V8+Turbo valtakunta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bomber#1, 22.11.2014.

  1. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    mielenkiintoista, onko nuo pukit summitin tai ebayn valikoimista ja pitääkö noille jyrsiä uudet leveämmät tilat vai sopiiko vanhoihin paikkoihin?
     
  2. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    .....
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    Missä korissa mikeyllä on tuo ls kone? Hyvä ettei tuon ahtaampaa ole :)
     
  4. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    .....
     
  5. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    mikäs imusarja tyyppi on paras näihin blown thru setuppeihin, yks vai kaks taso?? 305 sbc,tä kiusaan ylipaineella joten se onneton alavääntökään ei saisi kadota
     
  6. studio57

    studio57 Gearhead

    kumpikin käy.. monesti suosittelevat 1-tasoista..
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tekisin valintaa edelleenkin käytettävän kierrosalueen mukaan, että joku Air-Gap johonkin kuus tonnia kiertävään koneeseen olis ihan jees. Muidenkin osien valinnalla tietysti valtava vaikutus siihen alavääntöön, mutta ihan äkkiä en mitään Victoria noin pieneen koneesen lykkäis? Ellei jollain ole sitten hyvää esimerkkiä siitä että just se sopii? Millainen turbiini tulee käyttöön on myös iso merkitys sen arvioinnissa että onko alhaalta vetoja vai ei?

    Eikös tolla Lintta-Cruiserilla ole just turbo 305cid-kone, kysy siltä mielipidettä?
    Sinänsä blowthru vaatii sen signaalin sinne buusterille alueella ennen ahtoo, että sikälikin sanoisin että vaikka toi Air-Gap :)
     
  8. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Ja ilmeisesti olis hyvä olla plenumitilavuutta että kaasarin alle koroketta vaikka 2 tuumaakin jos tilaa riittää
     
  9. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    tuo air-gappi näkyis ainakin olevan kierroksien puolesta passeli tuohon kokoonpanoon kun nokka toimii 1800-5500rmp ja turbiinin stalli on n,2200. matalien puristuksien takia ilman ahtoja kone on muutenkin laiska joten sillä ajattelin ettei pahenna tilannetta väärällä imarilla.
    korkeuden puolesta mahtuu korokkeita kyllä mutta huomaako sitä pers dynossa että onko siellä tuuma kaks vai kolme koroketta?
     
  10. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mulla on kaikki turbokoneet olleet ruiskulla. Amerikan joet on kyllä sitä mieltä että kakstasoimari saataa aiheuttaa eroa sylinterien välillä täytyösessä/seoksessa. tuskin on ongelma ainakaan pikkupaineilla. (Alle kilo)

    Ensimmäinen kokeilu oli mulla torker2 imari ja siinä päällä läppärunkoruisku neljällä suuttimella.

    Nykyään ajellaan stealth ram imarilla. Siinäkin kuulemma saattaa ilma pakkautua plenumin taakse enemmän kuin etummaiselle sylintereille.

    Edit.

    Jos tekee turbokonetta kadulle niin ei kannata ahnehtia nokan kanssa. ahdin pitää kyllä huolen yläpäästä. Mulla on nokka jonka spekseissä lukee 1200-4500rpm. Dynossa oli teho nousussa vielä 6500rpm
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tota RPM Airgappia on kuitenkin monessa blow thru vehkeessä, just luettuna noista jennkien setupeista, ehkä niissä sit filosofiana se että ahtopaineella kuitenkin tekee tarpeeks voimaa? Ja se sit kakstasona toimii sieltä tyhjäkäynnin kupeesta paremmin kuin joku rallimpi ykstaso, tiedä häntä?

    Tuollanen TorkerII oli mullakin käytössä ja häksätin oli monella muotoo ahdettuna kuitenin aina kaasarilla, nyt tulee Victor Junior kun sellanen tuli joskus investoitua. Se selkeesti kuitenkin isommassa SBC:ssä...

    Torker kuitenkin mahdollisti ihan hyvät 60-jalkaset, eli toiminee sekin kohtuullisesti, toivottavasti Victorilla pelaa se osa-alue yhtä hyvin?

    Se palikoitten valinta on monesti kiinni minkälaisiin tavoitteisiin pyrkii, yleisesti sitä kuulee että jos ei turboveekasissa ole sitä tuhatta heppaa niin eihän se ole mitään, niinkuin Lintta Cruiser aikasemmin kirjoitti.
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tärkeetä tietty on että kaikki mitotukset on kohdallaan. Ahtimen pitää olla kummaltakin puolelta oikean kokoinen haluttuun tehoon ja kierroalueeseen nähden, ja peruspuristukset sitten sen mukaan, Itse laittaisin aina ykstasoimusarjan. Oleellisempi asia on to ruttu, nokka ja ahdin; jos niistä on joku pielessä on herttasen yhdentekevää mikä imusarja on ja paineella alavääntöäkin on varmasti sopivasti vaikkei imusarjaa ois lainkaan.
     
  13. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    no tuota. staattinen ruttu on n.8.5 ja dynaaminen n,8
    motin kierrokset ei tule ylittämään 6 tuhatta
    ahtoja MAX 1bar
    nokka
    Cam Style: Hydraulic roller tappet
    Basic Operating RPM Range: 1,800-5,800
    Intake Duration at 050 inch Lift: 220
    Exhaust Duration at 050 inch Lift: 230
    Duration at 050 inch Lift: 220 int./230 exh.
    Advertised Intake Duration: 276
    Advertised Exhaust Duration: 290
    Advertised Duration: 276 int./290 exh.
    Lobe Separation (degrees): 114
    jätetään se ahdin vielä pois laskuista.
    lähinnä cruisailu käyttöön tulee joten kumpi edelin imareista victori vai air-gappi? vai laitanko tulevaisuutta ajatellen tuon victorin??
    äh, ei muutaman vuoden harrastamisella tällääsiä tiedä
     
  14. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Väittäisin kyllä että tolla nokalla ei kyllä tuu 8.5 rutuilla dynaaminen lähellekään kasia, pikemminkin 7?

    Tohon ei kyllä kannata liikaa tuijottaa ahdinkoneessa.

    Mulla on 9,3 rutut ja dynaaminen muistaakseni 7,8
     
  15. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    niin ainakin tuo kb-pistons laskuri näyttää. nokalle kerrotaan abdc arvoksi 40 ja laskuri pyytää tuota arvoa, niin onko se suoraan tuo 40 vai jotain muuta Intake Closing Point (degrees) ABDC @ 0.050 lift plus 15 degrees ??

    lintta cruiser
    onko muuten kuinka herkkä nakuttamaan noilla rutuilla?
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jos et 3-4bar ahtoja laita, niin varmaan saa nakuttamaan mitenkään. Tai sit pitää jo ihan tosissaan yrittää.
     
  17. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    niin täydellisessä maailmassa :lol: kyllä se mäntien hajottaminen onnistuu pienilläkin rutuilla, en minä mutta muut :rotfl:
    allekirjoitus kertoo kuinka asiat yleensä menee
     
  18. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tolla mun paketilla ei päässyt kuin noin 0.8 bar paineisiin ilman nakutusoireita 98 bensalla. Tossakin piti välijäähdytys olla kunnossa.

    Ilman cooleriakin tuli kokeiltua. 0.5 bar oli maksimi.


    Tohon nakutusherkkyyteen vaikuttaa pirusti puristusten lisäksi nokka-akselin overlap ja pako- ja imupuolen painesuhteet = ahtimen koko. Suurilla pakopaineilla nakuttaa paljon helpommin.
     
  19. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Esimerkiksi mulla ruttu 8.7 nokka 243/250 .050 asteet 115 lsa prochargerilla kävi paineet 1.2 baaris ilman kuuleria ennakko tuolla paineella jotain 22-23 ei nakuttanu 98 pensalla
     
  20. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    jees. puristuksien puolesta ei nakutusta ainakaan tartte pelätä joten pitää vain hieroa paketti kasaan.
    aika vähissä on miehet jotka näistä blown thru koneista näköjään tietää täälä turbo puolellakin joten kyllä se taitaa mennä itelläkin googlettamiseksi. suunnitelmat varmistui ja paxton tulee pellin alle joten ei siitä sen enenpää täälä ketjussa
     

Kerro tästä muillekin!