Passat mono-motronic tai liekö muuta vianaiheuttajaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 12.12.2014.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    1996 passat 1.8 adz monomotronic ykspisteruutta.


    Ensin oli satunnaista sammuilua heti startin jälkeen, kone kerran hörähti. Tämä kai menee ajoeston lukupään piikkiin.


    No nyt tuo vaiva lähes päivittäinen ja lisäksi muutaman kerran startin jälkeen tyhjkäynti rypenyt alhaalla ja kaasulla on kierokset noussu kovemmiksi kunnes tippuu niin alas että sammuu. Parin startin jälkeen ok.

    Saattaa välillä lähinnä lämpimänä startaha kitkuttaen kunnes kierrokset normaalit.


    Putkessa tuntuu myös kevyttä misfireä ja kun antaa kaasua niin konekin vähän hytkyy myös tasakaasulla. Ei paukuta tms.


    Tulpat, pyörijä uusia ja kumilaippa ruiskun alle ja alipaineletkut.

    Muuten käy ja kulkee hyvin, vedot tallella.

    Mitäs sitte?


    Ehdotuksia?
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Vikakoodien luvusta voisi aloittaa.
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Muistaakseni tuon ikäiset volkkarit oli hirmuisen herkkiä tulpanjohdoille, eivätkä yleensä tarvikejohdoilla toimineet kunnolla. Joten niiden tarkastuksesta lähtisin. Ruiskun puolella noissa ei oikein muita kuluvia osia ole kuin tps ja lambda. lambdalle noissa varsin isot max korjaus arvot joten rikkinäisellä menee seokset niin pieleen että käy varsin huonosti, mutta silloin ongelma pitäisi tulla vasta hetken lämpenemisen jälkeen.
     
  4. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Tyypillisesti noissa vian aiheuttajina se ruiskun alla kumilaippa, sytytysjohdot tai alipaineputki mikä menee jarrutehostimelle (sulaa puhki)
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vikakoodit pitäs lukea kun saa jostsin laitteen. Voiko tulpanjohdot tehdä muutakin kun misfiren?

    Kulutus ollut 7.5 litrassa joten seokset ei lie kovin pielessä, toki nyt temppuillut enempi enkä ole vielä uudestaan tankannut.
     
  6. niclas

    niclas Gearhead

    Samaa mieltä. Näissä yleisin ongelman aiheittuja juurikin tuo "kaasarin" ja imusarjan välinen laippa. Murtuu yleensä juurikin sieltä kapeimmasta kohdasta, mitä ei oikein näe ilman kaasuläpän irroittamista.
     
  7. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 3rd gear

    Saman ikäluokan 1.8 20v audissa käyntihäiriöt aiheutti korpuksi kovettunut ja halkeillut huohotin. Imusarjan alla piilossa, hajosi lopullisesti kun heiluttelin letkuja jotka meni siihen huohotinpurnukkaan lohkon kyljessä. Tosin mulla eri moottoriversio kyseessä.
     
  8. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Imulaippahan on jo uusittu. Ruiskulle menevässä johtosarjassa on ollut murtumia esim. liittimen juuressa tai venttiilikopan takana olevassa muovikaukalossa, kannattaa tarkistaa suht huolella.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt on taatusti joka letku uutta mitkä kumia on. Imusarjasta jarrutehostimelle kumiletkun uusin, samoten yhen hyvännäkösen kaasarin takaa sinne ilmanputsarikotelolle. Liittimet kävin läpi ja putsasin, johdot näytti olevan kunnossa sukan allakin.


    Huohottimen letkuhässäkän katsoin ja metallisen huohotinputkenkin pesin ja utsasin.


    Heitin lenkin ja ei vielä mitään mutta huomenna useampi koitos edessä.


    Tulpanjohdot hankin mutta pitää vaihtaa jakajan kansi että saa nuo piuhat sopimaan.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tulpanjohdot ne eivät sopineet vieläkään mutta jakajan kansi uutta.

    Tänään ei sammunut ja muuten kävi hyvin mutta lämpimänä startin jälkeen tyhjäkäynti oli vähän matalalla, ei korahdellut sammumispisteessä mutta parisataa rundia oli alhaalla.
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mites ne vikakoodit? Entä reaalidata?

    Lämpötila-anturikin voi kiukutella.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitäs se lukija hommata.
    Tänään ajoin pitemmän lenkin, kolmesti ainakin stumppas kun maantieltä himmasin eli tyhjäkäynti notkaahti.
     
  13. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Jos vikakoodien ja datanluku kiinnostaa, olis myydä vanha läppäri jossa VCDS 10.6.0 kaapeleineen sekä ElsaWin 3.1 eli softa jossa Audin ja VW:n korjausmanuaalit johonkin 2006 saakka.
     
  14. smuige

    smuige Gearhead

    pese läppärunko ja tarkista vuotaako imusarjan tiiviste
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Läppärunko pesty jo. Imusarjan tiiviste ei vuoda.

    Pitää iipeistä tilata toi jos ei tumilla oo edullinen toi, taino läppärikin löytyy joten ei sinänsä tarvetta.


    Tänään pitkästä aikaa teki taas startatessa sammuilua joten periaatteessa mikään ei ole muuttunut.
     
  16. TTL88

    TTL88 1st gear

    En tiedä onko tästä mitään apua mutta muutama tarkastamisen arvoinen kohde joihin töiden puolesta törmännyt:

    Itse olisin ehdottanut muuten ensimmäisenä ruiskun ala-laippaa ja alipaineletkuja (tai niitä pieniä tulppia imusarjassa, pienetkin halkeamat heikentävät käyntiä...) mutta tässä hieman asioita mihin itse olen näiden kanssa törmännyt:

    1) Ilmamassamittari. Eli auton käydessä ota irti liitin mittarilta, jos ei vaikuta mitenkään, voi olla vika siinä. Jos käynti heikkenee on luultavasti kunnossa. Ei välttämättä anna vikakoodia, jos antaa arvoa vaikkakin väärää. (Toisinaan ilmoittaa vikakoodin myös lambdalta, sillä seokset menevät sekaisin...)

    2) Sytytysohjainyksikkö. (Jos malli, jossa ohjainyksikkö ja puola samassa paketissa?) Erittäin yleinen vika, eikä kovin kallis paketti.

    3) Lambda-anturi. Tosin näkyy (yleensä) seoksessa. Mittaus antaa suuntaa, ei ole kallista käydä korjaamolla näyttämässä.

    4) Lämpötila-anturi. Etenkin kylmänä saattaa aiheuttaa käynti- ja käynnistyshäiriöitä, jopa niin ettei lähde ollenkaan. (Kokeile kylmänä ottaa anturin johto pois, starttaako?)

    Entä bensansuodatin? Ilmansuodatin?

    Tässä muutamia vinkkejä joita voi kokeilla jopa ilman hankintoja. Toivottavasti apu löytyy!
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kiitoksia vinkeistä sullekkin!

    Puola ja yksikkö samassa, uusittu juuri syksyllä.

    Ilmamassamittaria ei tässä ykspisteruiskussa olekkaan...


    Ilmansuodatin ja bensansuodatinkin juuri vaihdettu.


    Pitää toi anturijuttu kokeilla kanssa.
     
  18. mrholeheed

    mrholeheed 1st gear

    Ainakin vanhemmissa passateissa ko. Oireita aiheutti ylävesiletkun lähtöön tuleva lämlämpötilaöanturi. Sininen
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toimi ilman anturiakin.

    Nyt viimepäivät vaatinut välillä viisikin starttausta ennenkuin lähtee ja nyt yli kymmenen eikä inahdakkaan. Eli siispyöräyttää kerran ja sammuu.


    Kaasua jos antaa niin kierroksia ottaa sekunnin ennenkuin sammuu.
     

Kerro tästä muillekin!