Kaasarin ym osien keltapassivointi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kinde, 20.12.2014.

  1. kinde

    kinde Gearhead

    Missä tai miten saan holleyn osia keltapassivoitua??. "Entistettyä". :eek:
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Re: Kaasarin keltapassivointi

    Luultavasti jokaisessa sähkösinkitys pajassa, kait. Tääl lahes ainaki tehää. Googlaa lähiseutus sinkityspaikat.
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Re: Kaasarin keltapassivointi

    kuukkeliin hakusanaksi sähkösinkitys tai jotain vastaavaa. ennen vanhaan olisi löytynyt puhelinluettelon keltaisilta sivuilta.

    nää osat on tehnyt Lahden kupeessa toimiva firma:

    http://brakedrum.kuvat.fi/kuvat/MoPar+a ... 4934+S.jpg
     
  4. kinde

    kinde Gearhead

    Re: Kaasarin keltapassivointi

    Minusta nyt kuitenkin tuntuu siltä ettei kaasaria voi dipata altaaseen.
    Johan siinä kaikki reiät on tukossa.
    Jotenkin sen kaasarin ulkopinta käsitellään eritavalla.
     
  5. EVO X

    EVO X Gearhead

    Re: Kaasarin keltapassivointi

    Jep, kaasarin teräsosat voi keltapassivoida eli linkut, aksilat jne. Itse kaasari on yleensä alumiinia ja se kyllä sulaa sinkkialtaan pohjalle jos sen sinne laittaa. Uutena ne ilmeisesti elaksoidaan, mutta jälkikäteen tehtynä se on hankalaa kun aineen ominaisuuksia ei tiedetä tarkasti (valuseos ym). Hyvä vaihtoehto itse runkoon on Eastwoodin Carburetor renew maali jota on kahdessa eri sävyssä, kulta ja hopea.

    http://garage59.blogspot.fi/2013/01/carter-afb.html
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Kaasarin keltapassivointi

    Kevyt soodalla puhallus pintaan ja muut osat keltapassivointiin.
     
  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Re: Kaasarin keltapassivointi

    kuvan AaVeeäSsän rungon väri on se mikä sihen jäi ultraäänipesurin litkujen jäljiltä, sitä ei siis ole ehostettu mitenkään.
     
  8. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Re: Kaasarin keltapassivointi

    Holleyn osat on enimmäkseen sinkkivalua (ainakin runko ja kohokammiot) eli sen osat voi keltapassivoida vaikka jossain edellämainituissa paikoissa. Tai sitten tilaa sähkösinkitys tarvikkeet itselle ja tekee sen itse. Alodine litkulla saa vissiin vastaavan näköisen pinnan aikaiseksi, mutta se ei ole sama asia.
     
  9. RS23V0E

    RS23V0E 2nd gear

    Re: Kaasarin keltapassivointi

    Voin olla hakoteillä, mutta muistaakseni Scott Harms puhui ainakin kaasuttimien runkojen kohdalla kromatoinnista tai dekromatoinnista. Tommosta löytyi kvg:llä Suomesta.

    http://www.amoila.fi/kromatointi.html
     
  10. Toope

    Toope 2nd gear

    Re: Kaasarin keltapassivointi

    Kromatointi ja passivointi on sama asia.Mopuristi jo tuossa kertoikin,että sen voi tehdä ittekkin.Esim.ebay ja muutama muukin paikka myy litkut mitä siinä tarvitaan,se ei oo rakettitiedettä jos jaksaa paneutua hommaan.Netti on väärällään aihetta käsitteleviä sivuja ja ohjeita.

    Tuossa nyt esimerkkinä yks paikka,missä paljon muutakin pinnoitus tarpeistoa.
    http://gaterosplating.co.uk/Home.php
     
  11. kinde

    kinde Gearhead

    Muutin hieman otsikkoa niin voi hiukan laajentaa aihetta.

    Miten esikäsittely pinnoitukseen?
    Jos esim. haluan jarrutehostimen pöntön joka on saanut muutaman ruven 50v aikana. Saavatko ne hapossa puhtaaksi vai miten?
    Ymmärrän jos hiekka tai ym puhaltaa niin pinnasta ei enään saa kiiltävää vaan se jää sameaksi. Kuitenkin lopputulos halutaan sileäksi ja kellertävän kiiltäväksi. Sinkkaus kuitenkin kyseessä.
     
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Eikös se tehostimenpönttö ole tarkoitus purkaa. Meinaan jotain happoja ym. käytetään mm. sinkaamisessa ja silloinhan sä voit putsata osat vaikka sitruunahapolla.
     
  13. RS23V0E

    RS23V0E 2nd gear

    Itse puhallan osat kaapissa 0.6-1.0 hiekalla. Puhalluksen jälkeen esim. messinkisudilla harjaus niin pinnasta tulee sileä ja sinkkauksesta kiiltävä.
     
  14. kinde

    kinde Gearhead

    Tuo kuullostaa ihan toimivalta. :)
     
  15. Toope

    Toope 2nd gear

    Pääpiirteittäin homma menee sillai,että pinnoitus ei peitä yhtään harjan tai hiomapaperin naarmua,päinvastoin korostaa ne.Tuo puhallus/harjaus on ihan hyvä pintoihin mitä hankala putsata muuten siistin yhtenäiseksi,mutta ei siitä voi "peilata omaa naamaansa".Hapot on paras vaihtoehto jos halutaan pinta mahdollisimman "alkuperäisen" oloisen näköseksi,lähtee ruosteet ja vanhat sinkit,eikä pinta ole hinkattu muodottomaksi tai luonnottoman cliiniksi,mikä taas joissain,esim.nyt vivuston osissa pistää silmään puritanistia.Tuosta harjaushommasta vielä sen verran,että messinkiharja jättää aina jäämiä pintaan mitkä ei ole kiinni kunnolla perusmateriaalissa,ja näinollen pinta ei välttämättä ole kestävä.Siitä pääse hapottamalla ennen pinnoitusta,ja KAIKISTA TÄRKEIN ON RASVANPOISTO!!! ei siis liikutella osia rasvanpoisto/happokylvyn jälkeen paljain sormin!
     
  16. RS23V0E

    RS23V0E 2nd gear

    Mikä sinkkaamo ei tee rasvanpoistoa/hapotusta ennen sinkkausta? Itsellä on vanhimmat tuolla menetelmällä tehdyt osat nyt 11 vuotta vanhoja ja yhä edustuskunnossa - tosin olleet vain kesäisessä harrastekäytössä. Se, että kestävätkö ne puritaanin tarkastelua, onkin toinen juttu.
     
  17. Toope

    Toope 2nd gear

    No.. aivan yhdentekevää mulle.Jokainen tavallaan.Jouluja.
     
  18. Mutku

    Mutku Gearhead

    Hyviä tai erittäin hyviä neuvoja tuossa nuo aiemmat. Oman auton kohalla kävi silleen helppo säkä aikoinaan, että onnistuin kerralla. Konehuoneen osien valurautapinnat maalasin voimakkaitten rasvanpoistoaineiden jälkeen Eastwoodin "cast iron grey"-maalilla ja keltapassivoidut osat hoiti alan firma, joka teki "kaiken". Ne osat oli sitten hienot ja hyvät. Kaikkien noiden käsiteltyjen osien pinnat ovat kestäneet käyttöä nyt noin 10 ajokautta.

    Tuossa linkki, jossa näkyy jarrutehostajan nestesäiliö (valurunko itse putsattu ja siis Eastwoodin maalilla maalattu, kannen putsaus ja kannen uudelleenkeltapassivointi teetetty alan keltapassivointifirmassa). Ei muistaakseni ollu ihan halpaa, muttei missään määrin kallistakaan. http://www.restoredsportscars.com/tt/Ga ... 121918.jpg
     
  19. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    mulla oli kaasari tällainen:

    [​IMG]

    motonetin halpis soodakannulla vartti ja sama kaasari:

    [​IMG]

    Kyllä se tossa kelpaa:

    [​IMG]
     
  20. RS23V0E

    RS23V0E 2nd gear

    Mites tämmönen pinta? Mahtaako olla kuten lokakuussa 1969 Losin Plymouthin liukuhihnalta?

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!