Chevyn 396:n "piristys"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pervolet, 31.8.2014.

  1. LPV

    LPV 3rd gear

    Lukkoperän olemassa olon saat selville samalla kun pyörittelet sitä takarengasta, tutkiessasi perän välitystä.
    Jos takapyörät pyörivät samaan suuntaan, on kyseessä lukkoperä, mikäli eri suuntiin on perä lukoton. Näin mulle on opetettu ja olen sen käytännössä todennut. FB:ssäni oli alunperin lukoton, nyt siinä on lukko ja pyörät pyörivät niin kuin edellä mainitsin.
     
  2. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Mikä on oleellisin ero vacuumin ja tuplapumpun välillä?
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No vaikka se että toisiopuoli ei aukea "turhaan" vaan vasta kun sitä tarvitaan kun ilmavirran nopeus on riittävän suuri ensiöpuolella.
     
  4. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Kysytäänpä niin päin että mitkä ovat tuplapumpun edut vs.vacuumi? Vai onko niitä?
     
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Ko. moottori pitäisi olla 365 hp versio, tosin näistä koneista saattaa iso osa olla jo kesälaitumella...nätisti se käy kuitenkin, eikä savuta pahasti."
    ...
    "Jep,tämä tutkitaan jahka pääsen auton luokse(2-4 vk) Autossa pitäisi olla myyjän puheiden mukaan...."

    Ymmärsinkös minä tästä että sulle ei vielä ole sitä autoa ns pihassa?.. ja et ole ajanut vielä sillä itse ja todennut tuota konien kesälaitumelle karkaamista? ..mitäs jos nyt kuitenkin säästät sen tonnin aluksi ja laitat siitä väkkärästä perusasiat kuntoon:normi iso huolto; kaikkien ( siis ihan kaikkien) nesteiden vaihto suodattimineen, sytty kohdalleen tarvittavilla uusilla osilla, koeajelet sitä kaasaria käytössä ja jos ei oma asiantuntemus riitä niin käytä sitä jollakulla sellaisella joka tietää miten sen pitää pelata ja toimia. Tarvittava korjaussarja quadrajettiin ei kummia maksa jos sen tarttee, ja säätötietotaitoa tästä maasta löytyy kyllä. Ajelet autolla jonkin kuukauden ja mutustelet mille se tuntuu. Mutta jos haluat "harrastaa" sen kanssa niin se tonni ei riitä alkuunkaan .....my 2 cents
     
  6. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Auto on ollu käytössä,about reilun kuukauden. Koneen versiosta en ole täysin varma,se selviää myöhemmin. Konisaurusten karkaamista vertaan kaverin avo-impalaan,joka 396:lla liikkuu paljon iloisempi.

    Vielä en ole mitään ostamassa (paitsi imusarjan,joka löytyi samasta tallista) vaan tarkoitus on palikoita ostaa ja tehdä muutoksia vasta talvella.

    Minne asti siinä qjetissä sitten riittää varat,jos sen kunnostaa?
     
  7. LPV

    LPV 3rd gear

    Qjetissä on virtausta vähintään 730cfm joten aika pitkälle se riittää.
    On olemassa myös 800cfm versio, mutta se on harvinainen.
    Kaasarissa on rungossa numerosarja, joka kertoo mikä versio se on.
     
  8. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Yeah, täytyy tutkia sekin kun pääsen auton luokse.

    BTW, toisaalla näyttäisi olevan myynnissä Edelbrockin 800 cfm Thunder series kaasari. Tekiskö tuommosella mitään tässä vehkeessä (olettaen siis että en rupea korjaamaan sitä qjettiä) ?

    Löytyisi myös Edelbrockin Performer RPM 454-R imusarja...

    Edit. Onpa muuten todella hankalaa tämä harrastaminen kun auto on näinkin kaukana. :mad:
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Taisin nähdä saman ilmoituksen jossa oli tuo kaasari, imari ja ilmansuodatin. Harkitsin jo ostoakin kun olivat halpoja mutta imusarja on rectangular kanaville joten ostin ovaalin air-gapin tuohon työn alla olevaan 427:aan.
    Tuo kaasarihan on sulle hyvä vaihtoehto jos ei Qjetin rassaaminen kiinnosta.
     
  10. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Sen verran päivitystä että ensimmäiseksi kokeiluversioksi tullee Edelbrockin 750 cfm vacuumi ja Torker II imusarja. Nokaksi laitellaan (näillä näkymin)se Compcamsin 286 (vai oliko se 268), huomioon ottaen se öljyura.
     
  11. max

    max Double Gearhead

    En nyt halua olla ilonpilaaja,pahanilmanlintu tai mikään muukaan paskiainen,mutta TORKER II on designiltaan varmaankin 70-luvun lopulta tai 80-luvun aamuhämäristä, ja kehitys on mennyt pitkän matkaa niistä päivistä.
    Uskoisin että olet saanut sen varmaan halvalla,mutta pistä satku lisää,niin joku myy sulle täällä OD:lla Edelbrock RPM Oval sarjan ja se on "nykypäivää" jos näin uskaltaa asian ilmaista.
     
  12. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Eihän nyt kukaan paskiainen ole, jos mielipiteensä sanoo :) .

    Torker II kokeillaan ja jos ei natsaa niin sitten kokeillaan muuta.
    Näillä uusilla performereilla kun ei saa sitä vanhan liiton meininkiä siihen ulkonäköön... ;)
     
  13. max

    max Double Gearhead

    OK,Kyllä TORKER II tuo tosiaan tuulahduksen menneestä.
     
  14. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Jepulis,talvi senkun syvenee ja projekti etenee. Konetta en oo päässy vieläkään aukomaan mutta osasia on tullu tilailtua valmiiksi.

    Nokaksi tulee Comp Camsin HE 268. XE-mallia ei olisi saanut sillä öljyuralla(älkää kysykö miksi?), joten piti tyytyä tähän HighEnergy malliin. 30$ ottaa Amerikan Joe kun koneistaa sen öljyuran. Ei paha.

    Vaihdelaatikon numerot sain tarkisteltua ja se varmistui Muncien laatikoksi. Hyvä niin.
     
  15. LPV

    LPV 3rd gear

    Entä se perävälitys? Saitko tarkastettua sen?
    Kaverisi Impalan parempi liikkuvuus voi johtua ihan vaan siitäkin, että siinä on tiheämpi perävälitys. Jos kahdesta samantehoisella koneella olevasta autosta toisessa on joku 3,5 ja toisessa 3,0 -välitys, "lähtee" tuo 3,5 liikennevaloista paljon räväkämmin!!! Mikäli se välitys on lähempänä 4:ää ja toisella 3 paikkeilla, on ero tietenkin vielä rajumpi! Varsinkin jos nokka-akseli ei oikein ole "harvalle perälle" tarkoitettu.
    Tuosta Torkkerista sanoisin samaa kuin joku muukin täällä, ei ole oikein ajantasalla. Tehoalue 2500-6500rpm, kun Air-gapilla ja monella muulla alkaa tehoalue jo 1500rpm ja jatkuu tuonne 6500rpm saakka. Yleensä ovat moottori-dyno testeissä saavuttaneet samalla moottorilla A-G vastaan T-2 muutaman hepan enemmän huippukierroksilla. MUTTA vääntöä on A-G:ssa koko alueella jatkuvasti enemmän!!! Vääntö on se mikä näitä lotjia liikuttaa! Eli jos sun autosi moottori rupeaa töihin vasta 2500rpm ja kaverilla jo 1500rpm saa kaveri liikennevaloista kaulaa lähes vastaavasti... Lisäksi kaverin auto on nautinnollinen ajaa, kun ei tarvi välttämättä huudattaa... Varsinkin jos vaimosikin (vai tyttöystävä?) ajaa autollasi on tuo korkealta alkava kapea vääntöalue melko epämiellyttävä käyttää.
     
  16. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Se perävälitys pitää selvittää seuraavalla kerralla. Tähän asti on menny kaikki aika tehokkaasti migin varressa... :odroll:
     
  17. max

    max Double Gearhead

    Kyllä 396:stakin löytyy,nimittäin vuosia sitten tutulla kaverilla oli 4d 65 Malibussa kyseinen motti ja jatkeena oli Muncie.

    Hyvän kuvaavaa on että sillä vedeltiin Nikkilän mielisairaalan nurkilla rallia,ja homma ei ollut aina ihan tervettä.
    Siinä oli pitkä perä,mutta ei tuntunut veto missään vaiheessa uupuvan;tottakai Muncie tehosti tunnelmaa.
     
  18. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Sen verran tuli pikaisesti käväistyä tallilla, että sain sen perävälityksen testattua. Aivan karvan yli 3 se on ja perä näyttäisi olevan lukollinen versio, aivan kuten myyjäkin sanoi.

    Ei mikään hirveän tiheä ole mutta käsittääkseni Muncien välitykset passaa niitä aika hyvin. Ei sillä ainakaan syksyllä tehny mieli ajaa satasta kovempaa kun kierrokset tuntui olevan sen verran korkealla. Kiekkomittari pitää saada toimintaan ens kesäks...
     
  19. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Eihän se taas ihan letkuun menny tämäkään reissu. N. 1 1/2 kk odottelin nokkaa saapuvaksi ja lopulta se tulikin. Nimittäin väärä.

    Noh, soitto US-partsille josta selvisi että olivat vahingossa laittaneet väärän nenun. Nou hätä, oikea nokka postiin ja sain sen perjantaina.

    Ajelin sitten onnesta soikeana tallille ja nokkaa pöydälle. Surprise, eihän siinä sitä öljy-uraa ole, mikä nimenomaan piti olla. Aavistuksen meinaa ärsyttää.

    Toivottavasti niillä on helsingin seudulla joku joka tekee koneistuksia, ei meinaan oikein enää mahdu aikatauluun odotella ameriikasta uutta nokkaa sen 1 1/2 kk...

    Nimim. Kerran meni tämmöseks niin rupeen ryyppäämään.
     
  20. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Homma etenee. Viikonloppuna sain mosan auki ja kannet pöydälle. Kaikki oli ok,venttiilit hyvässä kunnossa ja pytyt samaten. Yllärinä sieltä löytyikin pattipää-männät ! :) Amerikan Joe sanoi kyllä käyneensä koneen läpi n.20 v sitten mutta ei puhunut mäntien vaihdosta mitään...
    Olettamuksena on siis että nyt vaihdettu HE268 nokka toimii pattipäiden kanssa mukavasti ja hönkyä tuleepi lisää.

    Kansiin riitti pelkkä huolto : uudet kumit, seetien hionta ja uuden nokan myötä hieman jäykemmät venttiilijouset.

    Kyllä se vielä joskus liikkuu.
     

Kerro tästä muillekin!