Moottorisilikoonit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja max, 3.3.2015.

  1. max

    max Double Gearhead

    Olen käyttänyt (SBC Chevy) kannenpulttien kanssa ARP thread sealeria,eli sitä valkoista rähmää.On toiminut eli ei ole mennyt koskaan vetet ja ölpät sekasin.
    Sit olen myöskin käyttänyt tätä samaa tavaraa imusarjan pulttien kanssa,mutta vaikuttas siltä että öljy hiipii pulttia pitkin,ja löytää tiensä imusarjan pultin viereiseen syvennykseen.

    Tänään lukasin ammattilaisen moottoriartikkelin(David Wizard,kukas muu) ja hän mainitsee käyttävänsä muunmuassa BBC letukan kannenpulttien kanssa Fel-Pro "Red" sealeria.
    Voisko tämä Fel-Pron "Red" olla parempi vaihtoehto myös imusarjan kanssa.Tosin kun imusarjaa jälkikiristää,niin silikoni murtuu,mutta kovettumaton ei.

    Kommentteja,ja mitä olette käyttäneet oli motti sitten mitä hyvänsä.
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Olen käyttänyt Permatexin kuparitiivisteainetta jo parissa koneessa pitänyt hyvin jopa pakosarjan ja vesitilan pulteissa.
     
  3. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Kierteiden väliin oon käyttäny Weiconin kierretiivistettä töissä ja vapaa-ajalla, eikä ole ikinä jäänyt vuotamaan. Kestää öljyä, jäähdytysnestettä yms.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    sbc imusarjan- ja kannepulteissa, ja kaikissa muissakin tiivistystä vaativissa kierteissä. Ei ole vuotanut mikään koskaan. Ei ole edes kallista.

    [​IMG]
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Letukan kannenpulteissa aikasemmin tuli käytettyä Wurthin silikonia,mut sitten tuli herätys ja se vaihtui ARP:n tahnaan ja edelleen Wurthin super silikoonia kaikkialle muualle.
    Imusarjan pulttien kierteitä en ole koskaan tainnut tiivistää millään,mut seuraavassa koneessa taidan tiivistää niin juokse vesi vahingossakaan tunnel ramin päälle ;)

    Erikoisen nuukille miehille tiedoksi että Bilteman moottorisilikooni on yllättävän hyvää värkkiä ja hinta murto-osa Wurthin spraypullosta...
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sikan moottorisilikonilla tullut noi laitettua, tai sitten Loctiten vastaavalla, se kun on mustaa väriltään.
    Imusarjan pultteihin myös, ja kyllä ne imusarjan pultit ja tasot pitää vaikka olis ylipainettakin imarissa, ilman mitään jälkikiristyksiä. Puhtaudesta vaan laitettaessa pitää huolen, kaikki pultit ja tasot käy bräkleenillä läpi ennen asennusta.

    En pidä siis jälkikiristelyä tarpeellisena.
    En myöskään ole viimeaikoina käyttänyt lohkon ja imarin välissä niitä kumitiivisteitä, vaan korvannut sen reilulla makkaralla tota sikaa jonka sit kuivuttua siistinyt mattopuukolla.
    Nyt kun laitan tuon SBC:n kasaan niin meinasin jättää myös öljypohjan tilkkeet pois, ja laittaa nekin vaan reilulla makkaralla Sikaa läjään, kuivuttuaan taas mattopuukolla turhat pois. Eikä ole jakopäänkopassakaan ollut mitään muutakuin Sikaa, eikä tulekaan nyt rullanokan kanssa(helpompi cam buttonin kans).

    Näitä on monia tyylejä laittaa nippuun, ja tämä on mun toimintasuunnitelma, kaikki tekee niinkuin tykkää...
     
  7. Herje

    Herje Double Gearhead

    Se bilteman sininen on ihan paskaa. :wc:
    Ei kuiva ikinä. Oma tuubi löytyy nyt lähimetsästä. Sinne lenti hirveen huudon kanssa. :lol:
    Permatexi on todettu hyväksi.
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Meillä ollut Biltemasta sitä puna oranssia ja hyvin on kuivunut :)
     
  9. Herje

    Herje Double Gearhead

    Joo se voi kuivaakkin.
    Mut se sininen ei. :lol:
    Eilen hiplailin niillä liimattuja venakopan tiivisteitä. Ei ollu vieläkään kuivanu.
    Kuitenkii semmonen vuosi sitten sen mössön niihin levitin :soosoo:
     
  10. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Onko Kentin Sili Gasket 2 käyttökokemuksia pidemmältä ajalta?
     
  11. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    kierrelukite pelaa kanssa hyvin niin kannen kuin ilmarin pulteissa. Ei toki kannata laitta kuin ns. normi lujuudella varustettua liimaa. Pultit saa helposti irti eikä tosiaan vuotele nesteitä/öljyjä..
     
  12. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Permatexin tuotteet on ollu kaikki toimivia, ja sehän on Loctiten kanssa samaa firmaa. Tuotteekin saattaa olla aika samoja. Motonetista löytyy hyvä valikoima. Permatexin Right Stuffia pitäis vielä testata joskus.
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Permatexin Ultra Black näköjään poistuu valikoimasta ja sen korvaa Supra Black.Minkälaisia kokemuksia on ollut tästä Ultra Blackistä esim.vesitiloihin menevien kannenpulttien kanssa?
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead


    Miten varmistat, että palluroita ei muodostu sisäpuolelle ja irtoa...
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^En just millään muulla kuin järkevällä annostelulla. Ei ne sieltä ole mihinkään karannut kun ovat saaneet kuivua rauhassa ennen ekaa starttia.
    Joskus suolistetusta ö-suodattimesta olenkin löytänyt palasen punaista silikonia, enkä pidä sitä kyllä mitenkään kovin vakavana. Sama ongelma esiintyy tiivisteilläkin kasatessa, joihinkin paikkoihin peltisten koppien kans on liki pakko laittaa silikonia avuksi ettei ihan pesuvedet sisään holahda.
     
  16. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Right stuffi on erittäin hyvää kamaa...ei oo mikään paikka edes yrittänyt vuotaa mitä tolla laittanu.Ja mikä parasta,jos vaihtaa vaikka laatikon öljyt ni tolla kasaan ja voi lähtee käytännössä samantien suhaamaan,ei tarvii odotella kuivumista.
    Tommonen liipasinpullo on hyvä kun siitä pystyy annostelemaan mukavasti nauhan paksuutta.Pitää vaan huolen että käytön jälkeen puhdistaa ja laittaa hyvin kiinni...meni varmaan puol purkkia roskiin ku jämähti kärsä tukkoon.
    http://img.directindustry.com/pdf/r...rmatex-the-right-stuff-brochure-320125_2b.jpg
    Ehkä vähän arvokasta verrattuna johonkin bilteeman mössöön,en muista paljonko makso mutta ostan kyllä toistekkin...mukava käyttää toi liipasinpullo ja toimii!

    Taitaa olla tällähetkellä useampi paikka ilman tiivisteitä,pelkästään tolla tilkittynä.Molemmat öljypohjat,jakopään ja perän koppa ainakin.Hyvin pitää.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    En ole koko ketjua lukenut, mutta massatiivistys, esim. moottorisilikonilla vaatisi sen, että ruuvien kohdat on metallikosketuksessa, ja itse massalle jäisi kiristettynä paksuutta jonkin verran, että säilyisi joustokyky, ja tiiveys. Massoille luvataan venymäksi usein jopa 400%, mutta jos kerrospaksuutta ei ole, niin se venymiskyky on vain muutamia sadasosamillejä, eikä se aina riitä.
    Esim. McLarenissa aikoinaan tehtiin öljytilan puolelle pieni loiva viiste, johon massa pursusi, ja pystyi tekemään joustavan, ja tiiviin rakenteen. (ne hajos ihan muista syistä siihen aikaan). Jos tekisi puolipyöreän uran, niin siittä tulisi tavallaan nestemäinen O-rengas.
    Tasopintaan, jossa on käytetty tiivistettä, ja halutaan käyttää vain massaa, tahtoo käydä niin, että pintojen väliin ei jää juurikaan yhtään massaa. Pienikin liitospintojen liikkuminen aiheuttaa vuotoa. Ruuvin kohta ei juurikaan vuoda, mutta ruuvien välillä ei tahdo olla, varsinkaan ohuilla kansilla, ja harvalla ruuvivälillä, kunnon puristusta jatkuvasti, lämpötilojen, ja kuormituksen vaihdellessa.
    Eli aina ei ole massan vika, jos ei pidä
     
  18. passerby

    passerby Gearhead

    hei.

    käytän tässä valmista ketjua omaan kysymykseen, eli öljypohjan tiivisteen vaihto on kyseessä. koneena olds 307. pohja ja vanhat tiivisteet on jo irti ja uudet korkkitiivisteet hankittuna.

    ajattelin myös mustaa moottorisilikonia käyttää korkkitiivisteen liimaamiseen pohjan tiivistepintaan, ihan vain jotta se pysyy aloillaan asennuksen aikana. ekaa kertaa ryhtymässä moiseen hommaan, liittyykö tähän asennukseen jotain nk. kikka kolmosta?

    bräkleeniä ja puhdistusrättejä löytyy pintojen putsausta varten.
     
  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kumpi taas olisi parempaa tiivisteainetta tasopintojen välissä? Se ruskea liima, vaiko silikoni? Tasopintojen etäisyys määrää päittäisvälyksen, joten paperia en väliin laita.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ainoo kikkakolmonen on se, ettet ylikiristä sitä. Se on yllättävän pieni momentti mihin ne pultit tulee. Muutoin vuotaaa
     

Kerro tästä muillekin!