Teknisiä kysymyksiä koskien SBO 350

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja zero, 15.4.2015.

  1. zero

    zero 3rd gear

    Elikkä kaipaisin muutamia mittoja liittyen OLDSIN 350 koneeseen vm-70.
    Olen nettiä selaillut monta päivää mutta en löydä mäntien kuopan tilavuutta, en puristuskorkeutta enkä alk.per dekki korkeutta männänlaesta. Tarkoituksena tehdä vähän pirteempi 350 sbo mutta kokemus oldsin koneista on ajo tasolla, chevyn koneet muistaakin jo lähes ulkoa.

    Entäs paljonko porukka on kansista hionut pois, onko 1.5mm liikaa? Tai siis noita ensiksi mainitsemiani mittoja kaipaisin juurikin puristuksen suunnitteluun.

    Muitakin vinkkejä saa antaa, kone tosiaan -70 sbo, kansina 6, vakio ruttu lienee 9.0.
     
  2. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Netistä löytyi dekkikorkeudeksi 9.33.
    Oldsjunctionin sivuilta 350 LC motin puristussuhde 8.5, männän kuopan halkaisija 2.85, syvyys .230 ja tilavuus 24cc
     
  3. zero

    zero 3rd gear

    Kiitoksia! Ei ole näemmä internet mun juttu, vietän liikaa aikaa tallissa :)
     
  4. zero

    zero 3rd gear

    Mutta onko tuo männän monttu nyt oikea, niitähån on kahta syvyyttä? Tai kolmea jos w-31 flat top otetaan laskuihin.
     
  5. zero

    zero 3rd gear

    Onkos jollain kokemuksia venttiilikoneistosta, keinuvivut noista tykkää katkeilla olen kuullut. Eli jos puhutaan noin 350-400hv koneesta niin meneekö ihan uusilla tönäreillä ja nostimilla vai kannattaako panostaa esim compin sarjaan missä rullavipat,tönärit,jouset yms?
     
  6. LPV

    LPV 3rd gear

    Eikö näissä ole yläkerta, eli kansien yläpuolinen tavara, samaa kuin Chevyssä ja Pontiacissa? Eli kestävyys on hyvin pitkälle samaa tasoa.
    Onko Oldsissa prässätyt, vai ruuvattavat vippojen studit? Pontiacissa on molempia ja suosittelevat vaihtamaan prässätyt BB-chevyn sellaisiin.
     
  7. saresks

    saresks Gearhead

    Ei oo olssissa studeja, vaan alumiiniset painimet, pedestraalit jotka lukitsee peltivipat asentoonsa. Painimet ei käytössä murru, mut ne saa helposti rikki toispuoleisella kiristämisellä/löysäämisellä venajousen voimaa vastaan.
    Ei niinkään hv määrä, vaan jos nokan nosto yli puoli tuumaa venttiilillä, niin vakiovippojen ura ei riitä vaadittavaan liikerataan. Eikä vakio koneisto ole enää niin hyvä/pitkäikäinen kovemmilla jousipaineilla jne.

    Compin sarja on hyvä ratkaisu saada koneisto vastaamaan tuon hv määrän nokan ominaisuuksiin.

    Jos ei ole aiemmin kansia höylätty, niin 1,5mm voi huoleti ottaa pois kansitasoista. Jos sulla nyt n. 9 todellisia ruttuja, tuolla nousee liki kymppiin. Vielä kansien kanavien taskuporttaus ja monikulmaseetityöt, niin esmes tällä http://www.uspartsperformance.fi/edelbr ... kka-akseli saat hengitystä tukevilla apupalikoilla reilusti yli 350 hv alle 6K rundeilla ja siedettävän tyhjäkäynnin. Toi on hyvä nokka 10-11 ruttuiselle motille ja hellä venttiilikoneistolle. Jos uuden hinta hirvittää, multa vapautuu alle 3000 km ajettu vastaava Lunatin/Compin nokka/nostajat paketti n. kuukauden sisään :wink:
     
  8. zero

    zero 3rd gear

    Kiitosta vastauksista! Tuota nokkaa ajattelin, tai sitten yhtä pykälää loivempaa edelin keppiä. Mitenkä kun mainitsit että yli puolen tuuman nosto on myrkkyä ja tuossa mainitsemassasi nokassa on nostoa 0.520"?
    Ja sen olenkin oppinut kantapään kautta että nuo vipujen pukit saa halki, kerran tein nostaja remppaa kaverin 307 ja avatessa murtu vaikka otin auki maltillisesti. Nyt kun juuri purin vent.koneiston niin avasin vuoronperään vartin kerrallaan niin pysyi ehjänä :) tuleeko ongelmia imusarjan kanssa 1.5mm laskulla?
     
  9. SauliK

    SauliK Gearhead

    Ei tule. Mulla on milli vedetty dekeistä eikä ongelmia imusarjan kanssa. Kai venttiilikoneiston kestävyys tai heikkous tuon nokan kanssa riippuu aivan ajotyylistäkin, mulla on kestänyt vakiopalikat xe284 nokalla jossa nostoa kanssa vähän yli puoli tuumaa. Koputtaa puuta
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    Vakiokoneistollakin saa toimimaan kun varmistaa välykset ja keinun liikeuran riittävyyden, varsinkin pakopuolella, mihin tulee enemmän nostoa. Niitä uria voi myös vinguttaa vähän pidemmiksi.
    Eikä mee överiksi jousipaineiden kanssa, joku edelin sure-seat tai vast. on passeli tuohon, ei tartte enempää.

    Toi nokka kylläkin tykkää kiertää, joten ei haittaa jos päivittää koneistoa tukevampaan. Voi tulla muutama lisäheppakin sieltä suunnilta.
     
  11. zero

    zero 3rd gear

    Heittääkö joku hatusta faktaa tönäreiden alk.per mitoista? Pituus, paksuus. Kai oldsin koneessa sietää vakio tönärien kanssa kantta laskea 1.5mm? Chevyn koneessa ei tuota ongelmaa kun saa säädettyä. Toisaalta voisihan sitä laittaa 1.5mm lyhyemmät tönäritkin.
     
  12. zero

    zero 3rd gear

    siis HYDR. NOSTIMILLA.
     
  13. SauliK

    SauliK Gearhead

    Eikös tuo kuittaannu ainakin osittain virinokan pienemmällä perusympyrällä? Mulla tuli millin laskun jälkeen vielä vajaa kiekka preloadia nostimeen
     
  14. zero

    zero 3rd gear

    Okei, tämä hyvä. Nokka on nyt päätetty. Laitetaan oldsia kunnioittaen alk.per w-31/ w-30/ ram rod nokka, eli 308/308 asteet ja nostoa pikkasen vajaa puolikas tuumaa. Se on tehtaalla hyväksi todettu niin semmonen sinne lyödään jo ihan nostalgia mielessä :) alipaineilla ei ole merkitystä kun moottorin sijoituskodissa on hydroboost niin säilyy jarrutkin :D
     
  15. zero

    zero 3rd gear

    Onkos kellään kokemuksia venttiilien suurentamisesta? Kuinka suuria olette laittaneet? Mulla olisi tuossa nyt vakio pakovenat ja isolohkon 2.000" imuvenat, ne on kolmisen milliä isommat kuin nuo kutos kansien alk.per imut. Hirveesti suurempia ei hanki saada mahtumaan imupuolelle.
     

Kerro tästä muillekin!