Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-jet)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sdfsd, 29.6.2014.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Kasasin kaasaria hiukan, tossa tuli tollanen lappu mukana missä sanotaan että bensapinta pitäs olla 13/32 tuumaa tosta ylätiivistepinnasta, joten koitan sitä siinä eka. Oli kaikkiin 307 koneisiin ilmotettu se, oli kone sitten federal, canada, export tai marine applications.

    Edelbrokin valmistaman Q-jet jousisarjan kanssa oli vähän ongelmia, värisokea kun olen, eikä niistä oikeen muutkaan selvää saanut. Oranssin jousen tonne nyt mielestäni laitokn ja sen pitäs olla 5Hg. Mustaa ei ollut sarjassa lainkaan mutta voidaan olettaa että se on varmaan se väritön ja noi keltanen ja kultanenkin oli aika epämääräsiä. Miksei voi laittaa väreiksi vaikka valkonen, musta, sininen ja punanen vaikka esimerkiksi? Todella käsittämätöntä.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Nyt on kaasari kasassa. Jos ens viikolla sais paikoilleen. Täytyy eka asentaa toi bensapumppu missä on paluulinja hommailla noita ryyppyhiluja ja sen jälkeen laittaa kiinni.

    Hommaa viivyttää nyt toi vetoakselipuuha mikä tuli nyt eteen.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Kattelin tässä tänään ton varaosafarmarin perävälityksiä, ja siinä näyttäis olevan 2.7jotain. Mites, meniskö noi rattaat tuolta farmarin perästä tonne Delttan perään mimmosella työllä? Vai onko näissä ihan eri perät? Näyttäis ulospäin äkkiseltään kattottuna ihan samanlaiselta.

    Onko toi liika pitkä välitys ton th200r4 lootan kanssa?

    tollahan sais 100 nopeudessa matkakierrokset tiputettua 1300 paikkeille, ja 80 auto kulkis 1000 kierroksella. Olisko liika pitkä välitys vieläkin?


    Q-jetti puoli alkaa näyttää hyvältä, ryyppyhilut multa löytyykin jo ja kaasari on kasassa. Bensalinja on ainut mikä uupuu tällä hetkellä.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Jatketaan monologia...

    Kuuluuko se secondary vacuum pull off eli se taaempi alipainekello kytkeä tonne kaasarin taakse? Joissain kuvissa nähnyr jonkun modulator palikan tossa välissä? Mitä tosta kellosta on edes hyötyä?
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Nyt koneet käy jo, eka lähti käymään mutta stumppasi aina heti. Otin secondary vacuum pull offin mäkeen irti ja nyt ryyppy pysyi päällä. Ryypyn säätö on päin honkia tai sitten bi jousi on kuolleentunut. Nää ei ole isoja ongelmia.

    Isommat ongelmat liittyy bensavuotoihin. Uusi pumppu vuotaa jostain mistä lie, en kerinnyt vielä kattomaan. Todennäköisesti se letkunippa mistä letku lähtee kaasarille. Tiedä onko jotain valumöhjöä kierteissä vai onko noissa jenkoissa jotain ihan pieniä eroja tuuma ja normijenkojen välillä vai mikä on.

    Kaasarista vuotaa se liitin minkä sisällä on suodatin. Nylon tiiviste ei pitänyt, modasin sitä liitintä ja koitin paskalla kuparitiivisteellä saada sitä pitämään. Ei pitänyt. Koitin vielä viimiseksi vielä plöijätä sitä kuparitiivistettä vähän mutta olikin vähän liika väkevä valkee ja suli koko rengas pois. No, huomenna uudella kuparirenkaalla yritys. Jos hakis sellasen UZET renkaan niin pitäisi varmasti, tai ei olis ainakaan tiivisteestä kiinni se pitämättömyys.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Nyt ei enää suihkua bensaa mistään. Laitoin loctiteä noihin jenkoihin ja alkoi pitämään. Bensapaineet saatu kuriin säätimellä. Nyt ei tulvi.

    Tyhjäkäynti on Edeliin verrattuna huonompaa. Näissä taitaa olla jotkut tosi laihat tyhjäkäyntipiirit kun ruuvit on tosi auki ja silti tarttis inan saada lisää soppaa. Sytkäennakon laittaminen full vacuumiin auttoi ja nyt käy ihan kohtuullisesti. Katoin jo lambdalla ja sain 700-850 MV tyhjäkäynnillä eli ei mitenkään super laihalla käy. Kun saan vetarin katton mitä ajossa näyttää.

    Ryyppy pitää vielä säätää, mitäs tehdas sanoo sen säädöstä?
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Nyt on ajettukkin jo autolla. Kaasuunvastaavuus parani ja liikkeellelähtiessä ei tartte kaasuttaa ihan niin paljoa mitä ennen. Imuäänet myös kasvoi täyskaasulla (tärkeää :rotfl: ) . Lambdalla en ole kattonut vielä mitä seokset sanoo, enkä ole alipaineitakaan erityisemmin kattellut.

    Tässä tulee nyt viikon sisällä ajoa sen verta että varmaan nään mitä auto kuluttaa.

    Sytkäennakkoja voisi ehkä koittaa säätää vielä johonkin suuntaan, nyt mulla on full vacuumissa ennakot ja joku 34 tyhjäkäynnillä, muistaakseni cruise ennakot on nyt vajaa 40.

    vaihdoin otsikonkin paremmaksi, enä kun ei olla laittamassa sähkö q-jettia tai TBI:tä tähän.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Eka tankillinen ajettu, 12,8 l/100km kulutus. Ajettu motaria, ohiteltu ja kaikki pikatie ajot ajettu 100km\h nopeutta. Motarilla sitten tietty kovempaa.

    Vääntö on kasvanut verrattuna tohon edeliin. Nyt menee nätisti tasakaasulla mäet ylös ilman että vauhti tippuu ellei kaasuta. 0-100 aikoja en ole vielä testaillut. Edelillä pääsi ensiökurkuilla pelkästään kiihdyttäessä 0-100 13,5 sekunttiin.

    Voiskohan tota seosta koittaa vielä laihentaa tosta ruuvista mikä on ton alumiinitulpan alla? Lambdaa en voi enää käyttää säätöön kun huomasin pienen vuodon pakosarjan ja kannen liitoksessa.
     
  9. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Ei se pahasti pielessä ole tuolla kulutuksella, 10.5-15 litraa mulla tuo on ottanut maantievoittoisessa ajossa. Vähän jalasta riippuen. Kaupunkiajoja en ole edes koittanut mitata.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Se laihentaminen säätämällä tuon alumiinitulpan alla olevasta säätimestä ensiöneulojen liikerataa syvemmälle (alaspäin) huonontaa myös tyhjäkäyntiä, jota tuossa aikaisemmin pohdit. Jos tyhjäkäynnin saat muutoin kuntoon, niin sitten voi laihentaa kevytkaasuseosta tuolla säätimellä.
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Tarkoitit, että neulojen pudottaminen laihentaa myös tyhjäkäyntiseosta.

    joutokäyntiseosta voi sitten tarvittaessa kompensaatioksi rikastaa avaamalla joutokäyntipiirin seosneuloja.

    Tossa ei kannata mennä ihan äärimmäisyyksiin pihtailumielessä,
    tyhjäkyntipiirin ja osakaasupiirin välille tulee turhan syvä laihaseoskuoppa ja mosa alkaa tuntua puutuneelta ja vastaa ihan pintakaasulla kehnosti, varsinkin suuremmilla vaihteilla.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Joskus se menee niin että se power neulojen alarajasäätö heikentää myös tyhjäkäynnin vaikka luulisi että suuttimista tulee silloinkin riittävästi polttoainetta tyhjäkäynnille, mutta mulla on pari autoa jossa se liika ensiösuuttimien laihentaminen heikentää myös tyhjäkäynnin.
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Voihan se bensantulo loppua vallankin jos neulat ruuvaa alas muniaan myöten? silloin ei tietenkään auta tyhmäkyntineulojen ruuvailukaan jos kakkua ei yksinkertaisesti ole tarjolla, tuo nyt menee ohi jo siitäkin äärimmäisyydestä josta itse mainitsin.

    Jos neulat on lähtöjään turhan ylhäällä niin tyhjäkäynti ja siirtymäriitti osakaasulle voi yhtälailla parantuakin.

    osviittaa antaa tyhjäkäyntineulojen asento, mutulla heitän että ok lähtökohta hifistelylle on kun ne on parisen kierrosta auki ja enskaneuloista säädettynä tyhmäkäyntipäästöt on ok
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Voisi koittaa ruuvata tota maltillisesti puol kierrosta sisään. Nyt tuntuu kuitenkin vetävän todella hyvin, voi tasakaasulla ajaa pienet mäetkin ylös ilman että vauhti tippuu eli paljoa se ei voi olla pielessä, jos ollenkaan. Ajan nyt vielä toisen tankillisen ennen kun teen mitään, ja katton jos kulutus pysyy samassa.

    Paljonkohan toi lukoton 350 loota tekee lisää kulutukseen vrt. th-200r4 tai lukollinen th-350?
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    kokeile samantein pari kierrosta, sekään ei välttämättä vaikuta paljon mitään jos neulat on melko ylhäällä ja jos havaitset pintakaasukiihdytyksessä uupumista niin sulla on alue jonka välistä "totuus" löytyy.
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Q-jetissä tyhjäkäyntiseossäätö menee silleen että säätöruuveja kierretään vähän kerrallaan auki niin pitkälle kuin tyhjäkäynti paranee(tai alipaine suurenee). Sitten kun aukikiertäminen ei enää paranna tyhjäkäyntiä, paras kohta on siinä. Se kohta jossa kiinnipäin kiertämien alkaa heikentämään tyhjäkäyntiä, mutta aukipäin kiertäminen ei sitä paranna.
    Samalla säädetään läppien asentoa kiinnipäin jos kierrokset nousee liikaa. Idea on siinä että läpät pitäisi olla mahdollisimman kiinni niin että läppä ei ole liikaa auki off-idle portin kohdalla. Jos läppä on liikaa auki, vetää alipaine seosta off-idle porin kautta liikaa ja off-idle kanavassa ei riitä reserviä silloin kun kaasua avataan vähän lisää tyhjäkäynnistä (off-idle).
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    noin olen säätänyt kaikki kaasarit mitä autoissa on ollut, eli ensin hakee jonkun perussäädön ja ruuvaa kaasuläppää sen verta auki että auto nyt varmasti käy, vaikkakin korkeilla jenkoilla. Siittä olen lähtenyt sulkemaan pikkuhiljaa kaasuläppä ja aina kun käy huonommin, olen säätänyt seoksia, taas sulkenut läppää, säätänyt seoksia, ja tätä tehnyt niin kauan kunnes tyhjäkäynti on sopivan hiljanen.

    Mulla on tällä hetkellä alipaine-ennakko full vacuumissa (33 astetta tyhjäkäynnillä), mikä antaa mun kokemusten mukaan anteeksi jonkun verran tota seoksen säätöä. Eli liian laiha seos ei ala kovin helposti tutisuttamaan konetta verrattuna tohon että käytetttäisiin noita 5- astetta EYKK, ja alipainekello ported vacuumissa, tai vastaavia säätöjä mitä näkee usein euro-autoissa ja noissa muissa jenkeissä kuin Oldsin koneissa.

    Mulla on tällä hetkellä läppä kokonaan kiinni. Se ruuvi ei ota kiinni sinne vastakappaleeseen enää lainkaan. Tyhjäkäynti D päällä jotain 600 varmaan ja vapaalla joku 700-800 1/min. Varmaan jos vähentäisi noita tyhjäkäynnin ennakkoja, voisi joutua läppiä avaamaan vähän enemmän. Nyt tosin toimii hyvin niin en koske niihin.
     
  18. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Mulla vie nyt Custom Cruiser -85 307 orkkis Quadrajetillä stadissa kaupunkiajossa n. 18 litraa sadalle. Siinä ei paljoakaan maantieajoa ole. Liikennevaloja keskimäärin 250 metrin välein isoksi osaksi, kaasua ja jarrua vuorotellen. Vissiinkin ihan ok kulutus?
    Viime kesänä matka ajossa n. 97km/h nätillä ajolla 12-13 litraa. :wink:
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Nyt päästiin 11,7l/100km kun taas hain tankin täyteen. Nyt ajoin rauhallisemmin mitä ekalla tankilla. Tossa Q-jetissa on vaan niin komeet imuäänet että oli ekalla tankilla aina välillä ajettava kaasu pohjassa että sai kuunnella.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    11,5 l/100km oli nyt kulutus.

    Eilen kun jouduin kaasu pohjassa kiihdyttämään, kone taas nakutti aika railakkaasti. Mitäköhän nyt tarttisi tehdä? Mulla on kaikki amerikkalaiset nakuttaneet aina kaasu pohjassa. Osakaasulla toimii täydellisesti, kaasupohjassa alkaa kolina pellin alla.

    Muistaakseni mulla on sininen ja hopee jousi nyt käytössä. Perusennakkoa ei ole melkein ollenkaan. Saisikohan tota nakutusta seoksella jotenkin poistettua? Esim. Rikastamalla/Laihentamalla toisioneuloja?

    Millasilla kokonaisennakoilla ihmisillä ei nakuta tämmänen kone?
     

Kerro tästä muillekin!