oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu ja vaatii himppasen järeämpää venttiili"koneistoa" .
     
  2. 68corvette

    68corvette Gearhead

    500cid ja osat mitoitettu ~6000rpm maksimi tehoille.
    2.07" venttiili vaatii paljon aika-ikkunaa että antaa tehoa noin korkeilla kierroksilla 500cid alakerran kanssa.

    Virtaus on maksimissaan jo .500 nostolla, ei toki lopu siinä kohtaa.

    Tuollainen nostohan on nykyisin vakio moottoreissakin.
    Jos tehoa haluaa tietyn verran, niin osat on pakko mitoittaa toimimaan sillä kierrosalueella..
    Nokka on ehkä aavistuksen yläkanttiin, mitoitettu ~6000rpm maksimi tehoille, mutta tuskin tuota paljon yli 6000rpm pyöritetään 4.5" iskulla.
     
  3. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Meneekös toi 4,5" isku ilman muutoksia lohkoon?

    Mitä mieltä ootte wanhan kunnon F1 nikkelikoodin lohkon putkituksesta, kun yhdessä sylinterissä on jo ohut suora putki?

    Darton Sleevesiä suunnitellut.

    Pitäis tehrä tollainen 800+ hp BIG inch TorqueMonster suoraanajomotti.

    Girdlet ja jopa kuivasumppua ollaan hurjimmissa ajatelmissa pyöritelty Jeselin keinujen kanssa.
     
  4. SauliK

    SauliK Gearhead

    ainakin tuo eaglen sarja meni mulla ilman muutoksia, siis eaglen 4,5 iskuinen akseli ja H-profiili kanget.

    F1 koodin lohko? tarkoitatko Fa? mulla on Fa- muistaakseni -71

    mukavaa luettavaa ja hyviä kuvia tullut tänne, alkaa motivaatio iskeytyä omienkin kansien kimppuun lisääntymään
     
  5. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Siis nikkelikoodi sieltä lohkon takaosasta (vetolevyn edestä).

    F, F1, F2, F3 ja F4 olisivat vielä parempaa enemmän nikkeliä sisältävää valua.

    Mitä pienempi numero, sitä parempi lohko.

    Jos ei ole huokosia jäänyt valuun.

    Toi mun lohko olisi muuten hyvä, mutta toi yksi putki on ongelma
     
  6. ChargeDodger

    ChargeDodger 3rd gear

    Tollaset 800+ tehot huutais jo takokampuraa ja sellaista ei taida kukaan isolohko Oldsiin järkevään hintaan valmistaa? Eagle ilmoittaa tolle valuakselille max tehonkestoks 700hp.

    Mitä lohkoihin tulee, niin ainakaan Bill Trovaton mukaan
    noilla lohkoilla taida sen kummosempia eroja olla, on se sitten uudempaa tai vanhempaa valua.
     
  7. kuula

    kuula Gearhead

    Empä lähtis tuommosille tehoille valuakselin ympärille tekemään.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Valuakseleitahan on sitten tavallista rautavalua ja nodulaarirauta valua. Nodulaari kestää paremmin ja sitä on käytetty Oldsissa aika yleisesti, 307:ssa tosin ei koskaan.
     
  9. SauliK

    SauliK Gearhead

    kokemustahan ei tietenkään ole mutta luetun tiedon mukaan sekä isolohkon että N-kampuran tehonkesto menisi jossain 600hp tienoilla. sen jälkeen ei tiedä kumpi pettää mutta molemmat yleensä menee rytäkässä

    varmaan nuille 800 tehoille jos haluaa kestoa niin diesel lohko 425 takokammella tai sitten luja girdle isolohkon alakertaan ja 425/custom kampi. reiluja kuutioita jos haluaa niin customiksi taitaa mennä
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eagle mainostaa valukampuralle 700kaakkia max. Mondellon sivulla on takoaleksi mutta hinta on 2300$ :eek: .
    Tehtaan oma takokampura on harvinainen mutta löydettävissä? Sen nyt erottaa ottallakin mutta numero 400943 kertoo sen varmasti.
     
  11. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Takoo, takoo ilman muuta, vai sittenkin billettiä. :odroll:

    Pitäis nimenomaan rakentaa tollainen Super Proo motti, kun on jo DRCE Proo motti. :lol:

    Ja kuutiota, kuutiota ja palajo! :rotfl:

    Alkaa jo sanomisetkin menemään sekaisin, kun on käynyt tällä viikolla sekä savossa että pohjanmaalla työmatkalla.

    Rocket Racingilla olis billettiakseli $3200.

    Oldsmobile Performancella kuivasumppu öljypohja $855.

    Ihanan kallista, mutta eihän hevoset ilmaiseksi tule. Ja etenkään jalkapaunat. :poff:
     
  12. SauliK

    SauliK Gearhead

    no ny on autolla taas vähän ajeltu tällekkin kesää, th400 vaihtunut motin jatkoksi talven aikana ja holleyn punainen polttoaine pumppu tankin kyljessä työntämässä soppaa orkkis mekaaniseen. ei ole oikeen kovin tohtinut vielä kokeilla muttei puutumis ilmiötä kesken kiihdytyksessä enää ole.

    pumpun laiton yhteydessä vaihtui kaikki letkutkin pari milliä isompiin niin varmaan silläkin jotain vaikutusta

    muttamutta, onko kukaan mittaillut päästöjä omista moteistaan? subillahan taisi olla raju nokka omassaan mutta onko koppa niin nuori että olet mittarilla käynyt?

    mulla tosiaan compin xe284, kaasarin/sytkän säädöt niin että kone pelaa parhaiten luonnollisestikkin, päästöt seuraavat

    - pyörintänopeus 750rpm

    - lambda 1.298

    - co 3.620

    - co2 5.42

    - hc 2348

    - o2 9,73

    hc arvon melkein tiesi jo että on kova mutten olis odottanu ihan noin kovaa, kaasarissa on kyllä aika paljon varaa laihentaa tyhjäkäynti seosta.

    kysymys nyt kuuluukin että onko tuo hc arvo nyt niin kaukana sallitusta että ei tule menemään millään vippaskonstilla alle sen 1000, täytyy kuitenkin kohtuu ajokuntoisena käydä vielä siellä konttorillakin vaikka jostain korjaamolta edustavamman lapun saisikin

    lsa on tässä nokassa 110 ja multa kyllä löytyy aikoinaan motin mukana tullut crane joka on pykälää miedompi ja lsa 112 joten sillä luulisi ainakin menevän. veikkauksia, säästänkö aikaa ja alan suoraan nokan vaihtoon vai varaanko ensi viikolle ajan mittarille ja koittaa säädellä.

    aikaa on vielä pohtia joten mielipiteitä ja kokemuksia kehiin
     
  13. Onko ylimääräisiä ehjiä 455:sta myytävänä?

    Kaverin avo oldsi särki 350 sydämmensä ja kaipais nyt uutta ehompaa tilalle....

    Hommasi jo 100h ajetun chevyn 350:sen mutta isolohko jäänyt kummittelemaan joten ton chevyn kiukaan vois saada vaihdossa jos kiinnostaa.

    Soita 0500-806067 ja tarjoa.
     
  14. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Nytpä olis kannet valmiit ja virtauspenkissäkin on käyty. Ei mennyt joululoma tallissa hukkaan... tuli rautakansista edelin hakkaajat :)Tai ainakin edelin veroiset..

    https://picasaweb.google.com/lh/photo/J ... directlink

    https://picasaweb.google.com/lh/photo/_ ... directlink

    https://picasaweb.google.com/lh/photo/d ... directlink

    https://picasaweb.google.com/lh/photo/X ... directlink

    N. 3mm sain imukanavan ala pinnasta tehtyä seinämää, mikä luo jonkinsorttista imua myös kanavan alapintaan.

    Kansiin holkitettiin uudet ohjurit, sekä porattiin istukat isommille venttiileille. 2,07" ja 1,675"

    Virtaukset tehtiin 10" patsaalla, mutta mittaaja kertoi että jos tulokset kertoo 1,67, se vastaa 28" patsasta. Hän kertoi käyttävänsä 10" patsasta siksi, että sillä saadut tulokset ovat lähimpänä dynossa ajettuihin tuloksiin verrattuna.

    Paremmat virtaukset tuli pääty sylintereistä. Huonommat keskimmäisistä. Pakokanavien huonompi virtaus selittynee heat cross overeilla, jotka valoin umpeen ja muotoilin kanavat uusiksi. Senverran jäi vaivaamaan,että yritän vielä ennen koneen kasausta hieroa keskimmäisiä pakokanavia paremmiksi.

    Nämä ovat nyt 28" tuloksiksi muutettuja:
    Vasemmalla reunimmaisten ja okealla keskimmäisten kanavien tulokset.

    Nosto-----imu-----Pako ------------imu----- Pako

    0,2------129,3-------105 -----------135--------101
    0,3------183,8-------136,7----------186,7------128,6
    0,4------212,6-------154,6----------206,7------141
    0,5------231,3-------169,3----------232,6------150,6
    0,55-----238,6-------175,8----------235,5------153,1
    0,6------247---------192,2----------238,5------153,1

    Rullanokalla, torker tai rpm imusarjalla, hyvällä putkistolla ja säädöissä olevalla kaasarilla, tuosta std bore 455 koneesta voisi ehkä sen 450hv saada?
     
  15. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Mikkä kannet?

    Meitillä saatiin Edeleistä kaivettua 16% lisää virtauksia.

    Sekä tehot nousi 530 => 570 hp.

    Tosin tää on 468 raaseri. :lol:
     
  16. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    C ja B. C kansista mitattiin nuo päätysylinterit, B kansista keskimmäiset sylinterit.

    Silmällä ei kyllä erota C ja B kansien imu eikä pakokanavista eroa, eikä virtauseroakaan ole kuin muutama cfm.

    Kertoisitko tarkempeia speksejä 468 raaserista 8)
     
  17. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Eipä ole virtausarvoja tähän hätään, kun ne ovat tallilla.
     
  18. ChargeDodger

    ChargeDodger 3rd gear

    Oma 496 katumosa saatiin tänään penkitettyä

    543@5500 hummaa puski parhaimmillaan ja vääntöä 592.3 lb-ft@4100
    750cfm Kaasari jäi aavistuksen pieneksi ja odotetusti öjynpaineet sen verran matalat, että vedettiin suosiolla 10w-60 öljyillä. Eiköhän noilla väännöillä pallo pala jo ihan kivasti :)
     
  19. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Kivastippas potkii 8)

    Minkälaisella nokalla/yläkerran osilla tuo kone on kasattu?
     
  20. saresks

    saresks Gearhead


    Yli 800Nm vääntöä, ziisus.
     

Kerro tästä muillekin!