olds 307 ja lambda

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja p0ks, 28.5.2015.

  1. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Morjesta.
    Tuossa omassa -87 vuotisessa motissa ei oo lambdaa ollenkaan pelkkä tulppa pakoputkessa niin vaikuttaako miten päästöihin tai käykö tuo muuten rikkaalla? Muuten tuntus toimivan ihan hyvin mut päästöt mietityttää leimalle mentäes.
    Saastelaitteet muuten paikallaan yms. Tietokone ohjattu sytkä ja kaasari.
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Lambdan irroitus luulisi laittavan tietokoneen vikatilaan ja sytyttävän check engine valon, ellei polttimoa ole sitten poistettu tai tehty jotain muita ihme virityksiä sille tietokoneelle.

    Käy huoltamolla tarkistaas päästöt niin sithän sen näkee ja onko minkälainen kulutus sadalle kilometrille ?
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Löytyykö sieltä johdot/johto lambdalle? Miten muistaisin lukeneeni että joku harvinainen malli 307 koneesta olisi olemassa missä ei olisi lambdaa. Yleensä niissä kaikissa taitaa se olla.

    Itse nähnyt yhdessä autossa (ei 307, ja ruiskukone) jonkun nikkaroiman virityksen missä akulta oli vedetty vastuksen läpi virta lambdan johtoihin niin että vastukselta tuli puoli volttia.
     
  4. Väne

    Väne Gearhead

    Ei se vikatilaan mene, toimii normaalisti open loop/kylmäkäynti asetuksilla.
    Kaasarin saa toimimaan ilman lambdaakin jos välttämättä haluaa mutta jos lambda on vain poistettu niin ei varmastikaan mene päästöarvoihin.
    Eli jos töpseli löytyy niin laita lambda paikalleen ja korjaa viat minkä takia lambda on poistettu..
     
  5. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Semmoinen liitin löytys konehuoneesta mihkä uskon että lambda menee kiinni, on vaan pakoputkessa hitsattu kiinni se tulppa niin vaikeuttaa lambdan laittoa. Kulutus n. 17L sataselle missä 80% oli rauhallista matka ajoa.
    Ei toimi enään SES valo, ei syty olleenkaan, miten tuosta kannattas lähteä vikaa etsimään?
     
  6. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Oli HC:tä liikaa mut sit otti kaasarista apparin puolella olevan liittimen irti niin HC tippu 505 ja käynti hieman parani sekä ikävä kimeä naputuskin lakkas. Mikä tuo aparaatti on? voiko sitä säätää jostain?
     
  7. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Se on seossolenoidin liitin, tarkoitettu tietokoneen ohjaamaksi. Ses valosta niin onko polttimo paikallaan enää? Sen pitäisi muistaakseni killittää vaikkei ecm ole edes johdoissa kiinni.
     
  8. p0ks

    p0ks 2nd gear

    SES valo toimi jossain välissä mut nyt täysin pimeä, en ole vielä kerennyt katsomaan onko vain polttimo palannut. Voiko solenoidia säätää tai muuten mistä seoksia säädetään että saisi ne kohdalleen?
     
  9. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Siihen on jotkut tehneet ecm:mää vastaavaa pulssia lykkäävän kortin, joka sähköisesti pitää ensiöneulat halutussa korkeudessa, taisi olla vielä ohjaamosta säädettävä. Mutta en ole siihen enempää perehtynyt ja tuo viritelmä taitaa olla alipainejakajaa vaativa että toimii oikein. Tietsikkaohjattu kun pitää kipinän kiinteänä ilman ohjausta.

    Jos kunnolla toimivan haluaa niin sanoisin että kunnostaa systeemin kikkailun sijasta toimimaan tehtaan suunnittelemalla tavalla tai vaihtaa jakajan ja kaasarin perinteisiin versiohin.
     
  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ainakaan mulla tuo 165 ecu ei edes huomaa jos lambdan piuhan vetää irti. ei tosin huomaa paljon muutakaan,arvailun varassahan se näissä vanhemmissa ecuissa nuo hommat on.
     
  11. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Niin ne neulathan ei ole jollain tietyllä korkeudella, vaan solenoidiin tulee pulssia jotain 10 kertaa sekunissa eli neulat pomppivat ala ja ylä asennon väliä kokoajan.
    Pulssisuhdetta säätämällä tapahtuu seoksen säätö eli neulat on ajallisesti (tosta 1/10 sekunnista) enemmän tai vähemmän aikaa ylä tai ala-asennossa.
    555 mikropiirillähän toi kytkentä on helppoa tehdä.
     

Kerro tästä muillekin!