Opel Vectra a 18nz mysteerivika

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rame86, 31.1.2015.

  1. Rame86

    Rame86 1st gear

    Vika kirjoituksen lopussa.

    Tuommoisen 94 Vectran 1.8 8tappisella hommasin talviautoksi, ajettu 350 000.

    Kuitteja katsellessa huomasin että täysi moottoriremontti tehty 280 000 kohdalla ja vieläpä korjaamolla.

    No autosta levisi kytkin ja vesipumpun takalätkä oli irronnut joten mylly irti ja uusi kytkin+jakopää, mylly takaisin ja käyntiin.

    Koeajolla huomasin että öljyt puskee ykspisteruutalle asti ja oletin kansipahvin olevan vaihtokunnossa joten mylly auki.

    Konetta purkaessani huomasin että korjaamon moottoriremontti oli ilmeisesti tehty päissään tai silmät sidottuna: yksikään venttiilivarren kumi ei ollut kunnolla paikallaan, kannenpultit ei ollut riittävän kireällä, kaksi keinuvipua väärän malliset, lätkiä jotka tulevat keinuvivun ja venttiilin väliin pitäisi olla tässä mallissa 8 kappaletta ja minun yksilöstä löytyi 9, yksi öljypohjassa, kiertokankien laakerit olivat väärin asennettu. :eek:

    Eli kansi tasohiontaan, venttiilit läpätty, uudet venavarrenkumet. Sylinterit hoonattu ja männät uudelleen rengastettu, uudet kk-laakerit. Ja tottakai tiivisteet ja pultit uudet.

    Kone lähti heti käyntiin ja puristuksia tuntui olevan huomattavasti enemmän. Taustalla esiintyy nyt tuommoinen kahiseva ääni, kyllä öljyä on koneessa ja laakerit sekä renkaat on esivoideltu. Lisäksi keräilee hieman painetta huohottimeen mutta tämähän kuuluu asiaan. Vesitilaan ei tule painetta.

    Nyt tarvitsisin apua tuohon kahinaan, ehdotuksia mikä voisi olla???
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ei kuulu kunnolla toi kahina tänne, mutta olisko jakopään alue lähellä? Koppa kunnolla kiinni tai haljennu ja laahaa?
     
  3. Rame86

    Rame86 1st gear

    Koppa uusi, ei ota remmiin kiinni, tarkastettu.
     
  4. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Tein viime talvena omaan 2.0 vectraan -96 kans täyden koneremontin ja siinä kuulu kans kohiseva ääni,ei kuitenkaan mitenkään pahasti.Otti se kytkinkopan pelti ihan pikkusen vauhtipyörään kiinni :rotfl: Ilmanputsarin putki kun ei ollu kunnolla kiinni niin piti kans ihan ihme kohinaa,kiristin vaa klemmarit.Ei muutaku Onnea etsintään!! :lol:
     
  5. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Oikaistiinko kansi molemmilta puolilta?

    Jos ei kulkee nokka-akseli nyt väännättyksissä ja katkee ennen pitkää.. Tuo 8tappisen rakenne on sellainen, että jos kansi oikaistaan vaan toiselta puolelta jää yläpuoli luonnollisesti kieroksi ja tähän kun laitetaan nokka-akselin oma kotelo päälle vääntyy sekin kieroon...
     
  6. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Jep ja lohko linjattiin 8)
     
  7. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Niin ja tuli mieleeni viä semmonen mikä ei varmaan vaikuta tuohon vikaan.. Mutta joskus omegan konetta kunnostin niin tuli eteen kannen oikaisun yhteydessä semmonenki, että venttiilit jäi liian korkealle kun kansi oikaistiin myös yläpuolelta niin venttiilejä piti lyhentää noin 0.3mm ettei jäisi kantamaan.. Siinä korkeudessa oli muistaakseni aika pieni toleranssi. :odroll:
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei kuulu kahina tännekään?

    Miten kk-lakrut saa väärin?
     

Kerro tästä muillekin!