-95 Roadmaster käynnistys ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja theropi, 30.7.2015.

  1. theropi

    theropi 3rd gear

    1995 Roadmaster LT1 koneella ei lähde ajoittain käyntiin, pyörittää hyvin muttei käynnisty. Bensapumppu tsekattu että toimii, ei vikakoodeja.

    VATS Pass Key valo palaa normaalisti viisi sekuntia ja sammuu.
    Onko tietoa estääkö VATS startin pyörityksen vai käynnistymisen?
    Kahta eri hevosmies "tietoa" jo esitetty tästäkin.

    MSD Pro Billet jakaja sekä tulpanjohdot uusittu syksyllä.

    Ilmenee satunnaisesti ja yhtäkkiä toimii normaalisti, ei muita oireita.

    Kokemuksia/vinkkejä?
     
  2. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    ei hajuakaan, mistä voisi olla kyse, mutta ajoneston toiminnasta voin kertoa pintapuolisesti.

    Startille menee virta sellaisen boksin kautta, jota ajonesto ohjaa. Eli jos avaimessa ei toimi se vastus, niin se boksi ei anna pyörittää starttia ollenkaan. Tämä vaikuttaa vain startin aikana. Lisäksi varsinainen ajotietokone haistelee sitä vastusta; jos se ei toimi, niin ei anna moottorille virtaa, eli silloin voi sammua kesken ajonkin. Jälkimmäisen ominaisuuden voi ottaa pois päältä ohjelmoinnilla, edellistä ei.

    Ehkä teoriassa ajonesto vois tehdä niin, että antais startata, mutta ei sytyttää, mutta silloin luulis että sammuilis joskus ajossakin.
     
  3. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Mulla on Caprice-96 LT1 jossa edellisellä omistajalla oli käynnistykseneston kanssa
    ongelmia kun startaessa välillä katkoi virrat. Yksi käynnistyksenestoboxin rele on
    nyt maadotettu niin,että on aina päällä ja virran katkeilu loppui siihen. Johto menee kuskinpuolen kynnyslistan alle. Avaimessa oleva vastus on myös ohitettu laittamalla säätövastus kahden johdon välillä ,eli virta ei mene virtalukolle ollenkaan.
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei oo VATS-ongelma, pyörittää niin hemmetisti, ei vaan lupaakaan. Kokeilin viisi kertaa, sitten suihkautettiin pilottia imuputkeen ja lähti (kun vaan tietäis, oliskos lähtenyt just silloin muutenkin tai sitten on kipinää,mutta ei bensaa, mutta pilotilla lähtee ja silloin herää myös bensan saanti)... Mitään vikakoodia ei pukannut testerillä, kun startattiin ja ei lähtenyt... Mystinen juttu.... Seurataan tilannetta...
     
  5. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Ettei vaan ole öljypaineanturi viallinen jonka kautta bensapumpun rele saa virran startaessa.
     
  6. ihd

    ihd Gearhead

    Omassa -94 roadmasterissa samoja ongelmia, minusta se ei saa bensaa silloin kun pyörittää käynnistymättä, olisiko tosiaan tuo öp-anturi syyllinen? Täytyypä tutkia. Missä sijaitsee bensapumpun rele roadmasterissa? sen voisi kanssa tarkastaa.
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Öööh, milläs periaatteella se noin toimii?? Luulis että koneen käydessä se haistelis öljynpainetta, että sammuttais pumpun, kun paineet loppuu (eli kone ei pyöri esim kolarin takia)??? Ja startatessa ohitetaan öljynpaineanturin informaatio, muutenhan se ei ikinä käynnistyis?? Noi GM:t vähän vieraampia näin Jeep-miehelle (=Mopar, lausutaan nykyään Fiat :rotfl: :rotfl: ), toi VATS -käynnistyksen estokin eroaa Moparista, niissä kun käynnistyksen esto sallii koneen käynnistyä, mutta sammuttaa sen kolmen sekunnin kuluttua, jos ei tunnista avainta!!!
     
  8. LPV

    LPV 3rd gear

    Onko bensapumppu tarkistettu oman johtonsa päässä, vai irtopiuhoilla akusta?
    Niissä omissa johtosarjoissa on joskus vikaa.
    Mun omassa meinas liitin palaa tankin sisällä!
    Onneksi oli tankki melko täynnä.
    Onko sen MSD:n toiminta tarkistettu, että tulee kipinää?
    Niissäkin on joskus ollu viallisia yksilöitä, toimineet ensin OK, vika on ilmenny vasta myöhemmin.
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ainakin se pumppu surahtaa, vaikka ei kone käynnisty!! Ja tuo sumulla lähti laakista, mutta sekin voi olla että olis muutenkin lähteny, kokeilut jatkuu...
     
  10. onre

    onre 3rd gear

    Itse asiassa vanhassa diesel-Patrollissa on sellanen systeemi, että startatessa se vetää sammuttimen pois päältä vasta kun öljynpaineet nousee tietyn rajan yli (oliko 0,2 kiloa tms). Paineitten tippuessa sitten vedetään sammutin päälle.

    123-korin bensa-Mersussa taas on sellanen, että bensapumpulle annetaan sähköä vain jos koneen RPM on vähintään n. 200.

    Kaikkea sitä keksitään...
     
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    vähän kehittyneemmässä testerissä on mahdollista monitorista laittaa pumppu käyntiin ja muitakin kivoja helpottavia juttuja
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, on mulla sellainenkin testeri, mutta sen akku otti ja kuoli, joten sitä ei pysty nyt käyttämään... Puhumattakaan että auto on jokapäiväisessä käytössä, kun se vain lähtee käymään. Eli ei ole edes firmassa, tosin Tero sen sinne kyllä ajaa tarvittaessa, matkaa tietä pitkin vajaa kaks kilometriä, sen vaikka työntää firmalle (no ei työnnä, ne jotka on meidän korjaamolla käyny, tietää että sieltä voi auton työntää pois, mutta sinne ei työnnetä mitään :rotfl: :rotfl: :rotfl: ).
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja voihan se olla painevahtikin, jos se on kytketty tuollai epäloogisesti (mikä ei mua kyllä yllättäis, kun on GM:stä kyse :rotfl: :rotfl: :poff: , ei kun leikki leikkinä, täytyy perehtyä (vaikea Jeep-miehen perehtyä GM:n tuotteeseen))...
     
  14. theropi

    theropi 3rd gear

    Juu ja perehtyy se GM mieskin sähkökaavioihin kunhan saadaan nää rallit taputeltua enste alta pois.

    Ihmisen pitäisi vain pysyä vanhemmissa autoissa=vaihdetaan vanhempaan GM avoon tai pick-up:iin.
     
  15. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ainakin vanhemmissa vehkeissä öljynpaineen pitää nousta ennenkuin se antaa virtaa öljynpainekytkimeltä bensapumpun releelle. Bensapumppu myös surahtaa hetken, kun laittaa virrat päälle.

    Ainakin omassa 350TBI Suburbanissa starttaus kestää hetken, kun nostaa öljynpaineen tietylle tasolle ja sitten pärähtää käymään.
     
  16. fenix

    fenix 3rd gear

    Kokeile vaihtaa bensapumpun rele.
    Saattaa käynnistys nopeutua, kun pumppu ei odota käynnistyäkseen öljynpaineen nousua.
    Auttoi TPI:ssä.
     
  17. fenix

    fenix 3rd gear

    Viestiketjun aloittajalle...
    Kun vika on päällä, niin tarkista onko vaikutusta jos nappaat tps-anturin johdon irti.
    Minulla viallinen tps esti suuttimien avautumisen, kun sen voltit olivat lepoasennossakin 100% (WOT).
    Ja tuleeko tulpille kipinää.
    En usko että TPI ja LT1 ovat kovin erilaisia.
    TPI ei nimittäin edes pyöritä starttia jos vats kiukuttelee.
     
  18. ViLU

    ViLU Gearhead

    Siis ei se releen vaihto nyt mitenkään siihen starttaus nopeuteen vaikuta jos sen pitää odottaa ensin öljynpaineen nousua. Ennemmin voisin koittaa vaihtaa uutta öljynpainekytkintä.
     
  19. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Jos se pumppu surahtaa pari-kolme sek kun virrat kääntää päälle, niin toimii niinkuin kuuluu, eli tuskin on ongelma bensan saannissa. Jos ei sitten regulaattori? Bensan paineetkin on kyllä helppo tarkistaa, koneen takapäässä keskellä on bensaputkessa liitin johon saa painemittarin kiinni, muistaakseni niiden pitäisi olla luokkaa 35-40 psi kun kääntää virrat päälle mutta kone sammuksissa.
     
  20. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Voi se olla bensansaannissa, jos ei ECM avaa suuttimia. Pumppu kun vain paineistaa, mutta suuttimet annostelee.... Ja kun pilotilla käynnistyy, taitaa öljynpaineet tulla just... Taidetaan kokeilla vaihtaa öljynpaineanturi...
     

Kerro tästä muillekin!