Mopsin Slant-6 vinkit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. LPV

    LPV 3rd gear

    On kokemuksia 305 SBC:ssä.
    Hyvä systeemi, kunhan laitettiin puolan sähköt releen kautta suoraan akulta. Ennen sitä kulki sähkö puolalle virtalukon kautta, eikä auto startannu kunnolla kostealla kelillä. Jäi muuten omat häät sillä autolla väliin tuon vuoksi... ;) Ei aiheuttanut mitään ongelmia mulle ja vaimolle.
    Kone käy loistavasti Ingnitorilla, ei mitään ongelmia sen suhteen.
     
  2. Damned

    Damned Gearhead

    Juu, eihän se toimintaa huononna yleensä. Hiukkasen ajoin takaa tässä, että oisko joku slanttiin moista kapinetta kokeillut, että oliko asennuksessa tahi muussa jotain sanottavaa.
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Kiitos Mandula, nää jutut nosti mun slanttivanin taas kategoriaan driveable vehicles.

    Ajoitusmerkkien puutteessa ja ilman kierroslukumittaria turvauduin säätömenetelmään "Fiiliksellä beibi" (Kuustonen, Kaartamo, Kettunen).

    Havaintoja ja toimenpiteitä:

    Sytkä myöhäiselle: käy huonosti tyhjäkäyntiä. Sytkä aikaiselle: käy hyvin tyhjäkäyntiä, mutta stumppaa heti, kun vetää vaihteen päälle; ei auta tyhjäkäyntikierrosten nosto. Sytkä siihen "keskelle", niin jo käy N ja P-asennossa ja D:llä. Tuon sytkän säätö tapahtuu siis visuaalisesti noin yhden tulpanhatun paksuuden mitalla (epätieteellistä, mutta totta...)

    Ja Carter: Aloitin seosruuvit kierroksen auki, ohjeen mukaan. Ryyppy toimii, hyvin käynnistyy ja nopean tyhjäkäynnin saa "hyväksi". Mutta ei low idle, prkl. Seosruuvit 1,5 kierrosta auki. Paranee, käy low idle P:llä ja N:llä muttei D:llä. Lopuksi seosruuvit auki 2 kierrosta ja fine tune low idle ruuviin; jotain 2,5 kierrosta sisään (eli puoli kierrosta siitä ohjearvosta). Ja jo käy, eikä stumppaa pakilla tai D:llä.

    Kierroksista ja seoksista en tiedä tuon taivallista, mutta aika ralliauto dodgesta tuli, ajelin sunnuntain iloksi pitkin kotikylän pikkuteitä ja hyvin toimi.

    Lopuksi: vanin säätäminen on aika madmaxia: ajelet kylällä ristiinrastiin konekoppa auki. Kätevää, kun kaasaria voi säätää kuskin paikalta. Mutta kiva oli päättää projekti ja laittaa konekoppa kiinni ja avata radio...
     
  4. Mandula

    Mandula 1st gear

    Hyvä, että jollakin edes toimii :)

    Taisi tulla tässä vaiheessa eteen kannen avaus (kuhan kerkiää).
    Kaikki maan ja taivaan välillä kokeiltu ja silti vain tyhjäkäynnin saa jotenkuten toimimaan, silti koneen lämmettyä alkaa poksumaan ja käynti heikkenee/sammuu.

    Parhaiten toimii isolla ennakolla (arviolta 20 astetta), mutta eihän sitä siinä voi pitää ja kuitenkin stumppaa heti kaasua annettaessa. 9 asteen ennakolla sain tyhjäkäynnin vielä jotenkin pelittämään ja auton käyntiin, mutta ei siltikään kestä antaa kaasua ja sillon poksuttelee putkessa ja vaihde päällä sammuu/käy rytyyttäen.

    Jostain vuotaa tai jotain on tukossa jossain välissä, toivottavasti selviää pienellä eikä tarvis koko konetta nostaa paikoiltaan :)
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    En oo suurasiantuntija Slantin kohdalla puolen vuoden ropaamisen perusteella, mutta joku major vacuum leak tuo on. Mun auto oli just tuollainen kaasutinrempan jälkeen ennenkuin tein sen imusarjapakosarjatiivisteen vaihdon. Seosruuvit oli PO:n jäljiltä 3 ja 1/4 ja 3 ja 1/2 kierrosta auki; posautteli silloin tällöin. Kun väänsi seosruuvit pienemmälle, ei löytynyt mitään tyhjäkäyntiä. Nyt löytyy.

    Vähän tuli manuaalivaihteistoa ikävä: Tuon TF 904:n (voihan se olla 998 tai 999) turbiinin stall speed on niin alhaalla (kuten tavisautossa kuuluukin), että tyhjäkäyntiä on pakko nostaa, jotta kone jaksaa käydä. Manuaalilla voisi tyhjäkäynnin jättää siihen, missä se on N:llä ja P:llä hyvä. Voi olla, että kakki johtuu epätieteellisestä toiminnasta autokatoksessa. Jatkan kuitenkin autoharrastusta.
     
  6. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Koitappa vielä säätää joutavan seokset alipainemittarin avulla.
    Elä nosta tyhjäkäyntinopetta, vaan koita lillasti lisää perusennakkoa.
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Hyvä vinkki. Pitää hankkia alipainemittari. Vielä kun saisi ne seosruuvit hiukka pienemmälle.
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Vielä tähän tyhmä kysymys: Säädetäänkö jakajan alipaineletku kiinni vai ilman jakajan alipaine-ennakkoa. Funtsasin, että alipaineletu paikallaan...mutta siinä taitaa piillä virhe.
     
  9. jariha

    jariha Double Gearhead

    Ilman
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Jatketaan taas aihetta, vaikka tämä on aika Carter BBD-painotteista. Säätelin viikonloppuna ja sitten yleismittarilla huomasin, ettei ns. Crossover Chokeen tule virtaa perille asti. Kysymys: punainen virtajohto tulee venttiilikopan kyljessä olevaan 20-centtisen kokoiseen mokkulaan, jossa on kaksi urosabikoa pystyssä. Tuosta jatkaa sitten johto siihen Crossover Chokeen:

    Tuollainen värkki:

    [​IMG]

    Virta ei kuitenkaan kulje sen mokkulan läpi, joten jo ajoviima viilentää tuon bimetallijousen ja taas on ryyppy päällä. Pitäisikö sen bimetallijousen lämmitysvastukseen tulla virta koko ajan? Vai onko siinä kahden abikon mokkulassa joku vastus tai muu, joka säätelee virran kulkua? Kytkin nyt virran suoraan siitä punaisesta johdosta. Poltanko autoni?
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Tuohon kysymykseen "Pitäisikö sen bimetallijousen lämmitysvastukseen tulla virta koko ajan?" vastaan itse: Siihen bimetallijousen lämpövastukseen pitää tulla virta moottorin käydessä, jotta jousi lämpenee ja sallii ryypyn tulla pois päältä.
     
  12. Sputnik70

    Sputnik70 1st gear


    Joo ainakin Aspenissa tulee öljynpaineanturalta virta ryypyn lämmitysvastukseen. Hmmm, vaan tais mennä vielä jonkun vastuksen "venttiilikopan sivussa olevan pyöreän hässäkän" kautta jos oikein muistan... Itsekin painin ton ryypyn kanssa, että sain pelittään. Eihän toi kenokuutonen (kylmä)käynnisty ilman sitä vaikka pumppais kun tulpatonta mopoa.
     
  13. Mandula

    Mandula 1st gear

    Päivitellään omaa ongelmaa:

    Eli otin kannen irti siinä toivossa, että venttiili olisi palanut tai muuta pikkuvikaa.

    Siellähän oli 5-pytystä männän reuna kadoksissa ja jotain hapettumaa tai muuta kohoumaa pytyn yläosassa siinä kohtaa, josta mäntä oli lohjennut. En tiedä, johtuiko lohkeaminen tuosta kohoumasta vai onko se tullut lohkeamisen jälkeen.

    No, joka tapauksessa ongelma tavallaan ratkesi ja jossain vaiheessa sitten konetta irti ja uutta osaa sisälle.

    Pari kuvaa aiheesta:

    [​IMG]
    Kuva 1. Kansi OK näköinen. 5-pytyn tulpasta huomaa, että palava aines päässyt karkuun ennen kipinää.


    [​IMG]
    Kuva 2. Pytyissä kannen irrotuksessa tippunutta irtopaskaa, sylinterit (paitsi 5.) hyvässä kunnossa.


    [​IMG]
    Kuva 3. 5-pytyn männän helma oudosti murtunut, pieni naarmu sylinterin pinnassa murtuman kohdalla. Juuri erottaa kynnellä, eli ei onneksi pahasti mennyt.


    [​IMG]
    Kuva 4. Valkoinen kohta murtuman yläpuolella, sylinterin seinämässä, luultavasti ollut osallisena männän rikkoontumiseen. Ainakin millin kohouma tuossa kohtaa, ei mitään hajua mistä moinen kasauma olisi voinut ilmestyä ja miksi.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eiköpä tuo kohouma ole sitä samaa materiaalia, jota männästä puuttuu. Käynyt laihalla ja nakutellut tai muuten vaan ollut intohimona hieroa mäntää pytyn seinään ilman öljykalvoa.
     
  15. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Onko saatavissa uusia / uustuotanto "crate" moottoreita 225 & 170cid?
     
  16. Vuodesta -78 on tullut harrastettua ja aina tullut Slantin tilalle vaihdettua kasi.Nyt en sitä virhettä tehnyt ja voi että tuntuu hyvältä moottorilta tuo 225 automaatin kera.
     
  17. KajS

    KajS Gearhead

    On se kiva nähdä, että joku sanoo"tuntuu hyvältä moottorilta tuo 225 automaatin kera". Edelleen olen aika vakuuttunut, että Ram Van B250 voimapakettina tuo on aika oiva.

    Tyhjäkäynti on ollut suurin haaste. Tarkka on slantti sytytyksen ajoituksesta ja Carteria ei sitten huijata millään slow idle ruuvin ruuvaamisella, loppuu säätövara. Kulkua piisaa kyllä; rantasauna etenee nikottelematta vaikka 100 km/h ja valoissa jää tavispösöt ja kiat taakse.

    Mites noi bensapumput? Pojat suositteli tallilla, että laita sähköinen. Pitää varmaan mitata tuo nykyinen. Saattaa olla kyllä painetta muttei tuottoa. Tosin ei Carter BBD:n kohdalla nyt tuottoa niin tarvi. No, tää oli taas enempi pohdiskelua, kunhan taas pääsis rautakauppaan hakeen terassitarpeita. Tyylillä...It's got a slant six!
     
  18. sectoid

    sectoid Gearhead

    Tykkään itsekkin Slant/Super Six 225 koneesta. Dartti ei ole raketti Super Six 225 + kolmevaihteisella automaattilaatikolla varustettuna, mutta aivan riittävästi sillä pääsee.

    Olen haaveillut olevani varakas moottorivelho. Olisi mielenkiintoista tehdä Slantti varustettuna kuusipisteisellä ruiskulla.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuo on suunilleen talven ja eurotonnin mittainen hanke. Ruisku ei sinäällään tuo mahtavia woimia, tarttee laittaa tonnit lisäksi muihin muutoksiin.
     
  20. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Mä just herättelin Dodgen talviunilta. Tai no viime kesänä tuli ajettua sen verran että siirtelin tallista pihalle ja takaisin... Muutaman kerran tullut funtsittua vaihtoa kasiin mutta vieläkään en ole keksinyt oikeaa syytä moiselle. Släntti lähti taas pienen huikan avustuksella laakista käyntiin, käy nätisti ja on luotettava. Paras mahdollinen voimala rauhalliseen cruisailuun ja kesäisiin ajomatkoihin. Taitaa Seneca kulkea samalla kutosella kun nyt tehtaalta rullaava nipponi on jo paalattu kolmeen kertaan. Hyvä kone, muuta ei voi sanoa.
     

Kerro tästä muillekin!