putket sytysjärjestyksen mukaan samaan Kollektoriin..Joutu tietenkin viemään Primääreitä oikealta puolelta vasempaan kollektoriin ja päinvastoin.Mutta työn jälki oli ammattimaista.
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    OT :eek: Vois kuvitella, että sen minkä voittaa primääriputkien järjestyksessä, häviää primääriputkien pituudessa. Eli tehoa ei luultavasti saa yhtään enempää verrattuna normisysteemiin.
     
  15. voima

    voima 3rd gear

  16. rb

    rb Double Gearhead

    OT jatkuu.

    Asia ei todellakaan ole millään muotoa simppelin yksinkertainen.

    Ei edes suorassa nelkussa jossa sykkeet tulee tasavälein.
    Välttämättä siinäkään ei ole tae, että samanpituisilla primääreillä varustettu putkisto olisi se tehon tuoton kannalta paras vaihtoehto...
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    juu ei ole simppeli, koska vaikuttaa melko kovastikin, että viitataanko maksimitehoon vai keskimääräiseen tehoon eli suorituskykyyn,
    tuohan jää useimmiten mainitsematta.


    miun mielestänbi mainoskaakit saisi lähes unohtaa ja primääristi ilmoittaa tehollinen pinta-ala, siihen vaan on vaikea kehittää mitään standardia ja standardi johtaisi pattien viilaamiseen standardien mukaiseksi käyttömukavuuden ja suorituskyvynkin kustannuksella.

    Nykyinen tapa ilmoittaa huippuväännön kierrosalue tehon lisäksi on kohtuullinen kompromissi.
     

Kerro tästä muillekin!