oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. SauliK

    SauliK Gearhead

    ohoh ompa mennyt omassa topikissa useampi viesti täysin ohitse.

    matalapuristeisilta männät näyttävät, mulla oli valumännät paljon matalammalla kuopalla.

    näin äkkiä heitettynä 400-450hp 455 cid mottiin löytyy reseptejä varmaan niin paljon kun on rakentajiakin mutta yleisesti voisi sanoa että:

    - vähintään 9.0 puristus suhde --> männät vaihtoon tai kansien höyläys, virikoneeseen mielellään tietysti vahvemmat männät ja poraus niin saa tiiviit sylinterit. mulla nousi puristuspaineet huomattavasti porauksen jälkeen vaikka puristussuhde hieman laski

    - 750-850 cfm kaasutin

    - mikä tahansa noista sinun imusarjoista, air gap varmaan paras tehon kannalta mutta korkein myös

    - http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... =1173&sb=2

    nokaksi vaikka tuollainen niin tulee kivat rätinät, varmaan vähän miedompikin riittäisi

    - hyvä quench, portatut rautaiset kannet isoilla venttiileillä taikka edelbrokit

    peltisarjat ja vähintään 2,5 putkisto läpivirtaus vaimentimilla niin avot. kyllä lähtee 8)

    näin yleisesti selostettuna oma ajattelutapa, miljoona pienempää juttua karsittuna mutta tehon kannalta ratkaisevat osat. saa muutkin kommentoida vapaasti.

    oletko koesovittanut mottia vielä 65 cutlassiin? auto tulee varmaan lentämään
     
  2. SauliK

    SauliK Gearhead

    omasta motista vielä pari juttua, (muistelua kesän ajoista) koko kesän vaivannut puutuminen täydellä kaasulla ei kauheasti ole haitannut kun jo lyhempikin kiihdytys saa kädet tärisemään ja pito irtoaa ykkösellä missä vain..

    jep, olen aika rookie tällaisessa mutta kyllä kaikki tietää mikä fiilis on kiihdyttää kunnon isolohko muskeliautolla. jotain ihan muuta kuin nykyiset turbo suhisijat. mikä andrenaliili ruiske joka kerta

    eli kun risteyksestä runttaa niin kiihdytyspumput kyllä toimivat mustan tupsahduksen saattelemina, sutimista ja pidon löytyessä 4000rpm alkaa rötääminen --> vaistomainen kaasun hölläys. kakkosella kiihdyttäessä ilmio vielä selvempi, kolmosella en kokeillut kun vauhtia pitäisi olla varmaan 200kmh :lol:

    jos on liukkaampaa ja pitoa ei löydy niin kiekuu kevyesti yli 5k mutta yritän pitää maksimin siinä ettei alakerta vaan porsi.

    luulen että orkkis bensapumppu mulla loppuu kesken, ajatuksena on ollut hommata us-parstista holley blue pumppu ja regulaattori.

    ja kysymys, voinko käyttää orkkis bensalinjoja? tankilta tulee orkkis pumpulle 2 putkea, ohuempi ja paksumpi

    muuten motti on pelannut aika loistavasti kun säädöt alkoivat löytymään, lämmöt pysyvät kuumimpinakin päivinä kurissa kun on kunnon visco/siivet ja vesipumppu. partsista möivät vakiota virtaavamman termarin kun sekin jumitti kesän aikana

    öljynpaineet pyörivät samoissa lukemissa kuin aina, kuumimpina päivinä aavistus vähemmän maantieajon jälkeen mutta mielestäni täysin normaalia.

    th-350 loota valutti nyt varmaan viimeisetkin öljynsä kun oli jäänyt hieman etukenoon parkkiin, viimeisen kerran. auto on nyt ajosta pois siihen asti että saan tuon 400 askin niputettua ja paikoilleen, sitten uskaltaa varmaan kokeilla jo D-llä kiihdytystä reilummallakin kaasulla.

    mites muilla isolohko miehillä on kesä mennyt, cadillacman, substitute, fennia? ketäs muita vielä 8)
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onhan sulla tuohon nokkaan sopivat venttiilijouset ja onhan niissä huomioitu se että noiden kansien jousien asennuspituus on pitkä koska niissä on alun perin rotaattorit?
    Jos rotaattorit korvaa kiinteillä jousilautasilla, niin jousien alle tarvii tehdä muistaakseni jotain 5mm paksut korokepalat että jousien asennuspituus sattuu sopivaksi ilman rotaattoreita. Korokepaloihin tarvii myös tehdä keskelle uloke joka varmistaa että jousi pysyy korokepalan päällä mutta se uloke ei saa olla liian korkea ettei ota varren sateenvarjo tiivisteeseen kiinni kun venttiili on pohjassa.

    Mulla kävi tuo virhe kun asensin Compin nokan ja jouset omaan, veto loppui just tossa 4000rpm paikeilla. Mutta se hyvä puoli tuossa virheessä oli, että nokka tuli ajettua sisään pienemmillä jousipaineilla ja koneen kierrokset pysyi maltillisina. :wink:
     
  4. SauliK

    SauliK Gearhead

    Hyvä pointti, asiaa käytiinkin läpi pari vuotta takaperin tässä topikissa. Jotenkin olen tuon jousiasian sivuuttanut kun kuitenkin paikallaan ja sutaistessa ottaa jengua. Oliko virhe?

    Jousipaineista ei hajua mutta shimmejä jousien alta vähän vaikka minkäverran G-kannesta ainakin, edellinen nokka oli crane 282 joten olettaisin olevan siihen sovitetut jouset?

    Tänään on minulla mahdollisuus kurkata venakoppien alle jos siitä jotain hyötyä on.

    Noh, tehokkaampi polttoainepumppu on jo hommattu niin lähdetään siitä. Eiköhän sitä sitten toukokuussa pääse jo kunnolla kokeilemaan
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mun hylsy tekee vartilla silleen kun bensalutku ei riitä, niin meno hyytyy täysin kun kohokammiot tyhjenee, sitten taas hetken päästä mennään perkeleesti kun kammiot täyttyy jne. Ja tolleen maaliin saakka mutta toi tulee vasta kolosella kun on jo vauhtia ~140-150 km/h .
    p.s. Se ohut putki on paluu tankille. Ja kyllä se 350 toosakin kestää tollasen ja tehohävikkikin on pikkasen pienempi.
     
  6. SauliK

    SauliK Gearhead

    No juuri tuollaista olin huomaavani kerran että ihan kuin vielä yrittäisi mennä mutta ei ole ollut uskallusta pitää pedaalia alhaalla sen pidempään. Motin bensankulutuksella ei tunnu olevan minkäänlaisia rajoja muutenkaan, kaasari kerran tulvi niin että lorotti kaikista kurkuista bensaa ja motti senkun kävi tyhjää. Huonosti toki mutta kävi, meinasi silmät tipahtaa päästä kun irrotin putsarin ja kurkkasin kaasuttimeen.. :D

    Lisää kokemuksia aiheesta saa laittaa ja ilmoittelen omani kunnes tiet jälleen sulavat
     
  7. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    En ole vielä tuota 455 cutlasiin sovittanut, mutta menee sinne heittämällä kun siellä oli aiemmin´69 400 cid, eli ulkoisesti sama lohko. Laitoin ostoilmoituksen korkearuttuisemmista männistä, saa tarjota jos joltain löytyy..

    Kori lähtee kesällä/loppusyksyllä maalarille, on tällähetkellä 98% hitsattu. Tarkoitus panostaa kevät kopan työstämiseen, ja sen jälkeen moottorin kimppuun.

    Vaihteistoksi tulee tremekin tko 600.

    Nyt joululoman aikana valan pakopuolen kierrätyskanavat umpeen ja vien kannet konestamolle, hommasin milodonin 2,07 teräs venttiilit ja niille täytyisi koneistaa istukat. Sen jälkeen vinkua ja paikalliselle gurulle virtauspenkkiin ja loppuhifistelyyn.

    Pitää sitten miettiä lisää nokka asiaa kun on virtauspaperit kansista. Jokatapauksessa rullanokalla mennään, koska kaikki muut osat on rullanokalle olemassa.

    Jostain syystä nuo lunatin voodoo sarjan nokat tuntuu kiinnostavilta, tiedä sitten toimiiko...
    Esim: https://www.lunatipower.com/Product.asp ... 05&gid=289

    tää on ehkä jo liikaa: https://www.lunatipower.com/Product.asp ... 06&gid=289
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vahinko tulee vinku kädessä, ekaks vinkua ja sitten seetit kuntoon :odroll: .
     
  9. SauliK

    SauliK Gearhead

    hei laitahan sitten kuvia kansista ja selostusta työmenetelmistä. itsellä on samanlainen kansiprojekti ollut jo pitkään työnalla ja edistyy hitaasti, toinen kansi taskuportattu vasta ja molemmista ajattelin täyttää heat crossoverit. ompa kova homma vinguttaa valurautaa, huh

    mulla olis sarja korkeapuristeisia valumäntiä joissa on 5 ehjää ja 3 rikki, kaikki kangissa kiinni. ei taida olla sulle hyötyä noista, ajattelin sulatella rikkinäiset noihin kansiin joku päivä
     
  10. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Minkäslaisia kokemuksia (hyviä tai huonoja) porukoilla on erimerkkisten peltisarjojen asennuksesta / toimivuudesta 455:ssa ?
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    No kun kukaan ei vastaa niin minä sitten. Mulla on Flowtechin "halpissarjat" 72 A-bodyssä. Mahtuu oikein hyvin paikoilleen ilmastointikoppineen, ei ole ollut ongelmia vuotamisien kanssa oikeastaan ikinä ja varmaan virtaakin ihan ok kun halpaviritteinen kone kiertää 6000rpm saakka vaikka noiden jatkeena on yksi 3" putki ja siinä kammiovaimennin ennen takasillan ylitystä ja sitten vielä lyhyt läpivirtausvaimennin ennen takapuskuria.
     
  12. niclas

    niclas Gearhead

    Velipojan 69 455 Cutlassiin laitettiin tuollaiset Hookerin täyspitkät reilu vuosi sitten, ainoat ongelmat olivat muistaakseni oljytikun reititys, starttimoottorin johtojen uudelleen sijoittelu sekä startin eristäminen lämmöltä. Muuten meni suhkot helpolla... ohjaustehostimen korvaketta muistaakseni piti shimmailla prikalla kohdilleen. Marklinilla varmaan samat toimenpiteet tulee eteen, eikös auto ole 442 cabrio?
     
  13. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Tässäpä tilitystä porttaussessiosta ja sen edistymisestä. Melko työlästä on rautaa vinguttaa, kompura pärisee kokoajan ja hienoa metallipölyä on ilmassa, joten hengityssuojain on välttämätön. 1 illassa per kanava n.2-3h näyttää menevän ainakin minulla aikaa.

    Tässä kuvia imukanavasta ja sen virtauksen parantamisesta. Jos tehoja haluaa, on viritykseltä pohja pois jossei seetien ympäryksille tee mitään. Ruuvarin kärki osoittaa kuvissa pahimpiin epäkohtiin...

    Ruuvarin kärjen ja seetipinnan välissä on n.3mm poistettavaa materiaalia

    https://picasaweb.google.com/lh/photo/i ... directlink

    Alemmassa linkissä turhaa matskua poistettu..

    https://picasaweb.google.com/lh/photo/T ... directlink


    Myös tämä pitää poistaa, tässä kuvassa näkyy vielä klo.12 kohdalla materiaali, joka on jo poistettu edelliskuvassa.

    https://picasaweb.google.com/lh/photo/k ... directlink


    Täällä on kaulus joka aiheuttaa virtauksen heikentymistä..

    https://picasaweb.google.com/lh/photo/6 ... directlink

    Lopputuloksena huomattavasti paremmin virtaava kanava. Kuten nähdään niin klo 11-14 väliselle alueelle jää rappua virtausjarruksi, mutta jos käytetään vakio imuventtiiliä, ei asialle voi tehdä mitään. Näihin kansiin tehdään seetit isommille 2.07 venttiileille, ja viimeistelen loput sen jälkeen.

    https://picasaweb.google.com/lh/photo/x ... directlink


    Näissä kansissa on huonoa se, että imukanavan "lattiaan" ja seetien reunukseen jää melko terävä reunus. Jos siihen saisi edes 3-5mm tasaisen pinnan, tulisi siihen ikäänkuin suppilo joka parantaisi virtausta. Toivon isomman venttiilin myötä, että siihen saisi muotoiltua jonkinlaisen seinämän. Missään nimessä ei siis kannata imukanavan lattiasta poistaa materiaalia. Laitan vaikka sitten kuvan kun isommat seetit ajettu.

    Myös imukanavan mutkia kannattaa oikaista, mutta täytyy olla varovainen sillä työntötankojen reiät kulkee melko lähellä kanavaa.
    https://picasaweb.google.com/lh/photo/S ... directlink

    Lopuksi kanavien ja palotilojen kiillotus. Käytin niihin tällaisia https://picasaweb.google.com/lh/photo/n ... directlink Lamelli hiomakärkiä. Näillä saa myös kanavia kummasti tasoitettua.
    Toinen hyvä kikka on vinkuun pitkä M6 pultti, joka katkaistaan kummastakin päästä. Rautasahalla toinen pää halki ja hiomapaperia halkioon ja pyörittää rullalle pultin ympäri. Useamman karkeuden jälkeen totesin että 180 karkeus tekee rautakanteen ihan riittävän sileän pinnan. https://picasaweb.google.com/lh/photo/U ... directlink


    Tässä B kansi lähes valmiina, ja kuten näkyy muutamia kertoja vinku "lipsahti". Seuraavaksi C kannen kimppuun, sille samat temput ja sitten valamaan heat cross overit umpeen. Tämänjälkeen koneistamolle ja sitten virtauspenkkiin. https://picasaweb.google.com/lh/photo/t ... directlink


    Toivottavasti tästä oli apua... :D
     
  14. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Tässä verrokiksi Edelbrock RPM kansien virtauksia, mitattu 28" vesipatsaalla, täysin vakio kansi.

    Koodi:
    Nosto "    Imu cfm     Pako cfm      E/I suhde %
    0.1        61.7        51.4          83.2
    0.2       129.4        95.5          73.8
    0.3       191.2       128.9          67.4
    0.4       220.9       151.9          68.8
    0.5       232.8       163.6          70.3
    0.6       239.0       169.2          70.8
    0.7       238.5       172.3          72.2
    0.8       241.1       175.4          72.8
    
     
  15. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Edellisen viestin kannet valmistuivat, tässä verrokiksi myös portatun virtauksia:
    Koodi:
                                               Ero vakioon %
    Nosto "  Imu    Pako    E/I %   Teor. HP   Imu   Pako
    0,1      68,6    52,3   76,2    141       11,2    1,9
    0,2     140,0   100,5   71,8    288        8,2    5,3
    0,3     206,3   135,3   65,6    424        7,9    4,9
    0,4     257,2   157,4   61,2    529       16,4    3,6
    0,5     282,4   175,0   62,0    581       21,3    6,9
    0,6     282,0   183,7   65,2    580       18,0    8,6
    0,7     283,6   190,0   67,0    583       18,9   10,3
    0,8     287,6   194,1   67,5    591       19,3   10,7
    
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Helvetin siistit ja näyttää kanavatkin olevan melkein samanlaiset. Oli sitten vakiot tai kaivetut niin yli .500 nostosta nokkaa noi ei kaipaa. Hydyrulla olis tollasiin melkein must.
     
  17. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Oldsissa on eripari kanavat, vähän niinkuin isolohko chevroletissa.
    Samaten työntötangot menevät toisen imukanavan lähellä molemmin puolin ja toisessa kanavassa on kannenpultti tiellä, niinkuin pikkulohko chevyssä.
    Hieman noiden kanssa joutuu päätä raapimaan.

    Nostoa on reilu 600, samaten tehotavoitetta =)
     
  18. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Ompas hyvän näköistä jälkeä.
    Näkee kyllä ettei rautakansista saa lähellekkään yhtä virtaavia, mutta katotaan mitä tulee.

    Minulla on nyt rautakansiin heat cros overit valettu, ja toiseen kanteen kairattu umpeen menneet pakokanavat lähes valmiiksi. Parin viikon paussi tulee tähän väliin, mutta toivon että saisin loppukuusta viedä kannet koneistamolle. 1mm ajattelin samalla höyläyttää pois. Hitsasin myös lisää korkeutta keskimmäisten pakokanavien väliseinään, ne kun jäivät muutaman millin tasopinnan alle.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Virtaus loppuu jo .500 nostolla, niin miksi tollanen nenä? Ellei pannu ole joku 500+ckidi joka kiertää just sen 5.5donaa ?
     
  20. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Onhan siellä pidempään maksimivirtaus auki...
     

Kerro tästä muillekin!