Pontiac turbo 301 Help!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja montego, 1.3.2015.

  1. montego

    montego 1st gear

    Kysymys kuuluu, kyseisessä koneessa on imusarjassa Power enrichment valve joka tunnistaa ahtopaineen ja jonka kautta alipaine kiertää imusarjasta kaasariin,siis jos käyttää alkuperäistä Quadrajettiä ja ilmeisesti vaikuttaa ensiöpuolelle kun alipaine imusarjassa muuttuu ahtopaineeksi niin kaasari rikastaa seosta.

    Sulkeeko tuo alipaineen pääsyn kaasarin ensiöpuolelle vai päästääkö alipaineen ja kuinka paljon rikastava vaikutus on? Hyllyssä odottaa uusi rocciorkka mutta tuota venttiiliä ei ole,Katsoin Rockauton sivuilta mutta en sitä sieltä löytänyt, mistähän tuon sais :eek:
     
  2. Väne

    Väne Gearhead

    http://www.gmcmi.com/wp-content/uploads/2014/05/Quadrajet_78-Service-Manual.pdf

    Ilmeisesti kun imusarjan paine nousee tietyn verran niin venttiili avaa vuotoreiän ulkoilmaan joka pienentää alipainetta power pistonin alla, eli paine nousee tarvittaessa nollaan mutta ahtopainetta ei power pistonin alle tule koskaan.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Hienoa, aletaas keräämään tietoa ja kokemuksia imupuolen kaasariturboista.

    Olen myös ymmärtänyt niin kuin Väne esitti '81 Turbo Regalin nakutusongelmaa paikantaessa, eli että "ei painetta power pistonin alle". Power pistonin alipaineen pitää myös katketa ja vuotaa (tuulettua) ulos silloin kun imusarjan alipaine vähenee nollan tasolle tai paineistuu ahtopuolelle = seoksen rikastus kun neulat nousee ylös.
    Imupuolen kaasariturbossa kaasuttimessa on alipainetta myös silloin kun imusarjassa on ylipaine ja kaasari menee laihalle/kone nakuttaa.

    Noita alkuperäistyyppisiä PECV (kolmeliittiminen+imusarjaliitäntä?) tai PEVR (kaksiliittiminen+imusarjaliitäntä?) venttiileitä ei ole saatavissa uusina enää ainakaan Amerikan keskustelupalstojen mukaan. Mutta se toiminnon voi rakentaa sähköisellä alipainekytkimellä (kytketä/avautuminen nollapaineella) ja soloneoiditoimisella alipaineventtiilillä jossa on vaihtokytkentä (tuuletus) tai kahdella rinnakkaisella venttiilillä.

    Minun turboauto on ollut nyt muutaman vuoden tallisäilössä ja nyt olisi taas intoa alkaa tuhon samaan nakutusongelmapainiin niin kuin sinullakin varmaan tuon 301-koneen kanssa on.

    Onko sulla Montego siinä moottorissa nakutuksenestopiiri ja siihen sopiva virranjakaja tallessa? Se liittyy nakutusasiaan oleellisesti, mutta ei ratkaise tuota kaasariognelmaa jos sellainen on päällä. Nakutuksenestopiiri tappaa vaan voiman koneesta jos se menee laihalle.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Toinen pohdinta:
    Eilen rakentelin Qudrajettiin nopeammin aukeavan Front Vacuum Breakin (toisioilmaläppien avautuminen). Siinä tuota turbokaasariasiaa myös pohdin, eli että voisikohan se kaasariin ahtovaiheessakin jäävä imu/alipaine pitää myös toisioläppiä tuolla alipainekellolla liikaa kiinni - etenkin jos se ei ole juuri oikea alkuperäismalli?
    Eli niin että toisio ei aukea ihan oikealla tavalla?

    Tuonhan voisi testata silleen että haaroittaa myös alipainekellolle tuon power pistonin ohjaukseen käytettävän alipaineen. Mutta kun se oma auto on "kaukosäilössä", niin ei pääse testaamaan.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Quadrajet -turbokaasuttimiin liittyen:
    Vapari- ja turbokaasuttimien rakenteellinen ero on siinä, että Power Pistonin alipaineelle on turbokaasarissa ulkoinen liitäntä vaparikaasarin sisäisen liitännän sijasta. Eilen varmistin, että vaparikaasuttimenkin ('75 ja uudemmat) voi muuttaa turbomalliseksi kun tulppaa läppärungon ko. alipainekanavan ja poraa sille reiän ulkoista liitintä varten. Tilaa riittää juuri ja juuri (ainakin tuossa '84 yksilössä).

    Eli tuo mahdollistaa sen, että vaparikaasarinkin Power Pistonia voisi ohjata ulkoisesti alipaineella (rikastusta myös silloin kun imusarjassa on alipaine) jos on tarvetta.
     
  6. montego

    montego 1st gear

    Mulla on tallessa, paikallaan tuo nakutus tunnistin mutta, jakaja näyttäs olevan ihan normi HEI.

    Pohdin tuossa sitä kaasarin rikastuspiiri juttua ja ajattelin että, systeemissä vois toimia ihan takaiskuventtiili eli,ihan normi yks suuntanen venttiili ja jos ottas alipaineen ihan vaan tuosta imusarjasta ja venttiili letkuun niin kun ahtopaine alkaa, se sulkee venttiilin eikä, ahtopaine pääse lekua pitkin kaasarin rikastuspuolelle.
     
  7. TransSami

    TransSami Gearhead

    Tuossa projekti Oldsin ja turbo-Ponun mutaatiosta.

    transamcountry.com/community/index.php?topic=66820.0
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuossa takaiskuventiiliratkaisussa voi käydä niin, että kaasarin power pistonille jää alipaine pitämään sitä alhaalla (laihalla) ainakin jos imusarja siirtyy noepasti alipaineesta ylipaineelle.
    Samoin se voi käydä rikkaalla kun imusarjassa on ilmeisesti turbon jälkeen yleensäkin korkeampi painetaso kuin kaasarissa itsessään (jos oikeen ymmärsin). Alunperin se power pistonille tuleva alipaine otetaan kaasarin plenumilta, eli turbon imupuolelta.
     
  9. Väne

    Väne Gearhead

    Voi sen ahtopaineen laittaa suoraan power pistonillekin kun laittaa jonkun liekkilukon väliin..
    Noin sais ehkä vähän laajemman säätöalueen, löysä jousi ja neulaan paksu cruise alue ja ohut kärki, että neula nousis ahtopaineiden mukana.
    Sähkökaasarihan ois tähänkin käyttöön paras jos vaan viitsis ohjauksen rakentaa..

    Ei kai, sama alipaine kuitenkin kiskoo ilmaläppiä auki. Tuossa minun bloweri koneessa ilmaläppä aukeaa liiankin nopeasti/aikaisin, pitäis laittaa jäykempi jousi ilmaläpälle kun alkuperäiset katkeilee liikaa kirittynä.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tässä nakutuksenestopiiristä yksi kuva, noissa on vähän vuosimallieroja. Jos oikein käsitin, niin tuo moduli on sama kuin 80-luvun joissain kaasarimoottori vaneissa ja Corveteissa. Mulla on yksi vanin boksi. Jakajan saa muutettua sellaiseksi kun laittaaa siihen sopivan modulin (5-nastaisen?) ja johdotuksen. Sellanenkin mulla on jostai Buickin kutoskoneesta jos mallia tarvii.
    Samoin nimim. kylähullulla on Pontiacin turbomoottori jossa se nakutuspiiri on.

    [​IMG]

    http://www.beforeblack.net/knock.htm
     
  11. montego

    montego 1st gear

     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kannattaahan se takaiskuventiilisysteemi varmaan kokeilla. Johtosarjaa mulla ei ole tuohon nakutuksenestopiiriin, löytyisiköhän se jostain purkuvanista vaikka.
     
  13. montego

    montego 1st gear

    MSD valmistaa myös nakutuksen tunnistin pakettia, se tosin vain ilmoittaa detonoinnista merkkivalolla.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Porailin ja tein sen ulkoisen liittimen tuolle Power Pistonille just tuossa yhteem kaasariin.
    Kyllä siinä männässä tosiaan on senverran ohivuotoa, että voi se toimiakin tuolla takaiskuventiilillä niinkuin kerroit.
     
  15. montego

    montego 1st gear

    Mites tuo Qatrajetti mahtas toimia painepuolella, ajattelin vain että jos ostas toisen koneen ettei tarvi tuhota tuota pontiacin pannua kokeiluilla.
     
  16. montego

    montego 1st gear

    Olen pohtinut tuota nakutusongelmaa ja paras ja kohtuuhintainen ja mahd. toimivin paketti on mielestäni saab 9000 turbo APC systeemi. vuosimalli 84-89 vuosimalleissa on vielä tuo erillisboxilla.

    Tuo paketti ohjaa ahtopainetta, se etsii optimi rajat ahtopaineelle nakutusrajan mukaan. Sellaisen asennan omaan kotteroon.

    Tiedän näitä laitetun turbotettuihin äkkilähtö/suoraanajo pyöriin :D

    Tiedossa olis parikin pakettia, olihan nuita ennen vaan suurin osa on jo mennyt autojen mukana paaliin.
     

Kerro tästä muillekin!