Kierrosherkkyyttä hakemassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja LGC, 26.1.2015.

  1. LGC

    LGC Gearhead

    Jonkun verran on eri topikeissa keskusteltu V8 koneiden kierrosherkkyyksistä, mutta ajattelin nyt kuitenkin tehdä oman topikin.

    Eli mitkä tekijät vaikuttavat olennaisesti kierrosherkkyyteen ja muutenkin siihen miten auto reagoi kaasuun.
    Varmaan ainakin bensan nopea virtaus tärkeää, mutta mitä muuta?

    Itellä projektina moparin 360 josta haluisin saada vähän kierrosherkemmän, vinkkejä? :D
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kevyet liikkuvat :)

    Ja kaikki auttaa, esim se kymmenen kilonen visko korvataan sähköflektillä :)
     
  3. 69

    69 Gearhead

    Lyhyt isku ja kevyet pyörivät massat, kaasarin ja sytkän säädöt.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kierrosherkkäkin kone "kuolee" jos se on painavassa harvaperäisessä laivassa jossa vielä vakio turbiini.
     
  5. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    kevyemmät renkaat+vanteet, kevyemmät jarrut jotka ei laahaa, köykämiini kartaani, kevyemmät liikkuvat massat laatikkoon, kevyempi vauhtipyörä (jos on), kevyempi turpaani, vähemmän hihnavetoisia apulaitteita.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Edellä mainitut liikkuvat massat. Vauhtipyörän kevennys halvin ja helpoin.
    Pitkät ohuet imusarjan kanavat, ottaa hiukan hitaammin kierroksia.
    Lyhyet avarat imusrajan kanavat, ottaa hiukan nopeammin kierroksia.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Entäs vielä manuaalivaihteisto? Kytkimen kanss hyvä kierroksia kalastella.
     
  8. saresks

    saresks Gearhead

    Mitä meinaat kierrosherkällä? Rundeista x kone ottaa käskyn käydessä nopeasti kierroksia jos imupuolella on riittävä virtausnopeus, pakopuoli (peltisatsit) jeesaa, kaasari/sen säädöt natsaa efektin aikaansaamiseksi ja sytkä on kohdallaan, muun muassa. Nokan nokkakulmallakin on jotain merkitystä, tiukemmalla kulmalla olevat pääsääntöisesti vastaa paremmin kun kierrosalue on sopiva.

    Jos meinaat "ylävireistä", sit se tehdään valitsemalla imu- ja pakopuolen palikat ja nokkakepin, millä vääntökäyrän saa hilatuksi ylemmille rundeille ja samalla palikat, mitkä kestää/mahdollistaa korkeammalla kiekumista.

    Ja tästä itse asiaan; Kone nostaa rundit sitä nopeammin, mitä enempi vääntöä kullakin hetkellä on liikkuvien kiihdyttämiseen. Kuinka paljon sitä vääntöä sit on ja millä alueella, se sit riippuu juuri siitä kombosta/palikoista. Ja tämä taas liittyy vain osaksi siihen miten auto kiihtyy, siihen vaikuttaa taas kaikkien liikkuvien/pyörivien osien keveys, välitykset ja kokonaisuus.
     
  9. LGC

    LGC Gearhead

    Kierrosherkällä tarkotan nimenomaan sitä miten nopeasti kone nostaa kierroksia kun painaa kaasua. En niinkään itse kiihtyvyyttä tai tuota että kone toimisi pääasiassa kovemmilla kierroksilla.
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    yleensä kierrosherkkyyttä haetaan paremman kiihtyvyyden vuoksi, eikä muuten vain:)

    Hantta
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Vanhassa ketjussa kehuttiin alumiinista vauhtipyörää.

    Hantta
     

Kerro tästä muillekin!