sbc öljynpaineongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja rallikuski, 13.3.2012.

  1. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Nyt rupee itteltä loppumaan kekseliäisyys sbc350 öljynpaineongelman kanssa. Lohko on kaksosasella takatiivarilla.

    Vika on seuraavanlainen: Kun koneen laittaa kylmänä käyntiin niin öp on normaali, 45-55psi, mutta kun kone lämpenee noin 5-10min alkaa öljynpaine tippua, jääden 2200r/min noin 18-22psi ja tyhjäkäynnillä tippuu tuon alle, johonkin 0-10psi paikkeille.

    Kone on remontoitu noin 3vuotta sitten. Tähän asti (vanhalla kokoonpanolla joka lueteltu alempana) öljynpaineet olivat lämpimällä koneella 1000r/min 18-22psi ja 2200r/min 35-40psi.

    Nyt sitten tein pientä päivitystä koneeseen. Vaihtoon meni kannet, nokka, nostajat, tönärit, jakopää ja imusarja.
    Kannet on TFS super23, nokka compin XE284H (12-250-3), nostajat compin pro-magnum (858-16), tikut magnum (7372-16) ja jakopää compin 3100. Nämä kaikki on merkattu yhteensopiviksi compin omassa kirjassa ja nettisivuilla ja us-parts vahvisti asian.

    Ongelmia ei siis vanhalla kokoonpanolla ollut(rautakannet, XE274 nokka, ilmeisesti compin hi-energy nostajat ja perus compin tikut.

    Voisko vika olla esim. nokkalaakerissa, vai olisiko paineet silloin hukassa koko alueelta? Voiko vika olla nostajissa mikä aiheuttaisi kyseistä ongelmaa? Voisko olla myö niin että imusarjassa olis pieni heitto jakajan asennuskorkeudessa jolloin öljyä vuotais jakajan rungon ohi? Tätä viimeistä kyllä hieman epäilen koska edellisessä 350 koneessa ollessaan tuo imusajrja ei ole aiheuttanut ongelmia...

    On kokeiltu jo öljynvaihdolla ja uudella suodattimella. Löysin kyllä topicin jossa oli hieman samalaiset oireet, jotenka aattelin vielä kokeilla uusilla öljyillä ja eri merkkisellä suodattimella.
     
  2. 383

    383 Gearhead

    mikä öljy pumppu siinä on ????? painetta pitäisi olla 1000rpm 10 psi ja 2000rpm 20psi

    onko imusiivilä kunnolla kiinni öljypumpussa
     
  3. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Hi-volume pumppu.

    Imusiivilä on kiinni pumpussa ja oikealla korkeudella.



    Autolla/koneella siis ajettu tänäkin vuonna ja pelannut ennen noita ekassa viestissä mainittuja osien vaihtoja ihan normaalisti/OK!

    Ongelma tulivat siis vasta osien vaihdon jälkeen.

    Nyt ei paineet nouse tuon 22psi yli vaikka kierroksia olisi yli 3500r/min.
    Juuri ennen osien vaihtoa paineet kuumalla koneella oli 1000r/min 18-22psi ja 2200r/min 35-40psi.

    Kuinka helposti esim. nokkalaakeri pääsee liikkumaan pois paikoiltaan kun asentaa nokkaa? Asennettaessa nokka ei takkuillut kiinni eikä "törmäillyt" mihinkään? Onko jos nokka kolahtaa "pohjaan" niin kuinka helposti koneen takapäässä oleva "proppu" pääsee irtoamaan? Ja jos se proppu löystyy niin kuinka helposti rupeaa vuotamaan öljyä? Ja eikös sen pitäs sillon vuotaa ulospäin koneen takapäästä?
     
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ettei jossai osista olis mittavikaa, nostajat ns liian isolla välyksellä? nokka laakereihin nähden liian isolla välyksellä?

    Tai sit kaikkien summa.

    Jos vanha nenä ollu vähän Plussan puolella ja laakereista hivastu sen takia pois pikkasen, nyt uus nokka on miinuksen puolella ja laakerit mitkä sovitettu vanhalle niin..


    Mitä tästä opimme, kaikki uus pitäs aina mittailla ja sit vertailla. Tuntuu olevan sama mitä nykyään kaupasta ostaa niin se on jollain tapaa paskaa jo valmiiks.
     
  5. camaro 70

    camaro 70 Gearhead

    Onko paineantura kunnossa.Muuttuko jostain syystä imusarjan/virranjakajan korkeus(remontin yhteydessä)pumpun käyttöakseliin nähden?
     
  6. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Oli sitten compin uudesta nostajasarjasta osa nostajista paskana... :mad:
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Miten ne oli rikki?
     
  8. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    En viitti uutta keskustelua aloittaa joten lainaan tätä. Ongelmana öljynpaineen tippuminen moparin isolohkossa, paikallaan käynnissä ja tasaisessa ajossa paineet pysyy mut sitten kun kiihdyttää vähän reippaammin niin paineet romahtaa. Luulin aluksi et hv öljypumppu imasee pohjan tyhjäksi mut nyt vakio paikallaan ja sama juttu. Voiko toi johtua mistään muusta kun siitä et imuputki hotasee tyhjää kiihdytykses? Öljypohja "187", pickupista en numeroo löytänyt mut ilmeisesti vakio, loiskelevy nro:3751238 jos noi kellekkään mitään sanoo. Mitäköhän ton kans tekis?
     
  9. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Mittasin vielä pickupin etäisyyden pohjasta, ilman tiivisteitä ja loiskelevyä n. 4mm on rakoa. Pickup tulee aika lähelle proppua, ei siis aivan keskelle sumppua, onkohan noita kuinka paljon erimallisia?
     
  10. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Voisiko olla snadisti liikaa öljyä? Et kanget vatkaa kierroksilla öljyn vaahdoksi.
     
  11. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Öljymäärää oon kokeillu 4-6 ltr välillä, ei suurta merkitystä.
     
  12. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  13. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Tosta välyksestä on olemas vähän sekavaa tietoa mitä noita on lukenut. Jotku sanoo et pitäis pickupin ottaa pohjaan kiinni kun loiskelevy/tiivisteet on pois välistä, toiset taas neuvoo jättään x määrän tyhjää väliin. Voisko se olla noin pienestä kiinni?
     
  14. 440Mag

    440Mag Gearhead

    187 pohjan kans pitäis toimia kyllä niin, että pickup on ilman loiskelevyä ja tiivareita pohjassa kiinni.

    Paljonko sulla kierroksia kun putoo paineet? Kärjistettynä litra per 1000rpm on minimivaatimus. Ja "alimittaisen" pohjan ylitäyttö ei tietenkään auta koska silloin kampikoneisto loiskelevystä huolimatta vaahdottaa öljyn, joka viimeistään hävittää öljynpaineen.

    Nuo moparin 402-187-699 yms henkilöautopohjat on tilavuudeltaan 4-5 litraa, joten ne eivät sinänsä sen puolesta suoraan sovi rallikäyttöön. Yks keino ehkäistä ongelmia, on nostajalaakson ja kansien sisäpuolen kiilloitus ja valujälkien poisto öljyn takaisinvalumisen tehostamiseksi.
     
  15. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Toi pickuppi on sen näkönen et sitä on joskus aavistus taitettu ylöspäin. Paineen notkahdus tapahtuu jossain 3000-4000rpm paikkeilla, paikallaan pystyy kyllä kierroksilla polttaan nakkia, paineet pysyy mut sit kun lähtee reippaasti (sutimatta) paikalta niin tippuu. Lohkoa ja kansia ei ole kiillotettu et on sitä öljyä tietysti jonkun verran seinämilläkin. Mittasin vedellä tota pohjaa, 6 litraa kun laittoi niin pinta on loiskelevyn "pohjan" tasalla. Valuukohan öljy tolla loiskelevyllä liian hitaasti takas pohjaan? Korjaantuisko toi sillä et hankkis uuden vakio pickupin ja heittäis levyllä kuikkaa? Vai laittaisko suoraan jonkun syvemmän pohjan ja siihen soveltuvan pickupin ja tarvittaes levyn? Maavara rajottaa jonkun verran (a body) et ei tekis mieli laittaa mitään 7" syvää pohjaa.
     
  16. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kyllähän oireet suoraan siihen viittaa että se hörppää kiihdyttäessä tyhjää. Öljyä on kierrossa, ja loppuöljy paiskautuu pohjan takaosaan ja pickup imee ilmaa.

    Ratkaisuna erilainen pohja, erilainen loiskelevy/ei loiskelevyä/laipioita öljypohjaan.. Edellämainittu lohkon + kansien käsittely myös auttaa.

    Melkein väittäisin että jos on päässyt jo hörppäämään useamman kerran tyhjää, on sielä jo alkavaa vauriota hyvällä todennäköisyydellä ainakin laakereissa. Tarkistaa kannattaa ainakin. Samallahan se käy kätevästi jos öljypohjaa siinä irroittelee.

    Mulla hävis joskus ihan sama ongelma pelkästään laittamalla sourcen halpis 7quart pohja, sille kuuluva pickup ja loiskelevy. Sitä ennen oli vakiot öljykamat 402 pohjalla.
     
  17. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Kone on tän ongelman aikana käynyt kerran auki, laakeroitu ja käyty läpi, ton jälkeen muistaakseni pari kertaa päässyt paine putoomaan joten en usko et vielä on mitään vaurioita tullut. Sillon kun viimeks oli auki niin ei siellä mitään pahempia naarmuja pinnoissa sillonkaan ollut. Jos tos olis hitaammin reagoiva öljynpainemittari niin todennäkösesti päästäisin hymyssä suin menemään tai sit olis jo tullu veivit lohkon kyljestä mäelle:) En nyt täs kohtaa ala noita kiillotushommia tekemään mut ton öljypohjan vois päivittää parempaan. Toi kyllä kuulostaa uskottavalta et öljy paiskautuu pohjan takaosaan kun ton 187 pohjan sumpun takaosa on tosi loiva taaksepäin. Paljonko sourcen 7qt pohja on syvä tarkalleen tiivistepinnasta sumppuun?
     
  18. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Pitikin vielä sanoa tuota samaa että 187 pohja on ton kiihdyttämisen ja öljyn liikkumisen suhteen tosi huono, niinkuin esim. 402:nkin.

    Toi sorsapohja taas on paljon paremmin muotoiltu, selvä sumppurakenne pitää öölin paljon paremmin sielä missä pitää.

    Just ton 7quart sorsapohjan jollekkin yhestä omasta koneesta mittasin, mut en nyt vahingossakaan muista paljo se oli. Voin mitata illalla jos kukaan ei ehdi ennen.
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos rullamittatarkkuus riittää niin 180mm. Mittasin irto pohjasta sisäpuolelta.
     
  20. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Kiitti mitasta, osaako joku sanoa et tarviiko k-palkkia veistää (-74 a body) jos laittaa ton sourcen pohjan? Kattelin noita us partsin sivuilta, olisko yhteensopiva paketti jos laittaa 1211002 pohjan ja 1211004 pickupin? Ootteko käyttänyt ton pohjan kans loiskelevyä ollenkaan? Levyä näytti olevan vaan yhtä tarjolla (1271030)
     

Kerro tästä muillekin!