Pitääkö laittaa bronssi ratas?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja arskatehtaalla, 29.1.2015.

  1. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Tuossa saattaa olla ideaa. Alkuperäisissä nokka laakereissa tuo jakopään/thrust platen voitelu ura olikin..
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu mullakin on orkkis rullalohko mutta vanhanliiton sekopää ilman trustplatea.
     
  3. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Vaihtoehto:

    Crane Cams has come up with a great no-cost solution to this problem for the small-block, big-block and 90-degree V6 Chevy engine families. Crane recommends filing or cutting a .030-inch-wide by .030-inch-deep groove in the lower ring of the distributor housing immediately above the distributor gear. This slot is cut into a ring that seals a main oil passage, creating a spray of oil that is directed onto the distributor and cam gears for extra lubrication. The stock small-block system relies on splash oiling, which may not be effective at low engine speeds, especially when combined with a high-volume oil pump. The slot can be cut with a three-corner file or a Dremel tool. This slot must be positioned to face the camshaft drive gear. Position the distributor for proper initial timing, then use this position to determine the correct location to machine the groove so it faces the cam gear.

    Hot Rod: http://www.hotrod.com/how-to/engine/cam ... tion-tech/

    [​IMG]
     
  4. Tami3

    Tami3 1st gear

    Tota etsin ja helpoin toteuttaa
     
  5. studio57

    studio57 Gearhead

  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Entä mitä raati sanoo tästä, valmistaja "suosittelee" omaa komposiittiratastaan: http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=167&sb=2

    Tolla nokalla ja komposiittirattaalla sekä suurtehoöljypumpulla on muutama kesä ajettu (alle 5000km), ja nyt kun MSD Pro Billet -jakajaa olin sen hajoamisen myötä vaihtamassa uuteen niin huomasin, että tuosta rattaasta on normaalin kulumisen sijasta ikään kuin murtunut palasia pois. Voin järjestää tänne huomenna kuvan. Nokka-akselin kuntoa en rattaan osalta ole vielä nähnyt.

    Pronssirattaita saa 2-3kpl tuon komposiittisen hinnalla. Mitä rattaita muut on käyttäny nuissa Compin rullanokissa? Jotenkin tuntuu, ettei tuo komposiittiratas ole menestys tässä kombinaatiossa. Ymmärrän, että sen pointti on olla nokka-akselin ratasta heikompi, mutta...
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pronssirattaita on tullu laitettua harrasteautoihin joilla ei ajeta kovin paljon, nekin kun kuluu joka tapauksessa. Komposiittia en ole uskaltanu kokeillakkaan!

    Omassa käyttöautossa on tuollasen vastaavan rollerin kanssa, johon suositellaan komposiittia, ihan tavallinen rautaratas.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Aikoinaan sain suosituksen, että virinokilla yleensäkin kannattaa käyttää uudempien rullanokkamoottoreiden virranjakajien alkuperäistä ratasta. Ohjeen antaja kertoi että ne on käsitelty eri tavalla kuin vanhemmissa laahurinokkaisissa moottoriversioisissa olevat vastaavat.
    Olds-palstan nettivinkki oli, että kun ajaa yhden pronssirataan ensin loppuun, niin sitten voi jo laittaa tavallisen alkuperäisrattaan, en tiedä tämän ohjeen luotettavuudesta. Kosketuspinta kuulemma hioutuu, tiedä häntä.

    Onko muut kuulleet noista ohjeista?

    Itse olen huomannut että kuluu ne jakajan rattaat laahuriversion virinokillakin.
     
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tän näköstä, todellisuus on ehkä hivenen kuvan antamaa vaikutelmaa kuluneempi. Klikkaamalla isommaksi:

    [​IMG]
     
  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Any ductile iron hydraulic roller cam with a -8 suffix in the part number will be compatible with a stock iron distributor gear. As an example, a Comp Xtreme Energy Retro-Fit XR276HR cam (PN 11-423-8) uses an austempered ductile iron camshaft that will work just fine with an iron distributor gear. These cams are sometimes referred to as Selectively Austempered Ductile Iron (SADI) cams.

    http://www.onedirt.com/news/its-all...fusion-out-of-distributor-gear-compatibility/

    Taidetaan siis mennä vakiorattaalla...
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kannattaa kattoo mitä materiaalia se nenu on. Compilla on melko härskiäkin rullanokkaa jotka on tehty ihan samasta aineesta kuin "perinteiset" laahurit.
    Jos nokkavalmistaja kertoo että pakko käyttää on ihan eri kuin se "suositus".
    Ja virranjakajaan on melko helppo tehdä siihen rattaalle lisävoitelu, niissä koneissa joissa toi jakaja on osa voitelukanavaa.
     
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Niin, näyttää muutamien lähteiden mukaan siltä että jos osanumero päättyy kasiin (ja mun nokka on 12-414-8), niin ois sopiva vakion rautarattaan kanssa :)
     
  13. BBC

    BBC Guest

    Onko asennuskorkeus oikea?
     
  14. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Hyvä kysymys. Ainakin oletan, että oli oikea. Tuo hajonnut jakaja on MSD 85551, jossa ei ole sitä säädettävää "slip collaria". Normaalisti oli yksi tiiviste paikallaan. Kuvasta voi ehkä saada vaikutelman, että jakaja on ollut liian ylhäällä, mutta tuota kulumaa oli hankala saada kuvaan muutenkaan. Täytyy tuota vielä tutkia ja tarvittaessa shimmata uusi jakaja oikein.
     
  15. BBC

    BBC Guest

    Minulla oli joskus letukan koneiden kanssa ongelmaa kun aftermarket imusarjat + käytettävät race tiivisteet + kansien laskeminen ja muut koneistukset jne vaikuttivat aika paljon asenn. korkeuteen. Jos kaikk on juuri kohdallaan, ei kyllä ole ikinä syönyt ratasta.

    Nyt olen ajanut 409llä 2008 -2016 yli 70 000km ja ratas on kuin uusi. Toki jakaja + imusarja
    on GM orkkis kamaa. Tänä talvena vaihdan jakajan Vertex magnetoon ja kun olen saanut SBC/BBC magneton varteen sorvattua "paksunnukset" että toimii 409ssä, sitten mittaan ja säädän tarkasti Vertexin oikealle korkeudelle. Monissa Msd ja mm. tässä Vertexissä on säädettävä asennuskorkeus.
     
  16. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sen part:nron 11-000-14 viimeiset numerot (14) paljastavat että nokka on 4/7 swap nokka ja steel billet roller, eli tarvitsee pronssi- tai komposiitti rattaan.
     
  18. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    ahaa ,... mulla on viimeinen luku 11 onko sama asia kuin 14 siis tuon rattaan suhteen ?
     
  19. jpe

    jpe 3rd gear

    Ainakin Msd:llä ja Lunatilla on tuollaista "melonized" jakajan ratasta joissa mainitaan että rullanokille. Lunatin sivuilla sanotaan että ratkaisee nämä kulumisongelmat.

    Eli onko tosiaan nyt sitten noin että uskallan laittaa uuden Lunatin billet rullanokan kanssa tuollaisen Msd melonized rattaan? Kokemuksia kellään?
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Se missä on "11", on eri numero.
    Tuossa sun linkissä se part# ratkaisee, ja siinähän on 14 se loppu numero.
     

Kerro tästä muillekin!