454 BBC, mikä stroukkikitti viisain turbokäyttöön?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Joni P., 5.7.2015.

  1. Joni P.

    Joni P. 3rd gear

    Täällä jos jossain löytynee kokemusta (tai ainakin mielipiteitä) siitä mikä stroukkikitti on järkevin (jos mikään) 4-pulttiseen 454 isolohkoon tuplaturbo -projektin perustana.

    Onko esim. 460/489/540/572 stroukkikiteillä kaikilla samaa luokkaa iskun pituudet ym. ja ero tilavuudessa on vain toteutettu porauksella?
    Onko 454 lohkossa lähtökohtaisestikaan niin paljon materiaalia sylinterin seinämissä että on järkeä alkaa porauttamaan reilulla kädellä, vai onko parempi vain tyytyä pieneen litratilavuuteen ja satsata kestäviin sisuskaluihin...

    Edit: tein pientä vertailua.
    Näemmä iskun pituuksissa on myös jonkin verran eroja

    Main CI Crank # Crank Stroke Rod # Rod Length Piston (Type) Piston Bore
    454 572 4-454-4500-6535 4.500" 2-454-6700-2200 6.700" Premium Forged (Dome) 4,5
    454 489 9-454-4250-6135-L 4.250" 2-ICR6135-7/16 6.135" Forged (Flat) 4,28
    454 472 4-409-4000-6135 4.000" 2-454-6135-2200 6.135" Forged 4,34
    454 460 9-10454L 4.000" 2-ICR6135-7/16 6.135" Forged (Dome) 4,28
     
  2. 3964

    3964 3rd gear

    Ei taida vakio lohkoa kannattaa porata tilavuuden kasvatus mielessä,menee seinämät ohueksi=heikko.

    Kai 454 ahdettuna pitäisi tuottaa ainakin kadulle riittävät Hopo määrät jos kaikki muu on kunnossa.
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Tätähän sä et kysynyt,mutta mitä jos laittaisi ne stroukkirahat parhaisiin mahdollisiin sylinterikansiin siihen 454:sen päälle?
    Toki jos kukkaro kestää,niin sitten stroukki sarja ja hyvät kannet.

    Edelleen off topic,tiedustelin joku aika sitten AFR kansia 454:sen päälle US-Partsista ja hinta olis ollu sen 3900€ pari,joten hyllyyn jäivät koska kipuraja oli ylitetty.
    Tyydyin sitten tyhjiin Speedmastereihin,jotka maksoivat 1000€ pari.
    Teetkö ehkä jotain kilpa-autoa,koska voimaa tulee varmaan ihan julmetusti yli 500 kuutioisesta twin turbo letukasta?
     
  4. Joni P.

    Joni P. 3rd gear

    Joka tapauksessa kannetkin tehdään hyvin virtaaviksi ja kuitenkin täytyy sisuskalut päivittää kunnollisiin niin samalla vaivalla sen sitten stroukkaakin. Ellei se sitten todistetusti ole huono idea.

    Ihan siviilipeli tulossa mutta ajatuksella että vain vitusti liikaa on tarpeeksi. On jo päässyt turtumaan noihin muihin ripeisiin laitteisiin niin pitää olla joku pulssinnostattaja tallissa jota ulkoiluttaa aika ajoin.
    3 vuotta on jo odotellut vuoroaan tuollainen C3 Vette tuossa pihalla ja jos nyt vihdoin aloittaisi jo tuon eläkepäiville kaavaillun projektin.
     
  5. max

    max Double Gearhead

    Samaa mieltä;lievästi vaarallinen ajoneuvo on jees.Kuten edellä totesin,niin itse tyydyin 454 kokoseen mottiin,mutta tuttavapiirissä on 496 kokoseksi tehty BBC, ja kovaa tuntuu kaveri sillä ajavan.Siis aivan vaparinakin on silmittömästi voimaa,josta Moparit voivat vain haaveilla.Tämä em.496 on tehty ihan GM tuotantoblokiin,ja seinämävahvuuksien kanssa ei käsittääkseni ollut mitään huolta.

    Jos mun pitäis itselleni joku stroukkeri järjestää,niin se olis just varmaan tuollainen 496:nen.
    Turboista en ymmärrä yhtään mitään,joten joku toinen niistä kertokoon.
     
  6. Joni P.

    Joni P. 3rd gear

    Itselläni on kyllä turbotekniikka hanskassa, siitä en tarvitse oppitunteja. Lähinnä vain V8 moottoreiden tietämystä siltä saralta tiedustelen kun tottunut pelaamaan noiden 4-6 sylinteristen parissa.

    Kyllä se opettaa aika nöyräksi ja muistuttaa kuolevaisuudesta joka kerta kun jotain 700-800hv värkkiäkin käy ulkoiluttamassa, ne kun tekevät aika äkkiä kuskista matkustajan ellei ole järki mukana.

    Pidän melko realistisena tavoitteena tollaiselle Twinturbo BBC:lle jotain 1500hv luokkaa, haasteenahan tulee olemaan löytää järkevän hintaisia voimansiirron osia. Mieluiten vielä manuaalivaihteisena.
     
  7. J.J.

    J.J. Gearhead

    Se on aika pieni kulu tommosessa projektissa jos hankkii kunnon lohkon mikä pelaa yksiin halutun tilavuuden ja tehojen kanssa.

    Sellainen stroukkikitti hankintaan mikä homman hoitaa ja itseä miellyttää tilavuuden suhteen, tehoa sieltä lähtee se 1500hv ahtamalla oli koneen koko sitten litran pari suuntaan tai toiseen.
     

Kerro tästä muillekin!