oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. ChargeDodger

    ChargeDodger 3rd gear

    Nokkana Compin custom mekaaninen laahuri 254/262@.050, portatut Edelin pipot (joista oli kuviakin tossa hieman aikasemmin corvette68:n toimesta) jäykemmillä jousilla ja Harland sharpin 1.7:1 rullavipoilla. Imarina RPM air-gap.
     
  2. J.J.

    J.J. Gearhead

    Hevosia löytyis varmaan hyvin lisää ykstaso imusarjalla ja reilummalla kaasarilla. Komeat on kyllä numerot nytkin.
     
  3. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Meitin 468 BBO BrakettiRakettimoottori puski keväällä Kivinummen penkissä 572 hv @ 5500 rpm sekä 626 lb.ft @ 4600 rpm.

    Setuppi:

    - 455 lohko +0.060" porattuna (0-dekki)
    - Nodular kampiakseli tasapainotettuna
    - Eagle H-profiili kiertokanget
    - SRP flat top männät
    - JE plasma-moly männänrenkaat
    - Oldsmobile Performance high-volume & high-pressure öljypumppu
    - Milodon 7 qt öljypohja
    - Edelbrock Performer RPM kannet (Akaan Kannen porttaamat, vrtaus parani ~16%)
    - Ferrea Competition venttiilit (imu 2,08" & pako 1,66")
    - Crane Cams R-252/420-2-8 mekaaninen rullanokka (dur. .050" lift imu 252° / pako 262° & valve lift 0,672")
    - Crane Cams nostajat
    - Comp Cams full roller 1.6 keinuvivut
    - Comp Cams double roller jakopää
    - Meziere sähköinen vesipumppu
    - Edelbrock Victor imusarja
    - Holley 850 cfm double pump kaasutin
    - dynossa Hooker Super Cmpetition pakosarjat (2" primäärit & 3,5" kollektorit)

    Ruttuja 11,5.

    Öljyt wanhat kunnon Pennzoil Racing 25W-50. :lol:
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllähän se 100Nm orkkisväännön päälle persdynollakin tuntuu. Ei tosta yxtasoimarilla enempää sais mutta tolla RPM imarilla kestäis pikkasen rajumman kepin ja kyllä toi 750cfm kaasari puuduttaa.
     
  5. ChargeDodger

    ChargeDodger 3rd gear

    joo, odotukset olit kyllä 20-30 heppaa enempi ja 600+ ft-lb.
    Vaikea sanoa, mikä tossa paketissa tehoja sitten eniten rajoitti.

    Kokeiltiin kuitenkin 850cfm Mighty Demonillakin, eikä eroa tullut juurikaan. Tosin toi oli suoraan laatikosta, eikä sitä alettu sen kummemin säätämään, kun ei ollut oma.

    Mahtaiskohan toi imusatsi sitten kuitenkin vaikuttaa. Kansien pitäis kuitenkin riittää ~600 heppaan.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    NHRA laillinen stokkiluokan 455 Oldsi lykkää yli 500kaakkia ihan vakioimarilla ja kansilla. En usko että imari on jarruna sulla.
     
  7. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Cadillacmanilla nokka lähes samoilla 0,50" asteilla mutta nostoa varmaan paljon rajummin. Pienempi kone ja victorin imari, ja silti vääntöä enemmän? Tuntuisi äkikseltään, että lähes 500cid + 2taso imarilla vääntäisi paremmin kuin 468 yläkierroksille tarkoitetun victorin kanssa.

    Onko tuo 2 tasoinen kiinan airgap vai edelin tekemä? Vähän minäkin kyllä imusarjaa pidän kuristavana tekijänä. Jos isommalla kaasarillakaan ei syntynyt juurikaan eroa, voisiko olla että imusarjan virtauskapasiteetti ei vain riitä? Tai sitten pakoputkisto jarruttaa? Kannet varmaankin aikalailla cadillacmanin kanssa samalla tasolla?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nythän ei ole kuin toisesta koneesta kunnolla speksejä, ja eri dynot. Jos noi dynotettais "ristiin" niin lukemat olis ihan erilaiset suhteessa.
     
  9. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Nyt olisi virtauksiakin:

    Alkuperäiset 25" H2O
    Vertailuarvot 28" H2O

    Imu (cfm)
    2 mm ... 49 ... 52
    4 mm ... 96 ... 102
    6 mm ... 138 ... 146
    8 mm ... 170 ... 180
    10 mm ... 195 ... 207
    12 mm ... 215 ... 228
    14 mm ... 209 ... 222
    16 mm ... 203 ... 215
    17 mm ... 201 ... 213

    Pako (cfm)
    2 mm ... 37 ... 39
    4 mm ... 80 ... 85
    6 mm ... 109 ... 116
    8 mm ... 125 ... 133
    10 mm ... 141 ... 149
    12 mm ... 154 ... 163
    14 mm ... 157 ... 166
    16 mm ... 160 ... 170
    17 mm ... 154 ... 163
     
  10. ChargeDodger

    ChargeDodger 3rd gear

    Perkeles, vähän vastustaa taas.

    Leikattiin tossa dynon jälkeen öljynsuodatin auki ja sehän oli täynnä metallisilppua. No, ei muuta kun öljypohja irti ja kattomaan mitä se on syöny. #1 kiertokangen laakeri aivan totaalisen kuparilla. Sen verran on jälkeä tehny kampuran kaulaankin/kiertokangen pesään, että ei auta ku purkaa koko paska ja roudata koneistamolle.
     
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    kuinka isolohkomiehillä on kesä sujunut?

    oman lossini sain katsastettua ja päästörajoihin sai juuri ja juuri menemään kun otti lähes kaiken perusennakon sytkästä pois, itse katsastus olikin sitten yhtä starttailua ja suttailua kun kone ryntäsi yhtäkkiä keskipakoennakon tullessa mukaan. noh takajarrusta ja löysästä alapallosta uusinta tarkastus ja säädin jälleen sytkän kohilleen niin jälkitarkastus sujui huomattavasti helpommin.

    btw. sähköisen bensapumpun asennuksen jälkeen ei enää puudu kesken kiihdytyksen ihan niin aikaisin kuin viime kesänä, 4500rmp asti vetää todella rivakasti ja sitten kuuluu jotain kummaa ihan kuin särinää tai jotain motista. samalla tuntuu että ei enää halua kiertääkkään enempää, hankala kuvailla kun tulee vaistomaisesti löysättyä kaasua. jokohan nuo nyt käy sitten ne venttiilijouset liian löysiksi, itse epäilen sitä koska ilmiö on jotenkin erilainen kuin aikaisemmin sopan loppuessa.

    sitä on muutenkin aika hankala testata kun loota pykältää kakkosta ennenkuin kerkeää kierrokset tarpeeksi ylös ja kakkosella on noilla kiekoilla jo 150 lasissa.

    tälläisia ajokokemuksia tältä kesältä, öljynsyönti verrattuna viime kesään on mielestäni rauhoittunut. ehkä, ei ole ajokilometrejä mihin verrata kun matkamittari ei pelaa. öljyiksi on vaihtunut synteettiset mobil 5w-50 ja ainakin alapaineet on paremmat kuin aikaisemmin mineraaleilla. sekinhän voi tosin johtua ihan vaan hieman korkeamasta tyhjäkäynnistä ja viileistä ilmoista, selviäähän sekin tässä ajan kanssa mutten ressaa asiasta

    niinjoo, senverran on lähtöjä kuitenkin kokeiltu että kaverin pari vuotta vanha 750 kawasaki ei päässyt 90-150 kiihdytyksessä karkuun. joku harrikkakin on rinnalla kiihdytellyt :D

    edelleenkin tulee aika varovaisesti otettua kiihdytyksiä kun tuollaisen jälkeen kädet tärrää aina vartin, varsinkin vesikelillä motarille kiihdyttäessä tuntuu auto karkaavan kaidetta kohti kylki edellä todella herkästi.

    mutta fiilikset ovat todella mahtavat mitä tämä laitteen ajaminen saa aikaan! rahaa on palanut muttei kaduta yhtään, tämä auto on kyllä isolohkon myötä sellainen pakokeino todellisuudesta että siinä unohtuu kaikki turha fiilistelyn tieltä. ei niin paskaa päivää etteikö puolen tunnin ajoreissun jälkeen olisi taas hyvä fiilis
     
  12. markoyt

    markoyt 3rd gear

    ERITTÄIN hyvin kuvailtu mistä tässä hommassa on kyse.....ja välillä myös pimeinä talvi iltoina on vaara että karkaa kaiteeseen(koffi handussa tallissa)....omakin on kohta starttailu kondiksessa....
     
  13. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Kyllä noi Rakettimoottorit on toiminut ihan hyvin.

    Paitti isoon Rakettimoottoriin (500 cid & 1274 hv) 8 lähdön jälkeen joutui tekemään männänreikaiden vaihdon.

    Voisko alkaa nakuttamaan?

    Paljonko on ennakkoa suurilla kierroksilla?

    Sais ainakin olla 35 astetta.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    On ajeltu jonkun verran myös 455:llä, Big Wheelsin reissu nyt ehkä pisin. Yhä edelleen kiertää sen 5500 ja sen jälkeen alkaa hyytymään ja hyvä niin kun sisällä on vakiomännät ja kiertokanget. Hyvä juttu että tuolle ei ole tarvinnut tehdä mitään.
     
  15. SauliK

    SauliK Gearhead

    jep. jotain on hämminkiä vielä, edelleen ehkä bensanpuute tai sitten ne venajouset

    kokonaisennakko on nyt suurinpiirtein 35 max, voisihan tuota piruuttaan kokeilla pyöräyttää pienemmälle ja testata mitä sanoo kun ykk. merkki on omatekoinen niin ei varmasti ole aivan tarkka

    tosin ei onnistu tänään kun tulee vettä, ykkösellä tuota hommaa ei juuri huomaa. kiekuu kyllä yli 5k varsinkin jos lyö kunnolla tyhjää mutta kun saa isommalla vaihteella kunnon vedätyksen niin homma on aika selvä siinä 4,5k tuntumassa

    viittaiskohan se siltikin edelleen bensanpuutteeseen sittenkin. hmm, ehkä sen lambdan tai bensanpainemittarin avulla sais jotain vinkkiä asiaan. kumpaakaan ei oo. noh, pikkuhiljaa edetään kuten tähänkin asti
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tosiaan sen bensanpaineen riittävyyden voi testata painemittarilla, ja on ihan suositeltavaakin. Se mittarihan voi olla väliaikainenkin, vaikka nippusiteellä kiinni johonkin tuulilasin ulkopuolelle hyvin näkyvään paikkaan. Muutamalla kympillä saa palikat hydyliikkeestä jolla asian voi tarkistaa.

    Sytkämerkin tarkistaisin myös, liika ennakko rasittaa kovasti konetta ja pystyy myös aiheuttamaan sen ns. "puutumisen" yläkierroksilla. Vanhasta tulpasta tekee vaikka sen työkalun jolla yläkuolokohta löytyy, ei siis tarvitse konetta sen enempää purkaa.

    Onko venttiilijouset ne mitä nokkakortissas lukee, tai hyvin lähelle sitä jos vaikka erimerkkiset? Myös asennuskorkeus jousille tulisi olla hyvin lähellä sitä mitä niille jousille on ilmoitettu.
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Nyt tuli koettua se Oldsin isolohkon rikkominen omakohtaisestikin - ja oma moka. Eli moottoriöljyt alarajassa pitkän reissun jälkeen kun en muistanut niitä tarkastaa vähään aikaan. Sitten jyrkässä vastamäessä ohituskaistan alusta pitkähkö kunnon täyskaasukiihdytys kierrokset siellä 5500 rpm hujakoilla. Jonkin ajan kuluttua öljynpaineet jäivät matalammalle ja konehuoneesta pieni sivuääni. Huoltikselle toteamaan että öljyt vähissä ja loppumatkasta ääni ja vaurio paheni niin että matka loppui.

    Eli vastamäessä pumppu todennäköiseesti hori ilmaa kun öljyt ei ehtineet palata alas kansista - mutta oma moka, öljyt olivat luvattoman vähissä. Ei näin. Mutta kivaa se oli niin kauan kuin sitä riitti.

    Toivottavasti .0040" kk-laakerit riittää kun sellaiset on pahaa päivää odotelleet.
     
  18. SauliK

    SauliK Gearhead

    Voihan paska

    No tuhkasta se nousee aina entistä kauniimpana. Toivottavasti ei kampura ole entinen, mulla olis yks 10/10 hiottu tällä hetkellä jouten sekä pari ehkä kunnostettavissa jos tarvii. Myös sarja orkkis kankia
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    Saattoihan se mennä korjauskelvottomaksikin, tyhmäily jatkoi silleen että huoltiskäynnin jälkeen hihnat alkoi vinkumaan tosi rajusti ja epäilin vesipumpun hajoamista kun se tuntui jumittavan hihnojen löysäämisen jälkeen käsin pyöritellessä. Sitten nilkutettiin vielä jonkun matkaa siinä luulossa että vika on siinä. Naapurikylältä saatiin harrastajakaverilta uusi vesipumppu ja sen vaihdon jälkeen se karu totuus paljastui.

    Se on kyllä vaarallista noissa että öljynpaineet pysyy ihan hyvinä vaikka öljymäärä olisi liian vähissä ja sitten vasta kunnon vedolla ne putoaa ja tuho on valmis. Ainoa järkevä teko olisi silloin laittaa koneet seis ja remonttiin ennen kuin kampura menee pilalle.

    Eli muistetaan pitää huoli että öljynmäärä on aina ylämerkin hujakoilla. :mad:
     
  20. SauliK

    SauliK Gearhead

    joko subi on purkanut motin?

    mullakin meni stroker alakerta uudelle omistajalle ja seuraavaa mottia tuosta D- koodin 425 lohkosta tekemään

    osat aikalailla tilattukkin kunnes hoksasin erään toisen olds miehen muistutuksesta tarkistaa nostaja porausten kulman joka tuntuu olevan 45 astetta 39 sijaan joka on ilmeisesti kaikissa 455 lohkoissa

    tämähän vaikuttaa nokka akselin valintaan, äkikseltään mietittynä kaikki nokan tapahtumat ovat vähän viturallaan kun 39 asteen nostaja poraukselle tarkoitettu nokka asennetaan 45 asteen lohkoon. tällainen mulle onkin jo tilattuna ja lähiviikkoina ilmeisesti saapuu

    soittelin osien myyjälle us-partsiin ja kaveri meinasi että kaikki oldsin isolohkot käyttää aina samaa nokka akselia, näin asia ei kuitenkaan tunnu olevan ja käyn tänään vielä kerran tarkistamassa nostajan kulman ja soittelen huomenna kaverille uudestaan

    onko muut painineet asian kanssa?

    edit: ei tunnu vaan ON 45 asteen nostajakulma!
     

Kerro tästä muillekin!